Garnaal eet plant?


Dat kan ook Antje maar vaak heb je dan voor een nano met garnalen wat veel denk ik dus dan zou je de blokjes deels moeten vullen.
Geblancheerde spinazie belast de bak niet en kan gerust een aantal dagen in je bak blijven liggen, ik voer het hier 1x p/w en dan krijgen alle bakken een lekker portie daar smullen ze dan 2 dagen van eer alles op is
 
Geblancheerde spinazie belast de bak niet en kan gerust een aantal dagen in je bak blijven liggen, ik voer het hier 1x p/w en dan krijgen alle bakken een lekker portie daar smullen ze dan 2 dagen van eer alles op is

Alles dat vergaat zal de bak toch belasten?
 
Leuk dat dat kan, gewoon het onderstuk in een bakje met potgrond in de vensterbank?
Nou, Potgrond in een kweekbakje. Nu gaat potgrond, wanneer je dat onder water zet, drijven dus je moet er een laag aquariumzand bovenop leggen. En daarna water toeveogen tot net boven de zo aangemaakte bodem. Daarin plant je de stekken. Het water moet je wel regelmatig aanvullen, buiten is het zo verdampt. In de zomer heb ik kweekbakjes nooit op de vensterbank maar gewoon buiten staan. Nu heb ik op kweek staan; Amania senegalensis, Bacopa, en Ludwigia mini super red.
 
Oké, je moet een soort moerasgrond creëren, de planten hebben dus erg natte voetjes nodig?

Helaas kan ik het bij mijn onlangs gekochte Alternanthera rosaefolia niet meer doen denk ik, de garnalen (en dat weet ik nu zeker) hebben die hele plant al bijna opgegeten, ik denk dat er iets in zit wat ze aantrekt?
Alle andere planten komen ze gelukkiig niet aan, zelfs nu met spinazie in de bak hangen ze nog steeds aan de Alternanthera:stom: helaas, dan meer geen Alternanthera:D
 
Oké, je moet een soort moerasgrond creëren, de planten hebben dus erg natte voetjes nodig?

Helaas kan ik het bij mijn onlangs gekochte Alternanthera rosaefolia niet meer doen denk ik, de garnalen (en dat weet ik nu zeker) hebben die hele plant al bijna opgegeten, ik denk dat er iets in zit wat ze aantrekt?
Alle andere planten komen ze gelukkiig niet aan, zelfs nu met spinazie in de bak hangen ze nog steeds aan de Alternanthera:stom: helaas, dan meer geen Alternanthera:D
Klink raar maar als er nog iets van over is, als is het maar de steel, het loopt praktisch altijd weer uit! Kijk maar eens naar dit bakje dat altijd buiten staat:
Bovenin de foto: Ludwigia, in het midden: Bacopa, onderaan: Ammania.
IMG_20190821_191317.jpg
 
maar als er nog iets van over is, als is het maar de steel, het loopt praktisch altijd weer uit
Ja, daar dacht ik net nog aan eigenlijk, ik kan m wel gaan kweken, maar zodra ik hem weer in de bak zit vallen de garnalen weer aan denk ik.
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is de groeisnelheid, groeit het sneller of langzamer boven water?

Leuk bakje, staan er genoeg in.
 
Ja, daar dacht ik net nog aan eigenlijk, ik kan m wel gaan kweken, maar zodra ik hem weer in de bak zit vallen de garnalen weer aan denk ik.
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is de groeisnelheid, groeit het sneller of langzamer boven water?

Leuk bakje, staan er genoeg in.
Gaat niet zo heel snel, ook al omdat ik geen bemesting gebruik. Maar je krijgt prachtige, alg vrije, stekken.
 
