Dieren mishandeling in de intratuin...


Deze database met bijsluiters bestaat: https://www.licg.nl/
Ja dat is veel algemene info. Stel je koop Taiwan Bee garnalen dan vindt ik de info te summier met niet echt ideale waarden omdat een TB een erg lage ph verlangd. Men geeft aan 6-8 maar ja als men dan een h van 7,5 hanteerd dan gaat het al mis denk ik. Veel info zal wel goed te vinden zijn en kloppen maar voor dit voorbeeld vindt ik dat er aan de folder nogal wat schort maar aan de andere kant is het bijna ondoenlijk om voor alle soorten een "bijsluiter"te leveren.

 
Over die bijsluiters: Je zou het haast zo moeten organiseren als een apotheek. Die hebben bij iedere nieuwe verstrekking een protocol met een bijsluiter en een praatje. Die hebben alleen maar hoogopgeleide medewerkers en krijgen daar een fatsoenlijke vergoeding voor. Dat kan een dierenwinkel nooit doen van de opbrengst van twee goudvissen. Dit is dus weer een eis die geen rekening houdt met de dagelijkse praktijk.

Toevoeging : overigens denk ik dat de apotheek veel van dat systeem aangeleverd krijgt door de brancheorganisatie, groothandel en fabrikant.

ik denk dat je helemaal niet hoog opgeleid moet zijn om iemand een papiertje mee te geven. Je moet alleen hoogopgeleid zijn om zo naief te worden dat je denkt dat het werkt. Het is het afdekken van verantwoordelijkheid ipv het nemen ervan. Dat zou je als overheid niet moeten stimuleren.

Een goede winkelier vraagt wat voor aquarium je hebt, hoe lang al, wat er nog meer in zwemt etc. en geeft de klant dan de vis mee, of adviseerd iets anders. Er bestaat geen enkel bijsluiter die daar nog iets op aanvult, laat staan het kan vervangen.

Een beroerde winkelier schept iedere willekeurige vis uit waar de klant om vraagt, ramt ze in een zakje en vraagt: "anders nog iets?" Dan kun je bij de kassa nog wel een handvol A4tjes mee krijgen, maar dat maakt dan geen verschil meer.
 
Een goede winkelier vraagt wat voor aquarium je hebt, hoe lang al, wat er nog meer in zwemt etc. en geeft de klant dan de vis mee, of adviseerd iets anders.
Ik ben benieuwd hoeveel we er dan goed mogen noemen en ik schat in dat dit een heel klein deel zal zijn want ik ben al bij diverse lfs geweest maar men vraagt niks.
 
Ik ben benieuwd hoeveel we er dan goed mogen noemen en ik schat in dat dit een heel klein deel zal zijn want ik ben al bij diverse lfs geweest maar men vraagt niks.
Dat is toch niets nieuws onder de zon dat er maar een handvol LFS's zijn die oprecht goed advies geven?
 
Ik ben benieuwd hoeveel we er dan goed mogen noemen en ik schat in dat dit een heel klein deel zal zijn want ik ben al bij diverse lfs geweest maar men vraagt niks.
een handvol in NL. En daar zal het ook niet altijd goed gaan op drukke momenten etc. Het is ook niet helemaal zwart wit natuurlijk. Als iemand 1 discusvis wil is dat ook meer reden om eens door te vragen dan iemand die 12 neons vraagt. Of als er een bak rasbora galaxy aangeprijsd staat en iemand vraagt om celestichthys margaritatus dan heeft ie ze zelf tenminste 1 keer gegoogled en dat zegt dus ook al iets. Er zijn natuurlijk vaste klanten etc. Maar goed ik reis weleens een paar uur om visjes te kopen die ik ook bij de zaak op de hoek had kunnen halen. Dat mag iedereen zelf weten uiteraard, misschien ben ik gek.

Bij frits vind ik dat visjes soms ook wel erg gemakkelijk mee gegeven worden, al heb ik ook meegemaakt dat ze weigerden een vis aan iemand te verkopen.
 
Bij frits vind ik dat visjes soms ook wel erg gemakkelijk mee gegeven worden
Dat is ook mijn ondervinding maar goed ik let er ook niet altijd op maar mij is nog nooit in het verleden aar mn bak e.d. gevraagd terwijl ik diverse had en ze dus niet wisten waar ze in terecht zouden komen maar ja dat zal in 98% van de gevallen denk ik gebeuren.
 
De natuurlijke omstandigheden zijn zotezien continu aanwezig, kijk hem lekker met ze voeten in het water bezig zijn.
Mja dan toont hij ook dat een vis uit een fles naar hier toegaat, en hoe ze dan weer verder gehuisvest worden bepalen we hier als consumenten.
Zijn ze toch ook van hun soortgenootjes afgewent als elkander kunnen zien vanuit een fles zodoende kunnen wij ze helemaal niet meer makkelijk samen plaatsen.
 
Hoe krijg je die beestjes ooit weer uit die flessen?
(Om nog maar te zwijgen over hoe ze erin gekomen zijn...)
 
Hoe krijg je die beestjes ooit weer uit die flessen?
(Om nog maar te zwijgen over hoe ze erin gekomen zijn...)
Gemiddelde betta past zonder problemen door de opening van een PET-fles. Er in is voor een exemplaar met gesluierde vinnen minder, maar ja. Tegen de tijd dat hij er uit moet is elke eventuele schade aan de vinnen genezen, en snijd je de fles gewoon open.
Ben het nog steeds niet eens met het in kleine flesjes douwen van Betta, maar deze kerel geeft al makkelijk 4x zo veel ruimte als de gemiddelde kweker, en heeft het zo opgezet dat het water vers blijft.
Als ik een leraar was gaf ik hem een voldoende...met tegenzin.
 
