Herinrichting van mijn Nano bakje.


Het water is nog niet kraak helder, maar toch al wat nieuwe kiekjes en het zijn dus Blue Dream garnaaltjes geworden.
Ik heb er een twintigtal gekocht
En met dank aan Edwin68 , die mij een prachtig stuk mos heeft opgestuurd :)
 

Bijlagen

  • IMG_2581.JPG
    IMG_2581.JPG
    232.2 KB · Weergaven: 71
  • IMG_2583.JPG
    IMG_2583.JPG
    171.6 KB · Weergaven: 66
  • IMG_2584.JPG
    IMG_2584.JPG
    164.8 KB · Weergaven: 76
  • IMG_2586.JPG
    IMG_2586.JPG
    165.3 KB · Weergaven: 68
  • IMG_2582.JPG
    IMG_2582.JPG
    234.7 KB · Weergaven: 70
Ja bezige bijtjes zijn het en binnenkort heb je vast al kleintjes ervan;)
Gewoon even een vraagje, ik heb ze nog maar net, en in het begin dat ze in het bakkie kwamen, zag ik ze veelvuldig, maar sinds vandaag zijn ze allemaal verstopt, is dit normaal?
 
Ze kunnen zich erg goed verstoppen maar ik denk dat ze tussen het mos zitten. Als je geen dode hebt zien liggen dan moet dat wel denk ik.
Misschien een stukje hout met mos optillen of even met je hand er zachtjes doorheen gaan.
 
Ze kunnen zich erg goed verstoppen maar ik denk dat ze tussen het mos zitten. Als je geen dode hebt zien liggen dan moet dat wel denk ik.
Misschien een stukje hout met mos optillen of even met je hand er zachtjes doorheen gaan.
er ligt helaas dus wel al een dode , ik heb gisteren nog mijn water waardes getest en die waren goed, althans m.i.
 
Toch zie je vaak na enige dagen wel uitval en zover ik me herinner is 10% acceptabel. Garnalen zijn niet de sterkste beestjes en de overgang kan dan voor een enkeling slecht uitpakken.
Ik had in het verleden ook altijd eigenlijk wel uitval met een nieuw groep en zolang dat binnen de perken zit is dat normaal maar goed ik zou toch eens gaan zoeken in de bak als je het niet vertrouwd of er iets van bv komkommer in doen om te kijken of ze erop af komen.
 
Toch zie je vaak na enige dagen wel uitval en zover ik me herinner is 10% acceptabel. Garnalen zijn niet de sterkste beestjes en de overgang kan dan voor een enkeling slecht uitpakken.
Ik had in het verleden ook altijd eigenlijk wel uitval met een nieuw groep en zolang dat binnen de perken zit is dat normaal maar goed ik zou toch eens gaan zoeken in de bak als je het niet vertrouwd of er iets van bv komkommer in doen om te kijken of ze erop af komen.
Dag John, dank voor je reactie, tot dusver maar even afwachten, en een enkele dooie is normaal , momenteel geen komkommer in huis, ga ik morgen proberen, maar ze ze zijn dus massaal verstopt :rolleyes:
Niet echt leuk dus, maar hopen dat het komt door de verhuizing, naar hen nieuwe huisje/bakkie.

Wordt vervolgt.:)
 
Hoi ik heb van 7 blauwe garnalen er nog 3 over, maar wel een keer kleintjes van ze gekregen
Komkommer goed wassen denk ik.
 
Hoi ik heb van 7 blauwe garnalen er nog 3 over, maar wel een keer kleintjes van ze gekregen
Komkommer goed wassen denk ik.
Zijn blauwe garnaaltjes gevoeliger dan vuur garnaaltjes ?
Hier is nog steeds weinig tot geen leven te zien, al zie ik er wel enkele die zich hebben verstopt, als ze dit blijven doen, is het leuke er snel vanaf.
 
Lijkt me dan toch dat de waterwaardes niet helemaal goed zijn, normaal gesproken moet je eigenlijk zien rondscharrelen de hele dag...
Wat zijn je waardes ?
Er wordt gezegd dat vuurgarnalen sterker zijn maar dat heb ik nog niet ervaren.
 
