Is mijn filter wel voldoende


Duidelijk, thanks
 
Zuurstofsteentje met een luchtpompje kan nuttig zijn voor de nacht uren en zeker als je erg weinig doorstroming hebt met een krap filter debiet om gas uitwisseling te bevorderen en zuurstof voldoende op peil te houden.
Wie een spraybar gebruikt net aan de oppervlakte waar het oppervlakte water stroomt heeft vrijwel geen baad bij een bruisteentje omdat er dan al voldoende gas uitwisseling plaats vind.
Mensen die Co2 toedienen gebruiken zelden een bruissteentje tenzij slechte doorstroming en in de nacht deze bijzet om te beluchten, maar dat komt zelden voor omdat de meeste 4-8x debiet gebruiken met voldoende water circulatie en dus ook voldoende gas uitwisseling in de nacht.

Hoe minder stroming des te minder gas uitwisseling daarom is 2x debiet gewoon te weinig om dat te creeren zonder extra stroming in het water, planten decoratie belemmeren de circulatie 2x debiet zou in een lege bak met wat stenen en weinig planten misschien net aan kunnen voldoen .

Zelf heb ik een Rio180 en daar staat 1250liter peruur op te draaien en laat ik daar met filterinhoud 800debiet aan over houden, en zelfs dan met een vol beplante bak en een spraybar heeft het water nog moeite om goed door de dichte beplanting heen te komen.
dus het is echt geen overbodige luxe om 4x of zelfs 8x debiet op een beplant aquarium te zetten, overkill ?? nou nee ik had eerst 2x een Eheim 2013 met een debiet van 440liter dus totaal 880debiet en daar zal ik dan misschien 400 a 500 debiet van overhouden met filter materiaal.
zelfs dat had moeite om voldoende stroming te creeren dus heb ik 1 groot filter erop gezet Eheim Professional 4+ 600 met een debiet van 1250liter, toen pas kreeg ik echt overal mijn water door de bak heen en bovendien ook minder zweefvuil en onderhoud.

Maar ieder zijn eigen ervaring natuurlijk.

Ook ik heb een Rio 180, een dichtbezette plantenbak, met daarop draaiend een JBL e901 geupdated naar e902. (900 ltr/u. volgens producent opgave.) Ik ga ervan uit dat een zo'n 450 ltr/u overhoudt. Het blijkt ruim voldoende voor mijn bak waar zelfs stroming inzit. Wel gebruik ik een spraybar over de gehele achterkant.
 
Omdat er vanuit de lucht maar weinig CO2 oplost in het water. Zul je om deze balans te krijgen wel met weinig verlichting en traag groeiende planten moeten werken.

Dat is ook de truuk van vroeger, toen er geen CO2 werd toegevoegd.

Tegenwoordig geven de meeste lampen teveel licht, om zonder CO2 af te kunnen.
Je hebt gelijk wat betreft de lampen. Ik bedoelde eerder dat de gasuitwisseling beter is dan niets terwijl je lampen draaien en je zelf geen CO2 toevoegt. Met de balans bedoelde ik dus dat deze aanvulling van CO2 door zal gaan totdat de max. vanuit de lucht oplosbare hoeveelheid bereikt is, maar op dat punt kom je in ieder geval niet als de lampen aan staan.
 
Dus ik moet mijn lichturen verminderen zo dat er meer co2 in je aquarium komt die zich zelf in balans brengt met de atmosfeer door middel van oppervlakte beweging en is dit dan voldoende voor een gezelschap bakkie zo als die van mij bedoeld is (geen hoger wiskunde dacht ik :p) graag kort en direct antwoord met eventueel welke aanpassing nodig is voor mijn aquarium

Hierbij een foto
IMG-20181108-WA0001.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dus ik moet mijn lichturen verminderen zo dat er meer co2 in je aquarium komt die zich zelf in balans brengt met de atmosfeer door middel van oppervlakte beweging en is dit dan voldoende voor een gezelschap bakkie zo als die van mij bedoeld is (geen hoger wiskunde dacht ik :p) graag kort en direct antwoord met eventueel welke aanpassing nodig is voor mijn aquarium

Hierbij een foto
Bekijk bijlage 262017
Dat hangt sterk af van de planten die je hebt of zou willen hebben. Zij bepalen nl. de benodigde lichtintensiteit/lichtduur. Voor zover ik op de foto zie valt het mee wat de lichtbehoefte aangaat qua huidig plantenbestand. Overigens komt er lichtvermindering niet méér CO2 in je bak maar wordt de vraag naar CO2 door je planten verminderd door een tempering van de groei.
 
