Limnobium laevigatum, verdwenen als sneeuw voor de zon.


S

Support4u

Guest
Ha Aquarium liefhebbers,

Ik zit al een poosje te bakkeleien, zal ik nu wel of geen vraag stellen over mijn ervaring met de Limnobium laevigatum.
Ik ga het toch maar eens proberen. Misschien kan iemand me hier nog wat leren over deze specifieke plant.

Foto: begin 2014 Bladeren zijn echt groot!
41V0PyY4cbGvEIVh4GYBYUe9vtOUtY7c.jpeg

Foto: half 2014 Bladeren zijn wat kleiner, maar het hebben zich flink vermenigvuldigd.
41V0PyY4cbGvEIVh4GYBYUe9vtOUtY7c.jpeg

Foto: 2015 een handjevol zielige kapotte Limnobium laevigatum over.. ;(
41V0PyY4cbGvEIVh4GYBYUe9vtOUtY7c.jpeg

Foto: 2015, de staat van het aquarium vandaag de dag.
41V0PyY4cbGvEIVh4GYBYUe9vtOUtY7c.jpeg

Temperatuur: 24 graden, Waterwaarden,

KH 4
PH 6,5
GH 5

NH4 0
NO2 0

De NO3 heb ik niet gemeten, maar aan het eendenkroos (en andere plantengroei) te zien, is daar voldoende van.

Heb ik de tussen tijd, de filter uitstroom naar het water oppervlak gericht, voor een goede doorstroming (ergens gelezen dat Limnobium laevigatum daar van houd)
Heb de lichtintensiteit verminderd (in verband met condens en het verbranden van de blaadjes)

Graag zou ik de oorzaak willen vinden. Ga graag een stapje verder in deze hobby.

Wie heeft er hier kennis van deze drijfplant, en kan mij het 1 en ander leren.

Ik wacht met smart af!
 
Dit is in mijn ogen redelijk normaal. Bij mij is het in diverse bakken dezelfde weg gegaan.Ik heb nog een paar bakken waar het groeit als kool en als ik het overzet in andere bakken verdwijnt het.

Ik zou toch je nitraat en ook fosfaat eens meten.
Dat andere planten het goed doen zegt volgens mij niets over de tollerantie van Limnobium voor een lager NO3-niveau, maar fosfaat zou het ook weleens kunnen zijn.
 
Oke,

Ik heb een druppeltest kit. Zal de nitraat en fosfaat eens meten, en het hier aangeven.
word vervolgt.
 
ja dit ga ik volgen :p

bij mijn vorig aquarium moest ik wekelijk wortels met de heggeschaar wegknippen en trossen verwijderen, en nu ander half jaar verder moet ik ze zoeken, en zien ze er belabberd uit.

bij mij is no3 minstens 20 en po4 minstens 1.5
 
Heb zojuist de NO3 gemeten, zit rond de 50, ik geef toe, dat is aardig hoog. Verklaart waarom een nitraat vreter zoals eendenkroos het prima doet.
Verklaart nog niet waarom een nitraat vreter zoals de Limnobium laevigatum, het niet goed doet.

Heb ook gelezen over planten en hun chemical warfare.
Het zou nog niet zo gek kunnen zijn, dat de eendenkroos een chemisch toxin afscheid om het rijk voor zichzelf te cre�ren.
Maar dit is theoretisch. Dit kan ik niet meten, hier heb ik de spullen niet voor.

Graag hoop ik toch hier iemand te vinden met een hoop ervaring!

De vraag blijft,

Waarom is mijn Limnobium laevigatum verdwenen als sneeuw voor de zon?

:p
 
Ik heb het zelfde 3x per jaar. Normaal als kool,en zo ineens weg foetsie klaar op etc etc.
 
Ben er net achtergekomen dan de levensduur van deze plant = Perennial
Betekend eeuwigdurend.

Ik dacht, misschien is het seizoensgebonden ofzo.
De plantvalt onder de classificatie: onkruid.
door zijn overwoekerende snelle groei.

Mijn huidige vraag blijft dus hetzelfde. :p
 
Hoe dicht zit je limnobium onder het licht? Zit er voldoende ruimte tussen? Zijn de bladeren nat als ze geel worden/gaten krijgen? Met andere woorden: kan het zijn dat ze verbranden?
 
@SaskiaP

Zoals u op de foto's ziet, heb ik led verlichting en een open aquarium.
Er zit ongeveer 15 cm tussen de lamp en het wateroppervlakte.
Dat is meer ruimte dan een aquarium met een (licht)kap erop.

