Het grote "offtopic"-topic


Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo'n advies, wat een treurnis en negativiteit. Vroeger zei mijn vader altijd wanneer er weer iemand met een half leeg glas naar voren kwam, "Kijk eens naar buiten, de zon schijnt!"

Nooit The Sopranos gezien, Benvo?
Onvergetelijk hoe Livia haar kleinzoon wijze levenslessen gaf vanop haar "sterfbed". :thumbs:
Geniale scene met meer dan een beetje (zwarte) humor.
 
Gaaf! Mooie maantjes en dito bakken, m’n dochter stond ook al naar een betta te kijken, maar aangezien ze ook gupjes wil lijkt me dat niet handig. En een vis in 120 liter vind ik gekkenwerk.
Je kunt er natuurlijk ook andere vissen dan Guppen bij plaatsen, en je kan ook één Betta man nemen met meerdere vrouwen, hier gaat dat goed (ik heb zelfs drie mannen bij elkaar zitten)
Ze zijn wel allemaal samen geplaatst en ze waren nog erg jong.
 
Daar heb je echt geluk mee Patrick

Ja dat zeker, het scheelt denk ik ook dat ze allemaal jong bij elkaar zijn gekomen.
De interactie tussen al die Betta's is ook mooi om te zien, één man is ook duidelijk de baas, dat is het blauwe mannetje uit de filmpjes van de eerste twee nesten.

Maar toevallig kwam er hier vdw een man wat garnalen ophalen, hij zag de mannen zitten en vertelde dat hij ook meerdere mannen (met succes) in één bak heeft gehad.

Dus ik vraag me af of het eigenlijk wel waar is dat er (absoluut) maar één man in een bak kan, in de natuur komen de mannen elkaar ook tegen lijkt me?
Voorwaarde is dan wel dat er genoeg ruimte moet zijn zodat één man het hazenpad kan kiezen wanneer nodig?
 
Ja en ik denk ook dat het aantal vrouwen mee kan spelen en dat je er minder last van hebt met meerdere vrouwen in de bak.
 
Je kunt er natuurlijk ook andere vissen dan Guppen bij plaatsen, en je kan ook één Betta man nemen met meerdere vrouwen, hier gaat dat goed (ik heb zelfs drie mannen bij elkaar zitten)
Ze zijn wel allemaal samen geplaatst en ze waren nog erg jong.

ik neem dat risico liever niet, wil geen verdrietig snoetje mochten ze wel ruzie krijgen.
 
Wat ik vaak jammer vind is dat mensen pas nadat ze wat gekocht hebben hier komen. Je ziet het meestal niet andersom.. zo van "Jongens (en meisjes) ik ken iemand met een sluier in een 5L bakje en die wil ik redden, wat kan ik het beste doen?" Nu koopt iemand een superfish ding van 30L waar nog goudvissen op de doos staan afgebeeld ook en denkt iets goeds gedaan te hebben. Dat is altijd jammer maar wel de waarheid blijven zeggen want andere bezoekers kunnen het topic ook tegen komen en gaan dan wellicht hetzelfde doen.
 
Je ziet het meestal niet andersom.. zo van "Jongens (en meisjes) ik ken iemand met een sluier in een 5L bakje en die wil ik redden, wat kan ik het beste doen?
Dat zou idd beter zijn geweest. En de reden waarom iedereen nu niet zo streng is komt denk ik omdat het een goed bedoelde daad is, ook dan mag er (negatief) commentaar gegeven worden uiteraard, en dat is gelukkig ook gedaan door aan te geven dat het bakje eigenlijk te klein is.

Maar alsnog zit het visje er beter bij dan dat ie zat, en hopelijk gaat dat nog beter worden.
 
Dat zou idd beter zijn geweest. En de reden waarom iedereen nu niet zo streng is komt denk ik omdat het een goed bedoelde daad is, ook dan mag er (negatief) commentaar gegeven worden uiteraard, en dat is gelukkig ook gedaan door aan te geven dat het bakje eigenlijk te klein is.

Maar alsnog zit het visje er beter bij dan dat ie zat, en hopelijk gaat dat nog beter worden.

