KH stijgt veelste snel en erg snel en veel groene aanslag


R

RonG

Guest
Helaas na 17 maanden algen ellende opnieuw begonnen. Dit keer dacht ik nu ga ik alles perfect doen en mooier maken. Dat laatste was me gelukt.. Word er gek van, iedere keer weer testen (vooral de KH), osmose water toevoegen, iedere keer een nog groenere achtergrond die je er net in hebt geplakt van bijna € 150,-.. Zo gaat de fun er wel vanaf na 2 jaar gezeik met water waarde's, algen en vele euro's verder.

Info over wat ik gedaan heb en gebruik:
Mijn bak draait nu 3 weken en dan begint de ellende meestal dat weet ik. Maar hoe kan ik nou toch eens van die algen afkomen/het tot een minimum beperken? Ik voeg alleen maar osmosseswater toe en voeg dan bacterien toe (filtermedium van easylife, of maak het aan met aquadur JBL als de kh te laag is, niet vaak dus). Verder gebruik ik een co2 set met jbl difussor ca 140 bpm, een chichiros docter 3th gen (tegen de algen...). Verlichting chichiros full spectrum brief style max (58 wat) samen met de verlichting die erbij zat 16 wat meen ik (bak, aqualantis, 112ltr). Water gaat eerst door een simpele prefilter (mechanisch) en komt daarna naar de eheim 250+ pro (950l/h) pomp met daarin 1 mand met eheim substraat pro en 1 met eheim bio mech. Vervolgens door een externe verwarming van 500 wat en dan via mijn co2 difusor weer mijn bak in.

Gebruik van voeding momenteel:
Fosfaat van easy life (Wanneer nodig na test, regelmatig)
Nitro van easy life (Wanneer nodig na test)
FE Ijzer van easylife (Wanneer nodig na test, regelmatig)
Profito easy life (iedere dag 2 ml)
Carbo Easy life (iedere dag 4 ml)
Filter Medium Easy life (na toevoeging osmose water/waterwisseling)
Easy start easy life ( 4 x om de week 20 ML voor opstart filter)
Aquadur van JBL (wanneer de KH te hoog is, nooit dus)
Magnesium van JBL (dagelijks 6ML bij sterke verlichting en co2 zoals op de verpakking staat)

Het is verder een planten bak (dat is de bedoeling). En het probleem is de veel te snel groeiende aanslag en stijgende KH binnen 2/3 dagen van de 5/6 naar de 8 en hoger, e.a. algen. Heb algexit van easylife nog geprobeerd en chichiros docter 3th gen staat ook nonstop aan wat algen zou moeten bestrijden. .

(maak gebruik van de hele JBL test kit)..
Test water waardes:
KH = 5/6/7/8/9 ???
PH = 6,8 Stabiel
GH = 9/10 gaat steeds ietsje hoger lijkt wel.
NO3 = 20 zoals ik wil en redelijk stabiel
PO4 = 1,2 max 2 ppm Gaat beter dan de vorige keer
FE = 0,6 wil ik tussen de 0,5 en de 1 hebben
K = rond de 25 hoef ik niks mee is altijd hoog
MG = 8 Voeg sinds kort JBL MG 6ml toe omdat ik alles los erin gooi en dit een belangrijk iets was voor veel co2 en licht voor zover ik begreep. Andere waardes heb ik ook getest en zijn prima zoals altijd.

Dus hoe kan het dat de kh van de 5/6 binnen 3 dagen naar de 8/9 gaat, al gooi ik er alleen osmose water bij zonder ook maar enige toevoeging in 3 dagen. En hoe kan ik mijn achtergrondje en plantjes nog een beetje redden? Een borstel/tanden borstel enz schiet niet op. Het gaat ineens wel heel erg snel doe ik niks is het 1 groene bende straks. Dus wat te doen??

Video aquarium (nog niet af dus...) staan alle problemen duidelijk in beeld, is niet best...
 
Waarom al die toestanden?

Een aquarium komt pas in balans als je zelf in balans bent.

Dus je moet iedere week exact hetzelfde doen.

En streven naar vaste waardes.

Niet zomaar iets erbij kwakken als een waarde te laag is. Dan krijg je schommelingen. En dan krijg je algen.

Dus in het begin iedere week meten VOOR het verversen.
Kijken of alles nog oo jou streefwaardes zit.

Je moet de waardes van je ververswater kennen. Hier kun je mee rekenen.

Je moet dan weten wat je iedere dag moet doseren om deze wardes constand te houden.

Easylife vfm, alleen voor noodgevallen. Haalt al je voeding eruit.

Carbo is vergif. Dus niet doen.

CO2 goed afstellen met een drop checker

Bubbelfratsen en andere anti algen dingen niet gebruiken.

Licht pas opbouwen als je planten aanslaan en de voeding op pijl is.

Ik heb 2x 52 watt led op 300 liter. Dit staat niet de hele tijd op max.
90% is de max. En dat maar 4 uur op de dag. De rest van de dag loopt een dim programma.


Alles draaid om balans, en je bak leren kennen. Vaste waardes aanhouden.

Extra ijzer is doorgaans niet nodig. Bij 20 mg nitraat heb je slechts 0,02 mg ijzer nodig!!

Begin rustig met max 20 nitraat, max 1 fosfaat. En een goede sporen bemesting.
Of gebruik een compleet in de juiste verhoudingen.

