Eheim 2213 onderdompelbaar?


S

Syl&Ar

Guest
Halo allemaal!

Zoals de titel zegt zou ik graag willen weten of de eheim 2213 classic compleet onder water kan...

Groetjes
 
Reken er maar niet op. Het is niet voor niets een 'extern' filter. Denk niet dat de elektrische delen in de kop waterdicht gesealt zijn.
 
Ja dat dacht ik namelijk ook maar via google heb ik er niets over terug kunnen vinden vandaag hier nogmaals de vraag. Heb je zelf toevallig ervaring met het onderdompelen van de kop warfedale?
 
Ik gebruik de eheim pomp bij de weekelijkse waterwissel van ons aquarium maar ben het een beetje zat elke keer de pomp is ontlucht te krijgen alvorens hij begint met pompen. Als ik de kop zelf onderwater kan zetten zou dit een stuk gemakkelijker worden
 
Oke top ga ik het ook zo proberen! Bedankt voor jullie reacties
 
En? al de Electric boogie gedaan?
Ik zou hem niet geheel onder water houden, ik heb zo'n 2213 uit elkaar gehad voor reparatie maar die is zeker niet 100% water dicht.

220v en water gaat niet samen, helemaal niet als je dan ook nog eens je handen in het water steek
 
Is dit een geintje of zo?!

Nooit zulke dingen proberen! Dat de pomp met hars is afgedekt klopt, maar dat is meer bedoeld om bij lekkages enige bescherming te bieden en dus niet om hem onder water in werking te hebben. Dat het een tijdje goed gaat zegt niks!!

Nooit doen dus!
 
Kom kom. Gaat perfect. Is hetzelfde afgeschermd als een vijverpomp.
En die is ook 220v :)
 
peterdenhaag53 zei:
Ben benieuwd of meer forummers hier zo onvoorzichtig over denken.
Er zijn maar weinig mensen die het weten, maar het kan wel hoor, ik heb er al meer over gehoord, en zonder problemen kan zo'n e-heim potfilter onder water zijn werk doen. Je ziet het idd bij binnen en buitenvijvers. ;) Maar dan heb ik het over de potfilters van e-heim. ;)
 
Toch zou ik het nooit doen. Het is niet de bedoeling van de fabrikant en misschien kan het maar 1x fout bij je gaan.
 
Je hoef er dan natuurlijk geen slangen aan de koppelen, gewoon onder water zetten, rechtop, met filtermateriaal, gewoon de stekker in het stopcontact, en filteren maar :D
 
Vind het heel gevaarlijk advies astrid omdat dat jij weleens gehoord hebt dat het kan.
 
Ik heb het zelf met eigen ogen gezien, bij een sluierhandelaar, die had binnenvijvers met e-heim potfilters gewoon onder water, en dat gaat prima.
En ik heb het nog ergens gezien bij mensen met een binnenvijver.
Maar dan heb ik het echt over de potfilters, de ouderwetse filters van e-heim.
Maar als je het niet aandurft moet je het niet doen, maar het kan wel.
Ik durf dat echt met een gerust hart te zeggen, maar omdat weinig mensen het weten, vinden ze het eng of gevaarlijk.
 
Bij mij heeft hij een dik jaar in de vijver gestaan. Niets gevaarlijk aan.
 
Ik heb er ook weleens over gehoord en het bij iemand gezien, maar zou het nooit zelf proberen. Het is er niet voor bedoeld en er niet op gebouwd.
 
Wharfedale zei:
Ja, Heb dat een tijd gedaan in een vijvertje.

Vreemd, in de handleiding staat uitdrukkelijk, Alleen binnenshuis te gebruiken. Voor aquaristische doeleinden.

Vervolgens lijkt het me uiterst merkwaardig om een buitenfilter onder te dompelen.
Het elektra gedeelte zit ingegoten, maar het ontwerp van deze pomp is gebaseerd op buiten het aquarium te gebruiken.

Ik zeg absoluut nooit doen,

Grtz. Daan
 
astrid j Maar als je het niet aandurft moet je het niet doen zei:
Met alle respect Astrid, hoe kun je dit nou adviseren alleen omdat je het wel eens hebt gezien???
Kun je dit antwoord technisch onderbouwen of toelichten???

Ik weet zeker dat je het goed bedoelt, ik vindt het alleen erg gevaarlijk om dit zo uitdrukkelijk te zeggen.

