Limnobium laevigatum, verdwenen als sneeuw voor de zon.


Franketrank, Kunt u die mening onderbouwen.

Ik heb eerder een aantal zaken aangegeven.

Stroming, check,
Plantenvoeding (Profito), check
Verlichting, check (lage verlichting is bij definitie niet fout)
Onderbouw het voor mij, als dit wel zo is.
Andere planten doen het prima, check, (geeft natuurlijk geen garantie. planten verschillen van elkaar en hun eigen eisen hebben)

Nitraat gehalte is hoog, zou voor een plant juist goed moeten zijn.
PO4 volgt nog

vergeet ik nog iets?

De water temperatuur is 24 graden.
De kamer temperatuur daar in tegen is 17 graden, soms hoger soms wat lager. (ja ik hou van koud haha)

Zou eventueel een oorzaak kunnen zijn van het afsterven van de Limnobium laevigatum.

Maar is die theorie hard te maken?
 
Waarom moet iedereen onderbouwen wat hij zegt?

De water temperatuur is 24 graden.
De kamer temperatuur daar in tegen is 17 graden, soms hoger soms wat lager.
Jij houd van koud?

Nou,denk je plantjes niet.
 
Heb drie jaar geleden ��n stekje Limnobium laevigatum gekregen. Zat in de zak toen ik garnalen kocht.Eerst had ik de Limnobium in een bak met twee tl lampen van ieder 2x18 watt. Ze deden het in die bak ook uitstekend. Sinds ik een nieuwe bak heb, met twee tl buizen van ieder 50 watt doen ze het nog steeds uitstekend.

Maar in sommige bakken wilt de Limnobium dus helemaal niet.Is ook niet gek, want in die bakken doe ik nauwelijks plantenvoeding en is o.a. het ijzergehalte 0.
Kroos doet het in alle bakken goed.:D
 
vergeet ik nog iets?
Je vergeet te vergelijken met bakken waar ze wel goed groeien.

Als je een stapje verder wilt;
Waterwaarden & temperatuur zijn makkelijk te vergelijken.
Temperatuur, pH, kH, gH, NO3, PO4, CO2, O2, FE, NH3/4, etc zijn gewoon cijfertjes.
Stroming, techniek & verlichting wordt misschien wat moeilijker.
Maar nog redelijk goed te defini�ren. (bv laag/middel/hoog)

Misschien zijn er wel mensen (met deze planten) op het forum die deze info willen delen.
 
bij mij groeiden ze ook onder led verlichting als gek Bertus.

ik heb een dichte bak, 2 a 4 cm afstand lamp - wateroppervlak, en voeg toe obv de EI.

toen ze goed groeide had ik: minder stroming en ik denk GEEN co2,
voor de rest alles hetzelfde als nu..
 
Beste mensen,

Ik heb de PO4 gemeten, deze komt op 0,02

Waarom ligt het topic stil? heeft niemand verdere opmerkingen of ervaringen?
 
In enkele plantenbakken,doen ze niets, kroos wel.

Kamerbak stikt het er weer van.
Grootste nu weer 10 cm.
923985_0_82_dsc_0002.jpg


859675_0_82_dsc_0001.jpg


Enne, Zijn we er niet, gebeurt er ook niets.
 
Je hebt er niets aan, maar bij mij groeit het als kool.
Ik heb een jaartje geleden alles eruit gehaald en over gegaan op Hygroyza aristata, maar dat vond ik toch uiteindelijk een mindere plant, nu 2 maanden geleden weer Limnobium er in gedaan en het vermeerderd zich weer zienderogen.

Ik denk toch dat de warmte onder de kap een rol speelt, maar dit is een vermoede.
 
Ik heb het idee dat ze weer langzaam terug komen.

Had er nog 2 drijven die er miezerig en verwaarloost uitzagen. Maar 1tje ziet er nu goed uit en er drijven nog 4 met elk 2 kleine maar wel groene blaadjes eraan.

Toch blijf ik verbaasd en denkend wat de oorzaak toch zou kunnen zijn.

Wellicht heb het inderdaad te maken met het temperatuur verschil tussen water en de kamertemperatuur.
Toen ze het zo goed deden (foto's eerder laten zien) was het Lente en zomer, dus warmer in de woonkamer.

