JBL Filter + Eheim Voorfilter + Eheim kranen


Ik heb zojuist een stukje 12/16 en een stukje 16/22 geprobeerd de 12/16 kreeg ik voor geen mogelijkheid om de buis heen ook niet met kokend water.

De 16/22 wel maar die was te dik voor de ingang dus ik heb een stukje afgeknipt en dan daar de helft van. En dat geklemt.

Nu staat goed vast. Dus voor nu is het opgelost.
Maar om het qua gevoel netter te krijgen zal ik wel rustig aan zoeken naar een oplossing.



Ik heb wel zojuist 2 van die kranen gekocht bij hornbach.
Ik zit alleen te denken om ze bij de inlaat van beide filters te plaatsen. Of enkel op de filter waar bij de uvc zit. Want als ik die steeds uit elkaar moet halen wordt je ook niet vrolijk.
12/16 steeds op een 16/22 op te zetten en klemmen erop zetten enz.

Ik kan beide kranen 1 voor de uvc en 1 na de uvc plaatsen zodat ik die kranen niet meer hoef los te koppelen. Of 1 na de uvc en 1 op de inlaat slang?

Keuzes keuzes,

Wat zouden jullie doen?
Je haalt dus de UVC lamp er van tijd tot tijd tussenuit? Gebruikt het ding dus niet constant? Misschien is dan een dergelijke UVC lamp gemakkelijker? (Zie hieronder) Deze hang je, wanneer nodig, in je bak.
 
Zucht Ben. Wat ik bedoel is dat die kranen wel op standaard (universeel) aquariumslang passen zolang je maar de juiste maat koopt. Een aquariumslang voor 12/16 past natuurlijk niet op 16/22, zo universeel zijn ze ook weer niet ;)
Maar ik heb ze wel allebei. 5 metr. voorziening. zoals zoveel.
 
Je haalt dus de UVC lamp er van tijd tot tijd tussenuit? Gebruikt het ding dus niet constant? Misschien is dan een dergelijke UVC lamp gemakkelijker? (Zie hieronder) Deze hang je, wanneer nodig, in je bak.
Heb de eheim variant. Staat 24/7 aan tot nu toe. En als ie een keer weer ff Uit Moet dan doe ik de stekker eruit. En veel debietverlies heb ik niet.
En heb genoeg flow. Dus ik ben niet echt van plan. Om het weg te halen. Ja ik heb ook een aquael uvc maar wil geen intern filter ofso in mijn bak.

Vandaar uiteindelijk die eheim aangeschaft.
Eheim.reeflux 500
 
Heb de eheim variant. Staat 24/7 aan tot nu toe. En als ie een keer weer ff Uit Moet dan doe ik de stekker eruit. En veel debietverlies heb ik niet.
En heb genoeg flow. Dus ik ben niet echt van plan. Om het weg te halen. Ja ik heb ook een aquael uvc maar wil geen intern filter ofso in mijn bak.

Vandaar uiteindelijk die eheim aangeschaft.
Eheim.reeflux 500
Ok, overigens doelde ik niet op en Aquel variant, die hebben meen ik een UVC led. De variant die ik aangaf hebben gewoon een UVC staaflamp waardoor het water langer in contact blijft met de werking van de lamp. Maar jij laat e.e.a. dus staan. Ook prima.
 
Ok, overigens doelde ik niet op en Aquel variant, die hebben meen ik een UVC led. De variant die ik aangaf hebben gewoon een UVC staaflamp waardoor het water langer in contact blijft met de werking van de lamp. Maar jij laat e.e.a. dus staan. Ook prima.
O ja nee ik weet dat je ook niet de aquael bedoelde hoor. Alleen gaf ik meer aan dat ik.alzo een ding heb wat welliswaar niet de zelfde werking heeft als wat je stuurde. Drm een eheim dienheeft wel zo een staaf lamp. Reeds nieuwe uvc lamp gekocht van philips. Eheim was 2ehands voor een mooie prijs. Vorige eigenaar stopte met de mooiste hobby.

Vandaar. Maar ik ben indd niet van plan om het steeds tijdelijk te gebruiken.


