Dieren mishandeling in de intratuin...


PETA is moeilijk te vertrouwen als het om informatie omtrend dierenleed gaat, aangezien er niemand ter wereld meer dieren nodeloos afmaakt dan zij doen.
Net als het Pink Ribbon borstkankerfonds bestaan ze alleen om geld te trekken, en geven ze geen ruk om hetgeen waar ze zogenaamd voor in de bres springen.
 
Ik bewaar levende witte muggenlarven wekenlang in een fles in de koelkast zonder eten. Ik laat artemia eitjes uitkomen om de babies vervlogens binnen een uur leven te laten verslinden. Zo jong en dan al met huid en haar opgegeten, naja ze hebben geen huid en haar maar toch: WREEDHEID!!

Ethische discussies zijn altijd lastig omdat niemand in het hoofd van een dier kan kijken. (oke er zijn vast wappies die beweren van wel, maar die neem ik niet zo heel erg serieus) Het is daarmee een kwestie van persoonlijke interpertaties, opvattingen en vaak ook projecties. Dat laatste vind ik bezwaarlijk, volgens mij doe je geen recht aan een dier door er allerlei menselijke emoties, gedragingen of waarden op te projecteren.

Mensen die denken dat hun chihuahua heel blij is met een nieuw truitje in de nieuwste lentekleuren... Ik heb daar moeite mee. Maar ook dieren die kampen met overgewicht of fysieke ongemakken omdat ze constant verwend worden met allerlei lekkers. DIeren die oud en versleten zijn maar nog steeds allerlei medische behandelingen krijgen om hun leven te rekken. En zo zijn er allerlei voorbeelden van goede bedoelingen en heel veel liefde waarbij de dieren uiteindelijk misschien niet zo goed af zijn als je het objectief bekijkt.

Voor mij is dierenwelzijn in de eerste plaats er voor zorgen dat een dier gezond is en blijft. Ik vind het in discussies over Betta's bijv nogal krom dat het blijkbaar wel erg is om ze in een klein bakje te houden, maar dat 90% van die vissen in dat bakje hangt met verminkte ledematen (omdat mensen dat mooi vinden) is prima.
Een goudvis in een kom is onvergevelijk, die mensen zouden ze op moeten sluiten, maar goudvissen met vergroeide rug en ontbrekende vinnen is harstikke leuk en schattig.

80% van de visbestanden op het forum zijn gebaseerd op het zo vol mogelijk douwen van een bak. de meerderheid van de waterwaarden is dat wat er toevallig uit de kraan komt. En dan wekelijks met je testkoffer de huis tuin en keuken chemicus uithangen verandert daar geen flikker aan he. Dieren in koppels houden die in de natuur altijd in groepen voorkomen, 6 visjes een school noemen. Of wie weet wat de energie-eiwit balans is van het voer dat je in bak gooit????

Gezelschap, voer en waterwaarden zijn veel belangrijker dan de kale afmetingen van een aquarium. Maar blijkbaar kost moreel verontwaardigd zijn zoveel tijd en energie dat men zich daar niet druk om kan maken.:'(


Ik zou voor mezelf nooit een betta nemen en al helemaal niet in een jampot, en ook geen goudvis in een kom of wat dan ook. Maar op basis van een foto, filmpje, facebook bericht of winkelbezoek een grote mond op zetten over dierenmishandeling en andere vermeende misstanden vind ik nogal ongepast, Zeker omdat de meesten hier ook maar wat aanklooien met de beste bedoelingen in de hoop om het goed te doen.
 
Zelfgemaakte foto's bij iemand thuis in Cuba:

Bekijk bijlage 341300
Bekijk bijlage 341301
Tog zien deze vissen er 10x beter uit als wat ik heb gezien.. ik ga zo het filmpje delen0





Voor iedereen die gereageerd heb ik heb nog niet alles gelezen. Ik vind het gwn zielig dat dit kan en mag zeker omdat ze er zo slecht uit zien vies water vies bakje.. en daar wik ik iets aan doen. Het is de intratuin in hulst Zeeland.
 
