KH stijgt veelste snel en erg snel en veel groene aanslag


Lekker allemaal kalk onder mijn chichiros propeller..
 
O Willem was ook niet boos bedoelt, komt af en toe wat lomp over als ik snel typ XD, sorry waardeer je hulp zekers wel en was niet mijn bedoeling zo over te komen, ben blij met alle hulp die ik krijg dus word zekers wel op prijs gesteld

Hehe, geen probleem hoor. Als ik weet dat ik je niet verveel is het al lang goed! ;)


Je gaat echt moeten een bemestingsplan opmaken en je daar strak aan houden. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn maar het moet vooral stabiel en berekend zijn.
Dus uitmaken welke voeding je koopt (poeders, all in one, ...) en dan zorgen dat je dus alleen maar pure voeding hebt (zodat je dus niet meer aquadur of GH+ moet gebruiken om micro's te doseren).
En dan kan je stabiel doseren en zien hoe de bak (of de waterwaardes) reageert.

Daarnaast blijft het inderdaad zaak om te vinden wat nu er juist in de bak zit dat je KH doet oplopen (en in welke mate/snelheid). Dus bvb je KH meten net na verversing, tijdens de week geen middeltjes toevoegen zoals GH+, en dagelijks of om de twee dagen eens checken hoe de KH evolueert.

Minder/korter licht en meer planten om de voeding effectief te gebruiken zal zeker helpen tegen de groene aanslag. Je zou eens kunnen proberen easy carbo te spuiten op een klein stukje van de achterwand wanneer die droog staat tijdens de verversing om te zien hoe de achterwand reageert (ik weet niet of in hoeverre het materiaal zal reageren met de easy carbo, vandaar eerst op een klein stukje om dit te testen).

Een paar planten die je misschien kan overwegen, de ene is al sneller dan de andere:

Hygrophila polysperma
Hydrocotyle leucocephala
Ceratopteris thalictroides
Heteranthera zosterfolia
Staurogene repens
Nymphoides sp. Taiwan
Ludwigia sp. Mini Super Red


Heb je je dropchecker eigenlijk al eens op andere plekken in je bak gehangen? Zo kan je checken hoe goed de co2 distributie doorheen de bak is.
 
Laatst bewerkt:
Nou heb er 3 besteld uit je lijst en 1 drijfplantje + micro sporen elementen + calcium dat is het enige wat ik nog niet apart heb.
Verder heb ik kalium/Nitro/Fosfo/Ferro/Carbo/Profito en af en toe wat filter medium allemaal Easylife.
Dan nu dus bepalen hoe lang het licht aan moet. Bij de winkel waar ik veel dingen haal snapte ze niet waarom het licht de oorzaak zou kunnen zijn.
Bedoel de adviezen zijn vaak zo tegenstrijdig, en ik weet het niet en moet nog heeeel veel leren.
Maar wat ik al zij moet ook leuk blijven, als het nu weer fout gaat ben ik bijna 2 jaar verder en heb ik nog niks behalve een lege protemone...
Wou gaan testen maar de kh is al weer 8, gister nog 6 en was eindelijk 3 dagen lang op de 6kh, vooral die lotus ging snoeihard, dus meeste bladeren er maar afgeknipt.
Heb wel schema's gemaakt maar ja als die kh iedere keer zo schomeld dan moet je er niet nog meer dingen bij gooien, daar word dan toch niks mee gedaan.
 
Bij de winkel waar ik veel dingen haal snapte ze niet waarom het licht de oorzaak zou kunnen zijn.

Die zien vast liever dat je 20 uur het licht aan gaat doen waardoor er flink tekorten ontstaan met algen als gevolg en dan kunnen ze je weer wat middeltjes verkopen:D:D
 
Ja dat denk ik ook wel eens idd.
Maar is het niet wat om die aqualantis lamp er uit te halen en alleen die chichiros 58 wat full spectrum verlichting er boven hangen?
 
Zou je niet meer baat hebben bij het licht te dimmen? Of deed je dat al?
Resultaat kun je natuurlijk niet binnen een week verwachten maar ik denk wel dat dat effect kunt hebben.
 
Verlichting chichiros full spectrum brief style max (58 wat)
Op je aqualantis zit standaard 16W en daar heb je nu 58W extra boven gehangen.
Maar weet je dat zeker? In de Chihiros series bestaan nml. geen 58W versies.
Ik verwacht zelf dat je de A801 hebt; en die geeft 7200 lumen.Zou je uitkomen op 64 lumen per liter... Heb je enig idee hoeveel licht dat is.:stars:
 
Dan bevind er iets in je bak wat de KH buffert zoals soil, kalkhoudende stenen, of zelfs bepaalde voedingsstoffen kunnen de KH omhoog schroeven.
Misschien zit er wel enorm veel kalk in je water.
 
