Dwerg gourami ernstig ziek? wat nu?!


R

Roosjes

Guest
Ik vind het zo zielig..

Een paar weken terug had ze ineens een wondje. Na een Asha2000 kuur knapte ze duidelijk op en kreeg weer een normale kleur (was grauw geworden).

Vandaag tussen de middag wilde ze geen groenvoer en hing maar wat in het water. Ineens zie ik dat ze een bal ter grote van een knikker in haar lijf heeft!! Ze was ook weer erg grauw van kleur.

Winkelier gebeld.
Een paar dagen terug was een andere, gezonde vis plotseling dood. Daarom moest ik eenmalig Asha2000 toedienen. Verder het dwergje apart houden. Hij verwacht een ontsteking en is bang voor besmetting als het open barst.
Ik zelf zie geen roodheid en zou dus niet aan een ontsteking denken.

Vis bleek moeilijk te pakken, dus moest het ff wachten tot mn partner thuis was. Ze at inmiddels weer mee met de groep en was weer wat bijgekleurd.
Na het apart zetten in het aquarium water, maar in een kleine vissenkom, zwom ze eerst wel. Maar nu ligt ze stil op de bodem. Ze beweegt aan 1 stuk haar zij vinnen en ademt duidelijk aan haar mond te zien.

Is ze nog te redden? Wat moeten we doen? Ik wil niet weer een vis verliezen..

Zit ze wel goed in haar upsie?
 
Kun je proberen alle vragen in dit topic zo goed mogelijk te beantwoorden?
 
Wat is je bakmaat ? 240 liter
Wat zijn je waterwaarden ? Schrijf ik zo.
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze. Juwel filter
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan? Zondag nog 25% ververst.
Om welke vis(sen) gaat het ? 1 Dwerg gourami vrouw.
Wat zijn de medebewoners ? 2 dwerggourami, 3 hoogvinkarpers , 10 chineze danio.
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ? Nee
Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk) Bult ter grote van een knikker en grauwe kleur.
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc) Esha2000
Hoelang heeft de vis het al ? Vandaag opgevallen, leek maanden terug al iets dikker, maar dacht toen gewoon aan vet.
Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ? Net geen jaar.
Heb je een foto van de symptomen? Is het nu te donker voor.
 
Laatste metingen (waarden zijn vrij constant):

PH 7,5
Gh 9
Kh 5
Nitriet 0
Nitraat 0
Ammonia 0
Po4 0
 
Niemand?
 
Roosjes zei:
Laatste metingen (waarden zijn vrij constant):

PH 7,5
Gh 9
Kh 5
Nitriet 0
Nitraat 0
Ammonia 0
Po4 0

Nitraat en Fosfaat 0, dat is wel erg laag.
Maar is wel minder goed te meten en denk ik ook niet de reden van het probleem van je vis. Ik heb het wel vaker gezien bij gourami's en vaak is het helaas met minder goede afloop.

Maar je weet nooit, misschien geeft de afzondering wel uiteindelijk verbetering. Succes ermee!
 
Pirke64 zei:
Roosjes zei:
Laatste metingen (waarden zijn vrij constant):

PH 7,5
Gh 9
Kh 5
Nitriet 0
Nitraat 0
Ammonia 0
Po4 0

Nitraat en Fosfaat 0, dat is wel erg laag.
Maar is wel minder goed te meten en denk ik ook niet de reden van het probleem van je vis. Ik heb het wel vaker gezien bij gourami's en vaak is het helaas met minder goede afloop.

Maar je weet nooit, misschien geeft de afzondering wel uiteindelijk verbetering. Succes ermee!

Weet je ook wat het is? Waardoor het ontstaat? Had het voorkomen kunnen worden? Wat kunnen we verwachten? Is het besmettelijk?
Wat heb jij/anderen gedaan dat blijkbaar niet hielp?
 
Ik Reageer even hierop.

Wat zijn de medebewoners? 2 dwerggourami, 3 hoogvinkarpers , 10 chineze danio

Dit is echt een heel slecht bestand.

Dwerggoeramie's houden van rust dus beter plaats je er geen drukke vissen bij. Ze hebben het liefste geen stroming en veel drijfplanten. Temperatuur 22 graden.

Chinse danio's zeer drukke vissen die van veel stroming houden en echte oppervlakte bewoners. Ze houden niet van drijfplanten want dat zit hen in de weg. Temperatuur 16-22 graden.

Hoogvinkarpers, Drukke vissen die van nature voornamelijk van algen leven. Ze wensen dan ook een vlokvoer op plantaardige basis zoals bv Malawi vlokken. Temperatuur 27-30 graden met een zouttoevoeging. Dit zijn eigenlijk geen vissen voor de gezelschapsbak.

Zoals je dus kan leven heb je een zeer slecht visbestand. Toevallig gekocht bij de winkelier die ook escha2000 aanraad? een middel wat al sinds 1970 niet meer is ge-update qua samenstelling en thans dus al jaren niet meer werkt omdat alles er resistent voor is.Middelen van JBL werken veel beter maar die worden 2x per jaar ge-update. Wel zijn deze 2x zo duur als Escha2000.

Ik wil niet alles op het irido virus gooien maar ik denk er wel aan. Had de vis ook plekjes op het lichaam? http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1153377
 
Ze had 1 wondje dat goed genas. Verder man keerde ze niets.. Dat kan toch niet dat virus zijn?

Ik heb net iemand gesproken die op dit forum als vissendokter beschreven staat. Omdat het niet rood is, is het geen ontsteking. Hij zegt dat het kanker is. Dit zou veel voor komen omdat ze gekweekt worden in kankerverwekkende stoffen tegen parasieten.
Volgens hem zou het niet besmettelijk zijn en zou ze beter af zijn in het aquarium.
Ik ga haar dus terug zetten omdat ik haar zie weg kwijnen.
Het zou niet te genezen zijn. Mogelijk wel te opereren, maar die kans is heel klein ivm het labyrint orgaan.
Als ze helemaal stopt met eten, maken we er een eind aan. Ze moet niet lijden.

Mocht het wel dat virus zijn, dan is het leed al geschoten en heeft het toch geen nut om haar apart te houden.
 
Over mijn vis bestand: komt idd van het advies van die winkelier. Er is in mijn omgeving niemand met oprechte kennis en ik kwam er zelf ook niet uit..
Toch kunnen ze qua waarden en temperaturen wel bij elkaar.
De hoogvin karper eet zeker niet alleen maar groen. Ze krijgen hier diverse mixen diepvries en groenvoer vlokken. Af en toe ook een stukje sinaasappel.

Maar dit is off topic. Je mag me hierover een pb sturen.
 
Ik doe niet aan pb's ik hou het graag open en leerzaam ook voor anderen.

Ik heb maar ook maar ruim 25 jaar ervaring met alle 3 de vissoorten dus wat weet ik er nu van he? :p. Wat ik vertel is denk ik ook volstrekt duidelijk? Qua temperatuurs en omgevingseissen.

Dit is wat wij noemen een horror bestand en dat zal 99% van de mensen op dit forum beamen. Je had beter voor je vissen kocht op een forum als dit informatie kunnen vragen.

Een Hoogvinkarper kan best af en toe wat dierlijks eten maar zijn verteringstelsel is afgestemd op hoofdzakelijk plantaardige voeding voeding.
 
Ik heb op internet en in het echte leven advies gevraagd. Kwam niet veel verder dan geen barbelen. Kan er nu weinig aan doen en zo druk zijn ze niet. De vissen die ik terug heb gebracht (goud gourami) waren veel drukker.
Ik heb de waarden destijds opgezocht en het zou volgens meerdere sites kunnen. Meer had ik denk ik niet kunnen doen?

Nu kan ik er niets aan veranderen en maak ik me drukker om mijn dwergje..

Ik wil zeker niet onvriendelijk, eigenwijs of wat dan ook over komen, alle hulp is welkom. We zijn van heel ver gekomen (diverse algen waaronder baard alg en mogelijk blauw alg, maar dat is over. Alleen nu kort weer een paar algjes. Niet verontrustend.
 
Ik heb wel nog een potje meervallen voer dat mij verkocht werd toen ik nog algeneters had. Zal ik dat fijn maken en extra voeren? Voor de hoogvin karpers.
 
Ik kan met je meegaan dat die gourami nu prioriteit heeft, maar daarna is het toch echt van belang om je bestand aan te pakken voordat er nog meer doden vallen vanwege de slechte combinaties.

~ Ivo
 
Diverse barbelen zouden wel samen met Goeramie's kunnen hoor. De Puntius gelius en titteya sowieso. Maar goed het is erg jammer dat je op zoveel onzin bent gestuit wat betreft je visbestand. Zoeken op omstandigheden van de vissen in de natuur brengt vaak al enoge duidelijkheid.

Is dat meervallen voer op plantaardig of dierlijke basis?

De Hoogvinkarper in de natuur. http://www.youtube.com/watch?v=F9o5kNxmNH4
 
Nogmaals: ik heb het toen opgezocht. Er was mij toen iets onduidelijk en toen heb ik dat aan de verkoper gezegd. Die gaf een verklaring.

De sera wels chips:
Vismeel, graan, biergist, spirulina, melkpoeder, visolie, kruiden, volei poeder, wilgen schors, elsen hout, brandnetel, rupsklaver, mos, zee alg, spinazie, paprika, peterselie, groenlipmossel meel, wortel en knoflook.

Wat ze al kregen was jbl Novo granovert mini.
Plantaardige bij producten, groente, vis, vis bij producten, graan, plantaardig eiwit extracten, algen, week dieren, kreeft achtigen, kleurstof, anti oxidant (natuurlijke vitamine e extracten).

Dan denk ik dat wat ik nu geef het beste is? Op die kleurstoffen na..

Ik heb trouwens ook spirulina en chlorella (bio) tabletten voor menselijke consumptie..
 
Mijn vriend gaat zo zoeken, maar ben bang dat ze al weg is of dat wij haar moeten gaan helpen. Sinds gister tussen de middag is ze niet meer komen eten en sinds vanmorgen is ze niet gezien.. :(
 
Af en toe ook een stukje sinaasappel.??/

Zou maar goed zoeken.
Anders kans op een uitbraak.

Ik gooi in elke bak 1 of 2 gekookte mosselen.
 
Een uitbraak van wat?
 
M,ja, weet ik veel wat dde vis had?
IK verwachte je al.hahahaha
 
Ze leeft nog.. maar als ze zo weer niet wil eten... Ik vrees het ergste..

Een kanker uitbraak? Moet niet gekker worden..
 
ze zwemt. Heeft een normalere kleur. At iets. Maar nu is er wel rood zichtbaar.. stress? Of gespatte aderen?

Ik zal proberen fotos te plaatsen.
 
Uhm... ik ontdek net een schuimnest en zag de 2 gouramis in elkaar draaien... hebben jullie foto's van een dwerg met kuit?
 
Ik heb een filmpje gevonden:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=n3ic9z76pxU[/video]

Ik denk dat die net zo dik is en opdezelfde plek als de onze. Alleen heeft ze haar eigen kleur behouden en die van ons is dus anders geworden.

Maar ineens snap ik waar mijn drijf planten gebleven zijn.. Ze hebben er een schuimnest van gemaakt!!

Ik ga ff foto's uploaden.
 
Schuimnest van drijfplanten:
6D-sU86Enf75LYQa0Sik_njmQdUiFgUZ.jpeg


Mannetje plukt het laatste beetje drijfplant kaal en het vrouwtje erbij:
6D-sU86Enf75LYQa0Sik_njmQdUiFgUZ.jpeg


Het vrouwtje:
6D-sU86Enf75LYQa0Sik_njmQdUiFgUZ.jpeg


6D-sU86Enf75LYQa0Sik_njmQdUiFgUZ.jpeg


6D-sU86Enf75LYQa0Sik_njmQdUiFgUZ.jpeg



Sry voor de kwaliteit, het is mijn mijn 8 mp telefoon gedaan, maar de vis is te snel voor mijn foon..

Op deze foto's ziet haar kleur er redelijk uit. Ik vraag me af of het niet aan de lichtinval ligt.. Dat ze op het ene moment een andere kleur lijkt te hebben als op het andere moment? Ze glimt wel.

Ze zwemt nu al een tijdje heerlijk in de rondte.. Mss toch niet zo ziek als wij dachten? Mss toch geen kanker? Maar heeft ze gewoon kuit?

Wat denken jullie?
 
Ik zie geen legbuis, jij misschien wel? Want dan zou het mee kunnen vallen :)Anders..... :(
 
meksjoef zei:
Ik zie geen legbuis, jij misschien wel? Want dan zou het mee kunnen vallen :)Anders..... :(

Hoe ziet een legbuis eruit?

Ik zie wel wat zwarts bij de buik in, maar weet niet of dat een verkleuring van de vin is.

Hoe lang of op welke momenten zou die buis zichtbaar moeten zijn?

En het mannetje zou toch geen intresse moeten hebben in een zieke vis? En een zieke vis toch ook niet in het mannetje?

En hoe lang zou het kuit in het vrouwtje kunnen blijven zitten?
 
Wel een heel leuk gezicht hoe die gourami bezig is!
 
Ooh, ik heb vaak genoeg gezien dat zieke vrouwelijke guppen haast dood werden geneukt door de mannen.
 
visstisck zei:
Ooh, ik heb vaak genoeg gezien dat zieke vrouwelijke guppen haast dood werden geneukt door de mannen.

Ik ben blij dat ik geen gup ben hahahahahaha "what a way to go" :D
 
Ja, dat is erg triest hoor. Kom wel eens in een soort buurtcentrum waar ze een aquaria hebben, met guppen. De ��n zwemt met een kromme rug, de ander is zo mager als wat, de andere schommelt en komt niet vooruit. En dan zitten er maar 4 vrouwelijke jonge guppen en zeker 8 mannen.Nou, ik hoef jullie niet te vertellen hoe dat er aan toe gaat voor de vrouwen, want ze worden allemaal te grazen genomen.

En zieke vissen en toch nog weten te voortplanten kan zeker wel. Heb zelf een keer een ramirezi gehad die onder de witte stip zat en toch ging leggen..
 
Confused :S
 
Ja, de drang om voort te planten gaat onder barre omstandigheden gewoon door, zie je ook bij goudvissen in een kom, die gaan ook gewoon paaien en eitjes leggen.
 
Botia zei:
Ik doe niet aan pb's ik hou het graag open en leerzaam ook voor anderen.

Ik heb maar ook maar ruim 25 jaar ervaring met alle 3 de vissoorten dus wat weet ik er nu van he? :p. Wat ik vertel is denk ik ook volstrekt duidelijk? Qua temperatuurs en omgevingseissen.

Dit is wat wij noemen een horror bestand en dat zal 99% van de mensen op dit forum beamen. Je had beter voor je vissen kocht op een forum als dit informatie kunnen vragen.

Een Hoogvinkarper kan best af en toe wat dierlijks eten maar zijn verteringstelsel is afgestemd op hoofdzakelijk plantaardige voeding voeding.

Ben het er ook mee eens.
 

Terug
Bovenaan