Hierbij de filmpjes die ik heb gemaakt (Ik stuurde ze naar m'n moeder omdat ik het zo zielig vond)
 

Bijlagen

  • 20220322_161523.mp4
    32.1 MB
  • 20220322_160656.mp4
    22 MB
Kan je delen welke Intratuin het is? Wil best een kijkje nemen als het de IT in Sliedrecht is. Woon ik niet al te ver vandaan.

Huisvesting daargelaten: Als je uit nijd alle Betta opkoopt is dat voor de pennenlikkers van de IT enkel een groen licht om het aanbod te vergroten. 'Fish Resque'-aankopen werken altijd averechts. Niet doen dus.

Maar het is waar: Betta worden bij de winkel en kweker in veel te kleine bakjes gehouden. Dit kan voor een korte tijd geen kwaad, maar is geen oplossing voor langere tijd. Ik vraag me af of de Betta 's avonds naar grotere bakken worden verplaatst. Beestjes in de kleine kommetjes laten zitten houden ze zonder vers water niet lang vol.
Ja klopt zo dacht ik ook wel. Heb er wat van gezegd en gelaten maar ga wel volgende week nog even een kijkje nemen.ik zag geen grotere bakjes staan voor snachts en het leek er ook niet echt op alsof de bakjes goed schoon gehouden worden.. als er een nieuwe vis in komt. Op de filmpjes zie je nog niet eens hoe erg t echt was omdat je sommige dingen niet goed ziet. Wij hebben zelf 3 bettas die ook op een slechte manier aan ons verkocht zijn dat xe wel samen in een bak konden van 30 liter. Niet dus maar we hebben een extra bak gekocht want ze moeten gwn de ruimte hebben. In de natuur hebben ze ook niet zo klein bakje. Vond het gewoon echt heel erg zielig.
 
Ik bewaar levende witte muggenlarven wekenlang in een fles in de koelkast zonder eten. Ik laat artemia eitjes uitkomen om de babies vervlogens binnen een uur leven te laten verslinden. Zo jong en dan al met huid en haar opgegeten, naja ze hebben geen huid en haar maar toch: WREEDHEID!!

Ethische discussies zijn altijd lastig omdat niemand in het hoofd van een dier kan kijken. (oke er zijn vast wappies die beweren van wel, maar die neem ik niet zo heel erg serieus) Het is daarmee een kwestie van persoonlijke interpertaties, opvattingen en vaak ook projecties. Dat laatste vind ik bezwaarlijk, volgens mij doe je geen recht aan een dier door er allerlei menselijke emoties, gedragingen of waarden op te projecteren.
Ik vind dit geen discussie in goed vertrouwen. Muggen en artemia hebben niet eens een brein, dus dat is totaal niet vergelijkbaar met een Sentient wezen zoals een Betta.
Vissen worden vaak gehouden in bakken waar ze zich niet eens fatsoenlijk (als het überhaupt al lukt) in om kunnen draaien. Hier kan geen discussie over bestaan: Dit is onethisch.

Een betta overleeft een verblijf in formaat schoenendoos prima, maar niet meer of minder dan wanneer je een mens zijn leven lang in een isolatiecel douwt.
Dieren horen natuurlijk niet in gevangenschap thuis, dus voor de hele 'ethiek' vraag moeten er altijd concessies gemaakt worden. Maar het minimale doen om je beestje een goed leven te geven mag toch wel verwacht worden. Daar hoef je geen emoties aan te projecteren, dat is gewoon gezond verstand.

Dat alles daargelaten: Voor een tijdelijk onderkomen vind ik de bakkies bij deze Intratuin wel meevallen. Maar ja, geeft wel meteen het verkeerde voorbeeld aan de klant.
 
Je kunt een melding doen bij NVWA:

Dan nog moet er sprake zijn van een strafbaar feit voordat er opgetreden wordt.
 