Zou kunnen dat kalk verhaal lees chichiros verhaal en kalk reacie.
Maar dat verklaart idd nog steeds niet waarom de kh binnen 12 uur van 6 naar 8 gaat.

Ik verwacht zelf dat je de A801 hebt; en die geeft 7200 lumen.Zou je uitkomen op 64 lumen per liter... Heb je enig idee hoeveel licht dat is.

Hij is 50 wat zag ik net 162 leds en 7200 lum idd, en ja weet dat het veel is maar eerst was het steeds dat mijn licht niet goed zou zijn (te weinig), dan koop je wat goeds en dan is het te veel, lol. Maar er zitten 6 dim standen op dus hij staat nu op de 2e of 3e.

Hier een filmpje in het donker, iedere keer wanneer je 0,5 sec een soort felle flits ziet druk ik op de +


Aqualantis verlichting:

Maar daarom de vraag zou ik die aqualantis verlichting er niet beter uit kunnen halen en dan alleen de chichiros verlichting iets ophogen en in het midden zetten zoals in het filmpje. Verder zit ik nu op 8 uur per dag en die chi lamp heb ik op stand 3 van de 6 gezet.
Zit er aan te denken om hem op stand 4/5 te zetten dan pakt i echt de hele bak kwa dekking.

of zelfs bepaalde voedingsstoffen kunnen de KH omhoog schroeven.
Misschien zit er wel enorm veel kalk in je water.

Dit zou kunnen ik weet niet in hoeverre de combis die ik er in spuit de kh samen verhogen, Heb hier nog een fles easy ballance van tetra, staat bij dat het de ph en kh stabiliseerd en veel micro spul er in spuit. Maar eerst maar eens kijken wat die plantjes toevoegen doet en terug naar 1 lamp lijkt me meer dan voldoende.
En even wachten op die sporen bende, dan dus meten na een water verversing en alles toevoegen zoals ik het wil (de waardes). end an een soort schema zien te maken.
Iets van:
2 ml fosfaat per dag
1,5 ml fe per dag
1ml nitro per dag
4 ml carbo iedere dag
2 ml profito per dag
4 tot 6 ml magnesium per dag
En af en toe wat easylife filter medium
Uiteraard word er iedere week gemeten en gooi ik er niet zomaar iets bij.

Stijgt de kh niet met al die bende?

Bij osmose doe ik nu 0.2 mg sporen en elementen, en af en toe wat sera mineral salt, heb ook nog calcium gekocht, is daar een test voor overgens, de ca waardes?
Hoop dat het nu echt weer een beetje goed gaat en het plezier weer terug komt straks.
 
Je plant en alg problemen zijn niet gerelateerd aan je KH. Want 95% van alle planten groeit prima tot KH 12.
De oorzaak van je problemen zijn teveel licht icm met een zeer slecht voedingsregime en onnodig watermanagment.

Dus my two cents: gooi alle testen in de prullebak en al die overbodige extra middeltjes erbij.
Koop de standaard EI aangevuld met voedingscapsules. Gebruik alleen de originele belichting en dan krijg je na verloop van tijd een mooie bak zeker in gebruik met CO2.
o ja, neem ook een andere winkel: 1 met beter advies
 
Op je aqualantis zit standaard 16W en daar heb je nu 58W extra boven gehangen.
Maar weet je dat zeker? In de Chihiros series bestaan nml. geen 58W versies.
Ik verwacht zelf dat je de A801 hebt; en die geeft 7200 lumen.Zou je uitkomen op 64 lumen per liter... Heb je enig idee hoeveel licht dat is.:stars:

Veel te veel licht dus.
 
En haal dat electrocutie apparaat eruit. Heeft ook geen meerwaarde.

Ik weet niet hoeveel water je ververst per keer.

Maar als je dit leest. Aquadur

https://www.jbl.de/?lang=nl&mod=download&id=8567

Dan komt dat neer op 1 lepel per 40 liter osmose water. Dat geeft dan water met KH 3 en GH 4

En als je constant zo doet, dan zal je aquarium hier ook op uitkomen.

Maar ik vind de samenstelling van aquadur niet goed. Ik zou eerder dit nemen voor osmosewater.
http://www.saltyshrimp.de/english/aquarium_mineral_gh_kh_plus.html

Dan heb je KH 3 en GH 6. De verhouding is beter.

Je voegt CO2 gas toe. Dus stoppen met carbo.

Daarnaast kun je wel fosfo, nitro en profito gebruiken. En een voedings capsule bij de lotus.
Als dit op is, zou ik een goede all in one kopen.

Of losse poeders om zelf te mengen.