Als deze nieuwe vertoningen het kunnen uit houden tot de lente, dan zullen we eens zien of de bak weer overwoekerd gaat worden met de Limnobium laevigatum.
 
Po4 van 0,02? Dat is wel erg weinig? Ik doseer voor ongeveer 20/2 (nitraat/fosfaat), mijn ph is rond de 7, Gh en Kh weet ik niet uit mijn hoofd maar ik gebruik ook C02. Heb je geprobeerd Po4 bij te doseren?
 
Beste Saskia,

Profito is volgens mij zonder PO4,
Ik weet dat het in grote hoeveelheden in potgrond zit, maar daar heb ik nu natuurlijk niks aan.

Ik ga mezelf eens inlezen over PO4, voordat ik middeltjes gaat toevoegen.

Ik dank u voor uw bijdrage ;)


@Bertus of andere,

Hoe hoog is jullie PO4, waar de Limnobium laevigatum het dus uitstekend doet?
 
In profito zit geen po4 nee.
Ik denk dat deze drijver graag redelijk veel nitraat heeft en voldoende licht. In mijn bakken met minder licht en/of nitraat doen ze het gewoon slecht.
Persoonlijk vind ik de Natans wat makkelijker.

In de 80 cm bij mij doet deze plant het wel goed en daar is de po4 tgv de EI tussen de 2 en 3 mg/L.
Maar dat is een waarde die veel mensen niet halen en ook niet nodig voor deze plant.

Po4 van 0,002 is bijna niks en dan moet je weer gaan oppassen dat je geen algen gaat krijgen door tekorten.
Je kunt dan alg zich zien ontwikkelen maar het hoeft niet. Dat hangt van meer factoren af namelijk.
 
Correctie! 0,2 had teveel nullen neergeknald :p
Dat is volgens mijn tabellen in de JBL druppeltest koffer in het groene gebied.

Aangeraden: 0 - 0,2 zoetwater

Sorry voor het misverstand
 
Kan voldoende zijn, maar nog niet echt veel hoor. Bij de EI voeg ik wekelijks al 2,0mg toe namelijk.
Nu is dat ivm de EI dus, maar echt overdreven veel is 0,2 ook weer niet.
 
Support4u zei:
Beste Saskia,

Profito is volgens mij zonder PO4,
Ik weet dat het in grote hoeveelheden in potgrond zit, maar daar heb ik nu natuurlijk niks aan.

Ik ga mezelf eens inlezen over PO4, voordat ik middeltjes gaat toevoegen.

Ik dank u voor uw bijdrage ;)


@Bertus of andere,

Hoe hoog is jullie PO4, waar de Limnobium laevigatum het dus uitstekend doet?

Zal het eens meten.
 
Nitriet = 0
Nitraat =25
P04= 2mg/l op 10 cc.
Po4 5+5= 2 mg/l
Kh =5
Gh =15.


En is al weer flink uit gegroeid.
 
Oke dan, bedankt Bertus,

Ik lees echter tegenstrijdige dingen betreffende PO4.

De meeste planten zijn moerasplanten, dus zullen via de wortels in de bodem hun voeding bemachtigen.

Wij testen de voeding dat zich bevind in het water zelf.

Gelukkig praten we hier over een drijfplant, die zeker wel zijn voeding uit het water haalt.
Dan zou je zeggen dat een lage hoeveelheid fosfaat gewoon voldoende zou moeten zijn, hun zijn namelijk de enigste die direct uit het water hun voeding halen. Plus het feit dat planten heel weinig fosfaat nodig hebben om te overleven.
(correct me if i am wrong)

Sommige aquarianen zweren bij een zo laag mogelijke PO4 (heeft te maken met algen groei (schijnt ondertussen een fabel te zijn van vroeger, Algengroei ligt eerder aan een onbalans van je gehele aquarium)
Andere willen hun PO4 graag op 5 mg/l hebben om de plantengroei flink te bevorderen (plus het is niet giftig voor vissen)

Ikzelf zou Fosfaat het liefst bemachtigen op een natuurlijke manier, een balans. Dus niet door het toedienen ervan.

overvoeren geeft ook Fosfaat. Dat deed ik al..
Daarom begrijp ik mijn lage fosfaat gehalte ook niet helemaal.