Houd je KH en GH stabiel. Door altijd hetzelfde ververswater te maken.
 
Ik lees iets over je licht maar hoeveel watt hangt er overdag nu precies boven en voor hoelang? En dat is dan led zover ik begrijp?

Daarbij zit je in week 3 en dus rond de nitrietpiek en nh3/4 in je waterkolom en die laatste is een boost voor algen.
 
Ik zo eerst eens beginnen met je co2 set af te leggen .
Als je 140 bellen per minuut doseert op 112 liter , gaat er ergens iets geheel verkeerd ....
 
Dat is erg veel want ik heb ook een 80cm bak hier en doseer 80 bellen en dan daalt de ph van 8 naar zo n 6.75.
 
Uit het bovenstaande maak ik op, corrigeer me maar als ik dit fout zie, dat Ts met veel dingen tegelijk bezig is. Bovendien is er geen regelmaat, zoals Biljoenblik ook opmerkt. Zelf ga ik altijd uit van tekorten. Daarbij kijk ik eerst naar de verlichting, daarna naar de CO2 gevolgd door overige bemesting. Wanneer er een probleem is doe ik één stap en wacht eerst af wat het gevolg is van die stap alvorens met een volgend idee bezig te gaan. Ts doet dit alles niet. Zo merk ik op dat ad-hoc Nitraat en/of Fosfaat toegevoegd wordt. Hetzelfde geldt voor Ferro. Kijkend naar de planten zie ik een Cryptocoryne soort in het volle licht staan met daarachter een Lotus (?... bij mij niet helemaal goed te zien). Dit terwijl voor beide planten de lichtvraag anders is, hoewel ze beide een redelijke tolerantie hebben. Mijn advies zou zijn. Werk eens rustiger en vooral; stap voor stap, elke keer het gevolg beziende. Dit kan best wat langer duren. Planten reageren niet binnen het uur! Regelmaat dus!
 
Ik sta ook te kijken wat voor filter hier wordt gebruikt. een van 950 liter op een bak van net 100 liter en ook een zware verwarming. Niet dat dit de oorzaak zal zijn maar of dit alles nodig is betwijfel ik. Zover ik het nu lees zit er bijna 75W aan led boven? Dat is ook hel erg veel.
 
de verlichting is ingesteld op de 3e/4e stand, hoeveel wat dat is??? Hij heeft 6 standen dus staat zeker niet vol aan link naar: https://www.aliexpress.com/store/pr...l?spm=2114.10010108.1000023.26.515064aaEI68mW. En de aqualantis verlichting alleen is te weinig.
Verder gooi ik osmose water er altijd puur in, ik test het aquarium water, zie dat de KH weer eens 8/9 is en meet dan ook de rest, dus dat gooi ik er niet allemaal zomaar bij alleen wanneer nodig/het bijna niet meer te meten is. MG b.v. is de volgende dag van 8 naar 5 zoals op de verpakking staat moet je er 6 ml per dag bij doen om mg op pijl te houden. En is een "must" voor een sterk verlicht aquarium met co2, daar heb ik versch stukken over gelezen.
Ik ben wel met de verkeerde waardes gaan werken omdat ik dacht dat wat me de vorige keer was aangeraden nu ook zo zou zijn. KH6/8 ph 6.8/7 gh max 10, NO3 20, PO4 2ppm, Fe 0,5/1. Zit geen overgens crypto in alleen lotus rood, en houd er altijd rekening mee hoeveel licht, makkelijk of moeilijk plantje, veel co2 nodig of niet, stroming enz enz.
Dus als ik wat toevoeg als po4 b.v. dan is het ook bijna niet meer te zien op de test van jbl, die lotus heeft bv weer veel ijzer nodig
Verder schommelt die KH zo enorm dat je er om de ca 3 dagen iets mee moet, een ph van 6.8 en een kh van 8/9 is niet best. Doe ik niets is het binnen een paar dagen 1 groene bende.

En gister was ook weer zo'n dag, meet een kh van 9 dus dat moet omlaag, 33% ververst met osmose water, heel klein beetje po4 en fe en profito er bij en ik zat 3 uur later op de 8. Dat is gewoon tegen de wint in pissen..

Wat ik persoonlijk denk is idd het co2 systeem, eerst toen ik hem had en wilde afstellen ging dat met mini klikjes dat doet i nu niet meer, ook heb ik het idee dat de difusor niet zijn werk doet. Ziet dit er goed uit of klopt er iets niet?


Ander puntje is de micro ellements, die alleen in profito en aquadur zitten, en idd het niet gewoon 1 x per week toedienen van de voeding omdat die KH zo ... is.

Maar ja wat te doen nu, als je alleen maar osmose toevoegt en de kh stijgt binnen 2/3 dagen schiet het ook niet op.

En die algen kom ik alleen vanaf als de boel in balans is, maar dan moet ik dus dingen toevoegen en stijft de kh nog sneller.

Dus naar welke water waarde's moet ik nu streven en hoeft er idd niet zoveel ijzer in? Want mijn lotus begint aardig gaar te worden, net zoals die bijna onverwoestbare knolplant met die lange slierten. Op het 1ste filmpje zie je dat die slierten verslijmen en dood gaan, allemaal dingen die vaak met co2 te maken hebben.
Dus wat nu te doen, hoop dat ik over 1 jaar met plezier naar mijn bak kan kijken voor de ontspanning, begint nu meer 1 grootte ramp te worden van 2 jaar. Je zou het bijna op marktplaats zetten af en toe... Maar opgeven doe ik niet.
 