Lijkt me dan toch dat de waterwaardes niet helemaal goed zijn, normaal gesproken moet je eigenlijk zien rondscharrelen de hele dag...
Wat zijn je waardes ?
Er wordt gezegd dat vuurgarnalen sterker zijn maar dat heb ik nog niet ervaren.
ik meet met teststaafjes, dus het is moeilijk te zeggen, wat precies de waardes zijn, maar ik zal een schatting geven.
Zo net gemeten
PH 8
KH 300
GH 150
TC 0
Nitrite 0
Nitrate 0
 
Het ziet er dan wel leuk uit maar het is nou een maal garnalen iets gevoeliger dieren zijn.
Goed inlezen heeft mij alsnog vooruit geholpen.
En misschien heeft de drachtige vuurgarnaal rustig in een pluk mos de babys los gelaten en zit ze nu verstopt te vervellen altijd rust regelmaat en reinheid😀.
 
ik meet met teststaafjes, dus het is moeilijk te zeggen, wat precies de waardes zijn, maar ik zal een schatting geven.
Zo net gemeten
PH 8
KH 300
GH 150
TC 0
Nitrite 0
Nitrate 0
Nooit over bezonnen hoe lang het eigelijk aan het ,indraaien is geweest?
In een zgn gerijpt aquarium blijft er altijd meer balans omdat er dan al zoveel leven inzit.
Overigens zou er in je mos al veel moeten inzitten waar ze voorlopig genoeg eten uit kunnen, en daar zie je ze zo tussendoor of ze zitten aan de achterkant of achter het filter.
 
Nooit over bezonnen hoe lang het eigelijk aan het ,indraaien is geweest?
In een zgn gerijpt aquarium blijft er altijd meer balans omdat er dan al zoveel leven inzit.
Overigens zou er in je mos al veel moeten inzitten waar ze voorlopig genoeg eten uit kunnen, en daar zie je ze zo tussendoor of ze zitten aan de achterkant of achter het filter.
Zeker al een week of 6, toen ik mijn bodem heb veranderd heb ik het filter door laten draaien in een emmer water van het bakkie, dus ook een gedeelte water heb ik herbruikt.
En als mijn waardes binnen het normale vallen, moet dat goed zijn lijkt, ik ga er ook niet van uit dat ze dood gaan van de honger ze zijn er wel, ik zie er nu ook hangen in de drijfplantjes, maar ze zitten dus heel stil te hangen, misschien moeten ze nog even wennen????
 
Hangen in dr drijvers doen ze hier ook hoor en dat is niet vreemd.
ik heb er zojuist een stuk komkommer in gedaan, en met het bewegen van het water en mijn hand zag ik ze wel, weer maar ze zijn dus echt niet actief.
 
Ik las vandaag deze site:
Die mij heel wat geruststelling heeft gegeven.
Citaat;

Neocaridina

Neocaridina garnalen kweken snel en gemakkelijk. Deze garnalen stellen geen speciale eisen aan de waterwaarden, en willen kweken in bijna elk aquarium. Nadat het vrouwtje is bevrucht, draagt ze de eitjes gedurende een maand onder haar staart. Per bevalling krijgt het vrouwtje 30 jongen per keer, die levend worden levend geboren.

Elders las ik hoe meer garnaaltjes er zijn, hoe makkelijker dat ze ze laten zien.
 
ik meet met teststaafjes, dus het is moeilijk te zeggen, wat precies de waardes zijn, maar ik zal een schatting geven.
Zo net gemeten
PH 8
KH 300
GH 150
TC 0
Nitrite 0
Nitrate 0
Ph van 8 vindt ik vrij hoog hier zitten ze op 6,5-7, de andere waardes begrijp ik niet..
Las ook dat je komkommer als 'voer' gegeven had, liever hebben ze bladeren zoals moerbij/catappa en andere soorten....die worden hier schoon opgepeuzeld.
Ook als ze het voer niet opeten uit de bak halen dat gaat alleen maar liggen rotten.
En het liefst zitten ze met veel garnaaltjes enkele zijn maar schuw, hoeveel heb je er ?

Ik heb bv. 20 neo's in een 60L bak met veel verstopplekjes en moest ze in het begin goed zoeken om er 1 te zien...nu zijn ze minder schuw geworden.
 
Neo s zijn inderdaad vrij makkelijke garnalen.
Ik mag hopen dat je gelijk hebt, want ik begon alweer aan van alles en nog wat te twijfelen, wat ik allemaal evt fout zou hebben kunnen doen., en nu maar hopen op een snelle populatie groei
Zodat ik ze ook mag zien.
 
Ph van 8 vindt ik vrij hoog hier zitten ze op 6,5-7, de andere waardes begrijp ik niet..
Las ook dat je komkommer als 'voer' gegeven had, liever hebben ze bladeren zoals moerbij/catappa en andere soorten....die worden hier schoon opgepeuzeld.
Ook als ze het voer niet opeten uit de bak halen dat gaat alleen maar liggen rotten.
En het liefst zitten ze met veel garnaaltjes enkele zijn maar schuw, hoeveel heb je er ?

