Het zuidoost-aziatisch bakje van MaestroCygni


Ja, dat zijn indicaties ;) Ik weet van hen dat het moeilijk is om deze visjes te krijgen, net als S. axelrodi even gaat duren. Maar ik heb geen haast, als zij zeggen levertijd is 4 weken dan bestel ik pas over een week of 4 ;)
 
Blijkbaar is verlichting van grote invloed op de kleur van deze visjes... maandenlang heb ik ze (op aanraden van de meeste websites) onder sterk gedimde verlichting gehouden, gisteren heb ik de sterkte verhoogd en... Wat een verschil! De kleuren komen ineens naar voren! Dit maakt identificatie ook veel makkelijker. Het is dus óf P. gunawani, óf P. rubrimontis. Derde optie is: een nieuwe soort, maar dat denk ik niet.
 
Leuk man, zoveel verschillende soorten die op elkaar lijken ;)
Ik ben benieuwd welke ik te pakken kan krijgen, hopelijk de Nagyí
 
Ja, ik bestel ze ook gewoon als nagyí bij Veldhuis.
Ben je nog opzoek naar uitbreiding van je visjes?
 
Ja en Nee. Ja, ik zoek meer paro's, maar nee, het hoeft niet dezelfde soort te zijn. Ik ga ooit weer P. deissneri bestellen en bij de lfs zal ik kijken welke soort het is. Zijn ze daar allemaal gelijk (dus zelfde soort), neem ik een groepje mee en zet ik mijn paro bij die groep. Mochten er bij de lfs meerdere soorten bij elkaar zwemmen, zal ik vissen zoeken die op mijn paro lijken en daar een paar van meenemen, zijn er geen vissen die op de mijne lijken, zoek ik een paar die op elkaar lijken en neem ik die mee naar huis.
 
Dit is de foto die er bij ruinemans staat, hierop is duidelijk te zien dat dit géén deissneri is, de staart is rood, blauw en zwart, net als die van mij.
deiss.jpg


Dit is een foto die ik heel snel heb bewerkt om te laten zien hoe de kleuren van de staart eruit zien als de vis gewend is:
deissbwkt.jpg



Ik heb een mail naar ruinemans gestuurd, waarin ik heb gevraagd of ze de vanglocatie weten. Zou het een P. cf. bintan zijn, zoals ik zelf denk, zouden ze in Bangka, Borneo of Bintan gevangen moeten zijn. Is het rubrimontis, in Maleisië, en is het gunawani, in Sumatra.
 
Laatst bewerkt:
Mocht je van hen antwoord hebben dan hoor ik het ook graag. Desnoods haal de vier bij Veldhuis volgende week op, want op kraanwater gaan die het niet lang meer houden ben ik bang.
 
Mocht je van hen antwoord hebben dan hoor ik het ook graag. Desnoods haal de vier bij Veldhuis volgende week op, want op kraanwater gaan die het niet lang meer houden ben ik bang.
Ik ga er zelf van uit dat het een bintan ondersoort is uit Borneo. Op de site staat die aangegeven als "Prachtgoeramie Borneo - Parosphromenus deissneri". Klein probleempje, deissneri komt niet in Borneo voor... We wisten sowieso al dat het geen deissneri is, dus hopelijk klopt het wel dat ze in Borneo gevangen zijn.
 
Hmmm... Ik zou het bijna doen...

Als ik puur kijk naar de vorm van de vinnen en de staart hebben ze wel iets weg van de allani, maar de kleuren zijn natuurlijk niet te zien.
Bintan zou kunnen, al heeft die een minder puntige rugvin dan de dieren die ik bij Veldhuis heb zien zitten.
Ik heb doorgegeven dat de verkeerde soortnaam erbij staat, omdat de deissneri zo goed als uitgestorven is en zelfs in de community erg zeldzaam is.
Alleen al kijken naar de vorm van de staartvin en de minder uitstekende borstvinnen moet al genoeg zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Wat een prachtige vis, man! Dit is denk ik wel de duidelijkste foto die je tot zover geplaatst hebt.
Ik denk toch aan een bintan, kijkend naar de vormen van de vinnen. Het is wel een 'ondersoort' dan, want hij is duidelijk donkerder dan de foto's die ik van ze gezien heb.
 