En die pomp hoeveelheid werd op versch forums aangeraden 5 tot 10 x de inhoud van je bak per uur. Hij lechd ook een aardig parcours af he, eerst door de prefilter naar de eheim dan naar de verwarming dan naar de co2 difusor je bak weer in.
Stroming is nu mooi door de hele bak, geen dooie hoekjes, en beweegt gewoon normaal, lichtjes heen en weer.
 
Lees ik het juist dat je pure osmose toevoegt? Niet aangemaakt (met deels kraanwater of met mineralen)?

Is de steen rechtsvoor in de bak een echte steen of is die van plastiek? Er moet iets in je bak zitten dat verantwoordelijk is voor de oplopende KH. Van welk materiaal is de achterwand?

En wat bedoel je hier bvb mee?

Aquadur van JBL (wanneer de KH te hoog is, nooit dus)

Je KH is toch altijd te hoog? En hier zeg je dat hij nooit te hoog is? Ik kan niet zo goed volgen eigenlijk... :sorry:
En wat doet dat dan precies, die aquadur? Ik ken het niet dus...? Maar de naam doet me vermoeden dat het je water harder maakt?

Je zegt trouwens ook dit in je eerste post:

of maak het aan met aquadur JBL als de kh te laag is

Dus ja: wat is het nu juist? En met doel gebruik je het precies? :stars:Als het effectief een middeltje is om je KH te verhogen dan kan je dat beter in de kast houden denk ik. Al zeker aangezien oplopende KH je probleem lijkt te zijn?

En onderstaande zin begrijp ik ook niet zo goed.

Ander puntje is de micro ellements, die alleen in profito en aquadur zitten, en idd het niet gewoon 1 x per week toedienen van de voeding omdat die KH zo ... is.

Maar ja wat te doen nu, als je alleen maar osmose toevoegt en de kh stijgt binnen 2/3 dagen schiet het ook niet op.

En die algen kom ik alleen vanaf als de boel in balans is, maar dan moet ik dus dingen toevoegen en stijft de kh nog sneller.


Algen raak je inderdaad kwijt door balans (verlichting, co2 en plantenvoeding en waterwaardes) maar door plantenvoeding te doseren, de verlichting aan te passen of door co2 af te stellen gaat je KH niet veranderen, toch?
Met een hoge KH moet je relatief gezien meer co2 toevoegen omdat co2 wat moeilijker oplost in harder water. Dus ik verschiet niet zo hard van de hoeveelheden co2 die je momenteel doseert.

Natuurlijk: als je KH echt teveel en te snel oploopt dan gaat het logischerwijze moeilijker zijn om de co2 constant te houden met een constante dosering (omdat je water veel harder wordt).
Als je zeker bent dat je KH echt zo snel zoveel stijgt ga je moeten achterhalen vanwaar dat komt. KH verhoogt niet zonder oorzaak.
En ietwat oplopende KH hoeft niet perse een probleem te zijn zolang je er ook rekening mee houdt in je verdere aanpak.
Ik heb bvb ook stenen in de bak die de KH beïnvloeden maar niet extreem snel.
Dus zolang ik wekelijks genoeg ververs met osmosewater (aangemaakt met in mijn geval Bee shrimp GH+ mineralen) dan reset ik het voor het teveel oploopt en heeft dit geen merkbare invloed op mijn evenwicht.

Hoeveel uren belicht je eigenlijk?
Ik zou alleszins al minstens een standje naar beneden gaan met de ledlamp. Algenproblemen ga je alvast nooit oplossen met teveel licht.
Laag en kort beginnen en opschroeven naargelang je de controle in handen krijgt is een beter aanpak..

Verder ben ik het eens met onder andere Biljoenblik: "Waarom al die toestanden?"
Je maakt het wat te ingewikkeld lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Aquadur.

https://www.jbl.de/nl/producten/detail/5103/jbl-aquadur

Is een aanhardingszout voor osmosewater. Verhoogt de KH met 1 en de GH met 1,6.
Dus ja. Als jou KH altijd te hoog is. En je GH te laag. Dan ga je met dit niet ver komen.

Ik gebruik zelf Saltyshrimp GH mineral plus. Verhoogt alleen de GH en vitale elementen.
Daarnaast voor de KH Colombo KH plus. Van de vijverafdeling!! Kost geen drol.

2 scheppen GH plus en 1 schep KH plus op 40 liter. Geeft GH6 en KH3.
1 schep is 3 gram.
 
Ik zou ook aanraden om te zorgen voor meer (gezonde, snelgroeiende) plantenmassa in de bak.
Drijfplantjes en/of snelgroeiers zijn nooit slecht in een bak die nog in balans moet komen.
Nu zie ik toch vrij weinig planten en dan nog vooral trage groeiers staan (voor zover ik het kan zien)...

Aquadur.

https://www.jbl.de/nl/producten/detail/5103/jbl-aquadur

Is een aanhardingszout voor osmosewater. Verhoogt de KH met 1 en de GH met 1,6.
Dus ja. Als jou KH altijd te hoog is. En je GH te laag. Dan ga je met dit niet ver komen.