Inderdaad was dat al gemeld en ook het sticky sluier houden waar TS zelf kan lezen hoe en wat. Om nu in de voorstel ronde 10 man met dezelfde opmerking over je heen te krijgen is ook zo wat. Ik lees eigenlijk liever niet de voorstel topics. Zo enthousiast voorstellen en dan al de die moeilijkheden te zien, vind ik erg moeilijk. Gelukkig hebben we ook mensen die er wel op reageren :thumbs:
 
@jandk

Niet negatief bedoeld een ik ben ook niet aangebrand maar...
wanneer je indraait op alleen ammoniak krijg je dat bacteriebestand dat we nitrificeerders noemen. En die heb je in eerste instantie nodig wil geen nitriet piek krijgen.
Andere bacterieen ( heterotrofen) ….die krijg je standaard en zitten in leidingwater, planten en bodems en als je ze extra wilt koop je een flesje https://www.aquarium-munster.com/en/products/aquavital-care-products/aquavital-bactosprint/
Kreten als minder evenwichtig bacterie bestand is gewoonweg larriekoek, allereerst wat is evenwichtig? hoe weet je wanneer je een evenwichtig bestand hebt? Dan je opmerking bacteriën opbouwen voor de gehele range...wat is dat volgens jou.... die range ????
Het nitrificatieproces is simpel en toch weer lastig omdat niet alles bekend is. Maar dat wat bekend is staat dan ook ruimschoots in wetenschappelijke literatuur beschreven.
Opstarten van commerciële zuiveringen zowel voor huishouden alsook viskweek op grote schaal gebeurd echt niet met kruimels voer.
voor een klein aquarium waarin onmiddellijk planten komen en wat neon tetras hoef je in feite niet moeilijk te doen, alhoewel als ik heel veel starters vragen en oh help mij opmerkingen zie langskomen incl alg agv ammonium omdat de nitrificerende bacteriecultuur niet aanwezig was.

Omdat je me citeert bij deze mijn reactie.

In de vraag van topicstarter zag ik niet of hij wel/niet planten gebruikt tijdens het indraaien.
Dat betekent dat voor mij onduidelijk is of er behalve ammoniak meer zal zijn om het aquarium in te draaien.

Wanneer je alleen ammoniak gebruikt zal je inderdaad vooral nitrificerende bacteriën aanmaken. Ik heb begrepen dat in een aquarium heel veel meer soorten bacteriën zitten dan alleen wat wij de heterotrofe en de nitrificerende noemen. Dat zou je denk ik best een range van bacteriën kunnen noemen?

Wanneer je indraait op visvoer dan wen je alles in de bak aan het afbreken van een bepaalde hoeveelheid organische belasting, en de verdere voortzetting van de cyclus. Dat is wat mijn voorkeur heeft. Ik denk dat dat mag.

In mijn stuk heb ik niet gezegd dat indraaien met ammoniak niet werkt. Ik heb niet gezegd dat indraaien op visvoer de beste manier is. Ik heb niet gezegd dat de visvoermethode per definitie en in elke situatie beter is.

Ik denk niet dat minder evenwichtig bacteriebestand lariekoek is. Ja, na een half jaar zal er vast voorzichtig een evenwicht gaan ontstaan, maar bij het indraaien helpt het denk ik, mijn persoonlijke mening, om te zorgen dat de bak zo klaar mogelijk is voor de komst van eventuele bewoners, welke niet alleen maar klare ammoniak uitscheiden. Hier heeft het in elk geval geholpen bij het voorkomen van een aanvullende nitrietpiek na het plaatsen van bewoners.

Overigens, je opmerking dat het nitrificatieproces simpel is, is iets dat ik niet kan onderschrijven. Wat mij betreft is dat proces erg gecompliceerd.

Dat aquarianen zich in de praktijk beperken tot de hoofdlijnen en dat wat voldoende is om de bewoners van hun aquarium gezond en wel te houden doet daar in mijn ogen niets aan af.

Voor de duidelijkheid, dat is geen voorzet van mij om een boom op te zetten over de diepere theorie achter nitrificatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja lollig willem666. Topic gericht niks.

Oeps...
Ik zal hier wat verder doen dan...
;)

mag willem666 zijn commentaar weer de kerstzak in doen.