De rest van de zooi kan de kliko in. Extra ijzer is niet nodig. Alleen bij extreme plantenbakken.
Calcium en magnesium zit in aquadur en saltyshrimp. Dus ook niet nodig. Alleen bij extreme plantenbakken.

Dus houd eens een lekkere opruiming in je hoofd en aquariumkast.
 
ag zou ik die aqualantis verlichting er niet beter uit kunnen halen en dan alleen de chichiros verlichting iets ophogen en in het midden zetten zoals in het filmpje. Verder zit ik nu op 8 uur per dag en die chi lamp heb ik op stand 3 van de 6 gezet.
Zit er aan te denken om hem op stand 4/5 te zetten dan pakt i echt de hele bak kwa dekking.

Ofwel enkel de originele verlichting ofwel enkel de chihiros lamp...
En die chihiroslamp niet op 4/5 maar op standje drie om te beginnen!
Geen acht uur maar starten met maximaal zeven uur per dag!!!
(Ik zou moeten tellen maar misschien heb ik dat al tien keer geschreven... Alleszins dit keer voor het laatst, maak je geen zorgen)

Je hebt sneller teveel dan te weinig licht. Zeker wanneer je zoals jij amper planten in de bak hebt.... (maar ik blijf hangen als een zwaar beschadigde plaat, daang)

heb ook nog calcium gekocht

Calcium kopen terwijl je met een te hoge KH zit? Dat vind ik bizar.
Wat ben je daar mee van plan?


Misschien zit er wel enorm veel kalk in je water.

Jamaarja, als er enorm veel kalk in je ververswater zit dan heb je dus een hoge KH (direct na verversing) maar geen oplopende KH (= geleidelijk stijgend tijdens de dagen na verversen)
Oplopende KH heeft niets te zien met een hoge KH van je ververswater. Als je KH verhoogt tussen verversingen door dan wordt dat veroorzaakt door iets in je bak en is er toch geen verband met de KH van je kraanwater?
Dat snap ik niet zo goed eigenlijk.
(En helaas schrijf ik dit ook niet voor het eerst, wellicht wel voor het laatst)

:stars:
 
Laatst bewerkt:
Je hebt sneller teveel dan te weinig licht. Zeker wanneer je zoals jij amper planten in de bak hebt...

Mijn bak zat bom vol met planten maar als ze allemaal het loodje leggen haal ik het er weer uit en wacht tot het probleem duidelijk/opgelost is. Heb er zekers 6 uit gehaald tot nu.
Van de week als die snel groeiers heb zul je al een bijna dubbele beplanten bezetting zien mits dat stek gedoe goed gaat met de
Staurogyne sp. repens ho... Maar op 1 plaatje zie je ze mooi vlak over de bodem en je krijgt een plant die er totaal anders uit ziet en 20 cm hoog is. Maar was niet al te moeilijk voorzover ik las, gewoon stekjes/stukjes afknippen en stukje terra cap en in de grond drukken.
Het is echt de bedoeling er een plantenbak van te maken zoals in het verleden maar nu goed. Dat er nu veel minder in staat lijkt me logisch als alles steeds dood gaat.

Geen acht uur maar starten met maximaal zeven uur per dag!!!

Daar ben ik mee bezig, doe iedere dag 30 min minder, en dat doe ik alleen omdat jij dat 10 x gezegd hebt :thumbs: (zoals je zelf zegd), 2 x is ook zat maar ik lees en luister echt wel.
Maar iedereen zegt wat en ik kan moeilijk op ieder detail ingaan van iedereen. En je krijgt gewoon zoveel tegenstrijdige dingen te horen dat je het zelf helemaal niet meer snapt.

Maar heb ook naar je advies geluisterd er snel groeiers bij te doen en dit gekocht:
Ludwigia sp. Mini Super Red
Staurogyne sp. repens
Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid)
Limnobium laevigatum
En natuurlijk Sporenmix

Verder kan het toch prima met die dingen die ik heb, bedoel po4 is toch po4 net als kalium no3 enz?
In dat schema (ei) staat ook dat je po4 no3 kalium enz moet toevoegen.
Ik wil ik er redelijk wat rode planten in hebben voor het contrast dus heb je ook wat meer fe nodig.
Vandaar dat ik zelf een beetje op zoek moet gaaan hoeveel van wat en wanneer toe te dienen.
Doe het liefste iedere dag een klein beetje van alles zodat de plantjes iig niets te kort komen.

Calcium kopen terwijl je met een te hoge KH zit?
Ja dacht was een shot in the dark maar koste me nog niet eens 2 euro dus tsja ook heb ik dit niet in losse vorm dus dacht misschien komt het nog eens van pas of mist dat/is het te weinig.