De discussie aangaan is altijd prima, maar in sommige gevallen is dezelfde discussie al heel vaak gevoerd, zo ook deze.
Betta mannen opkweken is een lastig klusje. Je kunt ze niet bij elkaar zetten, zoals bij andere dieren prima kan, waardoor je dus andere oplossingen moet zoeken.
Ja, zo'n klein bakje ziet er heel zielig uit, en is ook zeker niet geschikt voor langere tijd, maar voor tijdelijk (hooguit een week of 2, 3) is het vaak de beste optie.
Het is een middenweg die de kweker (de meesten dan toch) ook graag anders zou maken, maar daar is gewoon de ruimte niet voor.
Wil jij 20 betta mannen aanbieden (de klant wil iets te kiezen hebben), zou je dus 20 keer 20 liter moeten neerzetten. Voor hobbykwekers is dit al helemaal niet te doen, en voor een dierenwinkel is dat ook een aardige kostenpost. Er zit per 20 liter maar 1 visje in dat een paar euro oplevert, hoe maken ze dan nog winst? Je moet dan bereid zijn om veel meer te betalen voor je Betta.

Bij de LFS hier zitten ook vaak betta's in van die kleine kubusjes, en heb met hen dezelfde discussie al eens gevoerd. Ja, het is een slechte oplossing, maar wel de enige die het mogelijk maakt om überhaupt betta's te verkopen. Het verloop is dermate hoog dat de dieren bij hun vaak maximaal een week in hun kubus zitten, en elke ochtend wordt het water 100% vervangen.
De enige manier om zoiets tegen te gaan? Geen betta mannen houden ;)
De Intratuin hier in Almelo bijvoorbeeld hebben behoorlijk wat bakken waar allerlei soorten vissen in huizen, In elke afzonderlijke bak kan eventueel een Betta man. Iets wat ze daar dus ook doen.
 
De Intratuin hier in Almelo bijvoorbeeld hebben behoorlijk wat bakken waar allerlei soorten vissen in huizen, In elke afzonderlijke bak kan eventueel een Betta man. Iets wat ze daar dus ook doen.
Dat zie ik hier dan ook bij de lfs en dat moet denk ik ook wel want anders kost dat veel teveel ruimte.
 
Ik vind dit geen discussie in goed vertrouwen. Muggen en artemia hebben niet eens een brein, dus dat is totaal niet vergelijkbaar met een Sentient wezen zoals een Betta.
Vissen worden vaak gehouden in bakken waar ze zich niet eens fatsoenlijk (als het überhaupt al lukt) in om kunnen draaien. Hier kan geen discussie over bestaan: Dit is onethisch.

Een betta overleeft een verblijf in formaat schoenendoos prima, maar niet meer of minder dan wanneer je een mens zijn leven lang in een isolatiecel douwt.
Dieren horen natuurlijk niet in gevangenschap thuis, dus voor de hele 'ethiek' vraag moeten er altijd concessies gemaakt worden. Maar het minimale doen om je beestje een goed leven te geven mag toch wel verwacht worden. Daar hoef je geen emoties aan te projecteren, dat is gewoon gezond verstand.

Dat alles daargelaten: Voor een tijdelijk onderkomen vind ik de bakkies bij deze Intratuin wel meevallen. Maar ja, geeft wel meteen het verkeerde voorbeeld aan de klant.
Elk dier heeft hersenen, al of niet bedoelt voor primaire handelingen of meer. Zo hebben dus ook muggen een brein.
 
Nou ja, bij de Intratuin die ik aangaf hebben ze wel zo'n 30 bakken. Zoveel betta mannen op voorraad hebben zal zelden nodig zijn.
Nee dat is zo Ben maar de lfs hier heeft doorgaans alles bezet dus dan willen ze denk ik niet 1 Betta in een bak zetten. Vandaar de oplossing om deze bij andere visjes te zetten.
 
Elk dier heeft hersenen, al of niet bedoelt voor primaire handelingen of meer. Zo hebben dus ook muggen een brein.
Bij veel dieren is 'brein' in vergelijking met de hersenen van een muis als zijnde een kiezel vergeleken met een huis. Ja, het is een orgaan die signalen verwerkt, maar zo ver van dat vans ons verwijderd dat het een brein noemen bijna lachwekkend is. Vandaar dat ik simpelweg 'geen brein' zeg. Scheelt een aantal regels verduidelijking.
 
Bij veel dieren is 'brein' in vergelijking met de hersenen van een muis als zijnde een kiezel vergeleken met een huis. Ja, het is een orgaan die signalen verwerkt, maar zo ver van dat vans ons verwijderd dat het een brein noemen bijna lachwekkend is. Vandaar dat ik simpelweg 'geen brein' zeg. Scheelt een aantal regels verduidelijking.

