Herinrichting van mijn Nano bakje.


Watervrouw

Well-known member
Lid geworden
25 juli 2022
Berichten
544
Leeftijd
61
Fijn bezig geweest met de verandering van mijn nano.

kreeg mijn bestelling binnen van: online aquariumspullen.

Bodem veranderd en verwarmingselement toegevoegd, en het eerste kleine stukje kienhout erin geplaatst..

1 java varen uit mijn andere aquarium naar deze verzet.

maar het is nog ontzettend leeg.

Ik zit nog te wachten op een andere bestelling, van een stukje hout, via Alie expres.

Dus dat komt nog, maar dan nog blijft het saai, vind ik.

Ik wil nu groen gaan toevoegen, aan een mossoort heb ik al gedacht, al zijn daar zoveel soorten van?

Heeft iemand tips voor andere plantjes, die het goed doen in een nano?

Ik twijfel nog steeds tussen

Blue Dream garnalen en de Boraras brigittae
 

Bijlagen

  • IMG_2559.JPG
    IMG_2559.JPG
    214.7 KB · Weergaven: 96
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is niet zozeer de bakmaat "nano" waardoor plantjes het goed of slecht zullen doen ;)

Dat ligt puur aan je verlichting voeding en co2.

Als het gewoon een simpele setup is zullen javavarens, anubias en bucephalandra het doorgaans wel goed doen. Van alle genoemde heb je meerdere soorten dus wel even uitzoeken dat je niet meteen de moeilijks te houden pakt ;)
 
Het is niet zozeer de bakmaat "nano" waardoor plantjes het goed of slecht zullen doen ;)

Dat ligt puur aan je verlichting voeding en co2.

Als het gewoon een simpele setup is zullen javavarens, anubias en bucephalandra het doorgaans wel goed doen. Van alle genoemde heb je meerdere soorten dus wel even uitzoeken dat je niet meteen de moeilijks te houden pakt ;)
Dankjewel voor je tip. ik ga me verdiepen in de verschillende soorten.
 
Heeft iemand tips voor andere plantjes, die het goed doen in een nano?
Zoals hierboven al aangegeven ligt aan je bodem, je belichting en of je CO2 gaat gebruiken. Daarbij kun je planten snoeien...
Dus kun je ze net zo hoog/groot laten worden als jij wilt.
Ik heb een keer een overzichtje gemaakt van plantjes die je in een nano kwijt kan. Ik heb geen rekening gehouden met de moeilijkheidsgraad van de plantjes.

Bekijk media item 2118
 
Zoals hierboven al aangegeven ligt aan je bodem, je belichting en of je CO2 gaat gebruiken. Daarbij kun je planten snoeien...
Dus kun je ze net zo hoog/groot laten worden als jij wilt.
Ik heb een keer een overzichtje gemaakt van plantjes die je in een nano kwijt kan. Ik heb geen rekening gehouden met de moeilijkheidsgraad van de plantjes.

Bekijk media item 2118
Dankjewel zeg, daar kan ik zeker wat mee.
Ik zoek vooral plantjes die niet in de grond hoeven, omdat mijn bodem daar niet geschikt voor is, dus het liefst plantjes die ik ergens op kan binden/plakken.
Ik denk dat mijn verlichting wel goed is? al weet ik dat natuurlijk nooit zeker, ik heb een nano van super fish 20 liter bakkie met fel licht.
co2 ga ik niet gebruiken in dit bakkie.
 
dus het liefst plantjes die ik ergens op kan binden/plakken.
Ik denk dat mijn verlichting wel goed is? al weet ik dat natuurlijk nooit zeker, ik heb een nano van super fish 20 liter bakkie met fel licht.
co2 ga ik niet gebruiken in dit bakkie.
De makkelijkste soortjes zijn (die het in het algemeen goed doen zonder CO2 toevoeging)

- alle soorten Bucephalandra
- alle Anubias soorten
- Cryptocoryne beckettii 'Petchii'
- Microsorum pteropus 'Narrow'
- Microsorum pteropus 'Trident'
- Microsorum pteropus 'Windeløv'
- Taxiphyllum barbieri (java mos)
Bij deze soorten wel even kijken hoe groot ze gaan worden (vooral in de breedte)

Veel mossen zoals: Callicostella, Fontinalis, Fissidens, Plagiomnium, Taxiphyllum, Vesicularia en Solenostoma.
Liever geen Riccia fluitans omdat dit eigenlijk een drijfplant is en een enorme woekeraar kan zijn.