Jamaarja, als er enorm veel kalk in je ververswater zit dan heb je dus een hoge KH (direct na verversing) maar geen oplopende KH (= geleidelijk stijgend tijdens de dagen na verversen)
Oplopende KH heeft niets te zien met een hoge KH van je ververswater. Als je KH verhoogt tussen verversingen door dan wordt dat veroorzaakt door iets in je bak en is er toch geen verband met de KH van je kraanwater?
Dat snap ik niet zo goed eigenlijk.
(En helaas schrijf ik dit ook niet voor het eerst, wellicht wel voor het laatst)


Hoe kan dat nou ik geef iedere keer weer aan dat ik niks met kraan water doe, er gaat alleen PUUR osmose water in, daar zit geen kalk in de kh is 0/1, tds is 2, ph 6,8/9 ofzo.
Vandaar dat ik hier zoveel soorten voeding heb, en ik het liever per product toe pas omdat die all in one middeltjes vaak niet werken voor mij en is niet specefiek op iemands aquaium gericht omdat iedereen een andere bezetting heeft.

Oplopende KH heeft niets te zien met een hoge KH van je ververswater.

Mijn ververs water is dus altijd puur osmose om die kh omlaag te halen, kh is dus 0/1, ik moet alleen nu zien wat, hoeveel en wanneer ik alles moet toedienen om het probleem goed aan te pakken. Meestal meet je dan de waardes allemaal en vervolgens werk je vanuit daar verder om te zien wat aangevuld moet worden, daarna is het de kunst om al die waarde's op pijl te houden.
En dat moet beter, en de verlichting is ook veeel minder nu alleen de chihciros omdat je die bij kan stellen. en ziy nu op 7:30 uur licht en co2.

Dus luister echt wel en onderneem ook actie volgens jouw advies.
Als ik dacht dat je onzin praat dan had ik dat niet allemaal veranderd, gekocht en ga dat niet voor mijn lol doen weer plantjes uitproberen.
Dus ik doe mijn best, dus naogmaaals bedankt voor je hulp :petjeaf::thumbs:
 
De bodem is caviaar


Tja dat doet me herinneren aan de tijd dat ik mn eerste bak net had. Ik kocht op het oog een leuke caviaar bodem en de kh schoot hel snel omhoog zonder dat ik de oorzaak wist. Later is me verteld dat dit aan de Caviaar bodem kon liggen en na het vervangen door grind wat dit probleem opgelost.
 
gewoon stekjes/stukjes afknippen en stukje terra cap en in de grond drukken.

Zorg dat je planten eerst merkbaar groeien voor je begint te stekken, hé! ;)
Wat is dat juist, die terra cap?

Daar ben ik mee bezig, doe iedere dag 30 min minder

Opbouwen doe je geleidelijk maar wanneer je het licht vermindert kan je dat best ineens doen. Dus direct naar 7uur (ik zou zelfs 6u30 nemen in jouw geval maar daar zijn de meningen misschien verdeeld).
En serieus dimmen, als ik de specs van je lamp zie dan heb je effectief wel zeer veel licht.

Maar heb ook naar je advies geluisterd er snel groeiers bij te doen en dit gekocht:

:thumbs:

Mijn ververs water is dus altijd puur osmose om die kh omlaag te halen, kh is dus 0/1, ik moet alleen nu zien wat, hoeveel en wanneer ik alles moet toedienen om het probleem goed aan te pakken

Meet je KH eens net na verversen en vervolgens elke 24uur gedurende een week om de stijging (tussen verversingen door) in beeld te brengen.
Op zich heeft Cornelius gelijk door te zeggen dat de KH geen invloed heeft op je plantengroei maar als hij te snel teveel oploopt heeft dat wel gevolgen voor de stabiliteit van de CO2 gehaltes... En dus op de balans van de bak met alle gevolgen van dien.
Vandaar zou je als het ware een "KH-profiel" moeten opmaken die de stijging op weekbasis per dag in kaart brengt....

Als je KH verhoogt tussen verversingen door dan wordt dat veroorzaakt door iets in je bak en is er toch geen verband met de KH van je kraanwater?

Dus als het snel en veel oploopt dan moet je op zoek naar de bron van die stijging.

Zoals John aangeeft is dit misschien de oorzaak:

Tja dat doet me herinneren aan de tijd dat ik mn eerste bak net had. Ik kocht op het oog een leuke caviaar bodem en de kh schoot hel snel omhoog zonder dat ik de oorzaak wist. Later is me verteld dat dit aan de Caviaar bodem kon liggen en na het vervangen door grind wat dit probleem opgelost.

En dat kan je dan makkelijk checken, desnoods in een glas met caviar en water en daarvan de KH meten. Of met azijn en caviar....



