JBL Filter + Eheim Voorfilter + Eheim kranen


Nee ik ook niet, de buizen zijn ook 12/16 of 16/22, maar zo te op de omschrijving zouden beide maten moeten passen idd.

Waarbij de dikke buis dan over het pijpje zou moeten vallen en de dunnere buis in het pijpje?
Juist in de pijp.
275837
 
Nee ik ook niet, de buizen zijn ook 12/16 of 16/22, maar zo te op de omschrijving zouden beide maten moeten passen idd.

Waarbij de dikke buis dan over het pijpje zou moeten vallen en de dunnere buis in het pijpje?
Ik ging laatst voor een afsluitdopje van een spraybar, maatje kleiner nog dan dan 12-16. LFS gaf aan dat ik beter volgende keer terug kon komen met de spraybar omdat toch niet altijd alles feilloos op elkaar zou passen.
 
gaat om dit en de zwarte buis wat ik boven liet zien

Bekijk bijlage 275834
Deze filter is gemaakt voor de Eheim instalatie set. Dat zijn heel andere buizen, dan 12/16 of 16/22.

De set komt nagenoeg overeen met 20 mm druk pvc.

Ik heb de filter aangesloten met 20mm druk pvc. Dit moest een heel klein beetje geschuurd worden.
 
Deze filter is gemaakt voor de Eheim instalatie set. Dat zijn heel andere buizen, dan 12/16 of 16/22.

De set komt nagenoeg overeen met 20 mm druk pvc.

Ik heb de filter aangesloten met 20mm druk pvc. Dit moest een heel klein beetje geschuurd worden.
haha ja dat is me opgevallen. maar wat kan ik doen om die 2 klem te zetten
een slang stukje? o ring?
 
haha ja dat is me opgevallen. maar wat kan ik doen om die 2 klem te zetten
een slang stukje? o ring?

Ja dat is even uit testen.

Als je een stukje 12/16 slang heet maakt, en dat over die buis schuift. Is het dan dik genoeg?
 
Ja dat is even uit testen.

Als je een stukje 12/16 slang heet maakt, en dat over die buis schuift. Is het dan dik genoeg?
Over jbl buis bedoel je?

ik kan dat stukje proberen indd. maar weekt dat niet dan?
 
Hoeveel ruimte heb je over tussen de pijp en de aansluiting voorfilter? slang is 2 mm dik namelijk, dus heb je in totaal al 4 mm speling nodig.

Anders wat Bertus al zei, stukje tapen om de buis wikkelen, dat laat niet los omdat het er tussen komt te zitten, maar of tape echt fish proof is durf ik niet te zeggen.
 
ja echt nihil hoor. dus vast is vast,

als dat zou passen zou mooi zijn.
 
Maar vanwaar eigenlijk een voorfilter? die dingen slibben behoorlijk snel dicht, hier had ik een sponsje over de inlaat zitten en die kon ik iedere week uitknijpen omdat die de doorstroming anders behoorlijk belemmerde.
Nu heb ik zo'n RVS garnalen korfje van Ali, werk perfect en gaat ook niet dicht zitten.
 
Maar vanwaar eigenlijk een voorfilter? die dingen slibben behoorlijk snel dicht, hier had ik een sponsje over de inlaat zitten en die kon ik iedere week uitknijpen omdat die de doorstroming anders behoorlijk belemmerde.
Nu heb ik zo'n RVS garnalen korfje van Ali, werk perfect en gaat ook niet dicht zitten.
Ik hoorde juist dat zo een spons om je korf dicht slipte vanwege vacuum, werd mij verteld

@biljoenblik is dat zo dat dit snel dicht slipt?
 
Ik hoorde juist dat zo een spons om je korf dicht slipte vanwege vacuum, werd mij verteld

@biljoenblik is dat zo dat dit snel dicht slipt?

Moet ze iedere 2 weken schoonmaken. Maar dat is juist de bedoeling. Wat in die voorfilter blijft zitten, zit niet in je buitenfilter.
Dus minder onderhoud aan je buitenfilter.
Die voorfilter doe ik met waterwissel er ff uithalen. En wassen.
 
Ik had ook eerst een spons om mijn korf, die dingen zogen binnen een week vacuüm zo snel slibt dat dicht, en gezien jouw bezetting van je bak zal dat niet veel anders zijn, kun je er beter een gaaskorf opzetten, die heb je in twee maten (heb er nog wat liggen die over zijn)
 
Het is juist de bedoeling dat die dingen een weekje mee gaan. Bij je waterwissel maak je die voorfilter snel schoon en heb je verder al die muk niet in je filter zitten. Die hoeft je dan ook veel minder vaak schoon te maken. Voorfilter wel wekelijks bijhouden (kost 2 min?).
 
