Draadalgenplaag


Zat ik net naar te kijken.
Nadeel vind ik dat het niet precies de juiste maten heeft. Juwel heeft wel exact de geschikte maten. Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel.
Kun je met die daytime alles instellen, zonsopgang (rood) , ondergang (blauw), wolken enz?
Ik zie geen mogelijkheden om met kleur te werken. Vond bij de HVP strip in de avond het blauwe licht zo mooi.
Daytime heeft wel de juiste maten hoor sterker nog je kan een mooi profiel krijgen die perfect op jouw juwel is afgestemd kun je zelfs de kleppen hergebruiken.
1 https://www.azaqua.nl/daytime-eco-l...ouwen-naar-led-verlichting#/220-type-juwel_80
2 https://www.azaqua.nl/daytime-matrix/daytime-matrix-profiel#/737-type-matrix_80
3 https://www.azaqua.nl/daytime-matrix/daytime-matrix-module-neutral-white 2a3 stuks
4 https://www.azaqua.nl/daytime-matrix/daytime-matrix-module-ultra-blue-red-white 1 stuks
5 https://www.azaqua.nl/daytime-matrix/daytime-matrix-kabel-man 1 maal
en nog een tc420 en een 24 volt voeding
Maar 1 nadeel bij dit geheel de knip raakt wel behoorlijk leeg maar dan heb je ook wat :cool: :D :D
Ook handig https://daytime.de/service/licht-leistungskalkulator/
En https://daytime.de/service/preiskalkulator/
 
Laatst bewerkt:
Zat ik net naar te kijken.
Nadeel vind ik dat het niet precies de juiste maten heeft. Juwel heeft wel exact de geschikte maten. Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel.
Kun je met die daytime alles instellen, zonsopgang (rood) , ondergang (blauw), wolken enz?
Ik zie geen mogelijkheden om met kleur te werken. Vond bij de HVP strip in de avond het blauwe licht zo mooi.

De daytime matrix zou je met 1 kleurmodule denk ik net een kleureffect kunnen bereiken in je bak. Hieronder een voorbeeld op een 120cm bak in een donkere kamer met 1 module waarbij blauw en rood samen op 4% intensiteit branden. Ziet er een beetje artificieel uit maar dan zie je wel goed de stralingshoek.

example.jpg
 
Waarom daytime ipv juwel?
Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Heb de waterwaarden trouwens.
No3 0
Po4 2+
Kh 5
Ph 7 a 7,5
Fe 0,1
Gh 10
Co2 4 mg/l

Heb een fosfaatkiller meegenomen en die doe ik erin ipv de nitraat spons want daar zit natuurlijk een disbalans.
Ook heb ik even een goedkope Co2 set meegenomen, met tabletten van Sera. Waarschijnlijk niet ideaal en duurder, maar ik wil eerst bekijken wat verhoging van Co2 voor effect heeft. Mocht dat bevallen, kan ik altijd nog een duurdere set aanschaffen voor de lange termijn. Heb ook een Co2 meetsetje meegenomen om het in degaten te kunnen houden. Tevens info over verlichting. Sera heeft ook wat voordelige opties qua lampen en controller. Kosten iets van 179 euro alles bij elkaar.

Opties opties...
 
Laatst bewerkt:
Beste allen.
Graag zou ik wat advies krijgen over welke Co2 installatie ik het beste op mijn bak kan zetten. Ik krijg de draadalg maar niet onder controle. Mijn planten groeien bijna niet, de alg des te meer.
Ben van plan om binnenkort m'n water even mee te nemen naar Verduijn om te laten testen. Ik weet nu dus geen waterwaarden.
Maar dat ik een Co2 probleem heb, lijkt me duidelijk. Dagelijks easy Carbo toevoegen leverde mij 2 dode knorgoerami's op en geen resultaat. Dus dat is niet de oplossing.

Ik wil een super simpel Co2 systeem. Niet zo'n buis die je ondersteboven erin moet hangen, want die dingen gaan echt altijd los. Blijven nooit hangen.
Dus wel iets met bellenteller enz. Maar het moet ook veilig zijn en niet te groot en zeker niet te ingewikkeld want ik ben echt heel slecht met techniek.

Wat raden jullie mij aanBekijk bijlage 285731Bekijk bijlage 285732Bekijk bijlage 285733?

Wanneer je er geen omkijken naar wilt hebben is een volautomatisch systeem aan te raden . Dus met controller en electrode. Heb ik ook, hoewel mijn versie een eigenbouw is.
Ik kreeg net reactie op Facebook. Het zou zomaar aan de lichtintensiteit van de Juwel lampen kunnen liggen. Dat vermoeden had ik al.

Mijn licht brandt op dit moment echter slechts 6 uur per dag. Ik kom van 8 uur en ben telkens geminderd in de hoop het onder controle te krijgen. Maar het helpt niet. Enige wat er volgens mij gebeurt, is dat de planten te kort licht hebben om tot een volledige groei te komen.

Ik voeg eens per maand Sera plantenvoeding toe en elke dag easy Carbo /Dennerle bio Carbo. Easy Carbo ben ik mee gestopt.
Zijn er meer mensen met een juwel aquarium die hier last van hebben?
De ledverlichting van Juwel heeft m.i. een te hoge kelvinwaarde. Waarschijnlijk doen ze dit vanuit een marketing motief. Het lijkt namelijk of er een bak licht afkomt maar planten zien licht anders als wij. Het licht zou meer warmwit/rood moeten bevatten. De Juwel leds lijken warempel wel bedoelt voor een zeeaquarium.
 
De ledverlichting van Juwel heeft m.i. een te hoge kelvinwaarde. Waarschijnlijk doen ze dit vanuit een marketing motief. Het lijkt namelijk of er een bak licht afkomt maar planten zien licht anders als wij. Het licht zou meer warmwit/rood moeten bevatten. De Juwel leds lijken warempel wel bedoelt voor een zeeaquarium.

Ik heb hier de Aquatlantis Fusion 120 en die geeft 6700K dus ook vrij wit en gelukkig heb ik met wat spelen met de snoeren de kleur deels kunnen aanpassen naar iets geler.
 
Ik ben het niet eens met de verplaatsing van deze topic. Ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn draadalg en niet perse naar een Co2 installatie.

Graag terug plaatsen naar oorspronkelijke subforum.

Macro's en micros heb ik geen verstand van en wil ik ook niet krijgen. Ik heb al 10 jaar aquaria en heb het altijd gedaan met zo af en toe eens wat voeding en geen Co2 of andere gekke dingen.

Ik zit nu te bedenken of ik Juwel Helialux verlichting zal aanschaffen. Dan kan ik de verlichting veel beter reguleren.
Juwel Helialux heeft hetzelfde probleem als ik hierboven al omschreef. Dan zou ik gaan voor een ander degelijk merk. Persoonlijk kan ik JMB aanbevelen.
 
Tja omdat draadalg een Co2 probleem is.

Zijn er mensen met ervaring met Juwel Helialux verlichting, nieuwe generatie? Ik las ergens dat er geen rood in zit, klopt dat?
En welke verlichting kan men mij anders aanraden voor een 80 cm juwel bak? Ik zou graag weer de mogelijkheid willen om licht te dimmen en om zonsopgang en zonsondergang na te bootsen enzo.
Er zit rood in de nieuwere versies maar nog veel te weinig, zo vind ik.
 
Ik wissel wekelijks ongeveer 40%.

Ik heb standaard plantenvoeding. Van Sera maar eerst had ik het van Easyl life Profito.
Heb nu trouwens nieuwe van Dennerle staan.
Bij die van Sera staat expliciet vermeld dat de voeding voor een maand de planten voorziet van voeding. Toen ik Easy life gebruikte, deed ik het elke week na de waterwissel.
Ik ga de Sera laten staan en ga nu de Dennerle gebruiken.

Probleem met het dagelijks toevoegen van Co2 vind ik de tijden. In de ochtend is de bak nog donker en word er niks opgenomen. Dan ga ik naar m'n werk en ben ik pas rond 18:00 thuis. Soms vergeet ik het dan en soms denk ik er pas om 20:00 uur aan. Dan is mijn licht nog maar 2 uur aan en wordt het waarschijnlijk ook niet meer opgenomen.
Dat zijn mijn dilemma's.

Ik heb nu de lichtintensiteit terug gebracht door een soort pijpje over mijn led buis te schuiven. Ook heb ik drijfplanten vastgezet zodat ze ook bij de uitstroom blijven. Verder zeeer veel draadalg en puntalg weggehaald.

Komende week maar weer proberen om Dennerle vloeibare Co2 te combineren met de voeding van Dennerle en kijken hoe het loopt.
Maandelijks voeding toedienen? Ook een plant kan niet ongelimiteerd, voor een maand, opnemen net als een mens dat ook niet kan. Voor een maand voeding geven is helemaal fout. Zelfs doseer ik, weliswaar automatisch, dagelijks. Wekelijks voeden vind ik eigenlijk al royaal. Wanneer je bang bent dat je een dosering CO2 vergeet is een automaat de oplossing zoals ik hierboven al aangaf. Bovendien zorgt zo'n ding dag en nacht voor een stabiel niveau, ook belangrijk bij het bestrijden van alg.
 
Waarom daytime ipv juwel?
Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Heb de waterwaarden trouwens.
No3 0
Po4 2+
Kh 5
Ph 7 a 7,5
Fe 0,1
Gh 10
Co2 4 mg/l

Heb een fosfaatkiller meegenomen en die doe ik erin ipv de nitraat spons want daar zit natuurlijk een disbalans.
Ook heb ik even een goedkope Co2 set meegenomen, met tabletten van Sera. Waarschijnlijk niet ideaal en duurder, maar ik wil eerst bekijken wat verhoging van Co2 voor effect heeft. Mocht dat bevallen, kan ik altijd nog een duurdere set aanschaffen voor de lange termijn. Heb ook een Co2 meetsetje meegenomen om het in degaten te kunnen houden. Tevens info over verlichting. Sera heeft ook wat voordelige opties qua lampen en controller. Kosten iets van 179 euro alles bij elkaar.

Opties opties...
Die CO2 waarde is in ieder geval veel te laag. Die zou zo rond de 23 mg/l moeten zijn. Maar ik weet niet hoeveel waarde ik aan die CO2 meting moet hechten want je voegt Carbo toe? En dat wordt niet meegenomen in deze (CO2) meting.
 
Waarom daytime ipv juwel?
Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Heb de waterwaarden trouwens.
No3 0
Po4 2+
Kh 5
Ph 7 a 7,5
Fe 0,1
Gh 10
Co2 4 mg/l

Heb een fosfaatkiller meegenomen en die doe ik erin ipv de nitraat spons want daar zit natuurlijk een disbalans.
Ook heb ik even een goedkope Co2 set meegenomen, met tabletten van Sera. Waarschijnlijk niet ideaal en duurder, maar ik wil eerst bekijken wat verhoging van Co2 voor effect heeft. Mocht dat bevallen, kan ik altijd nog een duurdere set aanschaffen voor de lange termijn. Heb ook een Co2 meetsetje meegenomen om het in degaten te kunnen houden. Tevens info over verlichting. Sera heeft ook wat voordelige opties qua lampen en controller. Kosten iets van 179 euro alles bij elkaar.

Opties opties...
Ik snap niet zo goed waarom je dit bedrag wel aan licht wil uitgeven maar niet aan een co2-systeem? Los daarvan, die kun je ook 2ehands op marktplaats halen.
 
Precies dit laatste.

Mijn vraag gaat over het weghalen van de alg. Ik ben niet op zoek naar mogelijkheden om een giga plantenbak op te bouwen. Alle planten die ik heb en wil, zijn allemaal niet heel lichtbehoeftig en vereisen geen Co2 of andere bijzondere dingen.

Ik heb al 10 jaar aquaria en doe het altijd met eens per week plantenvoeding en om de dag eens wat Carbo. Is nooit een probleem geweest in mijn eerste 3 aquaria.

Daarom twijfel ik of een Co2 installatie mijn probleem gaat oplossen. Wat opvalt, is dat de meeste draadalg achterin de bak zit. Daar waar de day ledbalk hangt. Ik vermoed echt dat deze ledbalk met z'n 9000 kelvin gewoon niet geschikt is. Ik had zelf al het vermoeden dat hier een probleem schuilt.

De te hoge fosfaat en te lage nitraat werken ook niet echt mee. Ik heb de Phorax fosfaatremover in de bak gedaan en laat deze er zeker 2 weken in. Daarna ga ik opnieuw laten meten. Het hoeft natuurlijk niet op 0 te komen staan. Maar als ik uiteindelijk de waterwaarden op orde heb, dan blijft het feit wel dat de verlichting van deze juwel bak gewoon niet correct is.
Vandaar mijn voorkeur om het licht aan te passen ipv co2 toe te voegen.
 
Bak staat er nu zo bij. Krijg niet alles draden weg, zit helemaal om het hout gewikkeld.
Ik vind de kleur van de verlichting ook echt niet mooi en denk echt dat hier m'n voordeel te behalen valt.
IMG_20191224_162751.jpg
IMG_20191224_162745.jpg
IMG_20191224_162740.jpg
IMG_20191224_162734.jpg
 
We geven hier eigenlijk foutief advies
De TS vraagt eigenlijk niet een snellere groei met meer snoeiwerk .
Maar een trage groei die algarm is
Niks hoor goede verlichting hoeft niet voor meer groei te zorgen wel minder algen door de hoge k waarde van de juwel krijg je juist die algen bende
9600 k hoort niet boven een planten bak war Ben al aangeeft meer richting zee water gebeuren
 
dat je de kleur niet mooi vindt ok ,maar planten groeien onder 10000k
 
Niks hoor goede verlichting hoeft niet voor meer groei te zorgen wel minder algen door de hoge k waarde van de juwel krijg je juist die algen bende
9600 k hoort niet boven een planten bak war Ben al aangeeft meer richting zee water gebeuren
Ik las dit idd al eerder. Juwel heeft z'n nieuwe bakken ook meer gericht op zeewater. Er zit een extra opening voor een afschuimer in de kap etc.


dat je de kleur niet mooi vindt ok ,maar planten groeien onder 10000k
Mag ik vragen wat je bedoelt met deze opmerking? Is volgens jou de Kelvin waarde van 9000 geen probleem?

Ik keek net in de bak en zag dat juist de day led voorin hangt en de nature juist achter. Ik dacht andersom.
Anyway, ik ben ervan overtuigd dat ik niet ga voor de Juwel helialux. Ik heb bij verlichting een subtopic geopend om te bekijken wat voor tips daar binnen komen.
 
Planten hebben ook rood licht nodig en 9000K is erg veel maar oud lid HVA had de mooiste showbakken met een Kelvin van ik dacht zo n 8000.

Dat hangt heel sterk af van het plantenbestand. En het heeft weer alles te maken met de vaker genoemde tolerantie die planten in meer of mindere mate hebben. Maar de meeste planten zullen het best tot wasdom komen onder "daglicht". En dit ligt toch echt op een kelvinwaarde zo rond de 5000 kelvin.
 
Ja dat is waar Ben en de een heeft meer rood nodig dan de ander. Ik zat ook altijd op zo n 400K en dat vonden veel planten prettig en ik vond dat gelige mooi om te zien.
 
Ik hou ook van dat gelige licht.
Ik heb nu de dimmers op de led buizen gegaan, gewoon opengeknipte plastic hoesjes, die je normaal voor elektra gebruikt.
Nu is de intensiteit minder, maar het valt nog meer op dat het licht vrij blauw is.
Erg mooi voor zeewater bakken, maar dus echt niet voor mijn bak.
 
Niks hoor goede verlichting hoeft niet voor meer groei te zorgen wel minder algen door de hoge k waarde van de juwel krijg je juist die algen bende
9600 k hoort niet boven een planten bak war Ben al aangeeft meer richting zee water gebeuren
Sorry, maar nu zit je onzin te verkopen. 9600k kan príma boven een plantenbak; je moet alleen niet de verwachting hebben dat je dan een lowtech bak kun blijven hebben. De vraag naar voedingsstoffen (waaronder co2) neemt dan explosief toe (maar da's ook omdat die lampen niet alleen witter, maar ook vaak sterker zijn). Voorbeeld: ADA Solar RGB, tussen de 9000K en 12000K.
 
Sorry, maar nu zit je onzin te verkopen. 9600k kan príma boven een plantenbak; je moet alleen niet de verwachting hebben dat je dan een lowtech bak kun blijven hebben. De vraag naar voedingsstoffen (waaronder co2) neemt dan explosief toe (maar da's ook omdat die lampen niet alleen witter, maar ook vaak sterker zijn). Voorbeeld: ADA Solar RGB, tussen de 9000K en 12000K.
Onzin? Planten groeien het beste bij daglicht. En dat is zo rond de 5000 kelvin.
Naar die ADA verlichting heb ik trouwens met enige verbazing gekeken. 3000 tot 3500 lumen, wordt meestal op zo'n 20/30 cm gemeten, bij een vermogen van 130 watt. Dat is weinig! 21000 lux op 30 cm. gemeten, dat betekend dat er op die korte afstand al een enorm verlies is. (De norm: 1000 lumen geeft op een vierkant meter oppervlak 1000 lux.) Bovendien gaat het hier ook nog om een lamp die ver van het wateroppervlak hangt. Dan kijk ik eens naar de grafiek die men zelf opvoert en dan kijk ik met nóg meer verbazing naar de waterdoordringbaarheid van de kleuren. Blauw en rood schelen maar weinig, dat is raar. Groen ligt ook bijna even hoog als blauw maar hoger dan groen? Ik heb zo mijn bedenkingen bij dit lampje. Duur maar, voor mij, niet goed!
Schermopname (17).pngSchermopname (16).png
 
Laatst bewerkt:
Planten hebben ook rood licht nodig en 9000K is erg veel maar oud lid HVA had de mooiste showbakken met een Kelvin van ik dacht zo n 8000.
Heb ik hier het vermoeden van tl verlichting John :juggle:
Sorry, maar nu zit je onzin te verkopen. 9600k kan príma boven een plantenbak; je moet alleen niet de verwachting hebben dat je dan een lowtech bak kun blijven hebben. De vraag naar voedingsstoffen (waaronder co2) neemt dan explosief toe (maar da's ook omdat die lampen niet alleen witter, maar ook vaak sterker zijn). Voorbeeld: ADA Solar RGB, tussen de 9000K en 12000K.
Sorry maar das wel een hele rare opmerking dat ik onzin zit te verkopen
Heb nergens gezegd dat het niet kan alleen die 9600k hoort niet boven een planten bak meer niet
Je geeft het zelf ook eigenlijk al aan (De vraag naar voedingsstoffen (waaronder co2) neemt dan explosief toe) er zijn planten soorten die daar nou niet fijn op reageren zelfs er dood aan gaan om nog maar te zwijgen over de nadelige gevolgen voor de vissen
De lamp die je als voorbeeld aanhaalt is appels met citroenen vergelijken lijkt in niets op de lampen die Ts er boven heeft liggen.
 
Onzin? Planten groeien het beste bij daglicht. En dat is zo rond de 5000 kelvin.
Naar die ADA verlichting heb ik trouwens met enige verbazing gekeken. 3000 tot 3500 lumen, wordt meestal op zo'n 20/30 cm gemeten, bij een vermogen van 130 watt. Dat is weinig! 21000 lux op 30 cm. gemeten, dat betekend dat er op die korte afstand al een enorm verlies is. (De norm: 1000 lumen geeft op een vierkant meter oppervlak 1000 lux.) Bovendien gaat het hier ook nog om een lamp die ver van het wateroppervlak hangt. Dan kijk ik eens naar de grafiek die men zelf opvoert en dan kijk ik met nóg meer verbazing naar de waterdoordringbaarheid van de kleuren. Blauw en rood schelen maar weinig, dat is raar. Groen ligt ook bijna even hoog als blauw maar hoger dan groen? Ik heb zo mijn bedenkingen bij dit lampje. Duur maar, voor mij, niet goed!
Bekijk bijlage 285870Bekijk bijlage 285871

Edit: Groen ligt ook bijna even hoog als blauw maar hoger dan groen? Moet zijn: Groen ligt ook bijna even hoog als blauw maar lager dan rood?
 