Ik las heel toevallig vanmiddag dat je een mug goed dingen kan leren. Dat klinkt als hersenen voor mij.
 

Oefff....

Bijzonder naar filmpje.
Hopen dat dit een uitzondering op de vermeende regel.😢
 
Een betta overleeft een verblijf in formaat schoenendoos prima, maar niet meer of minder dan wanneer je een mens zijn leven lang in een isolatiecel douwt.
En dat is dus weer zo'n rare vergelijking tussen vissen en mensen. Draai het eens om. Mannen samen dat gaat niet, tis net als bij Betta's ze gaan vroeg of laat geheid vechten en dan vallen er dooien. We kunnen mannen voortaan maar beter allemaal appart houden.... Klinkt raar he? Je kunt de intelligentie van een zoogdier niet vergelijken met een vis of omgekeerd.

Ik heb niks met Betta's, maar heb wel met bettakwekers gesproken en ken een paar leuke youtube kanalen rondom betta's en dat zijn mensen die met heel veel passie en toewijding voor hun dieren zorgen. Hebben heel veel kennis over hun vissen, zijn constant bezig om gezonde vitale vissen te kweken. Ik heb helemaal niet het idee dat die mensen dierenbeulen zijn zonder enige acht te slaan op het welzijn van hun vissen. Juist het tegendeel. En dan maakt het helemaal niet uit of je in het commerciële of hobby circuit zit dat loopt in de praktijk allemaal in elkaar over. Ook in het commerciële circuit zijn er in hoofdzaak mensen actief die vanuit een passie hun beroep hebben gekozen. Uiteindelijk past het Betta wereldje niet bij mij, ik heb niks met gekunstelde vissen. Maar die mensen verdienen het mijn inziens niet om weggezet te worden door types met een grote bek en goedkope mening maar nooit verder kijken dan hun neus lang is.

Het kennisniveau is bij de retail vaak pas een probleem. Dan krijg je een weekendhulp bij een tuincentrum die naast petunias, potgrond en tuinmeubelen ook maar tropische vissen moet gaan verkopen. Of ben je tegen minimumloon werknemer bij een landelijke keten dierenwinkels en moet je niet alleen verstand hebben van krabpalen, vlooienbanden, hondenbrokken en zangzaad, maar ook visbestanden en waterwaarden. Dat gaat natuurlijk niet altijd goed. Ik haal mijn visjes enkel bij een handvol speciaalzaken en zeker niet bij een tuincentrum. En dat is een bewuste keuze. Maar ik ga de mensen in de tuincentra en kleine dierenwinkels ook niet de maat lopen nemen. Het is niet eerlijk om van hen te verwachten dat ze alles weten en ze je even goed kunnen helpen als bij een speciaalzaak.
 
Ik geloof dat niemand het de individuele winkelmedewerker kwalijk neemt, maar je mag van de organisatie wel degelijk een beleid verwachten waar respect voor het dier een rol in speelt. En anders
idd je geld er niet uitgeven.
 
Ik geloof dat niemand het de individuele winkelmedewerker kwalijk neemt, maar je mag van de organisatie wel degelijk een beleid verwachten waar respect voor het dier een rol in speelt. En anders
idd je geld er niet uitgeven.
Zeker dit. De ondernemer dient kennis te hebben van hetgeen hij verkoopt, anders krijgt hij ook de vergunning voor de verkoop van de vis niet. Als hij deze kennis dan niet verstrekt aan de medewerker (en in het verlengde, de klant) is dat een kwalijke zaak.
 
Ik was benieuwd hoe het nu zit met wet en regelgeving in Nederland, wat betreft het houden van siervissen.
Dus ik ben even gaan googlen en kwam dit tegen:


Kennelijk is het verplicht (bladzijde 41, onderin, volledige versie) om schriftelijk informatie mee te geven bij verkoop.
Op bladzijde 28 worden we nog even genoemd ;).
 
Tja ik moet zeggen dat ik nog nooit een schriftelijke "gebruiksaanwijzing" heb meegekregen bij de lfs en dat lijkt me ook ondoenlijk want voor elke soort vis zijn wel speciale omstandigheden nodig qua waterwaarden en omstandigheden. Ik denk dat in de praktijk dus erg lastig is om uit te voeren voor de winkels.
Wel vindt ik zoals ik al eerder zei dat een winkel de nodige info moet kunnen geven over de dieren die ze verkopen.
 