Ik ben het helemaal eens met Ben en door minder licht neemt de vraag naar alle voedingsstoffen af.
 
Dus ik moet mijn lichturen verminderen zo dat er meer co2 in je aquarium komt die zich zelf in balans brengt met de atmosfeer door middel van oppervlakte beweging en is dit dan voldoende voor een gezelschap bakkie zo als die van mij bedoeld is (geen hoger wiskunde dacht ik :p) graag kort en direct antwoord met eventueel welke aanpassing nodig is voor mijn aquarium

Hierbij een foto
Bekijk bijlage 262017

Jij hebt matige beplanting en als ze nog in een potje staan dan deze ieder geval zonder potje planten, wat vroeger goed werkte is 4uur belichten 2uur pauze en dan weer 4uur belichten met niet meer dan 15-20lummen licht op een liter water. lastig allemaal maar als je nu T5 verlichting gebruikt zit je daar al ruim overheen omdat deze berekeningen nog stammen van de T8 verlichting kom je met T5 al gauw op 30-50lumen per liter water.
Mocht je Led gebruiken kan je dimmen dan zou je dit kunnen aanpassen tot het gewenste licht sterkte.

Zo als jouw bak er nu bijstaat met zoveel licht dit gaat geheid baardalgen en staghorn opleveren omdat je met zoveel licht te weinig Co2 overhoud en je PH ruim boven de 7 zal stijgen door overschot van zuurstof, goed voor de vissen maar ook voor algen en met name groenalgen en baardalgen gedijen hier juist goed op.
Weet ook niet of je planten voeding bij de wortels hebt gedaan maar die 2 groene zwaardplanten hebben echt ijzer/kalium bij de wortels nodig met voedingtabs/sticks om mooi te kunnen groeien en anders worden ze glazig en smalle bladeren die straks onder de staghorn of baardalgen komen te zitten.
 
Oke dus in de tijd dat er geen licht brand doe je een x aantal uur oppervlakte beweging creëren en als je licht aan is doe je het niet om je co2 dan (op te sluiten ) En te beschikking stellen voor je planten

Voorbeeld

Je verlicht van 14:00 tot 22:00 deze periode geen oppervlakte beweging of minmaal

Van 22:00 start je oppervlakte beweging tot 11 :00 de overige 3 uur geen oppervlakte beweging zo dat je een dagelijkse buffer opbouwt mits je vissen dit ook goedkeuren
 
Ik gebruik t8 want ik dacht dat ik mijn aardig had in gelezen maar daar blijkt niks van over te zijn als ik het allemaal terug lees

Ja ik zal een pauze in lassen om wat co2 te sparen voor de overige uren
 
Ook ik heb een Rio 180, een dichtbezette plantenbak, met daarop draaiend een JBL e901 geupdated naar e902. (900 ltr/u. volgens producent opgave.) Ik ga ervan uit dat een zo'n 450 ltr/u overhoudt. Het blijkt ruim voldoende voor mijn bak waar zelfs stroming inzit. Wel gebruik ik een spraybar over de gehele achterkant.