Je hebt gelijk, dit is zeker de duidelijkste foto, ook niet raar, ik heb alleen een mobiel, en het is een schrikachtige vis.
Ik denk inderdaad ook aan bintan.
Ik moet een keer een statief improviseren en dan een paar uur lang het aquarium filmen, ik wil beter beeldmateriaal hebben van deze vis.
 
Ja, terecht dat je dat wilt. Prachtig dier waar nodig een goede benaming voor nodig is :)
Het blijft lastig om goed vinstralen te bekijken, als je die goed zou kunnen tellen dan kom je al een eind verder denk ik.
 
Vergelijking met de aqua40:
IMG_20171005_144525.jpg


Zand erin... de beschermingslaag heb ik eronder gehouden omdat het bruin is. Als de dunne laag zand wirdt weggeblazen oid. merk er niet veel van:
IMG_20171005_151226.jpg


Ik ben er erg blij mee!
IMG_20171005_161958.jpg

IMG_20171005_162012.jpg


Ik vind het heerlijk, zo rommelig :p :D
De bladeren moeten nog gaan zinken, maar dat komt vanzelf wel :)
 
Heel mooi Christian!!

Die zullen daar een goed huisje hebben!:thumbs:


Mischien nog wat mos, op het hout boven water?

Mag ik vragen, waarom je het waterniveau zo laag hebt?;)
 
De aqua 40 beviel niet of?
Naar mijn mening te weinig oppervlakte voor een groepje. Ik was vandaag bij een dierenzaak en ik zag deze bak voor 16 euro... het is precies wat ik zocht, dus ik kon het niet laten staan.

Heel mooi Christian!!

Die zullen daar een goed huisje hebben!:thumbs:


Mischien nog wat mos, op het hout boven water?

Mag ik vragen, waarom je het waterniveau zo laag hebt?;)
Ik wil inderdaad wat mos of misschien zelfs een bromelia op het hout binden.

Het zijn labyrintvissen dus ze vinden een laag waterniveau wel prettig. Dit is al het water dat in de aqua40 zat. Dit is 11cm, en ik vind het wel een mooie verhouding, maar misschien verhoog ik het niveau met 1-2cm.
 
Op die fiets.

Hoe groot wil je het groepje maken ?

Ik vind deze bak trouwens ook mooier.
Hebben ze geen kap nodig?
 
Op die fiets.

Hoe groot wil je het groepje maken ?

Ik vind deze bak trouwens ook mooier.
Hebben ze geen kap nodig?
5 stuks denk ik. 2m 3v, waarschijnlijk.
Ik vind de bak zelf mooier, maar ook de "scape".
Ze moeten lucht hebben die ongeveer dezelfde temperatuur is als het water, daarom wordt vaak een kap geadviseerd. Ik houd ze op kamertemperatuur dus dat is niet nodig.
 
Ga dan eens wandelen op de Heide:D Daar heb ik hele mooie takken vandaan die helemaal niet rotten onderwater
Ik herinner me ineens dat ik nog paastakken (krulhazelaar) heb, die ik voor de grote bak had gekocht :)


Langzaam wordt deze bak mijn lievelingsbak tot nu toe. Ik heb me nog nooit zo tevreden gevoeld :)

IMG_20171006_231846.jpg

IMG_20171006_231216.jpg
 
Heel erg mooi, maar hoe zorg je ervoor dat de lucht boven de bak niet te koel wordt? Labyrinthvissen hebben dat toch wel nodig..
 

Terug
Bovenaan