JBL Filter + Eheim Voorfilter + Eheim kranen


Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Berichten
4,186
Hallo beste mede-aquarianen.

Ik heb zelf in 2 bakken een JBL filter.

in een Fusion 100 heb ik 2x de JBL e902
en in een Superfish 75L heb ik een JBL e702

Ik heb dus 2x een eheim voorfilter besteld.
maar bij bedrijf x zeiden ze dat het op de inlaat past van de JBL omdat het universeel is.

nou is het zo dat het niet echt past, wel past de buis erin. maar hij klemt niet echt.
275829


Zijn er oplossingen hier?

zoals een soorttape ofso waardoor de kier dichter wordt?


en als laatst

Het is voor mij steeds een gedoe om alle slangen los te maken enz. zeker die met de Eheim UVC.

Kan ik gewoon ook kranen van eheim gebruiken?
275830


Verlies ik dan debier hierdoor of dat niet?

Ik hoor graag van jullie.

Dank
 
Je kan de gewone kranen denk ik prima gebruiken als de dikte hetzelfde is. Ik dacht 12/16. Ik zou daar waar hij niet echt klemt dan een stukje tape proberen al weet ik niet of dat in het water lang gaat houden.
 
Je kan de gewone kranen denk ik prima gebruiken als de dikte hetzelfde is. Ik dacht 12/16. Ik zou daar waar hij niet echt klemt dan een stukje tape proberen al weet ik niet of dat in het water lang gaat houden.
Dat is het dus juist.

Ik weet ook niet of een stuk tape ook echt goed is? want als het los laat of dat plak gedeelte is dat niet schadelijk ?
 
Hoe kan het nou loslaten, als het geklemt zit.

En , jouw slangen zijn 16-22, toch.

En , ik snap niet dat je 2 gewone pijpen en filter heb gekocht,.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bertus,

1. hij zit niet klem dat is het dus juist
2. mijn slangen zijn 12/16.

de JBL e702 en 902 zijn beide 12/16

de JBL e1502 die is 16/22
 
Dan kun je gewoon de kranen kopen met de juiste diameter voor de slangen. Kun je de buis niet iets verwarmen en wat oprekken met iets waardoor hij wel klemt?
 
Kun je niet een stukje slang over over de plastic inlaat schuiven om zo een klemmend geheel te krijgen?

En die Eheim kranen zijn universeel, als je maar de juiste slangmaat koopt.
 
Na ik weet dat die kranen wel kunnen alleen verlies ik dan geen debiet?

en wat is dan het verschil met 1 kraan of dubbele?
 
Debiet verlies je naar mijn weten niet. Ik gebruik die dingen op al mijn eheim classic filters.

Dubbele kraan kun je aan beide kanten dicht zetten en open draaien en zo je slangen loskoppelen, zonder dat je de slang zelf los moet koppelen. Ook weer handig voor die classic filters want die hebben geen slang ontkoppel systeem zoals de JBL op de filter heeft.
 
Situatie dan.

275832


en dit is de 2e filter

275833
 
Daar waar geen uvc op zit hoef je ook geen kranen te gebruiken denk ik gelet op het JBL ontkoppelsysteem.
 
dat is waar. ging mij meer om gemak om de slangen makkelijker te ontkoppelen :)
 
Ik heb hier ook de 901 en vindt het ontkoppelen erg simpel en eigenlijk nog sneller dan met 2 Eheim kranen.
 
Kun je niet een stukje slang over over de plastic inlaat schuiven om zo een klemmend geheel te krijgen?

En die Eheim kranen zijn universeel, als je maar de juiste slangmaat koopt.
Hier zit wat in maar welk maat moet ik gebruiken dan?

19/22 of 16/22 ?
 
Ik heb hier ook de 901 en vindt het ontkoppelen erg simpel en eigenlijk nog sneller dan met 2 Eheim kranen.
haha ja naja dat is ook zo.

Dan bestel ik er 2 waar de UVC is.

inlaat is meestal viezer dan de uit,

wellicht koop ik er 3 dan enkel voor de inlaat
 
Waarschijnlijk hoort dan de 12/16 buis IN die pijp te passen, en de 16/22 zal er dan overheen moeten passen?
 
De 901 gebruikt inderdaad 12/16 slang. Beetje krap voor het debiet waar ze mee adverteren maar goed.

Hier zit wat in maar welk maat moet ik gebruiken dan?

19/22 of 16/22 ?
De maat die het beste past. Het doel is om je instroom net iets dikker te maken zodat hij wel wil klemmen in je voorfilter.
 
Waarschijnlijk hoort dan de 12/16 buis IN die pijp te passen, en de 16/22 zal er dan overheen moeten passen?
Dit in plaats van een korf he.
Die verkoper zei dat alle maten hetzelfde zijn.

Het is lastig want boi.vele winkels waar ik.geweest was waar ze dit verkopen hadden ze geen jbl filters en hadden ze wel 1 dan hadden ze die eheim voorfilter niet dus kon niet echt testen
 
Dat is het dus juist.

Ik weet ook niet of een stuk tape ook echt goed is? want als het los laat of dat plak gedeelte is dat niet schadelijk ?
Een paar siliconen o-ringen om de buis van de inlaat/voorfilter., dan in de andere buis steken. Heb ik hier gedaan bij de standaard Sera set die nooit mooi paste, zat wat los naar mijn zin.
Dan soms lastig de buizen in elkaar te steken maar je hebt wel een hele goede seal (dus geen bypass).
 
Ja snap ik, maar universeel in de zin van: de 12/16 buis past IN die aansluiting van dat voorfilter, en de 16/22 zal er dan overheen moeten passen.


Je had zelf toch ook wel kunnen weten dat dat niet zo is?
Patrick, Ik heb het niet over een slang maat he..

ALs ik de verkoper bel. en ik vraag specifiek past die voorfilter op een jbl buis ( uitgelegd wat ik bedoel, en verkoper weet dat) en die zegt ja want die buizen zijn universeel. Thans de ingang van de Voorfilter.
dan geloof ik dat toch?
 
Een paar siliconen o-ringen om de buis van de inlaat/voorfilter., dan in de andere buis steken. Heb ik hier gedaan bij de standaard Sera set die nooit mooi paste, zat wat los naar mijn zin.
Dan soms lastig de buizen in elkaar te steken maar je hebt wel een hele goede seal (dus geen bypass).
dat is ook een optie indd. maar welke maat dan? ik kan dat nergens terug vinden
 
dat is ook een optie indd. maar welke maat dan? ik kan dat nergens terug vinden
Hmmm ook ik maakte de fout dat het van 12-16 naar 16-22 was en dat dat niet goed pakte.
Durf je in dit geval niet te zeggen wat een juiste maat is.
Is het voorfilter 12-16?

Ik heb nog een inlaat van JBL ongebruikt liggen, kan ik zelfs eens bekijken hoeveel speling je hebt.
 
Ik heb het niet over een slang maat he..
Nee ik ook niet, de buizen zijn ook 12/16 of 16/22, maar zo te op de omschrijving zouden beide maten moeten passen idd.

Waarbij de dikke buis dan over het pijpje zou moeten vallen en de dunnere buis in het pijpje?
 
Eheim Aanzuigbuis 1622 mm - Wesdijk.nl
https://www.wesdijk.nl › Home › Zoetwater › Techniek › Filteraccessoires

Aanzuigbuis voor slangmaat 1622 mm. Bestel je Eheim onderdelen makkelijk en snel via wesdijk.nl.

Waarom deze niet? OP de eheim voorfilter?
 

Terug
Bovenaan