Ik heb niet zoveel met kerst maar de enige wens in mijn imaginaire kerstzak is misschien wel net wat jij zegt:

dat die hard aan vakantie toe is

Effectief: Die Hard is dringend aan een lange vakantie toe!
Ik heb het gehad met die eeuwige herhalingen van John Mcclain's avonturen tijdens de kerstperiode!
:D:D
 
Oeps...
Ik zal hier wat verder doen dan...
;)



Ik heb niet zoveel met kerst maar de enige wens in mijn imaginaire kerstzak is misschien wel net wat jij zegt:



Effectief: Die Hard is dringend aan een lange vakantie toe!
Ik heb het gehad met die eeuwige herhalingen van John Mcclain's avonturen tijdens de kerstperiode!
:D:D
De 666 achter je naam, kan je duidelijk wel zien dat je niks met kerst hebt....
 
Nee hoor, de oorsprong van mijn nummer is helaas veel eenvoudiger (en fascistischer):
In mijn tijd werden kinderen nog genummerd en op nationaal vlak was ik de 666ste willem in mijn geboortejaar...

Hoe zeker ben je dat jij de 666e Willem ben zonder dat "iets" daar invloed op had. :D

Hoeveel Willempjes zullen dat jaar voor dat jij ter wereld kwam zijn gesneuveld :6 :engel:
 
Hoe zeker ben je dat jij de 666e Willem ben zonder dat "iets" daar invloed op had. :D

Hoeveel Willempjes zullen dat jaar voor dat jij ter wereld kwam zijn gesneuveld :6 :engel:

destiny'schild.png
 
Oeps...
Ik zal hier wat verder doen dan...
;)



Ik heb niet zoveel met kerst maar de enige wens in mijn imaginaire kerstzak is misschien wel net wat jij zegt:



Effectief: Die Hard is dringend aan een lange vakantie toe!
Ik heb het gehad met die eeuwige herhalingen van John Mcclain's avonturen tijdens de kerstperiode!
:D:D

Op je avatar zie ik je oor nummer plaatje niet meer?:juggle:
 
Maar als je het mist laat het maar even weten :Dk


Pas op he!! jouw co ordinaten zijn al bekend. Tegenwoordig met me squadron drones een piece off cookie hoor ;) (het laten vliegen moet ik nog even onder de knie krijgen maar eens komt die tijd )


Ben ook niets voor niets wat later een actiever lid geworden. Voorheen las ik mee en peinsde er niet over om me in sommige topics te gaan mengen. Moest je wetenschappelijke stukken overleggen om te kunnen reageren.................... of werden jouw ongevraagd de strot in geduwd.

Maar sommige mis ik wel. Hoewel sommige wat bot/nors, kort door de bocht overkwamen is er toch ook veel kennis en ervaring weg gebleven.
 
(het laten vliegen moet ik nog even onder de knie krijgen maar eens komt die tijd )
Zolang ik als computerdummy jou nog moet uitleggen hoe je een avatarfoto plaatst slaap ik nog rustig :sorry::Dk:Dk



Maar sommige mis ik wel.
Ja. Sommigen verdwijnen van de één op de andere dag zonder iets te zeggen, vind ik soms erg jammer.
 
Maar sommige mis ik wel. Hoewel sommige wat bot/nors, kort door de bocht overkwamen is er toch ook veel kennis en ervaring weg gebleven.

Dat hou je altijd denk ik maar er komen ook gelukkig veel leden met goede kennis bij. Dit bespeur ik al sinds 2012 eigenlijk en dat hoort bij een forum.
 
Dat hou je altijd denk ik maar er komen ook gelukkig veel leden met goede kennis bij. Dit bespeur ik al sinds 2012 eigenlijk en dat hoort bij een forum.
Dat zal maar soms heb je leden die hier al best een poosje zijn en zo ineens zijn ze weg. Vraag me wel eens af waarom en heb zelf een beetje dat als je hier al vrij lang bent en je er klaar mee bent zeg dan gewoon even dat je ermee stopt. Denk nu wel eens zou er iets met die persoon gebeurt zijn ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Op je avatar zie ik je oor nummer plaatje niet meer?:juggle:

In België roept de naam willem wat wantrouwen op (door de Nederlandse connotatie). Daarom is er ooit beslist om bij willems niet langer nummerplaatjes te gebruiken dus werd mijn nummer gebrandmerkt op de borst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan