Garnaal eet plant?


Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Berichten
5,986
Leeftijd
52
Locatie
Rheden
Sinds een paar dagen heb ik een Alternanthera rosaefolia in mijn bak staan, deze lijkt aan te slaan ondanks de matige verlichting, maar....
Het blad waar de garnaal zat is compleet weg gevreten, gister was het blad nog heel, iemand daar ervaring mee?

Stel dat er te weinig licht is voor deze plant dan zou het blad toch niet binnen één dag vergaan zijn, daarnaast kleuren de blaadjes al rood dus het lijkt goed te gaan.

P8200005.JPG


Hier nog een foto van de garnaal in actie :D

P8200002.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ja voor mij ook, zou het blad dan toch eerst slecht zijn geworden en vervolgens door de garnaal zijn aangevallen?
Maar dit is in nog geen 24 uur zo ver gekomen.
 
Een slecht blad hoeft in 1e instantie niet altijd de uiterlijke kenmerken te hebben van een slecht blad.
Kans is groot dat de plant al suikers en andere koolhydraten aan het 'lekken' is omdat het verval al is ingezet.

En dat je het niet in 24 uur hebt opgemerkt wil niet zeggen dat je de achteruitgang in kwaliteit direct opmerkt. Het verval gaat in bepaalde stadia en begint meestal van binnen uit om zich naar de oppervlakte uit te breiden.
 
Ja dat zal het dan moeten zijn, ik wacht rustig af en hoop dat de nieuwe bladeren het wel goed gaan doen.
Het is een plant die veel licht vraagt, en het is een beetje een gok of ie het gaat redden bij mij, maar hij heeft al wel nieuwe rode bladeren gekregen, dus ik heb hoop.
 
Hier de ervaring dat garnalen wel gezonde bladeren kunnen eten. In het verleden had in waterpest dat gewoon groeide en 1 keer in de zoveel tijd werden een aantal stengels in een dag of 2 kaal gegeten door de garnalen. Waarom? Geen idee. Is ook met een Braziliaanse klimop gebeurd maar hier kan de oorzaak ook zijn dat de plant het niet goed deed, en daarom werd opgegeten.
 
Hier de ervaring dat garnalen wel gezonde bladeren kunnen eten
O jee, dus het kan wel, blijkbaar valt deze plant dan in de smaak:chef: ik zie het voor het eerst namelijk.
Andere optie zou kunnen zijn dat de plant is gestrest door de nieuwe omstandigheden, suikers is gaan lekken (wat Cornelius al aangaf) en zodoende de garnalen heeft aangetrokken, maar ook dit is voor eerst dat een nieuwe plant zo snel achteruit gaat bij mij.
 
Zie het nu nooit meer en had destijds een grotere groep garnalen. Wel eens gedacht dat ze op een gegeven moment toch iets tekort kwamen, maar blijft speculeren.
Zou me hier niet te druk om maken. Misschien heeft ie gewoon de munchies:D
 
:D eten krijgen ze eigenlijk wel voldoende, het is ook alleen bij deze nieuwe plant.
Ik wacht rustig af, meer kan ik ook niet doen eigenlijk.
 
En je hebt een kamerplant in je bak (die met die witte nerven)

En soms eten garnalen van planten, dat is te voorkomen door meer bladeren in je bak te doen
 
En je hebt een kamerplant in je bak (die met die witte nerven)
Nee dat is geen kamerplant, dat is de Hygrophila polysperma sunset, of de rosea Australis
En soms eten garnalen van planten, dat is te voorkomen door meer bladeren in je bak te doen
Oké, dat zal ik eens gaan proberen, heb al een keer een zakje brandnetel bladeren laten bezorgen maar daar moesten ze niets van weten.
 
ze reageren beter op vers blad bij men ik gooie de bladeren wel in kokend water eerst
 
Ja dat heb ik vaker gelezen, welke bladeren lusten ze nog meer eigenlijk?
 
Vers zou je bv spinazie kunnen proberen of een andere groente (sla, paprika, cougette, doperwtjes zonder schil)
Gedroogd heb ik moerbei, catappa, walnoot, beuk, eik, braam, framboos.
 
Dank, dan zal ik ze eens gaan verwennen morgen, doperwt courgette en komkommer krijgen ze al, morgen maar eens spinazie proberen, dat lijkt wat meer op blad.
 
