Eheim 2213 onderdompelbaar?


Wharfedale zei:
OF dacht je echt dat ik zo idioot ben om zoiets te doen zonder info?

Wel vreemd dat je deze pomp wel in je vijvertje buiten gebruikt, terwijl er expliciet in de handleiding staat "alleen voor binnenhuis gebruik"

Grtz. Daan
 
Wharfedale zei:
Was mondeling met een vertegenwoordiger van Eheim.
Maar ja. Expliciet gevraagd

Okee, dan durf jij dus het zelf aan en durf je het ook aan anderen te adviseren.

Ik zal Eheim even een mail sturen met deze vraag. Ben benieuwd naar hun antwoord.
 
Goed idee Peter, ik heb even bij de technische spec's zitten zoeken maar wordt daar niet echt wijzer van.
Er staat namelijk nergens een ip vermelding van dit type pomp.
N.a.v. het antwoord van Eheim, zouden we de onduidelijkheid oplossen.

ps hoop alleen dat de support medewerker niet van zijn stoel gaat vallen :)

Grtz. Daan
 
Snap ik Astrid. Maar ik vind veiligheid dermate belangrijk dat ik het van Eheim wil horen.
Veronderstel eens dat iemand via google bv. hier op het forum komt en dan afgaand op dit topic zijn eheim classic onderwater laat werken en het gaat mis..brrrrr..wil er niet aan denken.
 
Nee, heel goed dat je het vraagt, ik kon het zelf ook nergens op internet vinden, helemaal niet aan de info gedacht van eheim, dus super.
Ja, ik zou me doodschamen en schrikken als iemand een dodelijke shock zou krijgen door verkeerd advies , nou, afwachten maar.
 
Als onze 'Eheim-opa' nou aanwezig was, had je zo een goed antwoord denk ik...maar ja.
 
Fozzy zei:
Als onze 'Eheim-opa' nou aanwezig was, had je zo een goed antwoord denk ik...maar ja.

Dat wel, vaak niet onderbouwd en met niet te misstaande verwoording :oops:

Grtz. Daan
 
In de aquariumspeciaalzaak in Rhenen, werden ook altijd classics in de binnenvijver gebruikt. In een paar gewone bakken draaien ze ook al jaren. Een prima manier om pompen te gebruiken die als ze naast het aquarium zouden staan gaan lekken. Ik ben er va overtuigd dat het geen kwaad kan, ben benieuwd wat eheim zelf zegt.
 
Ik snap de vraag wel om hem bij waterwisselen te gebruiken, dat kan handig zijn bij grote waterwissels.
Als ik mn aquarium leeg moet hebben bij vevangen van bodem en alle andere zaken, zet ik er ook een klein vijverfiltertje op.
Gaat sneller als met emmers ofzo.


Maar dat je ze zou gaan gebruiken als filter 'in' het aquarium snap ik dan weer niet.
Ben je eindelijk van het hatelijke interne juwel filter af zet je een Eheim extern filter in je bak.
Dan schiet je volgens mij je doel voorbij.
 
Fozzy zei:
Ben je eindelijk van het hatelijke interne juwel filter af zet je een Eheim extern filter in je bak.
Dan schiet je volgens mij je doel voorbij.

Hahahaha, ja dat zeker :D
Maar nu willen we toch antwoord of het kan, of het mooi staat doet er niet toe hahaha :D
 
Ik snap je niet goed peter. Als ik het hoor van een vertegenwoordiger van eheim is dat twijfelachtig. Maar per email is het heilig?
Rare redenering.

Soit.

Ik had hem gevraagd om een oplossing voor een filter in een kleine vijver. Hij adviseerde me een classic.
Toen ik twijfelend keek zei hij dat ze idd maar ip44 geclassificeerd zijn. Maar ze zijn wel degelijk ip68. Eheim laat ze gewoon maar keuren tot ip44 omdat hoger toch niet toepasselijk is en het duurder wordt om te keuren. Dat is blijkbaar een heel circus.
Maar hij benadrukte dat ze gelijk verzegeld zijn als hun binnenfilter.
Hij legde er ook de nadruk op dat het ENKEL gelde voor de classic lijn.
 
Ik heb het ook alleen voor de classics gevraagd.

Ik redeneer alleen voor de veiligheid! Ik zeg toch niet dat jij ongelijk hebt?!
Wil het schriftelijk van Eheim weten..that's it.
 
Wharfedale zei:
Je redeneert verkeerd...

Grappig. Het enige wat ik doe is zeker willen weten van de fabrikant Eheim of hun classics totaal onder water geplaatst veilig werken. Meer niet.
Ik ken jou niet, dus hoe kan ik zeker zijn van jouw zekerheid dat het okee is?
 
peterdenhaag53 zei:
Voor zo'n leegpomp activiteit heeft Eheim bijv zijn volledig onderdompelbare compactpompjes.
Die heb ik ook voor een waterwissel, kan het met een slang en koppelingen aansluiten op een tuinslang, heel makkelijk, want naar de plek toe waar het water naar toe moet is door mezelf niet aan te zuigen ;)
 
Wharfedale zei:
Als je zo redeneert kan je evengoed alle fora opdoeken...