Ik lees er zoveer verhalen over waarbij 1 zegt kan zonder problemen en de ander zegt kan niet want het geeft problemen. Tsjah keuze genomen om het wel te gebruiken.

Maar goed haha dat was ff niet de weg wat ik wou bewandelen. Alhoewel ik het wel interessant vind hoor.

Maar ik zit nog met de vraag over de kranen.
 
Toch even een waarschuwing aan Liran: je leest in alle voorgaande reacties datie met een week al omgespoeld moet worden, je gaat 3 weken op vakantie, 3x raden wat je dan niet kan.. en dus je pomp stopt met filteren daardoor
 
Toch even een waarschuwing aan Liran: je leest in alle voorgaande reacties datie met een week al omgespoeld moet worden, je gaat 3 weken op vakantie, 3x raden wat je dan niet kan.. en dus je pomp stopt met filteren daardoor
Mijn schoonouders vraag ik enkel de week in mijn dochters aquarium dat te doen. Ik breng die andere terug.

Ik laat ze niet in de grote bak zitten. Daar houdt ik gewoon de korf wat er origineel bij hoort.
 
Of ik wissel het om voor de vakantieperiode voor de originele korf.
 
Verstandig. Vlak voor een vakantie nooit dit soort structurele wijzigingen doorvoeren. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een grote voorstander van voorfiltrage maar niet vlak voor je weg gaat installeren.
 
Jup oke dan doe ik dat dan!

Hoofdstuk voorfilter gesloten! Thanks allemaal.

Dan rest mijn 2 vraag nog voor de eheim kranen.

Waar ik ze zou plaatsen?
 
IK zou ze er niet zetten. Je koppelt toch van je filter af.

Is nu al een rommeltje , hoe frommel je daar kranen tussen?

Je had al een tekening gemaakt ,toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op de foto leek het zo hoor. In het echt kan ik over keurig bij.
 
Normaliter in de sectie waar dit topic ook in staat maar is het niet makkelijker om dat ook gelijk in dit topic te houden want er is al het nodige over gezegd hier.
 
Normaliter in de sectie waar dit topic ook in staat maar is het niet makkelijker om dat ook gelijk in dit topic te houden want er is al het nodige over gezegd hier.
Ik zie wel meer topics met 2 vragen.

Maar ik bedoel met waar ik ze moet plaatsen meer waar zal ik die kranen plaatsen haha niet waar de topic te plaatsen.

Wellicht is er al de nodige over gezegd. Maar heb geen echte antwoord op waar die nou het beste kan. Thans niet dat ik begreep.
 
Dan rest mijn 2 vraag nog voor de eheim kranen.

Waar ik ze zou plaatsen?
Ik zou dan alleen 2 kranen boven bij de rand van het aquarium plaatsten, bij het filter zelf kun je ze samen ineens loskoppelen toch?
 
Ik begrijp niet zo goed waarom je überhaupt die kranen wil plaatsen. Bij de JBL filters koppel je de slangen toch makkelijk los via het filter? Wellicht tussen je UV filter (dus een voor en een na de UV lamp) om deze makkelijk te kunnen verwijderen en schoon te maken. Maar ook daar zie ik het nut niet zo van in eigenlijk, hoe vaak wil je daar bij?
 
Ik zou dan alleen 2 kranen boven bij de rand van het aquarium plaatsten, bij het filter zelf kun je ze samen ineens loskoppelen toch?


Ja kan het los koppelen hoor, daar niet van.

Ging mij meer om het verhaal

uvc
Ik heb wel zojuist 2 van die kranen gekocht bij hornbach.
Ik zit alleen te denken om ze bij de inlaat van beide filters te plaatsen. Of enkel op de filter waar bij de uvc zit. Want als ik die steeds uit elkaar moet halen wordt je ook niet vrolijk.
12/16 steeds op een 16/22 op te zetten en klemmen erop zetten enz.

Ik kan beide kranen 1 voor de uvc en 1 na de uvc plaatsen zodat ik die kranen niet meer hoef los te koppelen. Of 1 na de uvc en 1 op de inlaat slang?

Keuzes keuzes,

Wat zouden jullie doen?
 