Nee dat is geen kamerplant, dat is de Hygrophila polysperma sunset, of de rosea Australis

Oké, dat zal ik eens gaan proberen, heb al een keer een zakje brandnetel bladeren laten bezorgen maar daar moesten ze niets van weten.
Die Hygrophila polysperma sunset van je is een kweekvorm. Er is nog een leuke versie; de rosanervig, daar hebben ze een virus op losgelaten dat zorgdraagt voor rose achtige nerven. Die planten vragen trouwens, wil je ze op kleur houden ook veel licht! Oh, en die Althernanthera van je is voedesel nodig bij de wortels. Of ze licht genoeg krijgt merk je heel snel, als alle reineckii vormen, laat ze dan de onderste bladeren vallen. De rosaefolia houdt van stroming! Zelf heb ik ze wel eens gekweekt, dat gaat best emers. Ik deed dat wanneer ik ze moest koppen. De onderstukken gebruikte ik dan in een kweekbakje en liet die weer uitlopen. Nu heb ik ook een paar soorten Alternanthera's in mijn bak. De "grote reineckii", de reineckkii mini en de reineckii 'Red Ruby'.
 
Die Hygrophila polysperma sunset van je is een kweekvorm. Er is nog een leuke versie; de rosanervig,
Ja dat weet ik, welke deze exact is weet ik niet er zat geen kaartje meer bij, jij denkt de Sunset?
Hier lijkt ie ook erg op, zijn veel namen voor volgens mij.
Oh, en die Althernanthera van je is voedesel nodig bij de wortels. Of ze licht genoeg krijgt merk je heel snel, als alle reineckii vormen, laat ze dan de onderste bladeren vallen. De rosaefolia houdt van stroming!
Er zitten bolletjes bij de wortels ja, de verlichting is even afwachten (als de garnalen de plant maar met rust laten) stroming krijgt ie wel, kaatst terug via de zijruit daar.
 
Ja dat weet ik, welke deze exact is weet ik niet er zat geen kaartje meer bij, jij denkt de Sunset?

Er zitten bolletjes bij de wortels ja, de verlichting is even afwachten (als de garnalen de plant maar met rust laten) stroming krijgt ie wel, kaatst terug via de zijruit daar.
Dat is de sunset, de rosanervig heeft namelijk rose nerven.
 
Dat is de sunset, de rosanervig heeft namelijk rose nerven.
Oké, deze zijn wit idd.
Blijkbaar licht genoeg, de nieuwste blaadjes zijn al goed op kleur.
En toch snap ik niets van, ik heb maar 2 x 21 watt T5 op bijna 200 liter.
 
Zelf heb ik ze wel eens gekweekt, dat gaat best emers. Ik deed dat wanneer ik ze moest koppen. De onderstukken gebruikte ik dan in een kweekbakje en liet die weer uitlopen.
Leuk dat dat kan, gewoon het onderstuk in een bakje met potgrond in de vensterbank?
 
Nog even een vraag over de spinazie, hoe kan ik dat het beste bewaren, invriezen, drogen?
En eiken bladeren bvb, kan ik die zo van de boom in het aquarium doen (eerst even schoonmaken uiteraard) of moeten die ook eerst drogen?
 
Ik vroor de spinazie vaak in moet ik zeggen maar dan is het lastig om van elkaar los te krijgen. Met drogen heb ik geen ervaring maar dat zou denk ik moeten lukken.
 
Ja idd invriezen zal daarna niet makkelijk zijn, ik zat te denken om het dan in een bakje tussen bakpapier te doen, en er dan een soort van lasagne van te maken:D
 
Nog even een vraag over de spinazie, hoe kan ik dat het beste bewaren, invriezen, drogen?
En eiken bladeren bvb, kan ik die zo van de boom in het aquarium doen (eerst even schoonmaken uiteraard) of moeten die ook eerst drogen?
Heb zelf de spinazie nog nooit bewaard dus geen idee. En je kunt hem idd gewoon rauw in je bak doen of eerst even in een bekertje doen en daar gekookt water over doen. Net wat je wil.
Met de boombladeren zou ik nog even wachten tot de herfst, zodat je de echte herfstbladeren hebt. Wel even op een schone plek zoeken. en dan kun je ze van de boom plukken of van de grond (als ze er nog niet lang liggen en je zeker weet dat er bv geen honden lopen). Ik heb ze daarna nog even in huis op kranten laten drogen en daarna in een doos gedaan. Ik doe ze gewoon in de bak. blijven eerst even drijven maar zakken vanzelf.
 
Dat kan ook Antje maar vaak heb je dan voor een nano met garnalen wat veel denk ik dus dan zou je de blokjes deels moeten vullen.
 
Deze plant laten ze nog steeds niet met rust, blijkbaar zit er een goede smaak aan :stom: met het uur zie ik het blad minder worden.
Ik heb er maar een blad spinazie naast gezet.
P8210010.JPG
 

Terug
Bovenaan