Draadalgenplaag


MsFelix

Well-known member
Lid geworden
4 november 2009
Berichten
4,219
Locatie
Rotterdam
Beste allen.
Graag zou ik wat advies krijgen over welke Co2 installatie ik het beste op mijn bak kan zetten. Ik krijg de draadalg maar niet onder controle. Mijn planten groeien bijna niet, de alg des te meer.
Ben van plan om binnenkort m'n water even mee te nemen naar Verduijn om te laten testen. Ik weet nu dus geen waterwaarden.
Maar dat ik een Co2 probleem heb, lijkt me duidelijk. Dagelijks easy Carbo toevoegen leverde mij 2 dode knorgoerami's op en geen resultaat. Dus dat is niet de oplossing.

Ik wil een super simpel Co2 systeem. Niet zo'n buis die je ondersteboven erin moet hangen, want die dingen gaan echt altijd los. Blijven nooit hangen.
Dus wel iets met bellenteller enz. Maar het moet ook veilig zijn en niet te groot en zeker niet te ingewikkeld want ik ben echt heel slecht met techniek.

Wat raden jullie mij aan
IMG_20191222_203231.jpg
IMG_20191222_203217.jpg
IMG_20191222_203210.jpg
?
 
Ik heb een volautomatisch systeem van Dennerle. Kost een paar centen maar dan heb je er ook haast geen omkijken meer naar, en het is zuinig in gebruik.
Zorg wel dat door je hele bak de stroming zichtbaar is, anders heb je er nog niks aan.

Ps. Sterkte...
 
Weet je, eigenlijk wil ik helemaal geen Co2 gebruiken. Ik wil alleen van die draadalg af.
Ik heb qua lampen de Juwel led lampen die standaard in de Juwel Rio 125 zitten.

Zijn er andere lampen aan te raden? Moet ik juist m'n verlichting verlagen of juist verhogen? Of de bak tijdelijk zonder licht doen? Zou dat nog helpen?
Ik weet het echt niet meer..
 
Licht minderen is de eerste stap.
welke voeding voeg je toe?
 
Ik kreeg net reactie op Facebook. Het zou zomaar aan de lichtintensiteit van de Juwel lampen kunnen liggen. Dat vermoeden had ik al.

Mijn licht brandt op dit moment echter slechts 6 uur per dag. Ik kom van 8 uur en ben telkens geminderd in de hoop het onder controle te krijgen. Maar het helpt niet. Enige wat er volgens mij gebeurt, is dat de planten te kort licht hebben om tot een volledige groei te komen.

Ik voeg eens per maand Sera plantenvoeding toe en elke dag easy Carbo /Dennerle bio Carbo. Easy Carbo ben ik mee gestopt.
Zijn er meer mensen met een juwel aquarium die hier last van hebben?
 
Meten is weten. Probeer eerst inzicht te krijgen in je waterwaardes, daarna kan er richting een oplossing gewerkt worden.

Bij het maandelijks toevoegen van je planten voeding kan ik mij voorstellen dat er tussen de doseringen tekorten ontstaan. Is het een voeding met micro en macros?
 
Ik zie het niet duidelijk maar is deze alg vertakt?
 
Wanneer je geen co2 wil gaan gebruiken is de enige andere optie minder licht geven door bijvoorbeeld drijfplanten, en je plantenbestand aanpassen op low-licht.
 
Ik ben het niet eens met de verplaatsing van deze topic. Ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn draadalg en niet perse naar een Co2 installatie.

Graag terug plaatsen naar oorspronkelijke subforum.

Macro's en micros heb ik geen verstand van en wil ik ook niet krijgen. Ik heb al 10 jaar aquaria en heb het altijd gedaan met zo af en toe eens wat voeding en geen Co2 of andere gekke dingen.

Ik zit nu te bedenken of ik Juwel Helialux verlichting zal aanschaffen. Dan kan ik de verlichting veel beter reguleren.
 
Je topic is teruggeplaatst maar goed je begon met dat je graag wat info wilde over welke co2 installatie dus daarom was dit topic verplaatst eerder op de dag ;)
 
Tja omdat draadalg een Co2 probleem is.

Zijn er mensen met ervaring met Juwel Helialux verlichting, nieuwe generatie? Ik las ergens dat er geen rood in zit, klopt dat?
En welke verlichting kan men mij anders aanraden voor een 80 cm juwel bak? Ik zou graag weer de mogelijkheid willen om licht te dimmen en om zonsopgang en zonsondergang na te bootsen enzo.
 