Heb ik hier het vermoeden van tl verlichting John :juggle:

Sorry maar das wel een hele rare opmerking dat ik onzin zit te verkopen
Heb nergens gezegd dat het niet kan alleen die 9600k hoort niet boven een planten bak meer niet
Je geeft het zelf ook eigenlijk al aan (De vraag naar voedingsstoffen (waaronder co2) neemt dan explosief toe) er zijn planten soorten die daar nou niet fijn op reageren zelfs er dood aan gaan om nog maar te zwijgen over de nadelige gevolgen voor de vissen
De lamp die je als voorbeeld aanhaalt is appels met citroenen vergelijken lijkt in niets op de lampen die Ts er boven heeft liggen.

Waar baseer je dat op??
Dat hele K-getal is grotendeels hoe mensen de kleur zien, wat het daadwerkelijk voor je planten doet (PAR/kleurverdeling) heeft daar niet zo gek veel mee van doen. Zie ook https://www.advancedplantedtank.com/understanding-k-rating.html
 
Hier heeft LalaLaraSophie gewoon gelijk. Als ik naar de bakken kijk die in de regio's China, Indonesie e,d kijk zitten allemaal richting de 10.000K
en die hebben stuk voor stuk allemaal prachtbakken. Het maakt voor de plant nml. niets uit welke Kelvin wat erboven hangt. Het is het spectum wat bepaald of een plant goed groeit of niet, en niet de kelvinwaarde.
Onzin? Planten groeien het beste bij daglicht. En dat is zo rond de 5000 kelvin.
Oja? Assimilatiebelichting heeft ook andere K dan zonlicht. En die hangen daar niet voor de sier boven.
dan kijk ik eens naar de grafiek die men zelf opvoert en dan kijk ik met nóg meer verbazing naar de waterdoordringbaarheid van de kleuren. Blauw en rood schelen maar weinig, dat is raar.
Nee dat is niet raar, plaats er maar een een spectrum naast van natuurlijk daglicht.
Groen ligt ook bijna even hoog als blauw maar hoger dan groen?
de fotosynthetische efficiëntie voor groen licht is vergelijkbaar met die van rood licht, en zelfs groter dan die van blauw licht in de diepere lagen van een blad...
 
Mooi, mooi, zou het aquarium van de TS nu gebaat zijn met nieuwe verlichting.
Volgens mijn niet voldoende om de aanschaf van nieuwe verlichting te verantwoorden
 
Hier heeft LalaLaraSophie gewoon gelijk. Als ik naar de bakken kijk die in de regio's China, Indonesie e,d kijk zitten allemaal richting de 10.000K
en die hebben stuk voor stuk allemaal prachtbakken. Het maakt voor de plant nml. niets uit welke Kelvin wat erboven hangt. Het is het spectum wat bepaald of een plant goed groeit of niet, en niet de kelvinwaarde.

Maar bij 10000 Kelvin is het licht wit zeg maar en ik vraag me af of daar dan wel genoeg rood in zit bijvoorbeeld voor de planten? Ik dacht dat de kelvinwaarde wordt bepaald door het totale spectrum van een lamp.
 
Maar bij 10000 Kelvin is het licht wit zeg maar en ik vraag me af of daar dan wel genoeg rood in zit bijvoorbeeld voor de planten? Ik dacht dat de kelvinwaarde wordt bepaald door het totale spectrum van een lamp.
Elke wit licht is opgebouwd uit alle kleuren van het spectrum en al die kleur gecombineerd geeft wit licht. Wij zien het als wit, maar de plant detecteert gewoon het spectrum die het nodig heeft voor fotosynthese.
Daarom kunnen twee lampen met dezelfde Kelvin zeer verschillende spectrumcurven hebben (d.w.z. verschillende hoeveelheden rood, blauw, groen licht). Daarom is de Kelvin score puur een (slechte) visuele gids en een verlichting uitzoeken gebaseerd op alleen de Kelvinwaarde is een slecht uitgangspunt.
 