Al moet ik zeggen dat de garnalen de overgebleven voedselresten binnen 30 minuten wel hebben weggewerkt :p
Dan heb ik wellicht mijn antwoord en de daders? ;)

Misschien moet ik nog erger overvoeren? :p (slik)
 
Heb niks gedaan of veranderd.

Had een poosje 2 Limnobium laevigatum die het "overleeft" hadden. 1tje zag er niet best uit, de ander ziet er vrij normaal uit.
Deze begint een afstammeling af te werpen.

Nou schiet mij maar lek.. Ik begrijp er niks meer van.
 
Tja, wat is de verklaring vraag je je dan af.
Op zich verder wel mooi dat er nu nieuwe plantjes weer ontstaan.
 
In de kamerbak groeit het goed. nitraat.
In de Malawibak blijven ze 2 cm.

haast geen nitraat.

Heb nu van uit de Malawi in de kamerbak gedaan, kijken wat er gebeurt.
 
Degene die Limnobium laevigatum in hun bakken hebben.
Hebben jullie veel wateroppervlakte beweging, of juist zo goed als stilstaand water?
 
Support4u zei:
Degene die Limnobium laevigatum in hun bakken hebben.
Hebben jullie veel wateroppervlakte beweging, of juist zo goed als stilstaand water?

Weinig.
 
de limnobium draait bij mij eerst wel een paar keer de bak rond als ik net de bak heb gedaan, dus in elk geval een beetje oppervlaktestroming...
 
Bij mij groeit het als een gek. Ik heb lichte oppervlakte stroming. Wanneer ik een groot deel van de drijfplanten uit de bak haalt, cirkelen enkele losse plantjes op het oppervlak..
 
Ik vraag dit omdat ik de tijdlijn van mijn aquarium nogmaals dieper heb bekeken.

In het begin toen de plant echt enorme bladeren had en veel territorium had overwoekerd, had ik mijn filter uitstroom richting de bodem. Dus weinig tot geen wateroppervlakte beweging.
Kijk ik verder in mijn tijdlijn, dan heb ik pak en beet, 6 maanden later de filter uitstroom richting het wateroppervlakte staan.
En naarmate de tijdlijn foto's nieuwer worden zie ik dus steeds meer Limnobium laevigatum afnemen, tot nu. dat ik er geen meer heb..

Boeken en bronnen zeggen mij, dat drijfplanten (waardonder Limnobium laevigatum) van stilstaand of lichte waterstroming houden.

Wellicht is de sterfte dus door mijn eigen toedoen.

Hetzelfde geld voor het eendenkroos.

90% verdwenen met de oppervlakte stroming die ik nu heb...
 
Moet je er wel voor zorgen dat je geen andere drijvers hebt..
Heb me zwaar verdiept de laatste tijd in dit topic.
De meeste drijvers die op de markt te koop zijn, houden niet van bewegend water.

en let er even op, dat eendenkroos aan en onder bladeren of de aquarium ruit blijft hangen voor een lange tijd.

Dus 100% ervan af kom je niet. maar je kan er zeker wel 90% vanaf komen.

Check mijn laatste update foto van mijn aquarium, met de link hieronder.
Dan kan je zien wat er van dat eendenkroos is overgebleven :p
 
Heb de filter uitstroom nu meer richting de bodem geplaatst.
Het water oppervlak stroomt nu nog maar lichtjes, met dode hoeken. (stilstaand water)

Heb 2 Limnobium laevigatum toegevoegd aan het aquarium.
Nu gaan we geduld hebben, en zien of de theorie klopt, en men zich gaat vermenigvuldigen/groeien.
 
Ik heb voor de natans ook erg weinig of beter gezegd geen oppervlaktebeweging.
De Natans groeit als een gek.
Maar of de stroming daar de oorzaak van kan zijn durf ik niet uit eigen ervaring te zeggen.
Zolang ze voldoende licht en voeding krijgen zou je denken dat dit geen invloed heeft, maar ja dat zijn mijn two cents ;).
 
Stroming doet er niet toe. In mn ene bak groeit het (tijdelijk) als een gek, terwijl het in mn andere bak niks doet.
Plantjes die ik overzet verschrompelen vervolgens. Ook in bakken met weinig stroming.