Ik had ook eerst een spons om mijn korf, die dingen zogen binnen een week vacuüm zo snel slibt dat dicht, en gezien jouw bezetting van je bak zal dat niet veel anders zijn, kun je er beter een gaaskorf opzetten, die heb je in twee maten (heb er nog wat liggen die over zijn)
Het ging mij meer om de slangen zo min mogelijk te belasten met viezigheid :D
 
Het is juist de bedoeling dat die dingen een weekje mee gaan. Bij je waterwissel maak je die voorfilter snel schoon
Ja dat klopt, maar erg handig vindt ik het niet om iedere week die spons eraf te moeten halen, staan veel planten omheen bij mij.
 
Het is juist de bedoeling dat die dingen een weekje mee gaan. Bij je waterwissel maak je die voorfilter snel schoon en heb je verder al die muk niet in je filter zitten. Die hoeft je dan ook veel minder vaak schoon te maken. Voorfilter wel wekelijks bijhouden (kost 2 min?).
maar ja ik ben 3 weken op vakantie haha en nu :D
 
Ik heb ook de combinatie van een JBl filter en het Eheim voorfilter.Ik heb een stukje vijverslang over het Eheim voorfilter geschoven en hierin schuif ik de buis van het JBL filter. Werkt perfect
 
ik gebruik de Eheim voorfilters al enkele jaren en ben hier zeer content mee. Ik spoel ze iedere week tijdens onderhoud even uit, en alle muk die hierin zit komt inderdaad niet in het filter met een grotere standtijd tot gevolg.

Ze slibben echt niet helemaal dicht. En vakantie is minder voer, minder vuil, minder troep in het voorfilter, dus op basis van mijn persoonlijke ervaring geen enkel probleem.

De aansluiting passend maken is ff puzzelen, maar als je de materialen hebt en even langs een bouwmarkt of een LFS rijdt en kijkt naar iets om het naar je zin te maken is dat geen enkel probleem. Ik gebruik het in combinatie met hoge druk PVC buis nu, maar ook eerder met de onderdelen van de Eheim installatieset.

Ductape, gas tape en dergelijke zijn prima geschikt om evt. wat ruimte op te vullen en te zorgen voor een goede verbinding, maar een o ring of telfon ring kunnen ook prima geprobeerd worden.
 
Kun je niet een stukje slang over over de plastic inlaat schuiven om zo een klemmend geheel te krijgen?

En die Eheim kranen zijn universeel, als je maar de juiste slangmaat koopt.
Universeel, de naam zegt het al, alom te gebruiken. Wanneer Eheim kranen alleen op de juiste slangmaat passen zijn ze dus NIET universeel...
 
Zucht Ben. Wat ik bedoel is dat die kranen wel op standaard (universeel) aquariumslang passen zolang je maar de juiste maat koopt. Een aquariumslang voor 12/16 past natuurlijk niet op 16/22, zo universeel zijn ze ook weer niet ;)
 
Universeel, de naam zegt het al, alom te gebruiken. Wanneer Eheim kranen alleen op de juiste slangmaat passen zijn ze dus NIET universeel...
Ik versta universeel als universeel one size. Zoals unisex.
 
Ik heb zojuist een stukje 12/16 en een stukje 16/22 geprobeerd de 12/16 kreeg ik voor geen mogelijkheid om de buis heen ook niet met kokend water.

De 16/22 wel maar die was te dik voor de ingang dus ik heb een stukje afgeknipt en dan daar de helft van. En dat geklemt.

Nu staat goed vast. Dus voor nu is het opgelost.
Maar om het qua gevoel netter te krijgen zal ik wel rustig aan zoeken naar een oplossing.



Ik heb wel zojuist 2 van die kranen gekocht bij hornbach.
Ik zit alleen te denken om ze bij de inlaat van beide filters te plaatsen. Of enkel op de filter waar bij de uvc zit. Want als ik die steeds uit elkaar moet halen wordt je ook niet vrolijk.
12/16 steeds op een 16/22 op te zetten en klemmen erop zetten enz.

Ik kan beide kranen 1 voor de uvc en 1 na de uvc plaatsen zodat ik die kranen niet meer hoef los te koppelen. Of 1 na de uvc en 1 op de inlaat slang?

Keuzes keuzes,

Wat zouden jullie doen?
 

Terug
Bovenaan