Elke wit licht is opgebouwd uit alle kleuren van het spectrum en al die kleur gecombineerd geeft wit licht. Wij zien het als wit, maar de plant detecteert gewoon het spectrum die het nodig heeft voor fotosynthese.
Daarom kunnen twee lampen met dezelfde Kelvin zeer verschillende spectrumcurven hebben (d.w.z. verschillende hoeveelheden rood, blauw, groen licht). Daarom is de Kelvin score puur een (slechte) visuele gids en een verlichting uitzoeken gebaseerd op alleen de Kelvinwaarde is een slecht uitgangspunt.

Ok dus een lamp van bv 8500K kan wel voldoende rood uitstralen voor de planten terwijl wij het als wit ervaren. De combi bepaalt de kleur dus. Ik dacht dat lampen met voldoende rood altijd wat gelig licht moesten uitstralen.
 
Mooi, mooi, zou het aquarium van de TS nu gebaat zijn met nieuwe verlichting.
Volgens mijn niet voldoende om de aanschaf van nieuwe verlichting te verantwoorden
Om die reden kies ik ook niet voor de duurste verlichting. Bijkomende reden voor het kiezen voor andere verlichting, is ook de mogelijkheid om te dimmen en maanverlichting te hebben. Ik merk dat mijn vissen het plots uitgaan van de verlichting niet prettig vinden. En natuurlijk hoop ik dat het tevens de kleurtoon naar mijn smaak zal aanpassen én gaat helpen tegen de draadalg.

Had er trouwens helemaal niemand iets te zeggen over de waterwaarden of heb ik dat gemist?
 
Vindt je post over waterwaarden niet onmiddellijk terug maar denk gelezen te hebben dat je nitaatspons en fosfaatkiller in je filter hebt, dit lijkt me erger dan dwijlen met de kraan open.
Je hoort net nitraat al fosfaat als plantenvoeding in je aquarium te hebben
 
Hier heeft LalaLaraSophie gewoon gelijk. Als ik naar de bakken kijk die in de regio's China, Indonesie e,d kijk zitten allemaal richting de 10.000K
en die hebben stuk voor stuk allemaal prachtbakken. Het maakt voor de plant nml. niets uit welke Kelvin wat erboven hangt. Het is het spectum wat bepaald of een plant goed groeit of niet, en niet de kelvinwaarde.

Oja? Assimilatiebelichting heeft ook andere K dan zonlicht. En die hangen daar niet voor de sier boven.

Nee dat is niet raar, plaats er maar een een spectrum naast van natuurlijk daglicht.

de fotosynthetische efficiëntie voor groen licht is vergelijkbaar met die van rood licht, en zelfs groter dan die van blauw licht in de diepere lagen van een blad...

Kelvin waardes zijn gebaseerd op het in het witte licht aanwezige spectrum. Overigens is men in Wageningen al wat langer bezig met onderzoeken op dit gebied. Daarbij is wel duidelijk geworden dat er nog zeer veel zaken onbekend zijn. Maar wat ik weet ik heeft wel een grondslag op ervaringen gedurende een lange tijd. Het was niet voor niets dat vroeger toen we veel minder toevoegingen kende als nu dat witter licht niet noodzakelijk tot een betere groei leidde. We waren juist dat wat gelige licht nodig. (Zeg maar 830/840 op TL gebied.) Groen licht wordt overigens grotendeels gekaatst door planten. Vandaar ook dat wij ze zien als groen! De efficiëntie is zeker niet gelijk te stellen.
 
No3 0
Po4 2+
Kh 5
Ph 7 a 7,5
Fe 0,1
Gh 10
Co2 4 mg/l

Hier mijn waterwaarden. Reden voor de fosfaat killer is dat de fosfaat te hoog is. Achteraf gezien had ik misschien beter nitraat kunnen inbrengen ipv fosfaat verwijderen. Maar dit was het advies van Verduijn en ik ga toch wel op het advies van zo'n speciaalzaak af.
 

Terug
Bovenaan