Hoezo? Er wordt een vraag gesteld. Jij antwoord dat het veilig kan. Er komen wat reacties en nu zoek ik via een mail bevestiging.
Aan het eind van dit verhaal zijn we allemaal weer wat wijzer.
Misschien ik wel als blijkt dat dit veilig kan ;)
 
Wharfedale zei:
Als je zo redeneert kan je evengoed alle fora opdoeken...
Niks mis mee om iets na te vragen toch, ik ben goedgelovig, maar dat wil niet zeggen omdat ik het geloof dat het ook waar is toch?
 
Wharfedale zei:
Als je zo redeneert kan je evengoed alle fora opdoeken...

Waarom??

Er ontstaat een kleine discussie over het wel of niet kunnen toch.
Vervolgens geven de spec's van de fabrikant geen duidelijkheid cq uitsluitsel.
De mail die Peter verstuurd aan Eheim lijkt me dan de enigste juiste manier.

ps wat jij aanhaalt betreffende die ip keuring vindt ik echt nergens opslaan.
Zou je denken dat een vooraanstaand merk zou bezuinigen op kosten van een keuring betreffende ip waardes.


Grtz. Daan
 
Net antwoord gekregen van Eheim.


---------------------------------------

Dear Mr. Molog,
thank you very much for your Email inquiry. It is not possible to use this Filter in a pond. Our hole product range is only for Aquariums, not for ponds.

If you have any further questions, don�t hesitate to contact us.


Mit freundlichen Gr��en/Yours faithfully

Ihr EHEIM Service Team
�
EHEIM GmbH & Co. KG
Plochinger Str.54
73779 Deizisau
GERMANY

Phone: ������ 0049 (0)7153 7002-183
Fax: ����������� 0049 (0)7153 7002-111
Internet:������www.eheim.de
E-Mail:��������eheim.service@eheim.de


Follow us���� �������

-----Urspr�ngliche Nachricht-----
Von: Yilmaz, Dilek
Gesendet: Montag, 6. Oktober 2014 13:31
An: service, eheim
Betreff: WG: eheim classics filter




-----Urspr�ngliche Nachricht-----
Von: Peter Molog [mailto]
Gesendet: Montag, 6. Oktober 2014 13:00
An: info
Betreff: eheim classics filter

Ls,

I have a question about the external filters of Eheim of the classics serie 2213 etc.
Is it possible to use this kind of filter totally under water in a pond?

Grzt, Peter Molog.
��������The Hague, Netherlands

Verstuurd vanaf mijn iPad

WEEE-Reg.-Nr. DE 22295063
Registergericht Stuttgart HRA 211766
Komplementaerin EHEIM Betriebs-GmbH
Registergericht Stuttgart HRB 212022
Geschaeftsfuehrer: Armin Luczkowski, Gebhard Wagenblast

Der Inhalt dieses E-Mails ist ausschliesslich fuer den
bezeichneten Adressaten bestimmt. Jede Form der Kenntnisnahme,
Veroeffentlichung, Vervielfaeltigung oder Weitergabe des
Inhalts dieses E-Mails durch unberechtigte Dritte ist
unzulaessig. Wir bitten Sie, sich mit dem Absender
des E-Mails in Verbindung zu setzen, falls Sie nicht der
Adressat dieses E-Mails sind und das Material von Ihrem
Computer zu loeschen.

This e-mail and any attachments are confidential and intended
solely for the addressee. The perusal, publication, copying or
dissemination of the contents of this e-mail by unauthorised
third parties is
prohibited. If you are not the intended recipient of this e-
mail, please delete it and immediately notify the sender.
 
Maar wel eentje waardoor je weet dat je niets hoeft te claimen als het mis gaat.
En bewijslasttechnisch is dat 'gehoord van een vertegenwoordiger' simpelweg drijfzand.

~ Ivo
 
Als de fabrikant dit antwoord geeft en als de handleiding duidelijk aangeeft hoe je de classics dient te plaatsen dan is het op een andere manier gebruiken geheel de verantwoordelijkheid voor die gebruiker. Maar zou ik het nooit op een forum adviseren.
 
Gelukkig is dit opgelost, je moet er niet aan denken dat het mis gaat omdat ze hier gelezen hebben dat dat wel kon.
 
Ik blijf er bij dat het perfect kan.
Het antwoord op die mail is een standaard antwoord.

Heb het zelf lang genoeg gedaan. Ook anderen hebben positief geantwoord.

De mail van eheim zegt enkel dat ze niet ontworpen zijn voor vijvers. Klinkt ook vrij logisch gezien de bouw van zo'n potfilter.
Maar de pompkop is wel degelijk 100% waterdicht. Dat wordt trouwens ook niet ontkend in de mail.

Vind het raar dat er zoveel ongeloof blijft terwijl er voldoende mensen hier aantonen dat er voldoende ervaring mee is.
Misschien staan er nog niet genoeg posts van me hier waardoor ik niet serieus genomen wordt?
Het is niet omdat iemand nieuw is op een forum dat ik nieuw ben in de aquaristiek.
Ik had al een aquarium toen de meesten hier nog in hun broek deden.
 

Terug
Bovenaan