Tja, dat vermoeden had ik al door de naam... :) Was te lui om te googlen... :sorry:

Ik gebruik zelf Saltyshrimp GH mineral plus. Verhoogt alleen de GH en vitale elementen.

Dat is ook de reden waarom ik (enkel) Beeshrimp GH+ gebruik, dat heeft een minimale impact op de KH. De stenen in mijn bak icm verversingsregime zorgen voor de rest op vlak van KH in mijn geval... ;)
Dus de TS zou eigenlijk moeten achterhalen waardoor de KH in zijn bak blijft stijgen en kan beter zijn osmose aanmaken met een ander middeltje...
 
Als ik niks doe word die muur met de dag groener en je krijgt het niet meer weg, dus daar lijdzaam naar kijken schiet ook niet op. Verder doe ik maar 1 ding te gelijk om te proberen dingen uit te sluiten. Ik geef aan hoe ik te werk ben gegaan, wat ik nu probeer is idd kijken waarom die kh zo snel omhoog gaat.
En het aquadur verhaal zit zo, dat kan ik natuurlijk alleen gaan toepassen als de kh niet gelijk weer omhoog gaat, maar daar zitten wel micro ... in dat gaat er nu dus niet in.
Dat zit alleen in profito voor zover ik de labels heb gelezen. Ik heb wel een potje sera mineral salt, is dat niet wat? Mijn GH gaat nl niet zo snel omhoog.

Verder heb ik ook niet al te moeilijke planten gekozen (voor mij dan, mijn ervaring met die plantjes) op 1 na doen alle knol planten het prima.
Licht heb ik nu weer 1 standje omlaag gezet. Die steen is echt en heb nog gevraagd of dat niks uit het water onttrok.
Is gewoon een dure aquarium steen, meen dragon. De achterwand is van https://www.aquaplantsonline.nl/ach...lt-gneiss-80b-achterwand-50-x-80-cm?limit=100 lijkt me stug dat dat het is.

Maar wat sera mineral salt 5 gr per 100ltr kan denk ik geen kwaad of wel?

Verder doe ik osmosse water er altijd puur in om die kh omlaag te krijgen, maar ja voeg je nooit wat toe gaat het ook snel fout.
En als er te veel co2 in mijn bak zou zitten zie ik dat wel aan mijn visjes, dat heb ik 1 x mee gemaakt en nooit meer.
 
Als ik niks doe word die muur met de dag groener en je krijgt het niet meer weg, dus daar lijdzaam naar kijken schiet ook niet op.

Is waar.
Maar begin nu inderdaad met minder licht. En ik weet niet hoe lang je lampen branden maar dat kan je misschien ook tijdelijk tergugschroeven.

Voeg drijvers en/of snelgroeiers toe: je hebt nu inderdaad makkelijke planten gekozen maar ook voornamelijk trage groeiers met niet zo'n hoge eisen qua licht/co2. Dus dat heeft gevolgen voor je aanpak.
Door meer plantenmassa (en dan specifiek snelgroeiers) toe te voegen gaat de plantenvoeding ook effectief worden (op)gebruikt, die planten gaan ook beter omgaan met veel licht (ze zorgen ook voor wat schaduw voor de andere planten) en zullen zo sneller voor een balans zorgen.

En het aquadur verhaal zit zo, dat kan ik natuurlijk alleen gaan toepassen als de kh niet gelijk weer omhoog gaat, maar daar zitten wel micro ... in dat gaat er nu dus niet in.

Je mag voor de sporen en micro's niet afhankelijk zijn/rekenen op aquadur. Dat gebruik je enkel om KH te beïnvloeden. De sporen die daar in zitten remineraliseren je water en die zitten bvb ook in de GH+ die ik gebruik. Zolang je KH te hoog is (en onverklaarbaar stijgt) zou ik dat niet gebruiken.

Maar micro elementen en sporen voor de planten kan je beter apart aanmaken dmv bijvoorbeeld de poeders in onderstaande link:

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen/sporenelementen

Dan kan je tenminste stabiel doseren zonder aan de KH te moeten denken. ;)

Die steen is echt en heb nog gevraagd of dat niks uit het water onttrok.
Is gewoon een dure aquarium steen, meen dragon.

De steen achteraan rechts is dragonstone, die vooraan rechts lijkt me toch echt een andere soort. Kan je eens een foto posten van die steen voor de zekerheid?
 
Maar in die sera minral salt zit dat ook bijna allemaal en is voor nu misschien het proberen waard, als morgen alles er mooier uit ziet weet ik genoeg.

Is leopard stone en zit nog een stuk maple leafe steen in en versteend hout helemaal links voor een ophoging zeg maar.
 
Ik volg t niet meer.

Begin ff bij punt 1: wat voor waardes komen er uit je kraan?
 
Maar in die sera minral salt zit dat ook bijna allemaal en is voor nu misschien het proberen waard, als morgen alles er mooier uit ziet weet ik genoeg.

Wat zijn de waterwaardes uit de kraan eigenlijk? Waarom heb je beslist met osmose te werken?