Nou, Potgrond in een kweekbakje. Nu gaat potgrond, wanneer je dat onder water zet, drijven dus je moet er een laag aquariumzand bovenop leggen. En daarna water toeveogen tot net boven de zo aangemaakte bodem. Daarin plant je de stekken. Het water moet je wel regelmatig aanvullen, buiten is het zo verdampt. In de zomer heb ik kweekbakjes nooit op de vensterbank maar gewoon buiten staan. Nu heb ik op kweek staan; Amania senegalensis, Bacopa, en Ludwigia mini super red.

Dan heb je dus emerse stekken maar die moet je dan toch weer overwennen aan de submerse situatie?
 
Ludwigia soorten doen dat overwennen erg makkelijk ben ik achter, deze veranderen ook amper wanneer je ze onder water zet.
 
Dan heb je dus emerse stekken maar die moet je dan toch weer overwennen aan de submerse situatie?
Ja, maar dat geldt niet, of in mindere mate, voor alle planten. Zoals Patrick hierboven al opmerkte veranderd er bij een Ludwigia niet zoveel, eigenlijk bij een Bacopa ook niet. Maar kijken we naar een Ammania dan is te zien dat er een anders gevormd blad aangroeit. Hier is dan ook in de bak wél sprake van een emers/submers omzetting. Maar dat is ook het geval wanneer je deze plant bij je Lfs koopt.
 
Ja, ze hebben alles naar binnen gewerkt, ik heb een kleine 150 garnalen schat ik.
Er zaten er zo veel op op een gegeven moment dat je het blad niet meer zag :D
 
Eindelijk iets gevonden waar ze dol op zijn
Ja dat wel, maar van de Alternanthera is maar weinig over, er staan alleen nog wat kale stammetjes, gelukkig hebben ze één stekje vergeten dus er is nog hoop, en misschien lopen die stammetjes ook wel opnieuw uit, er zit nog wel iets van blad aan.
 
Ja dat wel, maar van de Alternanthera is maar weinig over, er staan alleen nog wat kale stammetjes, gelukkig hebben ze één stekje vergeten dus er is nog hoop, en misschien lopen die stammetjes ook wel opnieuw uit, er zit nog wel iets van blad aan.
Beetje jammer van je plant. Heel soms doen de garnalen dingen waarvan je denkt "moet dat nou:juggle:".
 
Dankzij dit akkefietje hebben ze nu wel lekkere spinazie, of ze deden het er gewoon om.

Sperziebonen en doperwten willen ze niks van weten trouwens, maar de spinazie vliegen ze als aasgieren op, vanmorgen heb ik een hoop bladeren geblancheerd en ingevroren in die bakjes voor ijsklontjes (thanks for the tip @Nicolientje-W

En als het geblancheerd is vliegen ze er nog harder op, de geur is dan veel sterker natuurlijk.
 
Het is waarschijnlijk zo dat je plant boven water is gekweekt ( is een moerasplant) de boevnwaterbladeren kunnen NIET overleven onder water en gaan ten gronde, dat gaat heel snel, ook al omdat de plant zelf ook de voedingsstoffen uit het blad absorbeert ( vergelijk herfst bij bomen) om deze stoffen te gebruiken om later onderwaterrbladeren te maken. Deze veranderinge nmaken de bladeren zeer zacht en daarom een lekkernij voor je garnalen...Het is niet anders.
 
Het is waarschijnlijk zo dat je plant boven water is gekweekt
Dat klopt, dat zijn al mijn planten, maar nog nooit eerder meegemaakt dat de bladeren al na 2 dagen waren vergaan, de garnalen zaten er ook massaal op, dus dat zijn de boosdoeners in dit geval.
En er staat ook nog één stekje wat nog helemaal intact is, dus de optie die jij je nu aangeeft gaat niet op in dit geval.

Cryptocorynes verliezen wel altijd hun emerse bladeren, maar ook dat duurt best lang.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk is dit een topic van Patrick waarvan ik hoop dat ik hem even mag gebruiken; want wat blijkt?
Ook mijn garnalen hebben mijn Athernanthera reineckii ontdekt. Tot nu toe keken ze er nooit naar om. Plotseling beginnen ze er "en masse" van te peuzelen.
Waarom ze dat nu doen is helemaal niet duidelijk. Er is niets veranderd in mijn voeding voor de dieren of anderszins. Raadsel dus!
IMG_20190901_202100.jpg
 
Eigenlijk is dit een topic van Patrick waarvan ik hoop dat ik hem even mag gebruiken;
Maar natuurlijk.

