Hallo ;-)


Hoi allemaal!! ;-))
Vandaag eindelijk leisteen in de aquarium gekit dankzij mijn handige buurman.Ben heel erg blij ermee,kan bijna niet wachten tot ik kan beginnen,maar nu nog paar dagjes laten drogen ;-)

368916_0_82_20160131_144906.jpg
 
Ik heb uit eindelijk gekozen voor Bison siliconenkit glas-is ook geschikt voor aquarium.Enige nadeel is de azijn lucht wat vrijkomt tijdens drogen en uitharden,maar ach ja iedere middeltje heeft voor en nadelen.. ;-))
 
Ik heb een vraag: ik heb gehoord dat de voedingsbodem is handig in een oude panty te doen en dan siergrind overheen...is dat wel zo of voedingsbodem gewoon los op de bodem en grind overheen?Ik hoor graag tips ;-))
 
Janet1 zei:
Ik heb een vraag: ik heb gehoord dat de voedingsbodem is handig in een oude panty te doen en dan siergrind overheen...is dat wel zo of voedingsbodem gewoon los op de bodem en grind overheen?Ik hoor graag tips ;-))

Gewoon geen voedingsbodem gebruiken.

Gewoon goed grind gebruiken. De meeste planten groeien daar evengoed gezond in.

En de paar planten die een extra nodig hebben, kan je helpen met lokaal wat kleibolletjes te gebruiken.

Mooie muur trouwens :)
 
Ik heb de voedingsbodem al in huis...

339778_0_82_20160203_111209.jpg


dan moet ik die ook gebruiken anders is dat zonde van bijna 30 euro ;-)
Nu dus dan kwestie of de voedingsbodem los op de bodem doen of in een oude panty en grind er over heen... ;-))
 
Als je een voedingsbodem gebruikt dan leg je dat er gewoon in en dan zorg je dat het de ruiten op 2cm na niet raakt. En dan doe je de 2e laag erop. Zo voorkom je dat je 2 lagen ziet. Die Panty mag je weglaten.

Dat grind op de achtergrond van je foto is wel heel erg licht. En vissen houden niet zo van een lichte bodem en vertonen lang niet zo'n intense kleur als bij een donkere bodem. Kan je het ruilen voor een donkerder (bruin) grind. Dan zou ik het zeker weten doen.

@Coulibaly: Zelf heb ik wat ge�xperimenteerd met Cryptocoryne soorten en die doen het naar mijn ervaring op een humeuze voedingsbodem toch het beste.
 
Botia zei:
@Coulibaly: Zelf heb ik wat ge�xperimenteerd met Cryptocoryne soorten en die doen het naar mijn ervaring op een humeuze voedingsbodem toch het beste.

Dat geloof ik wel. Maar dan zou ik die planten gewoon niet gebruiken, zodat ik ook de last niet heb van die voedingsbodem.

Het is natuurlijk een ander verhaal wanneer je n�t die planten wel wil gebruiken en ze optimaal wil houden.

@Janet1,

Ik heb hier ook nog voor 70 euro aan voedingsbodem liggen. Nieuw en in verpakking.

Ga die dra eens op een Marktplaats zetten. En als niemand die wil, dan geef ik het desnoods gratis weg.

Zo'n voedingsbodem wordt na een tijdje rot en dan moet ie er toch weer uit. Wat weer een heel gedoe is.
 
Hoi hoi,

dankje voor de tip.Vind je de bodem te licht?Ik dacht dat ik neem geen te licht en geen te donker..gewoon iets tussen in...ik dacht dat met de combinatie van zwarte leisteen achterwand en draken stenen en spiderwood dat voldoende is om de kleur van de visjes laten uitkomen...ik denk dat ik kan nog de grind ruilen voor donkere...maar ik ben bang dat dat al gauw te donker word in de bakkie ;-)

365121_0_82_20160203_114742.jpg
 
Janet1 zei:
Hoi hoi,

dankje voor de tip.Vind je de bodem te licht?Ik dacht dat ik neem geen te licht en geen te donker..gewoon iets tussen in...ik dacht dat met de combinatie van zwarte leisteen achterwand en draken stenen en spiderwood dat voldoende is om de kleur van de visjes laten uitkomen...ik denk dat ik kan nog de grind ruilen voor donkere...maar ik ben bang dat dat al gauw te donker word in de bakkie ;-)

365121_0_82_20160203_114742.jpg

Het is wat je zelf mooi vindt natuurlijk.

Maar meestal is zwart grind wel mooier. Het contrast met de vissen is groter, waardoor zij mooier op kleur lijken.

De Luc heeft ook een bak met leisteen (wel op een andere manier gebruikt dan jij) en eerst lichter grind gebruikt:
279184luc_0_82_014.jpg


Daarna gebruikte ie iets donker:
773496luc_0_82_xx_003.jpg
 
Grint wordt vanzelf donkerder, in het gebruik.
Dus, gewoon gebruiken, is het niets strooi je er wat zwart door heen.
 