Mijn planten zoals de Zwaardplanten reiken tot aan de oppervlakte richting vooruit dus het oppervlakte water is hier lastig in beweging te krijgen zonder een sterk debiet, snoeien om de 2weken maar ze gaan zo hard de lucht in dat het hier echt noodzakelijk was om meer stroming in het water te krijgen.
Heb je natuurlijk vrije oppervlakte en de spraybar kan het water helemaal naar de andere kant stuwen is er niks mis, maar in mijn geval echt nodig om goede circulatie te maken.
Ook heb ik aan 2 kanten Valisinera Gigantus groeien die bladeren maken van wel 50-80cm meter lang over de oppervlakte die ik ook echt elke 2weken moet terug dringen voordat heel de bak dicht zit lol.
 
Oke dus in de tijd dat er geen licht brand doe je een x aantal uur oppervlakte beweging creëren en als je licht aan is doe je het niet om je co2 dan (op te sluiten ) En te beschikking stellen voor je planten

Voorbeeld

Je verlicht van 14:00 tot 22:00 deze periode geen oppervlakte beweging of minmaal

Van 22:00 start je oppervlakte beweging tot 11 :00 de overige 3 uur geen oppervlakte beweging zo dat je een dagelijkse buffer opbouwt mits je vissen dit ook goedkeuren

Nou je filter moet 24uur perdag gewoon draaien en niet uit gezet worden dan alleen onderhoud, dus stroming heb je altijd nodig om voedingsstoffen te laten circuleren die de planten nodig hebben.
Jij hebt T8 verlichting dan zit je kwa lummen niet te hoog maar wat wel belangrijk is welke typ buizen je gebruikt omdat PAR veel belangrijker is voor planten.

PAR betekent bruikbaar licht dat planten kunnen gebruiken om te groeien en te ontwikkelen, met name rood/oranje en blauw zijn nuttig die kleuren komen vaak voor bij type buizen met een warme tint en baluw met coolwhite of daylight buizen.
Lumen is licht opbrengst wat wij met onze ogen zien, maar zegt niks over groei rendement voor planten, zo zal daylight of coolwhite feller zijn voor onze ogen maar minder groei opleveren voor planten !
Als je nu twee T8 buizen gebruikt is een combinatie van warmwhite en coolwhite een prima combinatie , warm achter in en coolwhite voor in.
hiermee heb je voldoende rood/oranje en blauw voor de planten. Philips buizen zijn ook heel geschikt en lekker goedkoop mits je nog T8 buizen kan krijgen bij elke bouwmarkt.

Het beste wat jij kan doen is 4uur belichten en dan 2uur pauze mt het licht uit en dan weer 4uur belichten, later als de planten goed aanslaan kan je dit iets opvoeren naar 10uur belichten door 5uur 1e dan pauze en weer 5uur belichten.
constateert je bij langer belichten dat er algen opdoemen terug gaan naar 8uur totaal belichten met wel ook weer de pauze van 2uur.
Zorg wel dat je voldoende plantenvoeding geeft en ook bij de wortels dan kan het eigenlijk niet mis gaan.
 
Duidelijk voor mij .mij filter blijft draaien maar met minder oppervlakte beweging en in de nacht zal ik dan een bruissteenje in stellen
 
Online kan je er zeker nog aan komen
Heb ondertussen de pauze ingepast moet ik nu wel of niet 24 uur oppervlakte beweging creëren of alleen in de nacht?
 
Online kan je er zeker nog aan komen
Heb ondertussen de pauze ingepast moet ik nu wel of niet 24 uur oppervlakte beweging creëren of alleen in de nacht?

Als je vissen in de morgen voor het licht niet naar zuurstof happen dan is het niet nodig.. en ik denk met jou matige beplanting dat er niet gek veel co2 in de nacht ophoopt. maar dat moet je even controleren door te kijken voordat het licht aan gaat.
Mocht dat wel het geval zijn dat vissen happen naar lucht dan is een bruissteentje in de nacht wel nodig.
 
Ik word blij van jouw duidelijke antwoorden. oke ik zal eens kijken hoe ze erbij zwemmen morgen
 
Als je zorgt dat het water licht rimpelt is het goed, hier rimpelt het ook lichtjes en ik heb nog nooit een vis lucht zien happen (alleen de Goerami's en Panda's maar dat hoort zo)

Verder heb ik best veel vissen en planten, en die produceren redelijk wat Co2.
 