Ik was benieuwd hoe het nu zit met wet en regelgeving in Nederland, wat betreft het houden van siervissen.
Dus ik ben even gaan googlen en kwam dit tegen:


Kennelijk is het verplicht (bladzijde 41, onderin, volledige versie) om schriftelijk informatie mee te geven bij verkoop.
Op bladzijde 28 worden we nog even genoemd ;).

Ik heb ervaring in de aquaria-detailhandel. En het is inderdaad verplicht om informatie mee te geven., maar in praktijk is dit niet haalbaar. Vaak kan je LICG of het forum meegeven als advies. Helaas schat het gemiddelde forum de kopers van siervissen te hoog en de verkopers te laag in. Daarom wil ik het eens in de zoveel tijd ook even opnemen voor de winkeliers. Heel vaak komt het geval; Ouders hebben hun kind een vis beloofd; dus vis moet mee, diezelfde dag nog.' voor. Het is vechten tegen de bierkaai. Het voelt als een overwinning als verkoper om een bak groter(lees 60cm) mee te geven ipv een 20l-30l garnalenbakje. En dan lukt dat vaak ook niet, want dat neemt wel heel veel ruimte in.. Ik heb vragen gekregen of vissen niet in een vaas kunnen of in een of ander Aliexpres-kom aan de muur van maximaal een liter of 3 liter! En ik heb vermoedens dat zij het bij de volgende collega of andere winkel het opnieuw proberen. Sterker nog, ik heb vissen geweigerd mee te geven omdat het voor een nieuw, niet ingedraaid aquarium was. Pakweg 15 minuten later hebben ze het bij een collega geprobeerd en zeiden ze dat het voor een bestaand aquarium was van 3 maten groter.. Ik wil niet zeggen dat er geen fouten worden gemaakt in de winkels, maar helaas wordt het advies maar al te vaak genegeerd en krijgt de winkel alsnog de schuld. En helaas hebben wij niet altijd tijd om exact na te gaan wat voor vissen erin zitten. Als iemand naar je toe komt voor een koppeltje honinggouramies in een 60cm bak, ga je dan als verkoper altijd na wat het exacte visbestand is? Het is druk met klanten om je heen en de persoon in kwestie zegt dat hij zich heeft ingelezen? Stel dat er achteraf ook nog een betta man in dezelfde bak zat, is de winkelier dan de schuldige of de klant? De winkelier heeft immers niet goed nagevraagd wat het visbestand is, maar de klant heeft ook niet gevraagd of dit bij de betta in kan. (ook weer een waargebeurd verhaal).
 
Vissen hebben al voor dat ze in de bakken van de Lfs zitten het een en ander achter de rug. De wanneer ze bij de retailer komen is dat eigenlijk de volgende klap! Meestal zitten ze dan ook nog niet op een plek voor ze tot rust kunnen komen maar worden voortdurend opgeschrikt door langslopende mensen en winkelbedienden die met hun handen dan wel netten in de buurt komen. Dat er dan vissen zijn die het niet halen hoeft niet altijd aan de winkel te liggen. Ook de laatste trap is maar al te vaak ook dodelijk, namelijk in onze bakken!
 
@Kikkervis, dank je wel voor het delen van je ervaring als verkoper. Ik kan me voorstellen dat dat als liefhebber met momenten ook flink frustrerend moet zijn geweest.
Vind het ook goed dat je het hier 'op neemt' voor medewerkers van LFS. Fijn dat ook eens te lezen. Heb het als klant ook wel eens gezien, dat iemand probeert een vis mee te krijgen, dat wordt geweigerd, en vervolgens die persoon doodleuk het bij een ander probeert en de vis zo mee krijgt.
Je noemde de haalbaarheid van het meegeven van informatie. Gewoon uit nieuwsgierigheid; wat maakt het praktisch voor een LFS lastig om deze informatie mee te geven?