En verder:
in Beeshrimp GH+ zit dat zoals gezegd ook maar niettegenstaande doseer ik toch csm+b (en zelfs +Fe) op dagelijkse basis.
Mijn punt is dat je dat dus sowieso doseert. De mineralen die in dergelijke middeltjes (GH+ en zo) zitten zorgen er eerder voor dat je ververswater (osmosewater) niet te 'arm aan mineralen' is. Die mineralen zitten namelijk ook (in andere verhoudingen) in kraanwater en mensen die met kraanwater werken doseren nog steeds plantenvoeding voor de micro's en de sporen...

Edit: tegelijkertijd met Rich gepost maar ik stelde me dus dezelfde vraag...
 
Laatst bewerkt:
En nogmaals (de laatste keer, beloofd!): Hoe lang branden je lichten? :S:S

Want simpel gesteld: Als je een bak vol licht, voeding en co2 pompt maar tegelijkertijd voeg je weinig (en vooral trage) planten toe dan doe je dus vooral algen een plezier, hé. Je hebt dan een aangepast plantenbestand/plantenmassa nodig zodat je planten de voeding, het licht en de co2 ook effectief verbruiken.
Vandaar mijn advies: minder licht, (kortere lichtduur?), meer planten (drijvers, echte waterplanten, snelgroeiers) en stabiliteit qua voeding en co2 totdat je ziet dat de groei van de planten echt op gang komt.
Vanaf dan kan je beginnen bijsturen indien gewenst.

Je kan op de site van aquariumbemesting.nl bvb makkelijk complete voeding samenstellen. Als je dan nog alles zelf mengt mbv. een nutrient calculator (online te vinden) dan kan je zorgen dat je precies weet wat en hoeveel je toevoegt per ml voeding.
Mijns inziens veel makkelijker dan werken met al die prefab plantenvoedingen waar je afhankelijk bent van het etiket voor dosering, bestanddelen verhoudingen...
Sowieso ook goedkoper.

Of je kiest voor een all in one oplossing (dan kan je niet afzonderlijk sturen op bvb fosfaat, nitraat,... maar het werkt ook voor veel mensen). Maar als ik zie hoeveel verschillende flesjes jij allemaal gebruikt denk ik dat je het jezelf te moeilijk (en te duur) maakt....
;)

Edit: en meet de KH van de bak eens net na het verversen zodat je je beginwaarde weet en probeer hem dan een weekje dagelijks (of 3-4 keer per week) te controleren terwijl je geen aquadur of extra middeltjes toevoegt. Zie je dan nog steeds een stijging dan weet je dat er dus iets in de bak zit dat kalk afgeeft en zie je ineens ook hoe snel/ hoeveel hij exact oploopt.
En terwijl je bezig bent kan je de KH van je ververswater eventueel ook noteren en hier eens vermelden.
 
Laatst bewerkt:
Ik voeg geen aquadur meer toe was een v.b. en kraanwater voeg ik ook niet toe dus dat hoef ik ook niet te meten en staat ook nergens.
Verlichting heb ik al 2/3 standen lager gezet, en de verlichtingstijd is van 10 uur naar ca 9 uur terug gezet.
Had verder zat snel groeiers er in maar die waren ook snel dood, ook bijna alle bodem bedekkers doen het nooit.
Maar heb nog een crypto in mijn planten bak. (gewoon een bak met pompje, voeding en wat dingetjes die ik wil proberen).

Overgens gooi ik net dat zout er bij en binnen 1 uur was het jbl eitje perfect groen, zo mooi van kleur is i al lang niet meer geweest. En osmose water maak ik niet aan/doe er niks mee, alleen de kh en gh verlagen in het aquarium.Voeg wel altijd na een flinke verversing b.v. wat fe po4 no3 enz toe. Gewoon kijkend naar de jbl test waardes, is iets bijna op doe je het er weer bij.

Maar zal morgen eens wat crypto toevoegen, die groeit wel.
 
, is iets bijna op doe je het er weer bij..

En dat is je grootste fout. Iets mag niet bijna op zijn.

En een aquarium draaien op alleen osmose kan ook niet.

Een goed aquarium runnen is net een als een appeltaart bakken.

Je begint met een goed recept. (Dus een methode bijv EI)
Je zorgt dat je alles in huis hebt om je recept uit te voeren.
Vooraf mix je alles en zet je het in elkaar om te bakken. (water aanmaken en juiste stoffen toevoegen)

Wat jij nu doet:

De appeltaart staat in de oven is halfgaar. Maar je moet de suiker nog toevoegen. Dus die strooi je maar over de halfgare taart.
Dat werkt niet!
 
kraanwater voeg ik ook niet toe dus dat hoef ik ook niet te meten en staat ook nergens.

Je hoeft inderdaad niet te meten voor mij hoor maar ik vroeg dat niet zomaar.
Mensen die osmose gebruiken doen dat met een reden dus jij ook dacht ik...
Veelal omdat de waardes uit de kraan niet goed zijn. Om dat te weten (en dus te kiezen voor osmose) moet je dit dus eens meten of opzoeken bij je waterleverancier (sowieso juister dan je tests en makkelijk zat, het staat online meestal).
Misschien is het niet nodig om osmose te gebruiken (hangt af van de KH/GH van je kraanwater bvb) of misschien is het ook mogelijk om een mengsel te gebruiken van bvb 75% osmose en 25% kraanwater om je startwaardes te optimaliseren en dan heb je dus geen middeltjes nodig.
Ik denk dat je het toch ooit hebt gemeten of geweten en dat die wetenschap je deed beslissen osmose te gebruiken?