Mijn planten zoals de Zwaardplanten reiken tot aan de oppervlakte richting vooruit dus het oppervlakte water is hier lastig in beweging te krijgen zonder een sterk debiet, snoeien om de 2weken maar ze gaan zo hard de lucht in dat het hier echt noodzakelijk was om meer stroming in het water te krijgen.
Heb je natuurlijk vrije oppervlakte en de spraybar kan het water helemaal naar de andere kant stuwen is er niks mis, maar in mijn geval echt nodig om goede circulatie te maken.
Ook heb ik aan 2 kanten Valisinera Gigantus groeien die bladeren maken van wel 50-80cm meter lang over de oppervlakte die ik ook echt elke 2weken moet terug dringen voordat heel de bak dicht zit lol.
Nou, laat ik je vertellen dat mijn planten elke week gesnoeid moeten worden! Ze staan dus dan echt bovenin. Toch hou ik met dit filter voldoende stroming.

N.a.v. de lichtinformatie:

http://solar600-40281.webshopapp.com/informatie/licht-lux-lumen-par-ppfd/
 
Nou, laat ik je vertellen dat mijn planten elke week gesnoeid moeten worden! Ze staan dus dan echt bovenin. Toch hou ik met dit filter voldoende stroming.

N.a.v. de lichtinformatie:

http://solar600-40281.webshopapp.com/informatie/licht-lux-lumen-par-ppfd/

Das alleen maar een goed teken, en elke aquarium werkt anders dan de ander die ervaring heb ik ook al jaren.
mijn mooiste bak was een hele simple bak zonder Co2 en te klein filter met belichting van 2x 40watt gloeilampen, elke week snoeien en de planten beleven gaan ! ik had hierin alleen een voedingsbodem van Velda brokjes calcium rijk met grindlaag.
dus ja hoor alles kan in de aquarium wereld.
maar verschlid per bak enorm ook al zijn ze van het zelfde formaat.
 
Zo'n 45 jaar geleden werkten we allemaal zonder extra CO2 toevoeging. Dit door een beperkte lichtinstelling (Wél TL trouwens maar van een gering Wattage) en waterverversingen zo om de paar maand. Daarbij moet gezegd dat het plantenassortiment hierdoor wel beperkt werd maar het aanbod was destijds ook veel minder.
 
Dat was de tijd dat iedereen Javavarens in zn bak had staan:D
 
Allemaal mooi verteld.

Wel raar dan, dat bij mij dan in die 18 jaar geen vissen dood gaan.
Dat Co2 verhaal blijven jullie maar op hameren, he.

Ik doe het al 18 jaar met zuurstofsteentjes. en heb nooit vissen met rode kieuwen gezien.


Dat verhaal is er ook in gegroeid, en blijf je maar op door gaan.


Ik zou zeggen, kijk wat je doet. van mij krijgen ze lucht toe gediend

Vinden ze heerlijk. aan het slangetje in de bellenbaan hangen.
 
Allemaal mooi verteld.

Wel raar dan, dat bij mij dan in die 18 jaar geen vissen dood gaan.
Dat Co2 verhaal blijven jullie maar op hameren, he.

Ik doe het al 18 jaar met zuurstofsteentjes. en heb nooit vissen met rode kieuwen gezien.


Dat verhaal is er ook in gegroeid, en blijf je maar op door gaan.


Ik zou zeggen, kijk wat je doet. van mij krijgen ze lucht toe gediend

Vinden ze heerlijk. aan het slangetje in de bellenbaan hangen.
Dat CO2 verhaal, zoals jij dat noemt, Bertus, is niet zomaar een verhaal. Voor o.m. fotosynthese bij planten zijn drie zaken beslist nodig: Licht, CO2 en water. Het kan zijn dat er voldoende CO2 in je bak zit maar voor sommige planten is dit niet genoeg. Wil je deze planten houden dan zal je CO2 moeten toevoegen.
 