Dat stuk wat ik eerder vandaag gelinkt heb, is echt de moeite waard om te lezen. Het gaat er inderdaad ook over dat een deel van de hobbyisten er op een andere manier in staat dan een ander deel van de hobbyisten. Het is een boel tekst, ik weet het, maar ik zou jullie echt willen aanraden om het te lezen, want het brengt het hele welzijnsvraagstuk rondom vissen houden mooi in kaart.
 
Ik was benieuwd hoe het nu zit met wet en regelgeving in Nederland, wat betreft het houden van siervissen.
Dus ik ben even gaan googlen en kwam dit tegen:


Kennelijk is het verplicht (bladzijde 41, onderin, volledige versie) om schriftelijk informatie mee te geven bij verkoop.
Op bladzijde 28 worden we nog even genoemd ;).
Heb je toevallig het besluit houders van dieren ook geraadpleegd of het daar ook in staat?
 
Je noemde de haalbaarheid van het meegeven van informatie. Gewoon uit nieuwsgierigheid; wat maakt het praktisch voor een
Het makkelijke antwoord tijd.

Het meer uitgebreide antwoord; je hebt wel een redelijk vast assortiment, maar soms kun je weer nieuwe soortjes bestellen; bijv de de B. brigitea IPV de B. Maculatus. Dan moet je wel weer nieuwe informatie meegeven. Dit up to date house is lastig. Het printen van die dingen kost natuurlijk bijna niks qua tijd, maar zorgen dat het altijd klaar ligt en het sorteren ervan wel. Je moet 50 verschillende papieren 'bijsluiters' klaar hebben liggen in een met water doordrenkte aquarium winkel ;p
 
Je moet 50 verschillende papieren 'bijsluiters' klaar hebben liggen
Ja nou ik denk dat Frits hier wel wat meer dan 50 soortjes heeft zitten dus al met al zal dat wel wat werk zijn inderdaad en vaak wisselt het wel dus dan moet je dat inderdaad steeds bijwerken. Dan hebben we nog de vraag welke info moet erin komen te staan want ook op internet lees je vaak uiteenlopende informatie over vissen.
 
Je kunt een melding doen bij NVWA:
En allemaal verschillende mensen zo vaak mogelijk. Ik heb bij de NVWA gewerkt, het duurt een tijd, maar als er genoeg meldingen komen , wordt er wat aan gedaan. Daarvoor zijn wetswijzigingen nodig, dus houd je adem niet in zolang er (voor je gevoel) niets gebeurt.
Maar om iets te veranderen moeten mensen die invloed kunnen uitoefenen zich bewust zijn dat er een probleem is. Ik denk (ben zeker) dat het vissen welzijn daar echt geen issue is. De enige manier om daar verandering in te brengen, is het daar te melden tot je een ons weegt.....
 
Over die bijsluiters: Je zou het haast zo moeten organiseren als een apotheek. Die hebben bij iedere nieuwe verstrekking een protocol met een bijsluiter en een praatje. Die hebben alleen maar hoogopgeleide medewerkers en krijgen daar een fatsoenlijke vergoeding voor. Dat kan een dierenwinkel nooit doen van de opbrengst van twee goudvissen. Dit is dus weer een eis die geen rekening houdt met de dagelijkse praktijk.

Toevoeging : overigens denk ik dat de apotheek veel van dat systeem aangeleverd krijgt door de brancheorganisatie, groothandel en fabrikant.
 
Over die bijsluiters: Je zou het haast zo moeten organiseren als een apotheek. Die hebben bij iedere nieuwe verstrekking een protocol met een bijsluiter en een praatje. Die hebben alleen maar hoogopgeleide medewerkers en krijgen daar een fatsoenlijke vergoeding voor. Dat kan een dierenwinkel nooit doen van de opbrengst van twee goudvissen. Dit is dus weer een eis die geen rekening houdt met de dagelijkse praktijk.

Toevoeging : overigens denk ik dat de apotheek veel van dat systeem aangeleverd krijgt door de brancheorganisatie, groothandel en fabrikant.

Een landelijke database van diersoorten en een beknopt stuk informatie voor de koper zou een oplossing zijn, die de verkoper dan verplicht mee moet leveren bij verkoop. Maar wel een uiterst traag proces om voor elke soort een stuk globale informatie te compileren....
 

Terug
Bovenaan