Vouw wat e verschil maakt kleur van de grind...ik ga er over nadenken...de reden waarom ik de mix grind heb gekocht omdat mij was gezegd dat op donkere bodem kan je sneller alles zien en dat dat te donker oogt...
Dankje voor de fotos van de bak van Luc ;-))
 
Dankje Bertus ;-)))

ik ben bang dat anders alles te donker word...wij hebben al donker bruine meubels en ik wil dat de aquarium de sfeer niet nog "zwaarder en donker" maakt...daarom heb ik ook voor een witte aquarium gekozen..en ik dacht dat met de donker achterwand dat genoeg is om de visjes goed laten uitkomen ;-))
 
Dit grind lijkt me wel heel erg grof en dat kan je absoluut beter niet gebruiken. Er gaat veel vuil tussen zitten.
 
Coulibaly zei:
Botia zei:
@Coulibaly: Zelf heb ik wat ge�xperimenteerd met Cryptocoryne soorten en die doen het naar mijn ervaring op een humeuze voedingsbodem toch het beste.

Dat geloof ik wel. Maar dan zou ik die planten gewoon niet gebruiken, zodat ik ook de last niet heb van die voedingsbodem.

Het is natuurlijk een ander verhaal wanneer je n�t die planten wel wil gebruiken en ze optimaal wil houden.

@Janet1,

Ik heb hier ook nog voor 70 euro aan voedingsbodem liggen. Nieuw en in verpakking.

Ga die dra eens op een Marktplaats zetten. En als niemand die wil, dan geef ik het desnoods gratis weg.

Zo'n voedingsbodem wordt na een tijdje rot en dan moet ie er toch weer uit. Wat weer een heel gedoe is.
Je kan ook deze planten in bakjes doen met voedingsbodem en deze ingraven. Lege boterkuipjes worden nog weleens gebruikt voor dit doel.

Ik heb bakken gehad met een voedingsbodem die er 15 jaar in lag en totaal geen rot. Maar ook ken ik de andere verhalen.
 
Janet1 zei:
Vouw wat e verschil maakt kleur van de grind...ik ga er over nadenken...de reden waarom ik de mix grind heb gekocht omdat mij was gezegd dat op donkere bodem kan je sneller alles zien en dat dat te donker oogt...
Dankje voor de fotos van de bak van Luc ;-))

Je moet het grind er toch nog inleggen. Ik zou er dan ineens een bodemverwarming in leggen.

Die Thermotronic reeks van Dennerle is niet zo duur.

E�n van de voordelen is dat je grind er dan altijd kraaknet bij ligt.

Het koude water in het grind wordt immers eruit 'verwarmd' en neemt een hoop vuil mee, dat richting je filters gaat.

Nu ja, er zijn nog goede redenen om zo'n bodemverwarming te gebruiken hoor.

Let op, die vervangt je staaf of externe verwarming niet!
 
Op de verpakking staat 1-2 mm grind.Ik neem aan dat dat de kleinste is ;-))
 
Ik heb nog even gekeken waar ik dat met de oude panty heb- iemand meent dat als man in oude panty voedingsbodem in doet er is ook na tijd makkelijker om die er uit te halen...alles blijft in de panty...maar weet niet of dat wel zo is of niet...dat was iemands ervaring die er over schreef...
 
Botia zei:
Ik heb bakken gehad met een voedingsbodem die er 15 jaar in lag en totaal geen rot. Maar ook ken ik de andere verhalen.

Wow, da's lang.

Ik dacht dat na 1 a 3 jaar die voedingsbodem was uitgeput.

Dus niet altijd dan?
 
Mij is gezegd dat dat lig aan de soort van voedingsbodem.Dat de betere varianten kunnen tot 4 jaar voeding geven....
 
Coulibaly zei:
Botia zei:
Ik heb bakken gehad met een voedingsbodem die er 15 jaar in lag en totaal geen rot. Maar ook ken ik de andere verhalen.

Wow, da's lang.

Ik dacht dat na 1 a 3 jaar die voedingsbodem was uitgeput.

Dus niet altijd dan?
Blijkbaar niet, en ik weet van iemand die er 30 jaar een voedingsbodem in heeft gehad zonder problemen. En dat was nog wel een zelf samengestelde van oude stalmest, vuil zand en potgrond.
 
Botia zei:
Blijkbaar niet, en ik weet van iemand die er 30 jaar een voedingsbodem in heeft gehad zonder problemen. En dat was nog wel een zelf samengestelde van oude stalmest, vuil zand en potgrond.

Old skool rulez, soms toch :)

Is wel interessant, heb toch weer iets bijgeleerd. Bedankt!
 
Niets te danken. ;)

Ik heb oude aquariumbladen van halverwege de jaren 60 t/m eind jaren 90 en in de oudste boekjes zie je soms bakken wat heden ten dage topbakken genoemd zouden worden.

