Het zuidoost-aziatisch bakje van MaestroCygni


Update! Mogelijk heb ik wel man en vrouw! Zouden ook twee vrouwen of twee mannen kunnen zijn. Wat zeker is, is dat het geen P. deissneri zijn, ten minste, de kleine is het niet, de grote laat zich niet fotograferen.
IMG_20170406_143211.jpg
IMG_20170406_143056.jpg
IMG_20170406_143153.jpg
IMG_20170406_142715.jpg
IMG_20170406_143022.jpg

IMG_20170406_143042.jpg
 
Maar zijn zulke visjes nou heel moeilijk?
Valt heel erg mee, maar osmose water en zacht, zuur water zijn een must. En ik dacht ergens te hebben gelezen dat ze gevoelig zijn voor nitraat.
Het zijn geen moeilijke eters, zelfs mijn vuurtetra's (die uiteraard in een andere bak zwemmen) zijn kieskeuriger. Deze eten nu zowel droog, zinkend voer als diepvries. En ik wil binnenkort ook azijnaaltjes gaan kweken, dat schijnen ze ook lekker te vinden.
 
Hoe hoog is je ph en hoe krijg en hou je die laag?
5,3, en dat is het resultaat van 95-100% osmose water en een zakje turf voor het filter. Zo makkelijk is het. Voor waterwissels: 100% osmose water, 4 dagen in een emmer laten staan met een zakje turf en de eerste dag een druppeltje eikenextract.
 
Is een ph verlagende bodem dan niet een idee. Er zijn bodems die tot 5.5 verlagen. Hier is de ph met zo n bodem en osmose 6 zeg maar.
 
Is een ph verlagende bodem dan niet een idee. Er zijn bodems die tot 5.5 verlagen. Hier is de ph met zo n bodem en osmose 6 zeg maar.
Zou zeker kunnen. Ada Aquasoil Malaya is heel geschikt voor mensen die Paro's willen en niet van blackwater aquaria houden. Maar, ik hou wel van blackwater (ander zou ik niet 3 blackwater bakken hebben), dus filterzand + turf vind ik geen enkel probleem! Maar ik moet eerlijk zeggen, nu wil ik wel proberen om in de stelling één aquarium te plaatsen met ADA Malaya, wat bladeren en wat cryptocoryne's... En uiteraard ook een koppel Parosphromenus of wilde betta's.
 
Naar aanleiding van je filmpje denk ik ook dat je een koppel heb, alhoewel vrouwen/ zussen ook Soms bijelkaar blijven hängen.
Vaak zie je aan de bovenvin of staart dat het een man kan zijn.
 
Naar aanleiding van je filmpje denk ik ook dat je een koppel heb, alhoewel vrouwen/ zussen ook Soms bijelkaar blijven hängen.
Vaak zie je aan de bovenvin of staart dat het een man kan zijn.
Als het een koppel is zou het geweldig zijn ^_^
Nu nog hopen dat het dezelfde soort is, want dat weet ik natuurlijk nog niet. De grote paro is heel bang voor mijn mobiel, dus ik heb er geen foto's van. En volgens mij waren er wel een paar deissneri's in de winkel...
 
Hmmmm de meeste paro's die hier binnen komen zijn Soms zo klein dat je Amper kleur en patroon kan onderscheiden, dus of het echte deissneri's zijn is nog maar de vraag. Zelf vind ik de blauwe erg mooi. Heb ook een filmpje van mijn zogenaamde deissneri's /Alfredi. Het leuke was dat de groothandel ze benoemden als Alfredi. De winkel als deissneri en uiteindelijk zijn het nagyi.
Ik denk dat ik ze gewoon ooit uit ga wisselen in Duitsland
 
:D Ja dat kan ik zeker begrijpen. Heb hetzelfde met mijn knorren. Maar eerlijk is eerlijk de kleuren van Parosphromenus zijn veel mooier hehehe
 
Ik ben ook helemaal weg van deze visjes, mede om deze dieren wil ik een Borneo biotoop neerzetten. Of ze daar daadwerkelijk inkomen weet ik nog niet, want deze dieren komen beter tot hun recht in een speciaal bakje.
Ik blijf je volgen :)
 
Ik ben ook helemaal weg van deze visjes, mede om deze dieren wil ik een Borneo biotoop neerzetten. Of ze daar daadwerkelijk inkomen weet ik nog niet, want deze dieren komen beter tot hun recht in een speciaal bakje.
Ik blijf je volgen :)
Lekker doen! Het is een 120cm bak, toch? Als je het water lekker donker en zuur maakt kun je een redelijk grote groep houden. Als je die met rustige vissen combineert is het geen probleem.