:br::thumbs:
Ik deed nochtans mijn best... ;)
 
Zucht... met al die (verschillende) adviezen gaat TS weer van alles uitproberen waardoor er (weer) niets van terecht komt... Vroeger, hier spreekt Opa (!), kende men een regel voor de opvoeding van kinderen. Rust, reinheid én regelmaat. Eigenlijk kan je die hier ook toepassen. Begin bovenaan de driehoek van belangrijkheid; licht (Stap één) Eerst uitvinden wat de optimale licht intensiteit én duur is.
Afhankelijk daarvan (maar pas wanneer je pas één kent en uitgevoerd hebt) voeg je CO2 toe (Stap twee). Ook hier weer; eerst bezien over langere tijd wat de gevolgen zijn van stap twee zijn. Dat is niet alleen naar je CO2 verklikker kijken en naar je waterdistributie maar ook en vooral naar je planten! Ook hier geldt weer, is dit in orde dan naar stap 3, overige bemesting. Je kan hier zien en meten of er tekorten zijn en welke. Aan de hand hiervan voeg je meer of minder van het desbetreffende bemesting ingrediënt toe.
 
Zucht... met al die (verschillende) adviezen gaat TS weer van alles uitproberen waardoor er (weer) niets van terecht komt... Vroeger, hier spreekt Opa (!), kende men een regel voor de opvoeding van kinderen. Rust, reinheid én regelmaat. Eigenlijk kan je die hier ook toepassen. Begin bovenaan de driehoek van belangrijkheid; licht (Stap één) Eerst uitvinden wat de optimale licht intensiteit én duur is.
Afhankelijk daarvan (maar pas wanneer je pas één kent en uitgevoerd hebt) voeg je CO2 toe (Stap twee). Ook hier weer; eerst bezien over langere tijd wat de gevolgen zijn van stap twee zijn. Dat is niet alleen naar je CO2 verklikker kijken en naar je waterdistributie maar ook en vooral naar je planten! Ook hier geldt weer, is dit in orde dan naar stap 3, overige bemesting. Je kan hier zien en meten of er tekorten zijn en welke. Aan de hand hiervan voeg je meer of minder van het desbetreffende bemesting ingrediënt toe.

Zoveel tegenstrijdige adviezen staan er hier toch niet?
Je hebt zeker een punt maar als er een aantal zaken duidelijk fout lopen heeft het geen zin om één stapje ineens te zetten.

Hij heeft teveel (en te lang licht). Punt. Dus dat schroeft hij best terug. Duur en intensiteit.
Hij heeft een oplopende KH. Punt. Dus daarvan achterhaalt hij best ineens de oorzaak. Geen zin om te wachten tot zijn licht een weekje teruggeschroefd is, hoe sneller hij de oorzaak weet en aanpakt hoe beter.
Hij heeft te weinig planten in de bak. Punt. Dus hij voegt best direct snelgroeiers toe. Hoe sneller hoe beter.
Hij doseert onstabiel en ongestuurd. Punt. Dus kan hij best direct een bemestingsschema uitschrijven en beginnen volgen. Dus ook hoe sneller de juiste voeding hoe beter.

Het heeft echt geen zin om eerst een weekje minder licht te proberen zonder de juiste voeding en met onstabiele CO2 dus kan hij beter ineens al de noodzakelijke stappen doen en van daaruit de balans zoeken in plaats van eerst wat te klungelen met de co2, KH en de voeding omdat hij eerst het licht aanpakt.
Als de oorzaak van het probleem niet duidelijk is kan je één ding per keer veranderen, als er duidelijke oorzaken zijn dan pak je die ineens aan.

Er wordt volgens mij effectief rust reinheid en regelmaat geadviseerd dus ik zie de verwarring niet direct.
 
Mijn advies, test die bodem uit op kalk.

Als dat erinzit: meteen eruit met die bodem en vervangen voor filter/hornbach zand.
 
Zoveel tegenstrijdige adviezen staan er hier toch niet?
Je hebt zeker een punt maar als er een aantal zaken duidelijk fout lopen heeft het geen zin om één stapje ineens te zetten.

Hij heeft teveel (en te lang licht). Punt. Dus dat schroeft hij best terug. Duur en intensiteit.
Hij heeft een oplopende KH. Punt. Dus daarvan achterhaalt hij best ineens de oorzaak. Geen zin om te wachten tot zijn licht een weekje teruggeschroefd is, hoe sneller hij de oorzaak weet en aanpakt hoe beter.
Hij heeft te weinig planten in de bak. Punt. Dus hij voegt best direct snelgroeiers toe. Hoe sneller hoe beter.
Hij doseert onstabiel en ongestuurd. Punt. Dus kan hij best direct een bemestingsschema uitschrijven en beginnen volgen. Dus ook hoe sneller de juiste voeding hoe beter.