Je zegt sowieso kort leven. Ik weet niet wat je kort noemt, maar op zich wordt de leeftijd bij een goed gehouden betta splendens gehouden op rond de 2 tot 5 jaar. Ouder is ook voorgekomen.

Veel betta's worden onder minder goede omstandigheden gehouden, wat er voor zorgt dat ze snel dood gaan. Wanneer je niet ingedraaide bakken niet meetelt is 3 tot 6 maanden bij de nieuwe eigenaar geen uitzondering, bijna de regel.

Ik geloof best dat betta's inmiddels zo doorgefokt zijn dat ze minder sterk zijn, maar vaak zal het ook hetzelfde zijn als bij goudvissen.
@bderooij Als de omloopsnelheid van Betta's inderdaad zo hoog is maak ik me zorgen over hoe lang de gemiddelde Betta blijft leven bij de gemiddelde Betta-houder. (ik weet dat ze sowieso kort leven).
Gemiddeld leeft een bettaaar 2jaar met uitschieters naar 3/4 jaar. Mijn oudste dame is over de 4 geworden.
Wat mij verbaasd is dat mensen niet nadenken dat alle vissen secu dieren en niet alleen de betta onder erbarmelijke omstandigheden in NL aankomen maar ook in andere landen. Nu ben ik de Hobbykweker, geen groothandel of winkel maar heb mijn heren in emmers van 6 liters zitten met planten. Voor mij prima want om de 2 dagen krijgen ze vers water, levend voer en korrels. Stja mensen willen mooie vissen (niet alleen die betta) dus het aanbod telt dan. Niet bij mij want ik kweek wat ik mooi vind.

Wat betreft de immun systemen van welk dier dan ook, nu vooral de betta, is dat ook iedereen maar medicatie erin gooit als er wat is met de vis. Ik doe zoveel mogelijk alles natuurlijk en vaak krijgen ze daar meer weerstand van. In de winkel krijgen ze ook een kuurtje, terwijl ze met het verschepen ook in blauw water zitten, volg je het nog? Ze komen dus al met verminderde weerstand binnen, en in de winkel komen ze niet best aan, dan maar nog een kuurtje 🙈 dan snap ik dat een betta thuis snel kan gaan.
Wat betreft doorfokken, ik heb alle lijnen netjes op papier, en ga niet verder tot f3, dan komt er vers bloed in een lijn. Tot nu toe altijd gezonde vissen, ik wordt er niet rijk van maar voir mij krijgen ze de beste zorg die ik kan geven en zij geven mij ontspanning. 😉
 
Ik
Gemiddelde betta past zonder problemen door de opening van een PET-fles. Er in is voor een exemplaar met gesluierde vinnen minder, maar ja. Tegen de tijd dat hij er uit moet is elke eventuele schade aan de vinnen genezen, en snijd je de fles gewoon open.
Ben het nog steeds niet eens met het in kleine flesjes douwen van Betta, maar deze kerel geeft al makkelijk 4x zo veel ruimte als de gemiddelde kweker, en heeft het zo opgezet dat het water vers blijft.
Als ik een leraar was gaf ik hem een voldoende...met tegenzin.
Ook dit is voor mij niks nieuws, voor de meesten is dit een vorm van vervoeren, waar lucht het belangrijkste is voir de betta,. Kleine saladebakjes heb ik ook gezien en dat vind ikzelf ook treurig. Omdat ik een Show kweker ben gaan de heren hier in een halve liter, in een pot die totaal wit is en ze elkaar niet zien. Verwarmd en al.
Tegenwoordig hebben we, ook in NL, nu dierenartsen en nvwa lopen, daarop wordt gecontroleerd. Ook ik heb papieren. Het wordt straks minder leuk voor de consument als alles met een papiertje mag. Ik zou het niet erg vinden want dan komen er ook restricties voor allerlei importen. Er is namelijk nog steeds een rode lijst voor andere vissen waar soms honderden dollars betaald voir worden.
 
Ik kweek alleen betta's, ook wat wildvormen zoals muilbroeders en zit ook in het project met de paro's. 😉

Ik kom wel uit een gezin die veel vissen had, zoals mijn vader die discussen kweekte. Zelf ook levendbarenden gekweekt. Maar de liefde was al snel omgeslagen naar betta's
 
Paro's? Laat maar, gevonden. Google is a men's best friend
 
Ik heb verschillende soorten, linkei zit hier al sinds 2012, verder pahuensis, gunawani en phoenicursus. Er zijn best veel hobbyisten die ook regelmatig jonge dieren hebben. Verder zit ik al lang in de paro groep maar tegenwoordig is fb meer in als de forums.
 
Het opkopen van vissen in een winkel waarvan je denkt dat de verzorging niet goed is helpt ook niet echt. De winkel bestelt nieuwe vissen en de situatie is niet veranderd.
Idd, het blijft dan een vicieuze cirkel... Schiet men niets mee op.
Dat mannetjes Betta's in de handel in kleine potjes worden gehouden is niet zo gek. Je kunt nu eenmaal die mannen niet bij elkaar of bij andere vissen houden
Nou, er is wel een manier om ze samen te houden en dat is door de temperatuur te gaan verlagen. Want dan gaat hun metabolisme ook omlaag en gapen ze de ander hooguit aan. Maar uiteraard heeft dat niet de preferentie.
 

Terug
Bovenaan