Onderstaande staat op de juwel website. Er zit dus rood in de helialux.
Ik heb de rio weleens in de winkel zien staan ,maar ik vind daar altijd een bak licht uitkomen. Het zal me dus niet verbazen dat de alg door de lichtintensiteit komt en niet door de duur dat je de lampen aan hebt.
Bij mij zijn de draadalg en nu grotendeels verdwenen doordat door de drijfplanten het oppervlak bijna wordt bedekt.


De HeliaLux Spectrum is een speciaal ontwikkelde LED met het volle spectrum en maximale prestatie. Voor intensieve kleuren en maximaal contrast zijn er in de HeliaLux Spectrum speciale rode, groene en blauwe LEDs gebruikt. Deze vullen de LEDs met witte lichtsterktes van 9000K en 6500K optimaal aan en dekken het volledige spectrum. In combinatie met de HeliaLux SmartControl kunt u de lichtverhoudingen in uw aquarium naar behoefte aanpassen. Naast zonsopgang en zonsondergang kunt u ook simpel verlichtingsfases programmeren.
 
Ik wil niet met allerlei scheikundige dingen aan de gang. Gewoon een simpele oplossing. Andere belichting? Co2? Korter licht? Enz enz.
Ik heb geen trek in constant opmeten van waterwaarden en ingewikkelde constructies, scheikundige formules en weet ik wat. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
 
Weet je, eigenlijk wil ik helemaal geen Co2 gebruiken. Ik wil alleen van die draadalg af.
Ik heb qua lampen de Juwel led lampen die standaard in de Juwel Rio 125 zitten.

Zijn er andere lampen aan te raden? Moet ik juist m'n verlichting verlagen of juist verhogen? Of de bak tijdelijk zonder licht doen? Zou dat nog helpen?
Ik weet het echt niet meer..

Of je je lichtintensiteit zou moeten verhogen of verlagen hangt natuurlijk van je plantenbestand af. Heb je planten die een hoge intensiteit vragen dan zit er niets anders op om óf je planten keuze te wijzigen of CO2 toe gaan voegen.
 
Dat is dan erg jammer want daar zit wel de oplossing.
Naar mijn idee zit in deze situatie ook de oplossing in het toevoegen van de juiste hoeveelheid plantenvoeding. Het lijkt mij een tekort aan plantenvoeding wat in dit geval de oorzaak is. Je licht terughalen naar 6 uur is in ieder geval niet de oplossing. Bij het toevoegen van CO2 aan je aquarium wordt de vraag van planten naar plantenvoeding ook groter. Het lijkt er niet op dat je de hoeveelheid plantenvoeding hebt aangepast aan de hoeveelheid licht en CO2 en daar lijkt dan ook de onbalans te zitten in deze casus.

Graag zou ik je aanraden om op z'n minst wekelijks plantenvoeding toe gaan voegen. En het onderscheid tussen micro's en macro's is niet bijzonder ingewikkeld. Lees daar eens iets over en je bent heel wat informatie rijker. Ik verwacht dat er dan ook meer inzicht in het probleem komt voor jezelf.

Ook is er nog niet echt gesproken over waterwissels. Doe je dit wel? En zo ja, hoe veel en op welke momenten doe je dit?


Heel veel succes ermee en je bent natuurlijk altijd welkom met vragen! :petjeaf:
 
Ik wissel wekelijks ongeveer 40%.

Ik heb standaard plantenvoeding. Van Sera maar eerst had ik het van Easyl life Profito.
Heb nu trouwens nieuwe van Dennerle staan.
Bij die van Sera staat expliciet vermeld dat de voeding voor een maand de planten voorziet van voeding. Toen ik Easy life gebruikte, deed ik het elke week na de waterwissel.
Ik ga de Sera laten staan en ga nu de Dennerle gebruiken.

Probleem met het dagelijks toevoegen van Co2 vind ik de tijden. In de ochtend is de bak nog donker en word er niks opgenomen. Dan ga ik naar m'n werk en ben ik pas rond 18:00 thuis. Soms vergeet ik het dan en soms denk ik er pas om 20:00 uur aan. Dan is mijn licht nog maar 2 uur aan en wordt het waarschijnlijk ook niet meer opgenomen.
Dat zijn mijn dilemma's.

Ik heb nu de lichtintensiteit terug gebracht door een soort pijpje over mijn led buis te schuiven. Ook heb ik drijfplanten vastgezet zodat ze ook bij de uitstroom blijven. Verder zeeer veel draadalg en puntalg weggehaald.

Komende week maar weer proberen om Dennerle vloeibare Co2 te combineren met de voeding van Dennerle en kijken hoe het loopt.
 