Het heeft echt geen zin om eerst een weekje minder licht te proberen zonder de juiste voeding en met onstabiele CO2 dus kan hij beter ineens al de noodzakelijke stappen doen en van daaruit de balans zoeken in plaats van eerst wat te klungelen met de co2, KH en de voeding omdat hij eerst het licht aanpakt.
Als de oorzaak van het probleem niet duidelijk is kan je één ding per keer veranderen, als er duidelijke oorzaken zijn dan pak je die ineens aan.

Er wordt volgens mij effectief rust reinheid en regelmaat geadviseerd dus ik zie de verwarring niet direct.
Je noemt inderdaad al die tegenstrijdigheden op, Willem. Als hij nu maar met al die genoemde zaken tegelijk bezig gaat komt hij niet uit z'n problemen, denk ik.
 
Ik zou ook eerst beginnen met het testen van de bodem en die desnoods verwijderen als er kalk in blijkt te zitten.
 
Je noemt inderdaad al die tegenstrijdigheden op, Willem. Als hij nu maar met al die genoemde zaken tegelijk bezig gaat komt hij niet uit z'n problemen, denk ik.

Hoe? Wat moet hij dan doen?
Dat zijn geen tegenstrijdigheden, toch? Dat is gewoon een uitgebreider advies dan zeggen: verlaag je licht en dan zien we wel weer...

Plus: het zijn misschien een paar zaken ineens maar geen enkel ervan is moeilijk om uit te voeren en geen enkel van die adviezen duurt lang in uitvoering.

Licht programmeren. Klaar
Plantjes (drijfplantjes) erbij. Hupla!
Bodem testen op KH. Test: check! Is het dat niet: verder zoeken!
Stabiele en correcte plantenvoeding doseren. Kopen en doseren volgens een schema

En hup: handjes geven!

Waarom zou je dat spreiden over een week of langer als je weet dat het allemaal zal helpen?
 
Later is me verteld dat dit aan de Caviaar bodem kon liggen en na het vervangen door grind wat dit probleem opgelost.

Maar ja weet je wat het is in mijn licht brak bak met 2 f8 kogels en een blijkbaar aangepaste algen eter blijft de boel wel stabiel met exact hetzelfde grind, de kh blijft gewoon hetzelfde en loopt niet op (misschien licht dat aan het zout).
Daar heb ik na wat testen een schematje op aangepast en dat gaat gaat prima hoef maar 1 x in de 3/4 weken even de zuiger er overheen te halen ca 40% verversen, 1 x per maand testen tenzij ik iets zie wat me niet bevalt. En 2 x per week doe ik er het 1 en ander bij wat nodig is/op is.

Zorg dat je planten eerst merkbaar groeien voor je begint te stekken, hé! ;)
Wat is dat juist, die terra cap?

Zie HS aqua terra caps, is kleigel, kliegel, afijn nu weet je wel welke ik bedoel.

Vandaar zou je als het ware een "KH-profiel" moeten opmaken die de stijging op weekbasis per dag in kaart brengt....


Gaat goed komen heb 3 flesjes test vloeistof erbij gekocht, ook een andere test voor de kh, je weet het niet al vertrouw ik er wel redelijk op, die JBL test kist.

Maar hoe test ik dat dan met dat grind? Eerst goed schoon maken, dan wat kraan of osmose water erbij en kijken wat het doet/de kh omhoog gaat?
 
Maar ja weet je wat het is in mijn licht brak bak met 2 f8 kogels en een blijkbaar aangepaste algen eter blijft de boel wel stabiel met exact hetzelfde grind, de kh blijft gewoon hetzelfde en loopt niet op (misschien licht dat aan het zout).

Het is misschien doordat je co2 toevoegt dat de bodem (meer) kalk afgeeft.
De co2 is eigenlijk een zuur en dat zorgt ervoor dat kalk makkelijker vrijkomt, seiryu stenen geven bvb duidelijk meer kalk af in bakken met co2-toevoeging.

Dus om de bodem te testen kan je dan beter werken met azijn of zoutzuur bvb ipv met gewoon (osmose)water zou ik vermoeden. En kijken of je een reactie ziet (=belletjes).
Want als het water in je testglas geen co2 bevat zal de bodem misschien minder tot niets afgeven waardoor je mogelijks geen correct beeld krijgt...

Mocht de oorzaak effectief de bodem zijn dan is de vervanging ervan natuurlijk iets 'ingrijpender' dan wanneer je enkel wat decoratiestenen zou verwijderen.
Je riskeert dat je bodemcultuur ernstig verstoort raakt als je dat ondoordacht aanpakt dus voorzichtigheid is aangeraden.
Zeker met bewoners in de bak.
Persoonlijk heb ik (met succes) een bodem vervangen in een draaiende bak door het in twee keer te doen.
Ik plaatste een stuk plexi halfweg in de bak (en verdeelde de bodem zo in twee delen). En dan heb ik eerst de voorste helft afgeheveld en dat stuk vervangen door (goed gespoeld) filterzand. (met een plastiek fles kan je dat ook onderwater in de bak gieten zonder veel opdwarrelend vuil).