En als je dan zaken leest als geen filter/pomp, een voedingsbodem van potgrond, vuilzand, en oude stalmest met daarop gewassen zand. Als ijzerbemesting roestige spijkers. En een waterverversing eens in het halfjaar een paar emmers. Dan denk je dat kan nooit een mooie bak zijn geweest.

En dan zie je foto's van de betreffende bak waar je bijna van gaat kwijlen zo mooi. Met prachtige uitgegroeide planten.

Wel is het zo dat als je dan kijkt naar visbestand de aantallen vaak beperkt zijn. Bakken van 200 liter waar maar 25 kleine visjes in huizen. En dan is de waterbelasting ook niet zo erg hoog. Zeker niet als je ziet dat die bakken propvol planten staan die zo hun invloed op de afbraak van afval stoffen hebben.

Als belichting gebruikte men meestal een zelfgemaakte kap met gloeilampen en later gecombineerd met TL- verlichting.

Misschien kan Bertus hier nog iets over vertellen. Hij heeft deze tijd nog meegemaakt. Al weet ik niet of hij ook aquariums had in de jaren 60.
 
Botia zei:
Niets te danken. ;)

Ik heb oude aquariumbladen van halverwege de jaren 60 t/m eind jaren 90 en in de oudste boekjes zie je soms bakken wat heden ten dage topbakken genoemd zouden worden.

En als je dan zaken leest als geen filter/pomp, een voedingsbodem van potgrond, vuilzand, en oude stalmest met daarop gewassen zand. Als ijzerbemesting roestige spijkers. En een waterverversing eens in het halfjaar een paar emmers. Dan denk je dat kan nooit een mooie bak zijn geweest.

En dan zie je foto's van de betreffende bak waar je bijna van gaat kwijlen zo mooi. Met prachtige uitgegroeide planten.

Wel is het zo dat als je dan kijkt naar visbestand de aantallen vaak beperkt zijn. Bakken van 200 liter waar maar 25 kleine visjes in huizen. En dan is de waterbelasting ook niet zo erg hoog. Zeker niet als je ziet dat die bakken propvol planten staan die zo hun invloed op de afbraak van afval stoffen hebben.

Als belichting gebruikte men meestal een zelfgemaakte kap met gloeilampen en later gecombineerd met TL- verlichting.

Misschien kan Bertus hier nog iets over vertellen. Hij heeft deze tijd nog meegemaakt. Al weet ik niet of hij ook aquariums had in de jaren 60.

Ik ken zo'n old skooler die ��n keer per jaar zijn water ververst.

Staat haaks op wat de meeste van ons doen.

Maar die zijn bak ziet er beeldig uit, de vissen worden niet ziek en hebben een normaal lang leven. De planten groeien dan weer de bak uit.

Maar hij doet wel wat jij zegt: veel planten, zeer weinig vis (nu ja, hij heeft ook 2 zeer krachtige buitenfilters).

Het systeem is zelfregulerend wellicht.
 
Je moet anders niet ver zoeken hoor,
Robert(Catweazle) hier op het forum heeft ongeveer zo'n bak staan, je moet hem maar eens uithoren ;)
 
Hihi Coulibaly nu maak je mij dat niet makkelijk als je dat heeft over bodemverwarming...;-))
Ik wil wel alles goed doen maar ook niet te moeilijk...
Ik heb ook al voordelen van bodemverwarming gelezen maar dat is ook weer investering..en weer extra werk...en ik heb maar klein bak- mijn juwel rio heeft wel 125 liter maar is maar 80 cm dus ik wil dat ook als beginner niet te ingewikkeld maken voor mezelf ;-))
 
Janet1,

Wel ik heb net een bodemverwarming gelegd in een Rio 125.

Ik heb de deze genomen:

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?BODEM-VERWARMING=&productID=15246

Die is goed, maar deze heb ik in een andere bak en is beter:

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?BODEM-VERWARMING=&productID=5774

Die is iets duurder, maar is wat solider gebouwd (dikkere kabel), voeding heeft een controle led waarbij je kan zien of ie al dan niet werkt of stuk is.

De eerste is wel goedkoop en da's ook weer een plus.

Ik zou niet twijfelen, je grind en planten gaan veel langer mee en je moet het grind minder reinigen.

Moeilijk om het te installeren is het niet. V��l gemakkelijker dan een achterwand aanbrengen ;)
 
;-)) je maak mij gek ;-))) grapje hoor ;-))
ik heb de bak nog steeds plat liggen sinds zondag toen ik de leisteen heb gekit,omdat ik heb de griep te pakken en lig op de bank plat..dus ik kan nog de bodemverwarming bestellen en dan word hij op tijd thuis voordat ik weer gezond ben en kan weer eindelijk aan de slag met mijn bak ;-)
Een vraagje -als de verwarming in zit dan doe je de voedingsbodem er op en vervolgens de grind er op?
 
Dankje...is niks aan om ziek zijn terwijl ik wil en moet van alles en nog wat te doen... :-((
 

Terug
Bovenaan