Laatst bewerkt:
Probleem met het dagelijks toevoegen van Co2 vind ik de tijden. In de ochtend is de bak nog donker en word er niks opgenomen. Dan ga ik naar m'n werk en ben ik pas rond 18:00 thuis. Soms vergeet ik het dan en soms denk ik er pas om 20:00 uur aan. Dan is mijn licht nog maar 2 uur aan en wordt het waarschijnlijk ook niet meer opgenomen.
Dat zijn mijn dilemma's.
CO2 zet je aan met een tijdschakelaartje, zo'n 2 uur voordat het licht aan gaat. Hetzelfde tijdschakelaartje zorgt ervoor dat ie netjes een uur voordat je lichten uitgaan word afgesloten.
Verder is CO2 een kwestie van aansluiten en fine tunen. Voor de rest heb je er eigenlijk geen omkijken meer aan.
Niet omdat je het moet aanschaffen natuurlijk, maar als je de stap wil gaan maken is er hier altijd wel hulp aanwezig :thumbs:
 
Ligt aan je led buis van juwel de day is 9600 k das vragen om problemen
Wat je zou kunnen doen is de day vervangen voor een nature van 6500 k
daarnaast je ph waarde afstemmen op je kh waarde of anders om dit om voldoende co2 in je bak te houden
 
CO2 zet je aan met een tijdschakelaartje, zo'n 2 uur voordat het licht aan gaat. Hetzelfde tijdschakelaartje zorgt ervoor dat ie netjes een uur voordat je lichten uitgaan word afgesloten.
Verder is CO2 een kwestie van aansluiten en fine tunen. Voor de rest heb je er eigenlijk geen omkijken meer aan.
Niet omdat je het moet aanschaffen natuurlijk, maar als je de stap wil gaan maken is er hier altijd wel hulp aanwezig :thumbs:
Ja, sorry, ik had moeten schrijven vloeibare Co2. Ik wil geen gewone Co2 gaan toevoegen. Doe het al 10 jaar zonder dus dat moet mogelijk zijn. Verder heb ik geen vreselijk behoeftige planten. Voornamelijk Javavaren, Sumatravaren (die het superslecht doet) en wat andere trage groeiers. Zat er nog aan te denken om een snelgroeier toe te voegen maar dat zou de Sumatravaren eigenlijk zijn. Ik had eerst hoornblad maar dat gedijt ook niet goed in een bak van 25 graden.
Ligt aan je led buis van juwel de day is 9600 k das vragen om problemen
Wat je zou kunnen doen is de day vervangen voor een nature van 6500 k
daarnaast je ph waarde afstemmen op je kh waarde of anders om dit om voldoende co2 in je bak te houden
Ik heb ook het idee dat de verlichting een probleem is. Zit erover te denken om de helialux aan te schaffen, het is immers weer vakantietijd. Dan kan ik zelf de intensiteit aanpassen en ermee spelen. Maar bedankt voor de tip, ik houd hem zeker in m'n achterhoofd.
 
Ik heb ook het idee dat de verlichting een probleem is. Zit erover te denken om de helialux aan te schaffen, het is immers weer vakantietijd. Dan kan ik zelf de intensiteit aanpassen en ermee spelen. Maar bedankt voor de tip, ik houd hem zeker in m'n achterhoofd.
Is ook een oplossing al zou ik zelf de helialux laten zitten gaan voor een jbm led of hvp led oplossing
zelf hier een rio 240 met ook de led van juwel binnen notime groentesoep aan algen vervangen voor een tl houder met t5 van juwel die ik nog had liggen
SAM_1775.JPG
 
Is ook een oplossing al zou ik zelf de helialux laten zitten gaan voor een jbm led of hvp led oplossing
zelf hier een rio 240 met ook de led van juwel binnen notime groentesoep aan algen vervangen voor een tl houder met t5 van juwel die ik nog had liggen
Bekijk bijlage 285806
Hvp led heb ik hiervoor gehad in mijn Rio 300. Ik vond dat ook niet echt een succes.

Ik probeer er achter te komen welke ervaring er is met Juwel Helialux maar ik vind er niet zo veel over.
 
Enkel nog de grofste filtermat als bescherming , de rest van de filtermassa eruit en filteren over stro .
Na een 20 tal dagen zou je verschil moeten zien
 
Misschien maar gewoon Daytime nemen, kan je altijd alle kanten op ;)

Kost wat, maar heb je ook wat. Veel meer vertrouwen in als in alle Juwel.
Zat ik net naar te kijken.
Nadeel vind ik dat het niet precies de juiste maten heeft. Juwel heeft wel exact de geschikte maten. Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel.
Kun je met die daytime alles instellen, zonsopgang (rood) , ondergang (blauw), wolken enz?
Ik zie geen mogelijkheden om met kleur te werken. Vond bij de HVP strip in de avond het blauwe licht zo mooi.
 
Enkel nog de grofste filtermat als bescherming , de rest van de filtermassa eruit en filteren over stro .
Na een 20 tal dagen zou je verschil moeten zien
Filteren over stro? Kun je dat nader verklaren?
 
Je geeft aan dat je liever niet teveel chemisch gaat.
Het stro wordt verteerd /omgezet in je filter door micro organisme tot plantenvoeding (zowel co2 , macro en micro elementen ).
Dit zou ook een lichte algicide werking hebben
 

Wat vinden jullie van deze Co2 set?
Ik twijfel erg tussen het kiezen voor andere verlichting of het bieden van meer voeding en Co2. Als ik maar geen ingewikkelde dingen hoef te doen. Ik lees bij deze set alweer iets over een terugslagventiel voor de nacht. Nou, m'n haren gaan al gelijk overeind staan want dat zal vast gemonteerd moeten worden. En dat soort dingen ben ik erg slecht in.

Stel, ik neem deze set, plus een macroset (ik weet inmiddels dat dit om kalium, nitraat en fosfaat gaat) plus de micro voeding (Dennerle) zou dit dan een oplossing kunnen zijn?
Ik bedoel, is de hoge intensiteit van deze verlichting dan een minder groot probleem? Of juist geen probleem meer, maar een voordeel....
 
Kun je met die daytime alles instellen, zonsopgang (rood) , ondergang (blauw), wolken enz?

Met betrekking tot de programmering van de Daytime, dit kan je met een TC-420 doen. Je hebt dan mits je units neemt met kleuren de mogelijkheid om deze per kanaal, dus per kleur aan te sturen. Een zonsopkomst en ondergang is sowieso geen probleem, zelfs niet met volledig witte led units van Daytime.

Je hebt denk ik wel begrepen dat het bij planten om een driehoek gaat van dingen die nodig zijn en met elkaar in balans moeten zijn, te weten:

  1. Licht
  2. CO2
  3. Aquariumbemesting
  4. Bodem
  5. Zuurstof
  6. Water
Je kan hierbij even 4 5 en 6 vergeten, maar de andere drie moeten met elkaar in evenwicht zijn en de juiste balans vormen.

Veel licht betekent veel CO2 en veel plantenvoeding.

Ga je (als ik het goed begrijp) met je huidige verlichting verder, dan is er sprake van veel licht en zal je ook veel CO2 (genoeg) en plantenvoeding moeten geven.

Ga je over op andere verlichting en minder licht geven, dan zal de vraag naar CO2 en voeding ook dalen. Als je hier je plantenbestand op aanpast, dan kan je ook zonder extra CO2 en met matige voeding planten kunnen houden.

Maar wat wil je voor planten kunnen houden, wat hebben deze nodig en wat betekent dat voor de overige 3 factoren?

Ik zou persoonlijk nooit een CO2 systeem op wegwerpflessen nemen, dit is uiteindelijk ZO duur, dat het gewoon niet verstandig is. Of ga voor een systeem met hervulbare flessen, des noods van MP, of ga voor een Bio CO2 systeem, waar meerdere mensen best goede resultaten mee behalen. Maar wees je ervan bewust dat dit meer aandacht nodig heeft en extra risico geeft op CO2 schommelingen tov een flessen systeem.

Dus eigenlijk is stap 1

welke planten
wat is de lichtvraag hiervan -> dus aanbieden
CO2 en voedingsvraag hierop aanpassen, evt. middels dosering.
 
De planten zijn absoluut niet lichtbehoeftig. Ik wil ook geen plantenbak verder. Gewoon wat Javavaren, Sumatravaren, drijfbamboe, Japanse waternavel op de bodem, Cyperus helferi en ik wil Cryptocoryne gaan halen. Geen veeleisende planten voor co2 denk ik zo.
Dus daar zit de oplossing ook niet, denk ik.

Ik ga zo eerst naar Verduijn, m'n waterwaarden laten testen. En dan alles, ook nitraat, fosfaat, ph, co2 enz enz.

Het is zo jammer dat Juwel dit licht gebruikt in de nieuwe bakken. Het is gewoon veel te intens.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20191224_104426_com.huawei.browser.jpg
    Screenshot_20191224_104426_com.huawei.browser.jpg
    52.1 KB · Weergaven: 82

Terug
Bovenaan