Hallo ;-)


Coulibaly zei:
Botia zei:
Niets te danken. ;)

Ik heb oude aquariumbladen van halverwege de jaren 60 t/m eind jaren 90 en in de oudste boekjes zie je soms bakken wat heden ten dage topbakken genoemd zouden worden.

En als je dan zaken leest als geen filter/pomp, een voedingsbodem van potgrond, vuilzand, en oude stalmest met daarop gewassen zand. Als ijzerbemesting roestige spijkers. En een waterverversing eens in het halfjaar een paar emmers. Dan denk je dat kan nooit een mooie bak zijn geweest.

En dan zie je foto's van de betreffende bak waar je bijna van gaat kwijlen zo mooi. Met prachtige uitgegroeide planten.

Wel is het zo dat als je dan kijkt naar visbestand de aantallen vaak beperkt zijn. Bakken van 200 liter waar maar 25 kleine visjes in huizen. En dan is de waterbelasting ook niet zo erg hoog. Zeker niet als je ziet dat die bakken propvol planten staan die zo hun invloed op de afbraak van afval stoffen hebben.

Als belichting gebruikte men meestal een zelfgemaakte kap met gloeilampen en later gecombineerd met TL- verlichting.

Misschien kan Bertus hier nog iets over vertellen. Hij heeft deze tijd nog meegemaakt. Al weet ik niet of hij ook aquariums had in de jaren 60.

Ik ken zo'n old skooler die ��n keer per jaar zijn water ververst.

Staat haaks op wat de meeste van ons doen.

Maar die zijn bak ziet er beeldig uit, de vissen worden niet ziek en hebben een normaal lang leven. De planten groeien dan weer de bak uit.

Maar hij doet wel wat jij zegt: veel planten, zeer weinig vis (nu ja, hij heeft ook 2 zeer krachtige buitenfilters).

Het systeem is zelfregulerend wellicht.

Moet je deze even doorlezen ;)

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 342&page=1
 
Ik heb weinig of geen ervaring met de Walstad methode en kan hierop niet antwoorden. :)
wil je het graag weten kan je hem altijd wel een pb sturen ;)
 
Ik ken de methode ook verder zo niet omdat ik de EI volg zoals je weet. Maar ik zeg altijd maar zo, er zijn meer goede wegen die naar Rome gaan ;).
 
jessicapilon zei:
Ik ken de methode ook verder zo niet omdat ik de EI volg zoals je weet. Maar ik zeg altijd maar zo, er zijn meer goede wegen die naar Rome gaan ;).

Alleen met vrouwen ben ik monogaam. Qua aquariummethodologie�n mag je me een echt onbetrouwbare slet noemen. Ik duik met elke methodiek die er leuk uitziet tussen de lakens. lol
 
Coulibaly zei:
jessicapilon zei:
Ik ken de methode ook verder zo niet omdat ik de EI volg zoals je weet. Maar ik zeg altijd maar zo, er zijn meer goede wegen die naar Rome gaan ;).

Alleen met vrouwen ben ik monogaam. Qua aquariummethodologie�n mag je me een echt onbetrouwbare slet noemen. Ik duik met elke methodiek die er leuk uitziet tussen de lakens. lol

Krijg geheid natte dromen van :D
 
Janet1 zei:
;-)) je maak mij gek ;-))) grapje hoor ;-))
ik heb de bak nog steeds plat liggen sinds zondag toen ik de leisteen heb gekit,omdat ik heb de griep te pakken en lig op de bank plat..dus ik kan nog de bodemverwarming bestellen en dan word hij op tijd thuis voordat ik weer gezond ben en kan weer eindelijk aan de slag met mijn bak ;-)
Een vraagje -als de verwarming in zit dan doe je de voedingsbodem er op en vervolgens de grind er op?

Inderdaad. Eerst de bodemverwarming, daarna eventueel de voedingsbodem erop en daar boven het grind.