Dat is ook toevallig, bij mij is het de Rosaefolia maar toch, volgens mij zit er een luchttje aan die planten waar ze op afkomen, ik geef nu o.a spinazie en nu blijven ze er (bijna) vanaf.
Vanmorgen zag ik nog wel een aangevreten blad, ook echt alleen die plant eten ze.
Heel soms zie ik ook een slecht blad van het Belgisch groen, maar daar heb ik ze nog niet op kunnen betrappen.
 
Maar natuurlijk.

Dat is ook toevallig, bij mij is het de Rosaefolia maar toch, volgens mij zit er een luchttje aan die planten waar ze op afkomen, ik geef nu o.a spinazie en nu blijven ze er (bijna) vanaf.
Vanmorgen zag ik nog wel een aangevreten blad, ook echt alleen die plant eten ze.
Heel soms zie ik ook een slecht blad van het Belgisch groen, maar daar heb ik ze nog niet op kunnen betrappen.
Zomaar een gedachte, zouden Algae wafers misschien ook een remedie kunnen zijn? Misschien het proberen waard?
 
Ik weet niet of ze dat eten, wat geef je ze nu dan?

Spinazie is echt een aanrader, dat weet ik wel :D
In mijn bak zitten vuurtjes en een aantal japonica's. Ze eten eigenlijk met de pot mee, dus wat de vissen krijgen zoals vlokken, verschillende tabletten maar ook tubifex, bijvoorbeeld.
 
ja ze eten echt alles, hier aten ze ook met de pot mee, maar op wat advies geef ik ze nu wat meer bladgroenten.

P8250003.JPG
 
Zomaar een gedachte, zouden Algae wafers misschien ook een remedie kunnen zijn? Misschien het proberen waard?
Daar zit simpelweg te weinig in, ze gaan van je planten eten omdat ze bepaalde tekorten hebben, die vul je dus best aan met bladeren want daar zitten die stofjes in die ze tekort hebben, brandnetel helpt ook goed
 
Waarom niet een goed garnalenvoer geven want daar zit in wat ze nodig hebben en dan gaan ze volgens mij niet wegens tekorten van de planten eten.
 
Wat mist daar dan in volgens jouw? Zelf gebruik ik bij de garnalen een stuk of 4 soorten voer die ik met een vijzel fijn maak en dat meng ik en dat eten ze dus maar ze blijven van de planten af verder.
 
Wat mist daar dan in volgens jouw? Zelf gebruik ik bij de garnalen een stuk of 4 soorten voer die ik met een vijzel fijn maak en dat meng ik en dat eten ze dus maar ze blijven van de planten af verder.
Ja als ik een expert was geweest op voedingsstofjes bij garnalen had ik je kunnen antwoorden. Maar het is een beetje te vergelijken met mineralen, die tekorten bouwen ook langzaam op, neem bijvoorbeeld de giraffe loopt 1x p/m (dacht 1 x p/m kan ook 1x p/w zijn) 100derden kilometers om aan een bepaalde steen te likken omdat daar juist de stofjes inzitten die nergens anders inzitten. Zo werkt dat dus met alle voedingdingen
 
Wij voeren hier hoofdzakelijk garnalenkorrels. Nooit problemen gehad eigenlijk. Daarnaast krijgen ze trouwens standaard klei/mineralenbolletjes. Misschien dat dat ook helpt.
Bladeren krijgen ze als bijzaak, niet als hoofdzaak. Brandnetel en moerbei plukken we uit eigen tuin. Spinazie blancheren we en vriezen het in in kleine blokjes van een cm3.
 

Terug
Bovenaan