Maar goed, het lijkt alsof je mijn advies eerder als commentaar opvat en het niet zo leuk vindt dat ik die dingen vraag?
Voor mij hoeft het niet hoor, dus zeg maar en ik zwijg verder, no sweat (at all!!)

verlichtingstijd is van 10 uur naar ca 9 uur terug gezet.

Als je met problemen te kampen hebt is 9uur licht veel te veel. Ik zit met mijn bak na meer dan een jaar maar op 7,5u per dag. Ikzelf ben bvb gestart met 5,5 of 6u.
9 uur en amper planten/plantengroei... Dat is een recept voor algen en andere problemen.
Zeker bij high tech bakken (CO2, veel licht, voeding,...) moet je laag beginnen en gecontroleerd opbouwen. De meeste planten zullen na 8u toch stoppen met fotosynthese dus 9 uur kan wel maar dan moet je dat opbouwen en veel meer planten (gezonde, groeiende planten) hebben.
Jij zou moeten zakken naar 7 uur maximum totdat je algen de strijd verliezen en totdat je planten zichtbaar gezond groeien...

Had verder zat snel groeiers er in maar die waren ook snel dood, ook bijnaalle bodem bedekkers doen het nooit

Bodembedekkers zijn geen snelgroeiers en ook geen drjvers (soms wel, als een matje loskomt maar soit :rolleyes:).
Als je snelgroeiers kapot gaan dan koop je nieuwe (andere soort kan wel) en probeer je opnieuw. Als die het niet doen dan is dat een teken aan de wand... Dan zullen andere planten meestal ook niet zo happy zijn.
Maar welke snelgroeiers heb je gehad? Ik had ooit de koudwatervariant van waterpest meegekregen uit de LFS: dat was ook een fiasco natuurlijk... ;)
Ik heb ze vervangen niet gewoon eruit gezwierd en gedacht dat het ineens ook even goed zonder zou kunnen...

Maar zal morgen eens wat crypto toevoegen, die groeit wel.

Die groeit inderdaad.
Maar traag en heeft weinig licht en niet zoveel voeding in de waterkolom nodig. (een beetje in de bodem doet wonderen). Maar het is allesbehalve een snelgroeier te noemen dus geen echte oplossing en dat gaat amper iets toevoegen aan je actieve plantenmassa. (zeker niet op korte termijn, en korte termijn staat duidelijk hoog op je verlanglijstje ;))

Voor de laatste keer: een handvol (of twee) drijvers is veel efficiënter. Ze nemen veel stoffen op, brengen schaduw/gedimd licht en zorgen voor balans... (ik lijk wel een plaat die blijft hangen, daaang :stop:)
Aan de hand daarvan kan je trouwens ook tekorten op vlak van voeding spotten en identificeren omdat deze plantjes altijd genoeg co2 hebben. Deze manier van tekorten spotten wordt dan de duckweed index genoemd maar soit, dat is voor gevorderden denk ik.



Overgens gooi ik net dat zout er bij en binnen 1 uur was het jbl eitje perfect groen, zo mooi van kleur is i al lang niet meer geweest.

Dus? wat bedoel je? Denk je dan dat het groen geworden is door dat zout? Dat is niet zo maar stel dat dat zo zou zijn dan zou het dus betekenen dat het groen is door de aanwezigheid van zout en niet door een hoger co2 gehalte, nietwaar?
Dus dan zou dat geen positieve gang van zaken zijn: jij denkt dat je meer co2 hebt maar het is groen door het zout... dan zou je bezig kunnen blijven. :br: En dan zou een dropchecker niet bruikbaar zijn omdat de kleur ook reageert door zout in je bak te smijten...
Catch my drift? ;)

Maar goed, no worries:
dat zout heeft geen invloed gehad op de kleur van je dropchecker volgens mij maar ik sta open voor alle bedenkingen of elke ontkrachting van mijn idee.

Allez, nog een argumentje (voor de sport):
er wordt veel gezegd dat de dropchecker kleur een uurtje of zo achter loopt op de feiten,
dus dat je eigenlijk de kleur (en het corresponderende gehalte co2) van een uurtje eerder ziet in de checker...
Dus in jouw geval zou dat zout instant de co2 hebben verhoogd aangezien je een uur later de kleur al zag wijzigen... :deal::D

En osmose water maak ik niet aan/doe er niks mee, alleen de kh en gh verlagen in het aquarium.Voeg wel altijd na een flinke verversing b.v. wat fe po4 no3 enz toe. Gewoon kijkend naar de jbl test waardes, is iets bijna op doe je het er weer bij.

Ten overvloede: that is not the way to Rome! Lot's of ways go there but some don't. This one doesn't.
Ik test zelden omdat ik de meeste resultaten zeer relatief vind. Gewoon kijken naar de evolutie van de bak en de planten werkt beter bij mij.

Maar zoals Biljoenblik zegt (en ik ook al een aantal keer):

e begint met een goed recept. (Dus een methode bijv EI)
Je zorgt dat je alles in huis hebt om je recept uit te voeren.
Vooraf mix je alles en zet je het in elkaar om te bakken. (water aanmaken en juiste stoffen toevoegen)
En een aquarium draaien op alleen osmose kan ook niet.