Niet alle mossen kunnen vastgroeien. Dit zijn o.a. Taxiphyllum Peacock, Vesicularia ferriei en Taxiphyllum Spiky
 
ik heb een nano van super fish 20 liter bakkie met fel licht.
co2 ga ik niet gebruiken in dit bakkie.
Wat noem je fel/veel licht want veel planten die Corne noemt zoals bv de Anubia die moeten een beetje in de beschutting staan. Met veel licht is het vaak ook lastig om te werken zonder co2 maar goed het ligt er ook aan hoeveel licht erboven zit. Eventueel kun je ook drijvers gebruiken om te dimmen.
 
Je zou het stukje hout plat kunnen leggen en dan stukjes mos of anubias of bucephalandra tussen kunnen steken en dan het stukje niet in het midden maar uit het midden schuin naar voren voor wat diepte werking.
Hier werkt Belgische Groen ook super in de nanobakjes als stengelplantjes op de achtergrond.
Tevens wat drijfplantjes en dan heb je al een start.;)
 
Je zou het stukje hout plat kunnen leggen en dan stukjes mos of anubias of bucephalandra tussen kunnen steken en dan het stukje niet in het midden maar uit het midden schuin naar voren voor wat diepte werking.
Hier werkt Belgische Groen ook super in de nanobakjes als stengelplantjes op de achtergrond.
Tevens wat drijfplantjes en dan heb je al een start.;)
Zoiets?
 

Bijlagen

  • IMG_2561.JPG
    IMG_2561.JPG
    202.2 KB · Weergaven: 75
Zelf vind ik deze ook erg mooi, en deze kun je ook opbinden, maar of die geschikt is voor een Nano dat weet ik niet.

Christmas moss / Vesicularia Montagnei
 
Zo te zien is dat een fijne grindbodem en daarin kun je denk ik best plantjes zetten als de bodem dik genoeg is.
 
Zo te zien is dat een fijne grindbodem en daarin kun je denk ik best plantjes zetten als de bodem dik genoeg is.
Mijn bodem is niet dik genoeg, en ik heb ook geen wens om plantjes in de bodem te steken, ik wil vooral voor vast binders gaan, en daar de behoefte van planten voeding op instellen.
 
Even een update van mijn Nano, vandaag hout gekocht, wat ik eerst uren heb laten liggen in een emmer, er kwam veel kleur vanaf.
Maar zo ongeduldig als ik ben, en na raad van John, nu toch in mijn bakkie geplaats met een nieuwe Java varen.
En twee stekjes uit mijn andere Aquarium.
Alle opbouwende kritiek is welkom :)
 

Bijlagen

  • IMG_2567.JPG
    IMG_2567.JPG
    244.4 KB · Weergaven: 79
Jaa opbouwende vind ik toch de beste, dat stuk hout zal nog wel een tijdje blijven, afgeven, op zich niets mis mee
16621411513202128444003.jpg
er kan prima mos opgebonden worden mbv een klosje garen, als het goed aanslaat dan dit
16621416178221494454543.jpg
en dat heb ik ooit gekocht uit dit kleine bakje
16621417307371271605020.jpg
dus ga ik je succes sturen
 
Wow dat is een mooi mosje, en ik kijk uit naar je verzending Edwin68, ik heb vandaan ook nog het stukje hout van Ali Express ontvangen,

Ik hoop dat er nog plek is voor nieuwe bewoners :)
 
Deze als voorlopig laatste, ik heb nu wel genoeg hout denk ik, voor dit kleine bakkie, misschien wel iets te veel?
 

Bijlagen

  • IMG_2572.JPG
    IMG_2572.JPG
    262.9 KB · Weergaven: 80
Zo sterk licht kun je nu niet te lang aanlaten hoor!
Omdat ernu nog niet echt iets in aan het groeien is anders wordt het helemaal met alg overdekt.javavaren is meer een schaduwplant,kun je niet zo handig recht onder de lamp plaatsen
Vaak richten we een bak als een soort van bloemstukje in zonder rekening te hebben gehouden met de essentieele behoeften van de planten en dieren.
Zo een mooi mos(jes)bos dat heeft een goede 9 maanden de tijd gekost, veel geduld en nooit nooit overvoeren voor 5 babies.
 
Ik had vroeger,, een zusje die wou meteen alles ook het liefste in de schijnwerpers en ik heb er met me duffe kop de mooiste guppenstammen laten vernietigen letterlijk bij de honderden.
Ik denk ook niet dat ze het alfabet kon opzeggen, laat staan zich fatsoenlijk inlezen dmv een paar boeken of het internet.
Ik hield er echt een gevoeltje aan over als bij parels voor de zwijnen die wist zich ook zo aan te stellen dat goedzakken haar te hulp schoten.
Die guppengenetica is voorgoed verloren helaas.
 