Er zat geen condens op de bladeren, de bladeren waren droog (toen ik ze nog had natuurlijk) :p

Ze verkleurde inderdaad eerst geel, en er ontstonden gaten\ happen uit de uiteinden.

@Mondeo

Je zegt dat jou drijvers 3x per jaar verdwenen waren, voegde je dan elke keer nieuwe planten toe aan je aquarium om ze aan te vullen? (kocht je nieuwe planten)
 
Toen ze bij mij groeide had ik dezelfde omstandigheden als nu, afgesloten bak met 2 a 4 cm tussen lamp en wateroppervlakte.

...dus eigenlijk een beetje het tegenovergestelde van Support4U

heb 2 maanden geleden een nieuw potje L.L. gekocht en deze is gefaald vanaf het begin :p , uiteindelijk modder ik al een dikke 12 maanden aan met restjes. Volledig afsterven doet het wel niet, moet ik eerlijk zeggen.



heeft iemand trouwens al gezegd dat het vreemd is?
 
Ik deel eigenlijk dezelfde ervaring. Soms groeien ze als kool en soms moet je er naar zoeken. Ik heb wel ervaren dat ze het stukken beter doen met wekelijks wat vloeibare plantenvoeding.

Gr Robin
 
Ben nog is verder gaan googlen, in diverse talen en zins mogelijkheden.

In mijn situatie, gaf ik eerder al aan dat ik eendenkroos in mijn bak heb.
Ook had ik aangeven dan planten toxins uitscheiden om hun territorium op te eisen en andere plantensoorten uit te roeien (allelopathy noemt met dat)

Ik lees deze combinatie nu steeds meer terug.

Hoe beter (vaste)planten gestabiliseerd zijn in je aquarium, hoe beter ze allelopathy uit kunnen voeren.
De vaste planten zullen alle drijvers uitroeien. aangezien de drijvers hun licht wegnemen, aldus als grootste concurrent zien.
Dit is allemaal heel theoretisch, maar heel goed mogelijk.

Het eendenkroos begint hier en daar ook geel/wit te verkleuren (het heeft er gezonder uitgezien). Ik denk dat na de Limnobium laevigatum, de toxins worden aangemaakt door de vaste planten om de eendenkroos uit te roeien.

De tijd zal het leren, of deze theorie klopt voor mijn situatie.

Ik denk dat er in mijn bak geen voedingstekort speelt. (de Limnobium laevigatum waren kort, enorm grote bladeren zoals je zag op de foto)
Ja ik heb een hoop planten. Maar je kan op de laatste foto zien hoe mooi die zijn.
Ik heb geen alg, garnalen planten zich voort als gekken, dus het water is niet giftig.
(garnalen zijn zwakker/gevoeliger dan vissen)

Als deze theorie dus klopt. En het eendenkroos ook zal afsterven in een aantal maanden.
Heeft het dus geen zin om een ander soort drijfplant aan mijn aquarium toe te voegen, want die woorden dan uiteindelijk ook uitgeschakeld.

Deze planten heb ik in mijn aquarium,

Cryptocoryne wendtii (een trage groeier)
Echinodorus bleheri (een trage groeier)
Hygrophila 'Siamensis' een snelle groeier!
deze plant heb ik behoorlijk wat gestekt en over de gehele aquarium bodem geplaatst.
Ik plaatste ze op elke mogelijke plek, waar plek vrij was. En groeien deden ze! Met enorme wortels!, als ik ze uit de bodem trok.
Voor ik het wist zat de plant aan het water oppervlak, hield de Limnobium tegen/vast, en wie weet gaf de Hygrophila ze een lekkere cocktail aan gif.

Opsouten jij! hahaha

:p

Ik kan hier de plank natuurlijk helemaal misslaan. nogmaals het is een theorie. Ik kan dit niet meten.
Eigenlijk heb ik liever dat hier iemand mij voor gek verklaard, en met een beter onderbouwd antwoord komt.

Voor nu ben ik heel benieuwd wat de eendenkroos gaat doen de komende maanden.
Als jullie interesse hebben, zal ik het jullie laten weten.


@L3ct3r of andere,

Hebben jullie snelgroeiende planten, die het water oppervlak raken?
 
Update:
Ik heb een topic in het Engels gevonden waar iemand Hygrophila en Limnobium laevigatum heeft.
En de Limnobium laevigatum met de zelfde symptomen afsterft.

In dit topic geven ze niet specifiek aan dat dit de oorzaak is. maar het is wel verdacht..