Grt. Daan
 
Omdat diegene het zeker wist dat het kon, en hij had zelfs kleine kinderen daar rondlopen.
Daarom durf ik het te zeggen, omdat hij het al jaren zo doet.
Maar ja, ikzelf heb het gewoon via de normale weg aangesloten, en ik kan er ook niks van terug vinden op internet.
Maar goed, als het er zeker weten niet op gemaakt is, trek ik mijn advies terug.
Je zou e-heim zelf kunnen vragen natuurlijk.
Ik kan het ook niet terug vinden, maar het lijkt mij dat mensen zoiets niet zomaar doen, om even uit te proberen of het kan, want dat zou je laatste probeersel van je leven kunnen zijn, of voor de vissen.
Maar deze man was een Nederlandse Chinees die regelmatig daar naar toe ging om sluiers in te kopen, en die vertelde dat ze het daar ook zonder problemen deden.
Hij is al zolang bezig met binnenvijvers dat die heus wel weet wat veilig is en wat niet, maar dat neem ik dan aan h� , ik ben dan misschien weer te goed gelovig, en ik zag dat het prima ging. :rolleyes:
Ik kwam jaren regelmatig bij hem over de vloer ;)
En bij die andere mensen, die het ook weer bij anderen gezien hadden, deden het ook met een gerust hart.
Dus vandaar dat ik werkelijk geloof dat het kan, maar nogmaals, ik trek dit advies terug als dit complete onzin is :oops:
 
Wat ik vreemd vind aan dit verhaal is dat als het echt veilig zou kunnen dan zou fabrikant Eheim dit toch vermelden. Dan zouden de classicfilters toch aan de man/vrouw worden aangeboden als binnen-en buitenfilters of als aquarium/vijver filters? Goed voor hun omzet.

Heb meer het idee dat het dus incidenteel gedaan wordt, omdat Eheim zo'n goede kwaliteit levert met een dichtgeharst elektrisch gedeelte. Maar dat het niet de bedoeling is.

Zou het zelf niet gaan uitproberen.. Wist ook niet dat er mensen zijn die dit aandurven.
 
Ja dat is waar Peter, dan zou e-heim het misschien vermelden.
Ik vond het ook heel gek om het te zien hoor, dacht ook dat het absoluut niet kon, maar ja, het ging wel.
Jammer dat niemand zich meld bij wie het compleet de mist is ingegaan. :oops:
Maar mensen gaan dat toch ook niet zomaar uitproberen, water en elektrischiteitsapparaat even uitproberen, of dat kan, en dat meerdere het dan zomaar doen :S
 
Het is er idd niet voor ontworpen. Dan met nadruk op de pot zelf.
Maar het pomphuis kan perfect ondergedompeld worden.

Kwestie van productkennis te hebben...
 
Als de handleiding het niet expliciet aangeeft moet je er nooit aan beginnen. Dan hebben die dingen daar niet de juiste IP waarde voor en krijg je bij ongelukken een ongelooflijke hoop gelazer met je verzekering. Nog even los van de ellende die een klap van 220v je op kan leveren.
 
Zou sowieso niet mogen.
Want IEDERE handleiding zegt dat je ALLE stekkers uit het stopcontact moet halen eer je in aanraking komt.
Ok, ik doe dat ook niet. Maar wat de verzekering betreft.

Ten tweede zou je met een goeie aarding en een goeie verliesstroomschakelaar NOOIT een schok mogen krijgen.

Hier valt hij uit van de minste verliesstroom.
Nooit geen last mee gehad.

Ik merk wel dat er hier velen zijn die staan te roepen alsof ze het allemaal zo goed weten.
Als ik dit forum door lees merk ik dat het een probleem is door het gehele forum heen.
Maar blijkbaar worden mensen die de ervaring hebben hier niet serieus genomen?
 
Wharfedale zei:
Het is er idd niet voor ontworpen. Dan met nadruk op de pot zelf.
Maar het pomphuis kan perfect ondergedompeld worden.

Kwestie van productkennis te hebben...

En hoe kom jij aan die productkennis?
 
Wharfedale zei:
Zou sowieso niet mogen.
Want IEDERE handleiding zegt dat je ALLE stekkers uit het stopcontact moet halen eer je in aanraking komt.
Ok, ik doe dat ook niet. Maar wat de verzekering betreft.

Ten tweede zou je met een goeie aarding en een goeie verliesstroomschakelaar NOOIT een schok mogen krijgen.

Hier valt hij uit van de minste verliesstroom.
Nooit geen last mee gehad.

Ik merk wel dat er hier velen zijn die staan te roepen alsof ze het allemaal zo goed weten.
Als ik dit forum door lees merk ik dat het een probleem is door het gehele forum heen.
Maar blijkbaar worden mensen die de ervaring hebben hier niet serieus genomen?

Dat is een andere discussie en bij dit onderwerp ook niet aan de orde.

Gaat hier om veiligheid!
 
Dus jij hebt gemaild of gebeld oid met Eheim en expliciet het antwoord gekregen dat het onderwater gebruiken van het pompgedeelte van de eheim classics kan?
 
Was mondeling met een vertegenwoordiger van Eheim.
Maar ja. Expliciet gevraagd
 

Terug
Bovenaan