Van harte beterschap, ik had het gisteren ook een beetje zitten, maar het is niet doorgebroken. Kan al terug vervelend doen als vanouds :)
 
Hoi mannen ;-)
Ik heb weer een vraagje...ik ga nu de aquarium spoelen en vullen en nu zit ik nog met de probleem -wij hebben een dressoir waar de aquarium op ga staan maar die is niet helemaal vlak(wel waterpas...)
Ik heb al een trespa plaat liggen en op die komt de aquarium maar mijn vraag is-zal ik onder de trespa plaat nog beetje van isofoam leggen of is de trespa plaat voldoende?
Alvast bedankt voor antwoord...

188772_0_82_20160207_100750.jpg






599935_0_82_20160207_100801.jpg
 
Ik heb ook van die platen van piepschuim die ik ervoor gebruik. Dat at jij hebt is erg dus en zal niet veel kunnen opvangen denk ik. Bij de bouwmarkt kun je platen piepschuim kopen.
 
Dankje voor antwoord John,

denk je dat dat zal heel erg zijn als dat niet helemaal onder vlak is maar de trespa plaat zelf wel?Ik heb hier in de buurt geen bouwmarkt die op zondag open is...
en als ik weer tot morgen wacht een koop een piepschuim van cm dan is dat weer heel erg zichtbaar...
Gaat iets geburen als ik dat zo laat?
456965_0_82_20160207_143558.jpg



516674_0_82_20160207_143655.jpg
 
Als ik het goed heb dan heb je een Rio125 toch?? Zit daar als je onder de bak voelt niet een hele kleine ruimte onder de bodem??
Als het goed is staat de bak dus niet direct op de kast. In dat geval maakt een hele kleine oneffenheid denk ik niet zoveel uit. Zelf had ik onder de Rio125 in het verleden ook geen schuimplaat zitten namelijk.
Ik mag aannemen dat de kast waar hij op komt te staan toch wel redelijk vlak is.
 
Ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel oneffenheden er op je kast zitten. Als je zekerheid wil dan zou ik toch anders een plaatje gaan zien te regelen.Of een paar lagen opelkaar van dat van die rol die je liet zien.
 
Ik mag aannemen dat de kast waar hij op komt te staan toch wel redelijk vlak is.???

Kijk die foto, zie allemaal holletjes en bolletjes bovenop.

Die plaat zal er dan eert op moeten, dan de pieprol.
 
Als je eerst de plaat doet dan ligt die niet echt vlak toch??
Ik zou zelf een aantal laagjes van die rol gebruiken om onder de bak te doen en dan daar de plaat op.
Maar goed, Bertus is technischer dan dat ik ben hoor ;).
 
Bertus en John hoe moet ik dan nu doen...
op de commode eerst trespaplaat en boven om de foam en op de foam aquarium of

op de commode eerst foam dan trespaplaat en boven op de aquarium?

Dat is onderkant de rio 125:
721912_0_82_20160207_153252.jpg


Dus zo:
218677_0_82_20160207_153304.jpg


Of zo:
145876_0_82_20160207_153347.jpg


Kast:
561166_0_82_20160207_153401.jpg
 
Doe foam onder en boven, beetje tipjes tandpasta, tegen schuiven, even laten drogen.
 
Dankje Bertus,

ik heb je pb gestuurd maar ik zie is niet nodig omdat je heb mij antwoord al gegeven ;-)))
 
Bertus zei:
Doe foam onder en boven, beetje tipjes tandpasta, tegen schuiven, even laten drogen.

Lijkt me prima zo. Je glas zit al iets van de kast af zie ik zoals ik al dacht dus dat gaat wel goedkomen dan.
 
Zo hij staat ;-)) nu 3x24 uur water uitwisselen om de stoffen van kit uit krijgen en dan kan ik beginnen ;-))

662629_0_82_20160207_174939.jpg
 
Zo vandaag eindelijk zover en hij is eindelijk opgestart..
Ik heb gekozen om de bodemverwarming niet in doen.Dus alleen staafverwarming...
En zo ziet het uit:
388637_0_82_20160210_232740.jpg


918155_0_82_20160210_232728.jpg
 

Terug
Bovenaan