Update:
Dit is een ander topic (Dan bovengenoemd),
http://www.plantedtank.net/forums/archi ... 69743.html

(control+f) zoek op Hygrophila

Start out strong 4-6 months
Frogbit died off
 
As has been discussed previously in this thread, Amazon Frogbit will die for these reasons: too much flow, lack of lighting, lack of available nutrients in your water column. Those are the top three reasons, really.

totally agreed here
mine yellowed and wither because of nutrients lacking

i have a "recovery bucket" with high nutrient compost inside to recover damaged frogbit. kinda just in case i need frogbit backup
http://i3.photobucket.com/albums/y97/ik ... 31eec3.jpg

nu ik er aan terug denk had ik idd een klein intern filtertje toen hij groeide als een gek.... zou dat de oplossing zijn?

ik heb op elke 20 cm een snelgroeier die tot het wateroppervlakte komt (oops)
bij wijze van spreken. Even wat soorten uit het hoofd op te noemen

waterpest, hoornblad, hygrophila deformis, braziliaans klimop
geen echte snelgroeiers, maar toch vrij snel imo: vallisneria, rotalla

ik vind je theorie van allelopathie wel interessant, eerste keer dat ik er van hoor :)
 
Ik zou willen dat mijn planten eens wat meer toxins zouden afgeven. Nou, neem van mij aan : Ook met een giga lading planten in je bak groeit de bovenkant gewoon dicht hoor !!! Ik moet om de twee dagen een heel plakaat kroos van mn bakken afhalen.
Daarnaast zijn er bakken waar het kroos en Limnobium beide giga groeien (60 cm bakken met 4000K lampen)


Weet je de NO3 van 50 zeker (test ook eens je leidingwater)? Voor een goed beplante bak is dat vrij hoog namelijk.
En wat is nou de PO4 ?
 
Groeit bij mij het hele jaar door.

Maar geef eens antwoord op AAD zijn vraag, PO4. hoeveel is dat in jouw bak..
Waarom groeien ze eerst wel,dan niet?
Voedings tekort.
 
Alex (Mondeo) meldt het ook en die heeft in de regel wel voldoende voeding in de bak weet ik.
Dus of het alleen aan een voedingstekort ligt weet ik nog zo net niet.
Er zijn meerdere leden die het melden dat het plantje zomaar weg is.
Vreemde is ook waarom de plant eerst wel goed het doet en na tijden opeens niet meer. Dat zou niet moeten kunnen als de omstandigheden hetzelfde blijven.
 
Als wortels kort blijven(heb ik bij d Malawi,s) en groeien ook niet door. zal tekort zijn?

In de kamerbak,heb ik al 3 flinke porties verkocht, plantjes 5-8 cm groot.
Ligt nu weer voor kroos en limnobium.wortels 10 cm.
Dus veel voeding.?of licht?




Familie Hydrocharitaceae
Lichtbehoefte vrij veel licht
Temperatuur 10-30C

Herkomst: Zuid-Amerika

Een zeer decoratief drijfplantje dat als het de
juiste omstandigheden (licht en voeding) heeft
zich snel zal vermeerderen.
Een ideale schuil plaats voor jonge vissen en ook
labyrinthen waarderen de schuilplaatsen tussen de
wortels.
De plant is ook vaak toegepast in Discus aquaria
voor het temperen van het licht.
De temperatuur tolerantie is erg hoog; van de
vorstgrens tot wel 35C.

Aha, veel licht!! Dus ,,terug naar de Tl buis.
 
Als de omstandigheden hetzelfde blijven (licht, stroming, etc...), dan zou ik dus zeggen dat het probleem "in het water ligt".
 
Zoals u op de foto's ziet, heb ik led !!!!!!!!!verlichting en een open aquarium.

SUPPORT???

Is Tl dan toch betr.
Geeft dan toch beter licht.
 
Dat je licht tekort heb.
Familie Hydrocharitaceae
Lichtbehoefte vrij veel licht
Temperatuur 10-30C

Herkomst: Zuid-Amerika
 
Ok� dus dan is de vraag: heeft iedereen met dit probleem led-verlichting? En wat is de PO4 bij de bakken met problemen? Ik haal ook twee keer in de week limnobium, kroos en salvinia uit de bak...
 
Heb jij dan ook LED?

Zo ik jouw foto,s zie,met wortels van 15 cm mis jij niks.

Jij had voedingsbodem. geef jij ook nog profito? ik wel .
Elke week 2 cc.
 