Ik heb bv. 20 neo's in een 60L bak met veel verstopplekjes en moest ze in het begin goed zoeken om er 1 te zien...nu zijn ze minder schuw geworden.
Wat kan ik doen om mijn PH naar beneden te krijgen?
Die komkommerschijf heb ik er na enkele uren uitgehaald, want er kwam helemaal niks op af. momenteel heb ik er 20 min een die dood is in een 20liter bakkie.
Ik ga er ook vanuit dat ze nu vooral verstoppertje spelen, want ik heb ze pas sinds afgelopen dinsdag ?
Wellicht moeten ze gewoon nog wennen.
 
Zonet een PH druppeltest gedaan van Colombo, de enige druppel test die ik in huis heb deze gaf aan 7/7.5
Lieve mensen ik wens jullie allemaal een fijn weekend.
 

Bijlagen

  • IMG_2591.JPG
    IMG_2591.JPG
    230.3 KB · Weergaven: 51
Als je nu 7-7,5 meet met de druppeltest is dat wel oke.(y)
Wat andere tips hoe ik de garnalen hou,
Heb hier altijd wel Catappa blad in de bak dat schijnt antibacteriële werking te hebben en haalt ook de Ph naar beneden ( minimaal ) en ander blad zoals Moerbij blad daar stormen ze op af en eten dat helemaal op !
Probeer ook niet teveel te voeren dat zorgt ook voor een slechte waterkwaliteit, en met regelmaat een verversing van t water zeg 1x in de week 20a30 %.
En planten, een snelgroeier/drijfplanten, ik heb bv. bovenin de bak dat gewoon drijven en daar zitten ze heel vaak in.
 
Als je nu 7-7,5 meet met de druppeltest is dat wel oke.(y)
Wat andere tips hoe ik de garnalen hou,
Heb hier altijd wel Catappa blad in de bak dat schijnt antibacteriële werking te hebben en haalt ook de Ph naar beneden ( minimaal ) en ander blad zoals Moerbij blad daar stormen ze op af en eten dat helemaal op !
Probeer ook niet teveel te voeren dat zorgt ook voor een slechte waterkwaliteit, en met regelmaat een verversing van t water zeg 1x in de week 20a30 %.
En planten, een snelgroeier/drijfplanten, ik heb bv. bovenin de bak dat gewoon drijven en daar zitten ze heel vaak in.
Dankjewel voor je tips, het is niet altijd makkelijk om het juiste te doen, want ik lees zoveel gedachten, de ene voert ze dus wel met allerlei groentes.
Ik ga dat even uit stellen, maar ga jou tip van die bladeren wel opvolgen, dus die ga ik van de week even kopen, maar als ik ze speciaal garnalen voer geef, waar het advies op staat enkele keren per dag geven, komen ze hier ook niet op af :rolleyes:
Ik zie er enkele wel al wat vaker, maar voor mij is het nog niet echt leuk tot nu toe.
Tja ik had dit bakkie staan naast mijn andere grotere bak waar dus guppen in zitten, en dat is een lust voor het oog, maar hier kon ik dus niks anders in zetten dan garnaaltjes, tot nu toe valt het wel wat tegen.
 
Enkele keren per dag is veels en veels te veel, de enige die voordeel heeft is de leverancier als je weer een nieuw potje koopt...
Hier krijgen ze om de 2 a3 dagen wat, 1 zo'n stikkie van iets, probeer zo afwisselend mogelijk te voeren dan...en er wel ligt er altijd iets van blad in.

Kan me voorstellen als je ze weinig ziet de lol er afgaat, maar laat ze goed wennen en dan heb je straks miss een mooie populatie.;)
 
Hier dan toch even wat kiekjes van mijn garnaaltjes van vandaag, er zit er eentje op het zojuist gegeven voer.
 

Bijlagen

  • IMG_2594.JPG
    IMG_2594.JPG
    221.6 KB · Weergaven: 65
  • IMG_2593.JPG
    IMG_2593.JPG
    176 KB · Weergaven: 67
  • IMG_2596.JPG
    IMG_2596.JPG
    217.5 KB · Weergaven: 62
Enkele keren per dag is veels en veels te veel, de enige die voordeel heeft is de leverancier als je weer een nieuw potje koopt...
Hier krijgen ze om de 2 a3 dagen wat, 1 zo'n stikkie van iets, probeer zo afwisselend mogelijk te voeren dan...en er wel ligt er altijd iets van blad in.

Kan me voorstellen als je ze weinig ziet de lol er afgaat, maar laat ze goed wennen en dan heb je straks miss een mooie populatie.;)
ik geef ze ook niet zo vaak, dit is de tweede keer deze week, omdat ze er toch niks mee doen, ik geef ze Garnalen voer van de dierspeciallist, dat zijn kleine brokjes.
 
Gelukkig anders gaat je waterkwaliteit ook hard achteruit met 3x voeren, ik denk dat ze dan ook genoeg voer vinden in de bak zelf.;)
 

Terug
Bovenaan