Is mijn filter wel voldoende


Nou nou… de wetenschap in onze Aquarium wereld heeft niet stil gezeten hoor.

Zuurstof moet net als Koolstof (Co2) oplossen in het water en dat gaat niet met grove belletjes die direct weer het water verlaten aan de oppervlakte.
Maar geef niks beste man ook een Aquarium met een bruissteentje werkte vroeger prima en planten aanbod was vroeger ook anders, veel trage groeiers die weinig licht vraagde dus ook weinig Co2 opnamen.
Hedendaags heb je planten soorten die veel licht nodig hebben en Co2 vreten, wat vroeger dood ging of niet groeide kan nu dus wel met deze technieken dat is het verschil met vroeger.
Maar het is echt een feit dat vroeger een bruisteen werd ingezet ter beluchting voor gas uitwisseling maar bracht geen extra zuurstof in het water ook al vinden vissen het fantastische om in de bellen stroom te dartelen.

Vroeger? Ja, 75 jaar geleden misschien.

IK ben wel 74. maar kwam vroeger nog niet voor.

Met 18 jaar had ik 16 bakken. Ja, ook met planten, 5 jaar (vivarium) en Co2.
Dat maakte ik zelf. ben daarmee gestopt.



Heb nu moerasplanten. met Lateriet.

En lucht/ op de laatste 8 bakken.

DSC_0004-001.JPG
 
Vroeger? Ja, 75 jaar geleden misschien.

IK ben wel 74. maar kwam vroeger nog niet voor.

Met 18 jaar had ik 16 bakken. Ja, ook met planten, 5 jaar (vivarium) en Co2.
Dat maakte ik zelf. ben daarmee gestopt.



Heb nu moerasplanten. met Lateriet.

En lucht/ op de laatste 8 bakken.

Bekijk bijlage 262087

Kan mij herinderen dat Co2 toevoegen pas begon eind jaren "90 dus ja best wel weer 28jaar geleden.
Maar een Echinodorus groene (vermoedlijk Beheri of amazonicus) variant is ook niet veel eisend kwa Co2 en houd van matig licht maar lust wel graag ijzer en kalium, deze plant is het ook niet noodzakelijk om Co2 toe tevoegen
Zou je de rode variant nemen Ozelot redflame dan kan je het wel vergeten om deze goed te houden met matig licht en weinig Co2 als voorbeeld.
zomaar een voorbeeld waarom Co2 belangrijk da wel belangrijk is om een plant te laten groeien die anders afgeschreven kan worden na een x aantal weken of paar maanden.

Veel moeras planten die van matig licht houden zijn makkelijk planten die geen extra verzorging nodig hebben dan enkel plantenvoeding, snel groeiers kunnen het goed doen maar vaak komen ze onder algen door Co2 gebrek en gaan verknetteren zonder voldoende Co2 in het water.
Met name de Vaantjesplant kan heel mooi zijn maar bij vele ging hij verknetteren door jawel, licht behoeftig en wil graag Co2 om te groeien en dat was in de meeste bakken van toen een te kort.

Maar geef allemaal niks, zolang alles gewoon goed groeit bij jouw dan hoef je ook niet echt iets te veranderen, wat gewoon echt een feit is dat met Co2 toevoegen planten er beter en groener uit zien en zeker voller groeien, zeker rode planten en snel groeiers doen het daardoor ontzettend goed.
Maar ook dat verschild per bak met aanbod voedingstoffen licht etc.

Maar nogmaals, Co2 toedienen is totaal niet nodig bij trage groeiers met een normaal visbestand zoals in jouw geval en dat blijkt ook omdat jij er zo ook succes en plezier mee hebt zonder problemen !
Daar gaat het tenslotte toch om.
 
Die witte gatensteen. Die had ik in de Malawibak. 120 kg.

Heb je die steen wel eens getest met Azijn of hij niet kalkhoudend is ?

kan je testen door de steen uit het water te halen en op een kuiltje van de steen azijn te doen, gaat het belletjes geven of licht bruisen dan is hij kalk houdend.
is de deze kalkhoudend dan zal hij dat ook afgeven aan het water waardoor je DH (hardheid van het water) omhoog gaat en ook je PH verhogen dit kan gevolgen hebben voor je planten en vissen als deze te hoog worden.
 
Kalksteen geeft kalk af, ja.

Lijkt mij logisch.
Had zelf stukken van 27 kg. in metrbak.
 
Kalksteen geeft kalk af, ja.

Lijkt mij logisch.
Had zelf stukken van 27 kg. in metrbak.
Sorry Bertus ik wilde dat aan die man/jongen vertellen die dus de steen erin had maar quote jou in plaats van hem haha sorry. :oops:
 
Ja ik heb dat witte dik goed getest ik had zoveel azijn gebruikt dat het hele huis stonk en ruzie met mij vrouw om dat ik het een bad had geven in haar emmer:D
 
En gisteren met druppels nog test gedaan ph 7.5 kh 5 gh 5 en in mij ouwe lido met de zelfde decoratie had ik een ph van 7 kh 4 en gh 4 wel gefilterd over turf dus ik durf echt te zeggen dat ze geen kalk af geven
 
Ik heb toch nog een tweede filter gekocht deze wil ik gebruiken voor turf in te doen met een medium spons en filtervliesen de tetra helemaal biologisch te maken
 
Aangezien we het hier toch over planten groei hebben hoe vaak zou ik water moeten verversen als de doorstart gelukt is ph waarde is 7.5 kh 4 gh 5 dit is met druppels gemeten de rest doe ik nog met strips maar druppelset moet nog worden uitgebreid
Temperatuur is 24 graden
 
Je hebt het over turf, maar ik meen me te herinneren dat turf bepaalde stoffen afgeven die de plantengroei remmen.

Het zure en verzachtende werking is goed voor de planten, maar er was ook iets dat afgegeven werd wat niet goed is voor planten.
 
Hebben moerasplanten Co2 nodig? Edje.?

Of voeding in de bodem> En Cabomba. of hoornblad?
 
Je hebt het over turf, maar ik meen me te herinneren dat turf bepaalde stoffen afgeven die de plantengroei remmen.

Het zure en verzachtende werking is goed voor de planten, maar er was ook iets dat afgegeven werd wat niet goed is voor planten.
Turf geeft organische zuren af aan het water
 
Het gaat niet om de co2 maar om het verversen van hoeveel en hoe vaak want ik lees wekelijks verversen met co2 en zonder co2 minder omdat je met water verversen weer een grote hoeveelheid mineralen enz toevoegt wat de wil van de plant om te groeien een boost geeft en dan met een co2 tekort komt
 
Hebben moerasplanten Co2 nodig? Edje.?

Of voeding in de bodem> En Cabomba. of hoornblad?

Moerasplanten die onderwater leven hebben iets van Co2 nodig maar niet veel (hangt van de licht behoefte af), maar wel voeding bij de wortels.

Cabomba en hoornblad vallen onder echte water planten en staan ook bekent als zuurstof planten en echte nitraat en fosfaat vreters en hebben graag Co2 nodig, deze wortelen bijna niet in de bodem dan luchtwortels.
Cabomba is wel zonder Co2 te houden maar bij vooral de rode vaiant zal hij snel achteruit gaan zonder Co2 en karige Nitraat in het water.
Hoornblad doet het wel goed zonder Co2 maar ook bij karig Nitraat en fosfaat in het water zal hij steeds dunner en brosser worden op den duur.

Wel heeft hoornblad minder licht nodig als Cabomba daarom is Hoornblad geschikter zonder Co2 om te houden.
 
Het gaat niet om de co2 maar om het verversen van hoeveel en hoe vaak want ik lees wekelijks verversen met co2 en zonder co2 minder omdat je met water verversen weer een grote hoeveelheid mineralen enz toevoegt wat de wil van de plant om te groeien een boost geeft en dan met een co2 tekort komt

Bij een normale bezetting is 20% water verversen voldoende, ik doe het om de 2 weken in plaats van 1week omdat ik er geen verschil in kan merken dan mijn water rekening :D

En met water verversen voeg je niet alleen verse mineralen zoals calcium en magnesium aan maar je verwijderd ook organische stoffen.
Maar enkel water verversen geven je planten geen boost om te groeien dan zal je toch echt plantenvoeding moeten toedienen zoals kalium en spoorelementen.
In leiding water zit niet veel voeding, je vult alleen calcium en magnesium er mee aan, misschien wat andere elementen maar te karig om de planten te voeden.
 
Laatst bewerkt:
Moerasplanten die onderwater leven hebben iets van Co2 nodig maar niet veel, maar wel voeding bij de wortels.

Cabomba en hoornblad vallen onder echte water planten en staan ook bekent als zuurstof planten en echte nitraat en fosfaat vreters en hebben graag Co2 nodig, deze wortelen bijna niet in de bodem dan luchtwortels.
Cabomba is wel zonder Co2 te houden maar bij vooral de rode vaiant zal hij snel achteruit gaan zonder Co2 en karige Nitraat in het water.
Hoornblad doet het wel goed zonder Co2 maar ook bij karig Nitraat en fosfaat in het water zal hij steeds dunner en brosser worden op den duur.

Wel heeft hoornblad minder licht nodig als Cabomba daarom is Hoornblad geschikter zonder Co2 om te houden.


Nou, Edje. die heb ik al 18 jaar. dus hoef je mij niet uit te leggen.
Heb een pak met lateriet bolletjes als ijzer voeding.
 

Terug
Bovenaan