Dagelijks doseren voorkomt ook tekorten. Als je eenmaal toevoegt zal er na een paar dagen misschien al iets opgebruikt (gebufferd) zijn en dan begint de miserie. Zorg voor goede, complete voeding en voor dagelijkse doseringen of toch een paar keer per week mocht dagelijks je teveel zijn.

Nogmaals: als je liever hebt dat ik zwijg: just say the word mate! Ik probeer maar te helpen maar nu lijk je het niet zo leuk te vinden en lijk je het advies deels weg te wuiven met (helaas) verkeerde en terugkerende argumenten.
 
Laatst bewerkt:
Overgens gooi ik net dat zout er bij en binnen 1 uur was het jbl eitje perfect groen, zo mooi van kleur is i al lang niet meer geweest.

Ik kan eroverheen hebben gelezen, maar welke kleur was je ei voordat je dat zout erin gooide, en de afgelopen dagen?
Ik zou zeggen dat hij dan heel geel was? Normaliter lost Co2 minder goed op in zout water....
 
De reden dat de snelgroeiers het niet deden is vrij simpel.
Snel groeiers hebben meer voeding nodig en als dat er niet voldoende is dan kunnen ze sommigr soffen uit oude bladeren halen maar niet alles.
Dus uiteindelijk gaan ze dood.

Voor 4.50 heb je een zakje cms+b ik doe daar in de bak van 350 liter drie maanden mee dus waarom zou je dit laten.

Verder moet je niet zoals al eerder gezegd stoffrn zo als nitraat en fosfaat toevoegen als het er niet meer in zit maar zorgen dat het er altijd in zit.
Dat geldt voor alle planten voeding.
 
O Willem was ook niet boos bedoelt, komt af en toe wat lomp over als ik snel typ XD, sorry waardeer je hulp zekers wel en was niet mijn bedoeling zo over te komen, ben blij met alle hulp die ik krijg dus word zekers wel op prijs gesteld. Maar ja bv dat kraan water, daarom gooi ik er juist liever osmose in (wat dan aangemaakt moet zijn normaal maar dat heb ik uitgelegd) geen gezijk met silicaat. Maar ja je moet er wel wat aan toevoegen.

Maar dat osmosse ding (in eerste instantie tegen silicaat wat absurt hoog was met alle gevolgen van dien) heb ik juist gekocht omdat die water waardes die steeds maar niet goed zijn te verlagen, met name de kh en gh gaan altijd hard omhoog (en dan kun je er dus weinig micro zooi aan toevoegen omdat dat vaak in die kh of gh + bereidings middeltjes producten zit. Ook vaak snel een hoog silicaat gehalte, en vervolgens alle algen die je je maar voor kunt stellen. Dat is nu weg in ieder geval. Al valt het met de gh waarde voor mij nu erg mee, vandaar wat sera erbij gedaan en plantjes zien er al ietsje beter uit, maar dat kan morgen zo weer anders zijn. En weet dat de meeste het mengen met kraanwater en dat dat prima kan, maar niet als je de kh of gh steeds weer moet verlagen.

De kh is nu weer hoger, gister was het JB Co2 eitje eindelijk weer eens mooi groen, zal er iig ca 30 min per dag minder licht in laten. Bevloet het warme water de kh ook niet?
Mijn verwarmings-ellement licht er al een week + uit. De kh is nu weer dik acht + dus zal daar idd mee te maken hebben dat ik nu eigenlijk nog meer Co2 moet toevoegen omdat de kh te hoog is. Zou dat Chichiros 3th gen ding ook co2 produceren? Verder zie ik wel wanneer het te veel is (zoals gezegd al eens eerder me gemaakt..).

Heb ook nog een flesje tetra easy ballance achter mijn kast gevonden, zitten ook micro elementen in en stabiliseert de kh/gh waardes staat er bij, maar ja haalt ook fosfaat en nitraat er uit wat ik er in doe.. Misschien 1 x proberen en dan kijken en meten.

Dus? wat bedoel je? Denk je dan dat het groen geworden is door dat zout? Dat is niet zo maar stel dat dat zo zou zijn dan zou het dus betekenen dat het groen is door de aanwezigheid van zout en niet door een hoger co2 gehalte, nietwaar?

Nou heb hier een licht brak bak staan 0 algen, kon hier maar wat echt zout bij.
Afijn on topic, wat er gister domweg gebeurde was dat ik na 1 uur van het erin gooien van 5 gram micro en spoor elementen van sera mineral salt het eitje mooi groener werd.
En dat ik wat minder aanslag zag van morgen en de plantjes er wat beter bij stonden. Verder heb ik er weinig aan omdat de kh nu weer te hoog is. En nee tuurlijk gaat dat groene zooi niet weg van 5 gr van dat zout, maar er zittten wel micro ellementen in die er bij mij dus veelste weinig in zitten omdat ik daar nou net weer niet het juiste potje voor heb. Iets met alleen micro elementen.

Maar oke drijvers er in licht naar 7, en is er een soort lijstje met snelgroeiers want waterpest tja... Er zullen vast vele anderen zijn?
Ik heb een schema gemaakt van de ei methode en ga die maar toepassen.

119t4jk.png

Heb nooit een schema gehad (ja in mijn hoofd en gewoon doen wat er op de verpakking staat en meten natuurlijk).
Dit heb ik hier allemaal gewoon staan alleen dat plantplus niet maar dat kun je misschien vervangen voor profito o.i.d. en extra magnesium is bij mij ook nodig, die is altijd 6 of te laag als ik het meet.