Vervolgens heb ik een kleine maand gewacht zodat de bacteriën tijd kregen om te verspreiden en dan pas heb ik de achterste helft vervangen. Plexi tussenschot eruit en klaar. Misschien is dat een idee mocht het zover komen...

Edit: ik lees nu pas het topic waar John naar verwees... De bodem lijkt me dus effectief wel grote kanshebber te zijn voor de rol van boeman in dit verhaal.... ;)
Zou mooi zijn als dat de oorzaak is dan weet je wat je te doen staat!
 
Laatst bewerkt:
Ja wel raar dat het in je andere bak niet oploopt dan. Maar ik zou zeggen test het eens met wat zuur of neem een bak water en doe daar een flinke laag caviar in en meet daarna de kh.
 
Ja wel raar dat het in je andere bak niet oploopt dan. Maar ik zou zeggen test het eens met wat zuur of neem een bak water en doe daar een flinke laag caviar in en meet daarna de kh.

Ik vermoed echt dat de hogere co2-gehaltes de trigger zijn. Zeker bij vrij hoge levels co2 krijg je meer reactie dan in 'gewoon' co2-arm water.
In een lowtechbakje zal het vermoedelijk veel minder oplossen en dus waarschijnlijk amper merkbare impact hebben op de KH.
Dus testen in een bak met water en bodemmateriaal zal dan niet echt een representatief beeld geven door het ontbreken van co2 volgens mij....
 
Laatst bewerkt:
Ja wel raar dat het in je andere bak niet oploopt dan. Maar ik zou zeggen test het eens met wat zuur of neem een bak water en doe daar een flinke laag caviar in en meet daarna de kh.

Willem heeft dat uitgelegd.

In bakken zonder CO2 heb je daar ook geen last van.

CO2 gedraagd zich in water als een zuur. En de KH is een buffer. Dus zodra je extra koolzuur toevoegd, wordt er extra KH vrijgemaakt.
En zo blijf je bezig.

En hoe hoger de KH hoe meer koolzuur in de gebonden vorm voorkomt. Dus moet je steeds meer doseren.

Dus schep een kopje uit je bak. En gooi er lekker wat azijn op!

En ga ondertussen eens kijken welke bodem je wilt kopen.
 
Hoe? Wat moet hij dan doen?
Dat zijn geen tegenstrijdigheden, toch? Dat is gewoon een uitgebreider advies dan zeggen: verlaag je licht en dan zien we wel weer...

Plus: het zijn misschien een paar zaken ineens maar geen enkel ervan is moeilijk om uit te voeren en geen enkel van die adviezen duurt lang in uitvoering.

Licht programmeren. Klaar
Plantjes (drijfplantjes) erbij. Hupla!
Bodem testen op KH. Test: check! Is het dat niet: verder zoeken!
Stabiele en correcte plantenvoeding doseren. Kopen en doseren volgens een schema

En hup: handjes geven!

Waarom zou je dat spreiden over een week of langer als je weet dat het allemaal zal helpen?
Mijn ervaringen hebben mij geleerd dat het zo het beste werkt. Eerst afwachten wat iets doet alvorens het volgende te doen. Dit omdat je zo alleen kunt welk effect een handeling heeft positief of negatief. Doe je alles tegelijk of, zoals jij zegt, binnen een week is niet te herleiden welk gevolg welke actie heeft. Begrijp me goed, mijn mening is niet zaligmakend. Ts moet beslist zelf weten hoe te handelen. Maar klaarblijkelijk zijn al die handelingen tegelijk, bij hem, niet succesvol. Daarom vind de oorzaak! Vandaar mijn raadgeving die ook als zodanig gezien én beoordeeld moet en mag worden.
 
Mijn ervaringen hebben mij geleerd dat het zo het beste werkt. Eerst afwachten wat iets doet alvorens het volgende te doen. Dit omdat je zo alleen kunt welk effect een handeling heeft positief of negatief. Doe je alles tegelijk of, zoals jij zegt, binnen een week is niet te herleiden welk gevolg welke actie heeft. Begrijp me goed, mijn mening is niet zaligmakend. Ts moet beslist zelf weten hoe te handelen. Maar klaarblijkelijk zijn al die handelingen tegelijk, bij hem, niet succesvol. Daarom vind de oorzaak! Vandaar mijn raadgeving die ook als zodanig gezien én beoordeeld moet en mag worden.