Update: Nadat mijn pistia helemaal is uitgestorven besloot ik laatst een bezoekje aan het tuincentrum te doen. Daar heb ik een grote mosselplant, die oorspronkelijk bedoeld was voor vijvers, gekocht. Het is een hele grote plant (ik schat zo'n 17x17 cm), maar de paro's vinden die geweldig, en de plant heeft in één week al 2 uitlopers gekregen!
 
Ja, het word 120cm, maar niet alle vissen verdragen de zeer lage PH, voor zover ik weet. Ik ga sowieso niet met osmose water werken, ik vermoed niet dat ik veel lager dan 6 uit zal komen.

Ik heb zitten denken aan een groep van 5 exemplaren, als het lukt 2m/3v. Ik verwacht niet te kweken, maar ik vind het zulke schitterende vissen, echt één van mijn favorieten.
 
Update... De grote paro had zich klemgezwommen tussen het glas en het filter... dat is het nadeel van deze kleine vissen... Ik zag (denk ik) hoe hij probeerde om los te komen, en toen ik hem er uiteindelijk los kreeg was hij dood... Ik voel me echt heel slecht, ik heb het gevoel dat ik hem misschien heb geplet terwijl ik het filter los probeerde te maken...
 
Oh, dat is jammer zeg! Tsja, soms verlopen dingen vervelend in de hobby, je hebt toch te maken met vrij zwakke dieren, dan kan er soms iets mis gaan.
 
Mooi visje maar wel jammer dat je hem in zo n bakje iets minder goed ziet. Maar ja, het gaat erom dat de vis zich thuisvoelt natuurlijk;)
 
Mooi visje maar wel jammer dat je hem in zo n bakje iets minder goed ziet. Maar ja, het gaat erom dat de vis zich thuisvoelt natuurlijk;)
Ik zie hem inderdaad niet vaak. Hooguit 2 keer per week. Hij is niet schuw, maar zijn lievelingsplekje is achter het stuk hout, dus daar is ie ook meestal. Ik wil hem naar een 40x25x25 bak verplaatsen, om hem vaker te kunnen zien.

Het is een prachtig visje! Weet je welke het wel is?;)
Nee. Zou van alles kunnen zijn. P. opallius en P. Sp. sentang lijken er het meeste op.
 
Ruinenans heeft P. Deissneri op voorraad. Het is sowieso geen deissneri, aangezien die bijna nooit verkrijgbaar zijn. Er vanuit gaande dat de locatie waar ze de "deisssneri's" vangen altijd hetzelfde is, zijn het waarschijnlijk de soort die ik heb. Ik ga ze laten bestellen bij de lfs...
Ik ga ze in quarantaine plaatsen, om te kijken welke soort het is (ik wil niet twee verschillende soorten bij elkaar plaatsen).
 
Prachtig diertje! Ik hoop dat je dezelfde soort erbij weet te krijgen, het zou leuk zijn als je er nog iets aan over houdt.
Ik heb vandaag bij de LFS opgevraagd wat hun 'levertijd' is op het gebied van P. nagyi....
 
Prachtig diertje! Ik hoop dat je dezelfde soort erbij weet te krijgen, het zou leuk zijn als je er nog iets aan over houdt.
Ik heb vandaag bij de LFS opgevraagd wat hun 'levertijd' is op het gebied van P. nagyi....
Als ruinemans bij hen levert zal dat wel even duren...
Als je Veldhuis bedoelt, 1 week dacht ik. Dat staat op de site.

Ik ga ze denk ik toch niet bestellen, want dan komen ze vrijdag pas binnen, en maandag (niet morgen, de week erna) ga ik naar mijn vader in Spanje.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan