Draadalgenplaag


Kelvin waardes zijn gebaseerd op het in het witte licht aanwezige spectrum. Overigens is men in Wageningen al wat langer bezig met onderzoeken op dit gebied. Daarbij is wel duidelijk geworden dat er nog zeer veel zaken onbekend zijn. Maar wat ik weet ik heeft wel een grondslag op ervaringen gedurende een lange tijd. Het was niet voor niets dat vroeger toen we veel minder toevoegingen kende als nu dat witter licht niet noodzakelijk tot een betere groei leidde. We waren juist dat wat gelige licht nodig. (Zeg maar 830/840 op TL gebied.) Groen licht wordt overigens grotendeels gekaatst door planten. Vandaar ook dat wij ze zien als groen! De efficiëntie is zeker niet gelijk te stellen.

Kelvin waardes in (LED)lampen zijn puur gebaseerd op de toon/hue die we als mens zien. Hoe geler, hoe lager de waarde. Zegt niets over het spectrum.
 
De planten zijn absoluut niet lichtbehoeftig. Ik wil ook geen plantenbak verder. Gewoon wat Javavaren, Sumatravaren, drijfbamboe, Japanse waternavel op de bodem, Cyperus helferi en ik wil Cryptocoryne gaan halen. Geen veeleisende planten voor co2 denk ik zo.
Dus daar zit de oplossing ook niet, denk ik.

Ik ga zo eerst naar Verduijn, m'n waterwaarden laten testen. En dan alles, ook nitraat, fosfaat, ph, co2 enz enz.

Het is zo jammer dat Juwel dit licht gebruikt in de nieuwe bakken. Het is gewoon veel te intens.
Ik kan bevestigen dat de led lampen van juwel echt problemen geven. Ik ben na 1 maand voor mijn rio led 450 overgestapt naar de fluval plant led 3.0 beter gezegd naar 2 fluval plant led 3.0 - deze kon ik in de lampenhouders plaatsen door t3/t5 houders te gebruiken die hiervoor speciaal worden verkocht. Ik diende er 2 te plaatsen omdat de lichtopbrengst van de grootste fluval 4500 lumen is. Je kan deze lampen met je smartphone programmeren. Mijn broer heeft een rio led 350 en die is overgestapt naar de Juwel Helialux Spectrum met een smartcontrol. Die is vergelijkbaar met de fluval en is ook controleerbaar via de smartphone. Voordeel is dan wel dat dit systeem perfect past op juwel aquariums.
 
Kelvin waardes in (LED)lampen zijn puur gebaseerd op de toon/hue die we als mens zien. Hoe geler, hoe lager de waarde. Zegt niets over het spectrum.

Dat is niet wat ik bedoelde. Kelvin is een norm. Eigenlijk een temperatuurwaarde die ook voor kleur gebruikt wordt. Een dalende golflengte t.o.v. een stijgende temperatuur. Blauw is koel, rood aan de andere zijde is warm. De kelvin waardes zijn gebruikt om aanduidingen te gebruiken in feite op wit licht. Maar wit licht heeft alle kleuren in zich. TL 830 heeft een kelvin waarde van 3000, gelig licht dat ontstaat door het rood in het wit. Kelvin waardes zijn in dit zin gerelateerd aan de golflengtes (nanometers) in het kleurenspectrum die we zien bij de witlicht afbuigingen door een prisma.
Excuus, ik realiseer me dat we iemands topic vervuilen....
 
Ik kan bevestigen dat de led lampen van juwel echt problemen geven. Ik ben na 1 maand voor mijn rio led 450 overgestapt naar de fluval plant led 3.0 beter gezegd naar 2 fluval plant led 3.0 - deze kon ik in de lampenhouders plaatsen door t3/t5 houders te gebruiken die hiervoor speciaal worden verkocht. Ik diende er 2 te plaatsen omdat de lichtopbrengst van de grootste fluval 4500 lumen is. Je kan deze lampen met je smartphone programmeren. Mijn broer heeft een rio led 350 en die is overgestapt naar de Juwel Helialux Spectrum met een smartcontrol. Die is vergelijkbaar met de fluval en is ook controleerbaar via de smartphone. Voordeel is dan wel dat dit systeem perfect past op juwel aquariums.
Hoe bevalt de helialux?
Ik durf dus eigenlijk geen helialux te nemen omdat de multilux zo tegen vallen. Straks zit ik nogmaals met zo'n miskoop. Ik baal nu al ontzettend dat ik nieuwe verlichting moet kopen voor een splinternieuwe bak.
 
Hoe bevalt de helialux?
Ik durf dus eigenlijk geen helialux te nemen omdat de multilux zo tegen vallen. Straks zit ik nogmaals met zo'n miskoop. Ik baal nu al ontzettend dat ik nieuwe verlichting moet kopen voor een splinternieuwe bak.
Ik dacht dat dit al een verkooptruk van Juwel was om sowieso een extra verlichting te verkopen. Mijn broer is zeer tevreden van de helialux spectrum omdat dit perfect instelbaar is. Zijn aquarium ziet er ook goed uit - heeft ook weinig algen, de verlichting ziet er wel "witter" uit als mijn verlichting. Wel CO2 + voeding jbl proflora ferropol + 8 uur licht + water van waterleiding is een van de zachtste in België met slechts 1 negatief punt namelijk silicaten in het water waardoor hij filtert over silikatex van JBL+ elke week een waterverversing van 100 liter + het voordeel dat hij geen extra licht van vensters krijgt. Zijn waterwaarden (meten is weten-watertesten zijn essentieel) zijn keer op keer elke week ok. Ik ben wel overtuigd dat het niet meer lukt zonder CO2. Je krijgt de gouden driehoek niet rond zonder de toevoeging van co2. Bovenaan de driehoek heb je de verlichting. De onderste hoeken zijn de voedingsstoffen (nitraat, fosfaat, sporenelementen, …) en CO2. Al deze elementen moeten goed op mekaar afgestemd zijn voor een mooie bak met weinig algen. Je moet je niet alleen concentreren op de verlichting maar ook naar een balans zoeken met de bemesting en de CO2. Als laatste redmiddel kan je wel chemische preparaten gebruiken om de algen in de beginfase snel onder controle te krijgen. (eheim algozid - JBL Algol) Wel opletten sommige planten zijn er niet zo scheutig op en slakken en garnalen leggen wel eens het loodje. Zeer strikt de voorschriften volgen.
 
Ik heb niet je volledige topic gelezen, maar dit is mijn ervaring in het kort om aan algen af te gekomen.
Omdat ik niet wilde meten (testkoffers oid), wat jij ook niet wilt, ben ik gaan kijken naar goedkope voedingen. Ik kwam destijds uit op poeders (dosing zelf aanmaken) voor EI-methode (wekelijks verversen). Dit heb ik aangeschaft ipv vloeibaar. Ik had wel EasyLife Carbo.

Buitenom de voedng heb ik Colombo Profi set 800g CO² (4 maanden op 240L, bijna 1 jaar op 60L). Goedkopere manier is volwaardige set, maar aanschaf is duurder. In Combinatie van EasyLife Carbo met verhoogde dosing (stootkuur) was ik de alg de baas. Na 2 weken bijna alle alg weg. Zeg na een maand geen Carbo meer gebruikt maar wel overige gebruiken.

Conclusie: begin Carbo + CO² met voeding (poeders of vloeibaar). Daarna CO² en voeding.
Ik meet nooit, houd alleen vissen in de gaten.
Zou ik weer algen probleem hebben, herhaal ik het nogmaals.

PS. Ik heb T8 lampen, maar ik ga over op HVP Ledlampen.
 
Ik heb niet je volledige topic gelezen, maar dit is mijn ervaring in het kort om aan algen af te gekomen.
Omdat ik niet wilde meten (testkoffers oid), wat jij ook niet wilt, ben ik gaan kijken naar goedkope voedingen. Ik kwam destijds uit op poeders (dosing zelf aanmaken) voor EI-methode (wekelijks verversen). Dit heb ik aangeschaft ipv vloeibaar. Ik had wel EasyLife Carbo.

Buitenom de voedng heb ik Colombo Profi set 800g CO² (4 maanden op 240L, bijna 1 jaar op 60L). Goedkopere manier is volwaardige set, maar aanschaf is duurder. In Combinatie van EasyLife Carbo met verhoogde dosing (stootkuur) was ik de alg de baas. Na 2 weken bijna alle alg weg. Zeg na een maand geen Carbo meer gebruikt maar wel overige gebruiken.

Conclusie: begin Carbo + CO² met voeding (poeders of vloeibaar). Daarna CO² en voeding.
Ik meet nooit, houd alleen vissen in de gaten.
Zou ik weer algen probleem hebben, herhaal ik het nogmaals.

PS. Ik heb T8 lampen, maar ik ga over op HVP Ledlampen.
Juist die onderste regel daar gaat het bij Ts om de led lamp van 9600 k die juwel standaard in zijn bakken stopt is het probleem
Deze is niet te vergelijken met de T8 lampen die jij boven je bak hebt hangen
Daarnaast heeft Ts aangegeven dat ze geen co2 wil of veel water wissels ibv gezondheids-problemen dus de ei methode zal dan ook afvallen vermoed ik zo
Dan het gebruik van stootkuren easycarbo leuk maar link even een fout er in en dag sommige planten en als het even tegen zit ook een paar vissen.
Ts zal het echt moeten gaan zoeken in haar verlichting wil ze van de algen afkomen
 
Ik sluit mij aan bij Flipper. Ik doe wekelijks wel een verversing, met eens in de maand een XL verversing. Maar wekelijks 50% verversen gaat mij helaas niet lukken.

Een wat gedimd verlichting en planten die dat prettig vinden, behoeft gewoon geen Co2. Ik heb al 10 jaar aquaria en nog nooit Co2 gedaan en is altijd goed bevallen. Wel voeding gebruiken en vloeibare Co2.

Ik koop expres dus geen Helialux, heb ik besloten. Ik ga Juwel niet belonen voor deze rotstreek, deze marktstunt.
Ben nu aan het twijfelen tussen HVP gold line icm retro line kosten 180 euro of de Sera daylight sunrise kosten 114 euro.
 
Ik weet niet hoeveel je ververst wekelijks maar als je bv 25% kan doen dan kun je de EI volgen door de helft van de normale dosis voeding toe te voegen.
 
25% elke week idd.
Eens per maand 50.

Ik ga eerst gewoon kijken hoe het gaat met nieuwe lampen en de bestaande voeding, dwz elke dag easy Carbo /Dennerle Carbo en wekelijks profito/ Dennerle plant elixir.
Lost dat het probleem op, dan hoef ik ook niet moeilijk te gaan doen.
 
Dat snap ik en je kan desgewenst altijd het nog veranderen.
 
Juist die onderste regel daar gaat het bij Ts om de led lamp van 9600 k die juwel standaard in zijn bakken stopt is het probleem
Deze is niet te vergelijken met de T8 lampen die jij boven je bak hebt hangen
Daarnaast heeft Ts aangegeven dat ze geen co2 wil of veel water wissels ibv gezondheids-problemen dus de ei methode zal dan ook afvallen vermoed ik zo
Dan het gebruik van stootkuren easycarbo leuk maar link even een fout er in en dag sommige planten en als het even tegen zit ook een paar vissen.
Ts zal het echt moeten gaan zoeken in haar verlichting wil ze van de algen afkomen

Het probleem bij Juwel ligt echt in die absurd hoge Kelvin waarde die beter past bij een zeewaterbak. Te vaak lezen we hier op deze site over al die mensen die problemen met deze verlichting hebben.
 
Ik heb mijn beklag gedaan bij Juwel. Ze raden mij nu aan een nature lamp te plaatsen ipv de Day lamp.
Maar heb er niet zoveel vertrouwen meer in.
Mijn twijfel blijft tussen nieuwe Sera lampen of HVP Goldline. Nadeel van de Goldline is dat je zelf niet kunt instellen, het werkt alleen op vooraf geïnstalleerde programma's en er is geen nachtverlichting. Dit vind ik erg jammer.
Had al een bestelling gedaan maar die heb ik net geannuleerd. Ik neig nu toch naar Sera.
 
Ze raden mij nu aan een nature lamp te plaatsen ipv de Day lamp.
Tjonge is of juwel mee leest in dit topic want dit wist je al toch :D :D
Ligt aan je led buis van juwel de day is 9600 k das vragen om problemen
Wat je zou kunnen doen is de day vervangen voor een nature van 6500 k
daarnaast je ph waarde afstemmen op je kh waarde of anders om dit om voldoende co2 in je bak te houden
:thumbs::D:D
 
Zelf ben ik wel tevreden over de led's van jwb.
 
Ik ben nu toch voor de Goldline van HVP gegaan. Heb ook Sera gekocht maar toen ik thuis kwam, viel mijn oog op de aantal lumen en dat is zo weinig dat ik het er niet op wil wagen.
Ik heb namelijk nog wel een aantal lage planten in de bak die wel bereikt moeten worden. Met 746 lumen gaat dat echt nooit lukken.
 
Ik kan het niet heel goed zien, maar een van jouw algen lijkt wel vertakt. Google eens op cladophora en zie of je het herkent. Heb het zelf ook helaas. Je komt er niet vanaf, maar heb het wel onder controle nu. Voornamelijk door het hout uit mijn bak te halen en voor de rest te behandelen met waterstofperoxide en bergen slakken en garnalen in de bak.
 
Ik kan het niet heel goed zien, maar een van jouw algen lijkt wel vertakt. Google eens op cladophora en zie of je het herkent. Heb het zelf ook helaas. Je komt er niet vanaf, maar heb het wel onder controle nu. Voornamelijk door het hout uit mijn bak te halen en voor de rest te behandelen met waterstofperoxide en bergen slakken en garnalen in de bak.

Ik heb al eerder gemeld dat het vertakt is maar goed dat is verder niet bevestigd volgens mij.
 
Als je er op googeld dan zie je dat er veel soorten van zijn. Ook de mosbal valt eronder maar die geeft volgens mij geen problemen in onze bakken.
 
Man man.. wat ik allemaal lees...

Juwel Led verlichting en zeker de novolux en multilux zijn zeker niet de beste Led verlichting voor een aquarium maar het voldoet aan groei van makkelijke planten.
Hier draai ik ook met de Juwel 450 met de orginele led Day en Nature en ik heb geen last van algen en de planten groeien goed de problemen van de algen zullen echt gezocht moeten worden in micro en fosfaten en zo niet silicate en tekorten bij de planten met de reden dat algen ze over nemen.

Erg jammer om te lezen: " Macro's en micros heb ik geen verstand en wil ik ook niet krijgen"
Je geeft wel aan 10jaar ervaring te hebben met aquaria's dan heb je in die 10jaar toch best geluk gehad dat je weinig algen problemen hebt gekregen..we zullen het maar op geluk houden en geen beginners geluk.
Zonde want door dit te gaan begrijpen snap je ook waarom er algen kunnen ontstaan en hoe je ze ook weer weg kan krijgen.
Ik veroordeel niemand maar vind het jammer en onbekwaamd dat je zo'n instelling hebt terwijl je in deze hobby te maken hebt met dieren en planten en dus ook onder leven vallen waar jij de verantwoording hebt genomen om ze te gaan houden in een Aquarium. (Kennis en Analyzeren, evalueren in de hobby is kennis der sleutel tot sucses!)

Baardalgen kunnen door diverse oorzaken ontstaan, te weinig Co2 of te veel licht of planten hebben tekorten aan voeding en stagneren en dan nemen de algen de overhand.
Deze kan je oplossen maar dan moet je wel wat kennis opdoen/krijgen over micro's en macro's die zowel planten nodig hebben en algen ook gebruiken en MET een onbalance winnen de Algen het altijd ofwel de PLANTENGROEI driehoek

Wil je het simple oplossen dan is Esy-life Carbo of Floracell Carbo de meest effectieve manier zolang je je wel aan de maximale dagelijkse dosering houd zullen algen na enkele weken afsterven en verdwenen zijn, echter er zit een nadeel aan je zult het moeten blijven gebruiken en dan elke dag een halve dosering blijven geven. (sommige planten kunnen verslijmen bij te hoge dosering en op lange termijn schadelijk voor vissen)
Ook easy-life Algexit werkt doeltreffend maar gaat wel ten koste van al je eventuele slakken die je hebt, het bestanddeelkopersulfaat dood alle slakken in een aquarium en is slecht voor de gezondheid van vissen al je gaat overdoseren of lang gaat gebruiken dus pas hier wel mee op.

Wil je de oorzaak van het probleem aan pakken zonder chemische middelen dan zal je toch echt water moeten gaan meten op nitraten en fosfaten en kalium en ijzer en silicate testjes om te zien of hier niks scheef zit wat planten te kort kunnen komen.
Verlichting kan je dempen met drijfplanten om minder vraag naar voeding en CO2 te krijgen naar de planten om te korten op te heffen, ook een licht pause van 1 a 2uur inlasten elke dag na 4uur belichten bouw je weer wat Co2 op wat vaak ook wil gaan helpen en na deze pause gewoon weer 4-6uur belichten.

Dus de keus is aan jezelf hoe je het wil gaan bestrijden zonder Co2 toe te gaan voegen omdat je dat niet wil.
 
Erg jammer om te lezen: " Macro's en micros heb ik geen verstand en wil ik ook niet krijgen"

Ik snap wat je bedoelt echter wellicht ligt het iets genuanceerder bij TS.
Als ik naar mezelf kijk zou het een uitspraak van mezelf kunnen zijn!
Daarmee bedoel ik niet dat ik er niks vanaf wil weten en me er niet in verdiep, maar dat ik geregeld het gevoel heb dat ik professor bioloog moet zijn en ik op zijn minst een studie in moet gaan volgen, dit terwijl een aquarium mijn hobby is en niet de biologie/natuurkundige studie erachter.

Veelal kan ik er geen touw aan vast knopen en hoop ik gewoonweg een simpel antwoord als de PH moet dat zijn en de GH, KH dat om dat goed te hebben enz.
Helaas als ik bv in de winkel met iemand spreek, lijkt het al snel dat die in een hele andere taal spreekt.

Gelukkig heb ik een heldere site gevonden die aangeeft wat wat is en wat je moet doen om het goed te krijgen.
Hier kijk ik na het testen geregeld op en zoek ik van daaruit verder.

Wellicht is het dus geen onwil maar duizelt het en bedoelt TS dat die enkel een helder, simpel antwoord/uitweg wil.
Ook al is er vaak geen simpel antwoord mogelijk
 
Daarmee bedoel ik niet dat ik er niks vanaf wil weten en me er niet in verdiep, maar dat ik geregeld het gevoel heb dat ik professor bioloog moet zijn en ik op zijn minst een studie in moet gaan volgen, dit terwijl een aquarium mijn hobby is en niet de biologie/natuurkundige studie erachter.

Veelal kan ik er geen touw aan vast knopen en hoop ik gewoonweg een simpel antwoord als de PH moet dat zijn en de GH, KH dat om dat goed te hebben enz.
Helaas als ik bv in de winkel met iemand spreek, lijkt het al snel dat die in een hele andere taal spreekt.

Wij kunnen vaak al heel goed uit de voeten met basiskennis die niet al te ingewikkeld is. Ik heb ook helemaal geen kennis van scheikundige zaken namelijk maar goed als je planten goed wil houden en algen wil voorkomen dan moet je toch voor goede omstandigheden zorgen. Daarbij is plantenvoeding vaak essentieel. Op zich is het niet moeilijk want sporen en nitraat en fosfaat zijn vrij makkelijk aan te maken of kant en klaar te koop. Je hoeft dan enkel uit te rekenen hoeveel je moet toevoegen en dat is eigenlijk alles.
 
Ik veroordeel niemand maar vind het jammer en onbekwaamd dat je zo'n instelling hebt terwijl je in deze hobby te maken hebt met dieren en planten en dus ook onder leven vallen waar jij de verantwoording hebt genomen om ze te gaan houden in een Aquarium.
Dat planten enigzins te lijden hebben onder wat alg en dat dit dus niet ideaal is kan ik inkomen maar om nu te zeggen dat vissen/garnalen het slechter hebben in een aquarium met wat alg ben ik het niet eens. Heb zelf altijd wat alg op mijn planten/filter/achterwand zitten en nog nooit het idee gehad dat dit voor een probleem zorgde. Vind het voor mijn garnalen en oto's eigenlijk een voordeel.
 
Als je van de poeders 83 gram kaliumnitraat en 8 gr kaliumfosfaat neemt in 500ml dan moet je daarvan 20 ml toevoegen op elke 100 liter om te verhogen met 20/2.
Dus op zich erg simpel te doen hoor en op de kant en klare flesjes staat vast ook hoeveel je moet toedienen. Bij de sporen, csm+b, doe je 50 ml in een fles van 500 ml en daarvan geef je om te beginnen 1 ml per 40 liter dacht ik en dat kun je wat opvoeren met co2 en wat meer licht.
 
Dat planten enigzins te lijden hebben onder wat alg en dat dit dus niet ideaal is kan ik inkomen maar om nu te zeggen dat vissen/garnalen het slechter hebben in een aquarium met wat alg ben ik het niet eens. Heb zelf altijd wat alg op mijn planten/filter/achterwand zitten en nog nooit het idee gehad dat dit voor een probleem zorgde. Vind het voor mijn garnalen en oto's eigenlijk een voordeel.
Ja dat wel zo maar waarom staan er dan zoveel aquariums tekoop einde hobby... buiten verhuizen en ouderdom of die redenen gaat een aquarium de deur uit omdat men een algen bak heeft ?
Nu is het allemaal niet zo dramatische bedoeld dat iemand erg veel moeite heeft met chemische /organische stoffen in aquarium te begrijpen en zich er niet verder in wil verdiepen is alleen jammer.
 
Meeste mensen zijn idd zeer allergisch voor alg.
Alg heeft iedeen in zijn aquarium maar kan mij best voorstellen wanneer een bak helemaal groen is van alg of planten sterven iedere keer af maar men wil niet leren om waterchemie te begrijpen in deze hobby dat dan de bak uiteindelijk op marktplaats beland en vaak vissen in het riool of een sloot belanden zal geen uitzondering zijn.
Jammer maar zo gaat het helaas ook in de hobby met beginners of mensen die dan aan deze hobby beginnen en er vervolgens niks over kunnen/willen leren is erg jammer..maar helaas begin er dan liever niet aan is mijn mening.
 
Ik kan het niet heel goed zien, maar een van jouw algen lijkt wel vertakt. Google eens op cladophora en zie of je het herkent. Heb het zelf ook helaas. Je komt er niet vanaf, maar heb het wel onder controle nu. Voornamelijk door het hout uit mijn bak te halen en voor de rest te behandelen met waterstofperoxide en bergen slakken en garnalen in de bak.
Iemand anders riep dit ook al. Weet even niet meer wie.
Ik ga binnenkort maar eens een aantal japonica bijplaatsen en ook een aantal slakken. De Sulawesi slak past mooi in deze bak. Ik moet alleen even m'n Helena slak opzoeken en eruit halen. Die kan ik dan weer kwijt in m'n kleine bakje.
 
Ik blijf ook kampen met draad en penseelalg.
Nadat ik weet dat er voeding in zit, kan het enkel aan de CO2 of stroming liggen.
Ondanks toevoeging van CO2 blijft mijn dropchecker blauwig, dus ik vermoed dat er niet genoeg opgenomen wordt, of dat het de planten niet bereikt. Het gekke is dat er zelfs draadalg is op de achterwand op de plaats waar de CO2 opborrelt.
 
Echt een hardnekkig probleem. Ik moet zeggen dat het dimmen van het licht met de buisjes wel al wat helpt. Ik merk minder snel nieuwe algen. Maar m'n plantengroei blijft minimaal. De Sumatravaren zou binnen no time een dikke vette plant moeten worden maar er gebeurt niks.

Morgen ga ik wat mini japonica garnalen ophalen.
 
Nou, niet dus...
Ziek. :stars:Dus geen japonica s vandaag.

Bovendien waren ze nog geen centimeter groot en denk ik dat m'n knorries ze direct opeten. Ik moet toch aan gewone japonica garnalen gaan denken, denk ik..
 

Terug
Bovenaan