Ik begrijp niet zo goed waarom je überhaupt die kranen wil plaatsen. Bij de JBL filters koppel je de slangen toch makkelijk los via het filter? Wellicht tussen je UV filter (dus een voor en een na de UV lamp) om deze makkelijk te kunnen verwijderen en schoon te maken. Maar ook daar zie ik het nut niet zo van in eigenlijk, hoe vaak wil je daar bij?


Ik rag eens in de 2 maanden de slangen ff.

Vind ik fijn.
Nu met die kranen kan ik alles netjes afkoppelen. Hoef ik niet steeds te frummelen met die slangen.

12/16 mm op 16/22mm snapje?

Met die kranen kan ik sneller los koppelen en de slangen laten op de uvc :)
 
Dan gewoon op beide slangen een dubbele kraan zetten. Kun je het zo verwijderen :p Maar dan heb je nog altijd het stukje slang 'onder' die kraan nog niet schoon gemaakt, dan blijf je alsnog alles loskoppelen. Ik zie het nut er nog niet helemaal van in maar dat geeft ook niet.

Overigens waar ga jij van 12/16 naar 16/22? Als je je zorgen maakt om debiet dan moet je dat vooral niet doen.
 
12/16 op de stuk van 16/22mm :)

Tip van @biljoenblik

Beetje uitrekken.

Ik heb niet echt debiet verlies.

Heet water aan beide slangen en dan erover heen laten glijden. En dan heb ik als extra safe een extra slang dichter.
 

Bijlagen

  • 15626046740962081620147218598001.jpg
    15626046740962081620147218598001.jpg
    71.7 KB · Weergaven: 75
Allen het is mij nu duidelijk wat ik ga doen.

Dank jullie wel allemaal!

Top.

John bij deze is het nodige gezegd :)

Ouwe reus!
 
Gewoon benieuwd, waarom gebruik je niet gewoon 16/22 slang?

Zelf nooit onderzoek naar gedaan maar ik zou een filter die geleverd wordt met 16/22 nooit aansluiten met 12/16 dat is nogal een verschil. Op Ukaps wel een stukje gevonden waar het volgende wordt gezegd.
As a very rough rule of thumb I would say this -

Filters rated <600lph - 12/16mm hose
Filters rated 600>2000lph - 16/22mm hose
Filters rated >2000lph - 22mm+ hose

There are some tiny externals that come supplied with 9/12mm hose.

Most commonly available external canister filters on the market come supplied with 16/22mm hose (internal/external diameter).

If you use a 12mm hose on these you can expect the flow to drop by up to 50% or more. I have noticed this by using 12mm fitting on my Fluval G6, as it has an accurate built-in flow rate meter.
Nou komt die e902 volgensmij ook met 12/16 slang en die is goed voor 900 l/u dus het zal niet helemaal kloppen. Echter wederom, waarom? :p
 
Haha ik heb een e902 die heeft 12/16 mm die aangesloten is op een 16/22mm uvc unit.

16/22mm is te groot voor de e902.
 
Duidelijk, dan maakt het inderdaad niet uit! :!
Haha ik zat al te denken haha.

Wat bedoel je nou van 16/22 naar 12/16 haha.

Ik heb van meerdere zaken gehoord dat de eheim uvc 350 die wel 12/16mm heeft niet geheel zijn werk doet voor de e902. Vanwege de waterflow. Iets met contacttijd ofso vandaar deze keuze.

Ik had als eerste een jbl clearwater maar dat ding was zo groot bijna als mijn last joh. Dus maar terug gebracht en via MP die eheim gekocht
 
Haha ik zat al te denken haha.

Wat bedoel je nou van 16/22 naar 12/16 haha.

Ik heb van meerdere zaken gehoord dat de eheim uvc 350 die wel 12/16mm heeft niet geheel zijn werk doet voor de e902. Vanwege de waterflow. Iets met contacttijd ofso vandaar deze keuze.

Ik had als eerste een jbl clearwater maar dat ding was zo groot bijna als mijn last joh. Dus maar terug gebracht en via MP die eheim gekocht
Prima opgelost zo :)
 

Terug
Bovenaan