Ik blijf erbij dat er op een gegeven moment een tekort komt aan nitraat of fosfaat (of iets anders) dat voor het afsterven zorgt.

Kroos heeft een andersoortige tolerantie : dat is niet dood te krijgen.
 
We gaan het zien toch?! ik geef het even een maandje de tijd.
De update krijgen jullie dus nog.
 
Dit topic interesseert me wel!
Uit mijn topic:

Hi�ronymus zei:
Richvio zei:
Leuke bak hoor. Bij mij is drijfplanten ook altijd ruk haha. Daar ben je niet alleen in

Haha, ik lees regelmatig problemen met drijfplanten. Wat ik wel meen te herinneren is dat het echte nitraatvreters zijn en graag in lichtstromend tot stilstaand water staan. In men Juwel groeiden ze letterlijk de bak uit. Sinds ik deze bak heb willen ze niet meer precies. Maar de aanhouder...

In mijn Juwel Vision 180 moest ik elke week een halve emmer Limnobium uithalen en de wortels korter knippen.
De waterwaardes kan ik niet meer opzoeken. Wat ik wel met zekerheid kan zeggen, is dat ik in het begin enkel met de originele binnenfilter werkte. Uitstroom richting achterwand/schuin naar beneden.

Na verloop van tijd een extra buitenfilter ge�nstalleerd. Resultaat? Limnobium groeide niet meer en stierf geleidelijk.
Oorzaak? Meer oppervlaktestroming..?

In mijn 170cm bak heb ik regelmatig nieuwe pogingen gedaan om de drijfplanten te laten groeien. Tevergeefs. Zelfde symptomen als in de beginpost.
Deze bak wordt gefilterd door de Fluval FX6 op 70% vermogen. Sinds de uitroom schuin naar onder, richting achterwand staat maakt deze weer kleine nieuwe plantjes aan..
Reden? Minder oppervlaktestroming?

Nog even de waterwaarden (getest op 18/4):
PH= 7,3
KH= 5
Co2= 8mg/l
No2: 0,05 - Kraanwater meet dezelfde waarde
Po4= <0,02
No3= 5
Fe= <0,02
GH= 8
 
Tja, wat nu de eigenlijke oorzaak is dat is echt de vraag. ik zie in de laatste post wel weinig nitraat en dat is iets wat ze wel graag voldoende hebben.
 
Ik kan er soms geen touw aan vastknopen. Ooit kreeg ik ��n klein stekje mee toen ik garnalen kocht. Heb die toen in de bak gedaan, want vond het zonde om het weg te gooien. Toen had ik nog een oude Juwel bak, met twee tl buizen van ieder 38 watt (als ik me niet vergis). Binnen een aantal weken was de hele wateroppervlakte bedekt met Limnobium laevigatum.

Toen kreeg ik er nog een bak van 60 cm. Had daar ook wat Limnobium in gedaan, groeide ook binnen de kortste keren helemaal vol. Had daar een klein led lampje van 11 watt in. Die heb ik uiteindelijk leeggehaald omdat ik een bak van 80 cm wilde.

Nu heb ik een nieuwe Juwel bak, met 2x50 watt aan licht.Gelukkig groeit de Limnobium hier nog steeds heel goed.
Maar in mijn andere bak, van 80 cm, met ��n tl buis van 36 watt, groeit het dus niet. Heb het al meerdere keren geprobeerd.
Binnen een paar weken is het weg.
Later nog een keer geprobeerd in de bak van 60 cm, maar ook daar wilde het niet.

Bij alle bakken deed/doe ik de aanbevolen hoeveelheid plantenvoeding (Profito van Easy Life).
In de bakken waar ik de Limnobium heb/had, meet ik nagenoeg geen no3 en ijzer. Toch doen ze het in die bakken wel.





Support4u zei:
Degene die Limnobium laevigatum in hun bakken hebben.
Hebben jullie veel wateroppervlakte beweging, of juist zo goed als stilstaand water?

Ja wat is veel of juist weinig? Ik heb twee filters, ��n aan de ene kant en de andere aan de andere kant. Redelijk wat stroming denk ik, het is geen golfbad in ieder geval. Alleen de stroming wordt tegen gehouden door de hoeveelheid Limnobium laevigatum.
 

Terug
Bovenaan