@Bertus: Mijn ervaring met kikkerbeet led versus tl is dat het met led een stuk beter groeit. Toen ik nog TL en een dichte kap had kwam er veel condens op de kikkerbeet en door de hete van tl "verbrande" de kikkerbeet snel. Nu met led heb ik mooie groene blaadjes en groeit het als kool.
Met TL groeide het wel snel, maar was de kikkerbeet geen lang leven beschoren, omdat deze snel vergeelde/verslijmde.

Ik ververs 1 x week 30l
Voeg 1x in de week 15ml profito toe
voeg 2x in de week 5 ml Fe toe
CO2 bemesting: ja
belichtingsduur: 9 uur
type: 2 JMB led balken

Limnobium laevigatum: groeit als kool
 
Niet geheel correct Berthus,

Een poosje terug had ik een topic aangemaakt, over onder andere Limnobium laevigatum.

Toen der tijd had ik 3 ledlampen aanstaan op volle toeren (ze hebben 2 standen, fel licht en minder fel, kan je switchen met een knopje).
Men dacht aan verbranding door teveel licht gepaard met condens/ natte bladeren.

Dus ik heb de licht intensiteit terug geschroefd.

Op de bovenstaande foto's zie je 2 ledlampen aanstaan, je ziet daar foto's dat de Limnobium laevigatum het erg goed doet.
Ergens is het fout gegaan.

Limnobium laevigatum heeft de eigenschap in zwak licht klein bladerig te blijven. Ik heb een vaas een meter van het raam staan met Limnobium laevigatum erin, deze blijven inderdaad klein. Maar zijn al maanden fel groen van kleur.

Ja, het kan voedsel tekort zijn! dit ga ik proberen uit te sluiten door de PO4 voor jullie te meten.
Ja, Het kan met licht te maken hebben, de tijd zal het leren of meer planten kwa kwaliteit achteruit gaan.
Maar lage lichtintensiteit, is minder vraag naar voedsel, minder snelle groei.
Dus je zou zeggen, minder licht is niet per definitie een fout.

maar ik heb eerder het idee dat allelopathy hier een rol speelt.

De PO4 krijgen jullie binnenkort van mij te horen.
Verdere onderbouwde meningen, antwoorden of ervaringen blijven welkom!

Met dit topic probeer ik vooral mijzelf, maar misschien ook jullie aan het denken te zetten. Roepen is 1 ding. Onderbouwen, en de werkelijke oorzaak vinden is een andere ;)
 
Mijn ervaring is,dat het prima gaat.
Ik heb ook een dichte kap,en geen condens.
Mijn temperatuur staat op 24 graden. is gelijk aan kamer temperatuur.
Heb het al jaren in de bak,en zal ook wel blijven.


Met T5 ,wat ik eerst ingehangen had, dat is feller.
Daarom weer de T8 balk terug gehangen,en gaat het stukken betr.
 
Bertus zei:
Heb jij dan ook LED?

Zo ik jouw foto,s zie,met wortels van 15 cm mis jij niks.

Jij had voedingsbodem. geef jij ook nog profito? ik wel .
Elke week 2 cc.

Ik heb 2x T5 39 watt, en een dichte kap, dus dat zou in theorie dan juist slecht (of volgens anderen juist goed) moeten zijn. Het groeit bij mij top, ik let er wel op dat mijn waterniveau niet te hoog staat, zodat het niet verbrand...

Ik doseer (2x p.w.) nitraat (ong.20), fosfaat (ong.2), ijzer (0,5) en CSM+B (3ml) van aquariumbemesting.
 
Hoe krijg jij met open bakken,condens op je planten?

Wat heb jij voor bodem?
 
SaskiaP zei:
Bertus zei:
Heb jij dan ook LED?

Zo ik jouw foto,s zie,met wortels van 15 cm mis jij niks.

Jij had voedingsbodem. geef jij ook nog profito? ik wel .
Elke week 2 cc.

Ik heb 2x T5 39 watt, en een dichte kap, dus dat zou in theorie dan juist slecht (of volgens anderen juist goed) moeten zijn. Het groeit bij mij top, ik let er wel op dat mijn waterniveau niet te hoog staat, zodat het niet verbrand...

Ik doseer (2x p.w.) nitraat (ong.20), fosfaat (ong.2), ijzer (0,5) en CSM+B (3ml) van aquariumbemesting.


Kijk ,jij geeft ook voeding bij.

En waterstand niet te hoog . :thumbs:

Zijn toch dingen die meetellen.
 
Uiteraard voeg ik Profito toe. Zo'n 15ml aangezien mijn plantenbezetting groot is.
Heb een aquasoil (klei) bodem. Maar wat doet dat ter zake met een drijfplant?
 

Terug
Bovenaan