Ik bedenk me ineens dat we hier wel erg off topic zijn gegaan. Excuses hiervoor, ook aan Ts.
 
Ben. ik ben niet van gisteren, he.

Stop eens met dat Co2 verhaal.
Ik heb geen planten voor CO2, dus voeg ook niets toe.
Dus kan ik gewoon lucht toevoegen.

Al doende leert men. om dan planten te nemen zonder Co2.
 
Ik doe het al 18 jaar met zuurstofsteentjes. en heb nooit vissen met rode kieuwen gezien.
Rode kieuwen zijn het gevolg van ammonium in het water. Ik zie niet hoe dit gerelateerd is aan het onderwerp.
 
Geeft niks ik ben er zelf ook verder op gegaan misschien os het beter om deze te verplaatsen
 
Ik trouwens mijn vraag zelf denk ik kunnen beantwoorden door eventjes wat tijd te maken en verder zoeken op het forum/google
 
Rode kieuwen zijn het gevolg van ammonium in het water. Ik zie niet hoe dit gerelateerd is aan het onderwerp.


Tja, dat verhaal wordt er even bij gehaald.


Dus maar vergeten.
 
Bertus

18 Jaar geleden gebruikten we geen of weinig CO2 die toestand om het zo te noemen was er nog niet.Dit neemt niet weg dat CO2 toedienen best wel zijn voordelen heeft alleen,pas het goed toe.

Dat het met zuurstofsteentje's bij jou al Jaren goed gaat heeft andere oorzaken,vroeger hadden we veel meer vissen in ons aquarium,en als het dan eens fout ging kregen wij (leeftijdsgenoten) altijd de oplossing om een luchtsteentje in de bak te hangen,want door het te grote aantal aan vissen was er een beetje overschot aan CO2 en gingen de vissen naar de oppervlakte,en het luchtsteentje verdreef de CO2.

Dus met een luchtsteentje verdreef je een teveel aan CO2 maar zuurstof toevoegen via een luchtsteentje is eigenlijk niet het geval,je verdrijft gassen.Voor zuurstofvoorziening stijgen de bellen te snel.

Dat jij nooit problemen heb gehad,en ik ga er niet vanuit dat je te veel vissen in jou aquarium hebt is dat ze nooit een teveel aan CO2 hebben gehad.

Met het gebruik van een luchtsteen kun je dus simpel meer vissen houden,maar het gaat te ver om te zeggen dat een bellenstroom zuurstof toevoegd,in mindere mate gebeurt dit in de bovenste waterlagen,maar het effect van zuurstofvoorziening door een luchtsteen is eigenlijk te verwaarlozen.

Aan de luchtbellen hangen,voegt helemaal niets toe,dit is enkel interesse van de vis en een soort van "wat gebeurt er".
 
:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mannen ik ben blij met de mening die jullie hebben op mijn aquarium . Maar ik wil niet dat jullie hier elkaars mening niet kunnen waarderen dus hou het graag bij mijn vraag om hulp.
 
Laatst bewerkt:
Waarom heb jij een stuk kalk in de bak?
 
Over welk stuk hebben we het dan?
 

Nou nou… de wetenschap in onze Aquarium wereld heeft niet stil gezeten hoor.

Zuurstof moet net als Koolstof (Co2) oplossen in het water en dat gaat niet met grove belletjes die direct weer het water verlaten aan de oppervlakte.
Maar geef niks beste man ook een Aquarium met een bruissteentje werkte vroeger prima en planten aanbod was vroeger ook anders, veel trage groeiers die weinig licht vraagde dus ook weinig Co2 opnamen.
Hedendaags heb je planten soorten die veel licht nodig hebben en Co2 vreten, wat vroeger dood ging of niet groeide kan nu dus wel met deze technieken dat is het verschil met vroeger.
Maar het is echt een feit dat vroeger een bruisteen werd ingezet ter beluchting voor gas uitwisseling maar bracht geen extra zuurstof in het water ook al vinden vissen het fantastische om in de bellen stroom te dartelen.
 

Terug
Bovenaan