Jamaarja Benvo,
ik ben wel akkoord met dergelijke aanpak in sommige gevallen. Zeker wanneer de oorzaak van een probleem niet direct aanwijsbaar is.

Maar zoals ik dus zei:

maar als er een aantal zaken duidelijk fout lopen heeft het geen zin om één stapje ineens te zetten.

Want dat is nu net het verschil. Als je nu ziet dat er (hypothetisch) 4 zaken duidelijk (en zelfs onbetwistbaar) fout lopen dan is het geen zaak om die één voor één aan te pakken, toch?
Want elk van die adviezen gaat een positief effect hebben. En dat effect gaat zelfs veel groter zijn als alle adviezen tegelijkertijd worden opgevolgd. Nogmaals: als we nu zien dat iets als aquadur verkeerdelijk gebruikt wordt als voedingsbron van micro's en sporen dan kan dat toch best direct aangepast worden?

Als we nu zwart op wit zien dat de KH oploopt door de bodem dan heeft het toch geen zin om dat maar binnen drie weken te bekijken en op te lossen?
Als we (of ik desnoods) nu zeker zijn dat meer plantenmassa en geschikte dosering van de juiste plantenvoeding een positief effect zullen hebben dan kan dat toch beter ineens worden bijgestuurd?

Er zijn, na de geadviseerde aanpassingen, nog verdere adviezen die kunnen volgen, afhankelijk van de situatie. Stel dat er na de geadviseerde aanpassingen nog steeds een probleem is dan gaan we bvb kijken naar co2-distributie, flow en plaatsing van uit en instroom, oppervlaktebeweging en noem maar op.

Maar nogmaals: zaken waarvan je zeker bent dat ze een positieve invloed zullen hebben (zoals alle door mij gegeven adviezen volgens mij alleen maar positief kunnen zijn :rolleyes:) kan je beter ineens doen.
Het zal niet enkel de aanpassing van het licht zijn dat de oplossing brengt. Daar ben ik zeker van.

Licht, voeding (dosering en soort), oplopende KH, en te weinig plantenmassa.... allemaal duidelijk aantoonbare oorzaken van problemen...
Dus kan je die toch beter allemaal ineens aanpassen!?
De som van deze zaken, tegelijkertijd uitgevoerd, zal veel meer (positieve) invloed hebben dan één enkele verandering.
Als je er drie weken over doet om dit allemaal aan te passen zal het resultaat langer uitblijven en zal het nog steeds de som van de verschillende maatregelen zijn die de verandering in gang heeft gewerkt.

Niet één maatregel zal dé oplossing brengen: hij zal dus niet kunnen besluiten dat louter de vervanging van de bodem dé sleutel was bvb!
Net omdat de genoemde factoren allemaal (duidelijk zichtbaar) te optimaliseren zijn heeft uitstel geen zin denk ik...

Na een paar weken zal hij kunnen besluiten dat bovenstaande maatregelen allemaal hun steentje bijdragen aan het geheel. Misschien wordt dan duidelijk dat er nog iets verkeerd loopt maar het zullen geen zaken zoals betere voeding, grotere plantenmassa, lager licht of de stabiele KH zijn die extra problemen zullen veroorzaken, toch?

Er zal bij aanhoudende problemen toch niet gezegd worden dat hij beter de KH-verhogende bodem opnieuw zou toevoegen of dat hij beter opnieuw aquadur kan gebruiken als bron van micro's?
....
:S
Verander gerust meerdere zaken ineens wanneer blijkt dat ze allemaal bijdragen tot de problemen. En als dat nog niet helpt zoek je verder.
 
Stap voor stap iets aanpakken heeft inderdaad wel zin als je niet weet waar je het moet zoeken omdat je dan kan kijken of er een gunstig effect optreedt. Als zaken duidelijk al niet goed gaan of worden gedaan dan zou je m.i. dit tegelijk kunnen aanpakken. Daar kom je toch niet onderuit dus waarom dan niet in een keer zou ik denken;)
 
OKe maar voor mij voor nu om even verder te gaan met het onderzoek is de bodem nu testen maar moet dat in een grote bak?
Of kan ik gewoon zo'n sate bakje (CA 1 ltr) doosje bv vullen met neem aan schoongemaakt grind?

Of moet er azijn overheen? Dus eerst schoon maken en dan?
Heb ook gehoord dat als je ph4 oplossing/testvloeistof op b.v. steen doet het een reactie geeft (of niet).
Heb hier nog ijk vloeistof liggen.

Maar wat is nu de beste/snelste manier om de bodem te testen?

Mocht het de bodem zijn begin ik gewoon opnieuw zodat ik die achtergrond nog weer een beetje mooi kan maken. Dat er aanslag op komt dat snap ik maar niet zo snel en zoveel ineens zoals bij mij.
 

Terug
Bovenaan