Eitje is vaak blauw groenig, of gewoon mooi groen na een water wissel b.v. ik zou nu omdat de kh 8 is gas bij moeten geven om hem mooi groen te krijgen.
Maar wat al eerder is gezegd als je kh zo hoog is moet je ook veel meer co2 toevoegen. Vind die ca 120 bellen wel genoeg, iedere keer de hoeveelheid co2 aanpassen lijkt me ook niet best.

Verder moet je niet zoals al eerder gezegd stoffrn zo als nitraat en fosfaat toevoegen als het er niet meer in zit maar zorgen dat het er altijd in zit.
Dat geldt voor alle planten voeding.

Dit probeer ik ook maar het wilde maar niet vanwege iedere keer die water wissels omdat de waardes vaak te snel te hoog werden, en nu moet ik idd gewoon een schema gaan maken een flinke water wissel en dan er maar in doen wat nodig is volgens de test/ei methode.
En daarna de ei methode gaan volgen, dan werk ik in ieder geval via een schema.

Voor 4.50 heb je een zakje cms+b en wat is dat?
 
Ohh nu zie ik het, nu moet je dus alles bij hun kopen?
 
Ahh okee ik zat even op de profito verpakking te kijken naar die analyse maar weet niet per wat ze dat hebben gemeten, per dosis, per flesje, per ml.
Als het per 10 ml is dan is het wel erg laag gedoseerd t.o.v. dat andere middel als dat ook 1 dosis is. En toch prijzen ze het in iedere winkel aan, en hoor er ook vaak goede dingen over.
Maar nogmaals als dat dosis tegen over dosis is zit er een flink verschil in. Maar zal van proftito wel per 10 ml zijn en denk dat kleine zakje (het schema er van onderaan) in het hele zakje zit.

Maar ik ga zo weer een wissel doen, dan dus meten wat er bij moet en dan het schema gaan volgen?
En er dus drijvers bij doen, en wat zijn een paar vb's van snel groeiers behalve waterpest?
 
Profito is prima maar cms+ ook en daar heb je minder van nodig.
 
Dat de KH en GH oplopen is niet goed.

Jou toegevoegde CO2 reageerd met iets in jou aquarium. En dan krijg je dat de GH en KH oplopen.

Dus ik zou al je stenen eruit halen. En deze in een maatbeker gevuld met azijn leggen. Stuk voor stuk een uur laten liggen.
Komen er belletjes, dan zijn het die stenen.

Wat voor bodem heb je?

Ik heb een keer fijn grind gehad, met kalk erin. Wat een ellende.

Je moet CO2 bestendige bodem nemen. Of filterzand.
 
Nou de GH valt dus erg mee, dus dan doe ik er maar wat van dat sera mineral salt bij omdat dat de kh met rust laat en er dan een redelijke dosis micro in gaat wat ik waarschijnlijk veelste weinig heb omdat ik het er steeds puur in moest doen om de kh niet verder te doen stijgen.
Plantjes staan er wel een stuk mooier bij maar kijk naar het eitje dat is niet d kleur die ik wil... Bij 120+ bpm..

De bodem is caviaar, van die ronde korrels max 2mm, heeeeel goed schoon gemaakt en uitgekookt, kwam een hoop witte bende vanaf maar was wel schoon uiteindelijk.
Zit ook in mijn licht brak bak en die is zo stabiel als wat, hoef ik amper wat mee te doen, dan is het leuk.
Verder geen voedingsbodem, dat word me door bijna iedereen afgeraden.

Kan de temperatuur een rol spellen? Die was wel enorm da afgelopen dagen, ik heb er nog eens osmose ijsklontjes bij gegooid, lol, geen bergen of zo hoor.

En die stennen in azijn gaat met de meeste wel lukken maar die grootte gaat lastig worden, dat was ook de laatste die ik heb toegevoegd en toen was het probleem er al.
Die leopard zelfs nog iets later. Maar versteend houd, dragon, maple leaf enz word toch heel veel gebruikt bij aquascaping?

Heb net de kh en ph gemeten en dat is 6.8 om 6kh dus dat is nog positief.
Licht heb ik weer 1 standje naar beneden gedaan, en weer 30 min minder lang licht en dus ook minder co2.

Het meest frustrende vind ik nog dat die achterwand nu binnen 1 maand naar de .... gaat.
Echt een frustratie om naar te kijken
 
Hmmmm ik lees net dit:
LET OP: De producten fosfaat, ijzer, sporenelementen en plantenvoeding mogen niet met elkaar in 1 fles gemengd worden. Als u dit wel doet binden zij samen en zijn deze voedingsstoffen niet meer opneembaar voor uw planten.

Ik heb zeer regelmatig een 20 ml spuit gevult met de ene keer wat fosfaat en nitraat, de andere keer wat fe/po4 enz, dus min of meer fe, profito, carbo, no3, po4 alles door elkaar.
Heel dom dus blijkbaar, heb gelukig de laatste week alles eerst in een liter osmose water opgelost en voor de uitlaat gegooid.
Maar niet meer mengen, maar ja dat zal mijn probleem vast niet oplossen nu.
 

Terug
Bovenaan