Zo sterk licht kun je nu niet te lang aanlaten hoor!
Omdat ernu nog niet echt iets in aan het groeien is anders wordt het helemaal met alg overdekt.javavaren is meer een schaduwplant,kun je niet zo handig recht onder de lamp plaatsen
Vaak richten we een bak als een soort van bloemstukje in zonder rekening te hebben gehouden met de essentieele behoeften van de planten en dieren.
Zo een mooi mos(jes)bos dat heeft een goede 9 maanden de tijd gekost, veel geduld en nooit nooit overvoeren voor 5 babies.
bedankt voor je nuttige tips, de java varen staat nog maar net met een nylondraadje, dus die kan ik nog makkelijk verplaatsen, wat bedoel je met overvoeren voor babies?
In dit bakje komen hoogst waarschijnlijk garnaaltjes, heb inmiddels al wat op het oog, via een particulier.
 
Leuk bakje! Misschien een leuke tip. Wat extra planten, mos binden met visdraad. Belgisch groen, lukt altijd.
Ik ben nog nadenkende, maar krijg wat mos toegestuurd, ik wil ook niet teveel begroeiing, ben bang dat ik dan straks niks meer kan zien van de garnaaltjes??
 
Hoi, ik heb net gezocht naar mos informatie en toen zag ik dat ze bij ,aquaplantsonline, voor redelijke prijs zulke kleine bakjes zgn in vitromos verkopen , soorten ga ik ook willen. Wat ze noemen riccia fluitans dat kan oppervlakte mos zijn mooi licht groen en lichtdimmend.
Wat ik je stuur dat heet flamemos dat moet eerst wel aanslaan voordat het zulke takjes recht omhoog maakt dus wat je krijgt lijkt eerst op gewone javamos.
16622011290941478763694.jpg
slaan je garnalen aan dan zie je ze erna door het bos weer terug in veelvoud
 
Hoi, ik heb net gezocht naar mos informatie en toen zag ik dat ze bij ,aquaplantsonline, voor redelijke prijs zulke kleine bakjes zgn in vitromos verkopen , soorten ga ik ook willen. Wat ze noemen riccia fluitans dat kan oppervlakte mos zijn mooi licht groen en lichtdimmend.
Wat ik je stuur dat heet flamemos dat moet eerst wel aanslaan voordat het zulke takjes recht omhoog maakt dus wat je krijgt lijkt eerst op gewone javamos.
Bekijk bijlage 347898slaan je garnalen aan dan zie je ze erna door het bos weer terug in veelvoud
bedankt alvast voor de info Edwin, dan kan ik rekening houden met de plaats, ik ga eens neuzen op aquaplantsonline want ik wil ook graag mos dat laag blijft.
Mooie foto van jou garnaaltjes ze steken inderdaad mooi af in dat groen.:)
 
Citaat: Edwin68
Wat ze noemen riccia fluitans dat kan oppervlakte mos zijn mooi licht groen en lichtdimmend.

Ik heb even gezocht maar dat is dus een bodem bedekker.

Dat is nu net wat ik niet echt wil, ik heb niet voor niks mijn bodem veranderd van zwart naar wit :rolleyes:
 
Citaat: Edwin68
Wat ze noemen riccia fluitans dat kan oppervlakte mos zijn mooi licht groen en lichtdimmend.

Ik heb even gezocht maar dat is dus een bodem bedekker.

Dat is nu net wat ik niet echt wil, ik heb niet voor niks mijn bodem veranderd van zwart naar wit :rolleyes:
Riccia is absoluut geen bodembedekker riccia drijft van nature
 
16622034626531282541982.jpg
1662203832474141152187.jpg
nee riccia kan drijven daar school vroeger al ons jonge grut in.
Ffe ter voorstelling gaat het mos van dit stuk hout maandag gestuurd worden voordat dit je bakje uitgroeit ben jij waarschijnlijk al honderden garnalen verder.
Dat mos zal zich gemakkelijk verwijderen laten want het was met katoengaren ,opgebonden, dat is allang verteerd en scheelt weer in de plasticsoep
 
Ik heb een hekel aan Riccia want met snoeien heb je de bak onder het snoeisel en als je niet oppast heb je er draadalg in.
 
Bekijk bijlage 347899Bekijk bijlage 347900nee riccia kan drijven daar school vroeger al ons jonge grut in.
Ffe ter voorstelling gaat het mos van dit stuk hout maandag gestuurd worden voordat dit je bakje uitgroeit ben jij waarschijnlijk al honderden garnalen verder.
Dat mos zal zich gemakkelijk verwijderen laten want het was met katoengaren ,opgebonden, dat is allang verteerd en scheelt weer in de plasticsoep
Oké fijn dat ik dat weet, ik kan het dus overal plaatsen, trouwens een mooi idee zoals jij hebt, hout recht op zetten, ik zal hier nog heel wat rommelen aan het bakkie voor het klaar is voor nieuwe bewoners.
 

Terug
Bovenaan