Dieren mishandeling in de intratuin...


Lientjepientje

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2022
Berichten
72
Leeftijd
23
Ik was vanmiddag bij de intra tuin voor een oplossing voor onze bettas. Dat is gelukt maar nu kwam ik dus bij de vissen afdeling. Waar ik al die arme bettas zag mannetjes in kleine vieze bakjes (overal kalk aanslag en de kitranden waren niet mooi af gewerkt) de vrouwtjes zaten dan weer samen in een iets ruimere bak onder de mannetjes. Er lag een soort "olie" laagje op het water. Alle vinnen leken gescheurd (nu weet ik dat je ook soorten hebt die daar op lijken maar deze hadden het letterlijk allemaal zeker 10 stuks..) ik had ze dus bijna allemaal gekocht..
Ik ben naar iemand toe gegaan en heb hier iets van gezegd ze zouden iemand laten komen maar ik was zeker 3 kwartier op die afdeling en er kwam niemand. Ik kan niet morge ff weer gaan kijken het is niet erg dichtbij. Maar kan ik dit ergens melden of wat kan ik het beste doen.
 
Slechte kitranden en kalk zegt niks over dierenwelzijn, heeft er ook totaal niks mee te maken, en het is heel regulier dat dierenwinkels de mannetjesbetta's in kleine potjes houden omdat ze simpelweg de ruimte niet hebben om betta's op een andere manier te huisvesten, betta's worden bij de kweker excact op dezelfde manier gehouden (in jampotjes planken vol)
 
Kan je delen welke Intratuin het is? Wil best een kijkje nemen als het de IT in Sliedrecht is. Woon ik niet al te ver vandaan.

Huisvesting daargelaten: Als je uit nijd alle Betta opkoopt is dat voor de pennenlikkers van de IT enkel een groen licht om het aanbod te vergroten. 'Fish Resque'-aankopen werken altijd averechts. Niet doen dus.

Maar het is waar: Betta worden bij de winkel en kweker in veel te kleine bakjes gehouden. Dit kan voor een korte tijd geen kwaad, maar is geen oplossing voor langere tijd. Ik vraag me af of de Betta 's avonds naar grotere bakken worden verplaatst. Beestjes in de kleine kommetjes laten zitten houden ze zonder vers water niet lang vol.
 
Kan je delen welke Intratuin het is? Wil best een kijkje nemen als het de IT in Sliedrecht is. Woon ik niet al te ver vandaan.

Huisvesting daargelaten: Als je uit nijd alle Betta opkoopt is dat voor de pennenlikkers van de IT enkel een groen licht om het aanbod te vergroten. 'Fish Resque'-aankopen werken altijd averechts. Niet doen dus.

Maar het is waar: Betta worden bij de winkel en kweker in veel te kleine bakjes gehouden. Dit kan voor een korte tijd geen kwaad, maar is geen oplossing voor langere tijd. Ik vraag me af of de Betta 's avonds naar grotere bakken worden verplaatst. Beestjes in de kleine kommetjes laten zitten houden ze zonder vers water niet lang vol.
Je kunt enorm discuseren over hoe ethisch het is om Bettas in bakjes van enkele liters te steken, maar de gezondheid van de dieren lijkt er bij goede verzorging niet onder te lijden.
 
De fysieke gezondheid misschien niet, maar heb je weleens langere tijd het gedrag van een betta in een jampotje geobserveerd? De mentale gezondheid is een heel ander verhaal.
 
Maar goed gelukkig zitten ze vaak maar kort in de winkel en verblijven ze daar niet hun hele leven.
 
Het opkopen van vissen in een winkel waarvan je denkt dat de verzorging niet goed is helpt ook niet echt. De winkel bestelt nieuwe vissen en de situatie is niet veranderd.

Dat mannetjes Betta's in de handel in kleine potjes worden gehouden is niet zo gek. Je kunt nu eenmaal die mannen niet bij elkaar of bij andere vissen houden.
 
Het opkopen van vissen in een winkel waarvan je denkt dat de verzorging niet goed is helpt ook niet echt. De winkel bestelt nieuwe vissen en de situatie is niet veranderd.

Dat mannetjes Betta's in de handel in kleine potjes worden gehouden is niet zo gek. Je kunt nu eenmaal die mannen niet bij elkaar of bij andere vissen houden.
Je kunt ook een stelling met wat grotere bakjes maken, het is gewoon een kwestie of wij hun verdienmodel accepteren. Ze hebben ruimte zat, bij tuincentra. Ik zal er niet snel vissen kopen.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt het melden bij de dierenbescherming.
Maar of je veel kans maakt?
Als ik het zo lees doen ze namelijk niet heel veel fout.

Ik denk dat je dan ook wel elke dierenwinkel aan kunt gaan klagen.
Naar verhouding zitten er altijd veel te veel dieren in een huisvesting.

5 parkieten in een kooitje?
Ja hoor.
10 hamsters in een oud aquarium met een laag zaagsel?
Zeker
20 guppen in een 30 cm bakje met een plastic plantje erin?
Waarom niet?
Om over de bio-industrie nog maar te zwijgen.

Het is allemaal vast volgens de regels, want dierenwelzijn staat hoog in het vaandel in Nederland.
Als het niet op die manier mocht zou het niet plaats vinden.

Maakt dat het dan goed?
Nee, wellicht niet.
Mag het?
Ja.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt het melden bij de dierenbescherming.
Maar of je veel kans maakt?
Als ik het zo lees doen ze namelijk niet heel veel fout.
Ze overtreden geen wet. Optreden kan niet op basis van een persoonlijke mening dat je het er zo zielig uit vindt zien. Even off topic: maar weet je wat ik afgrijselijk zielig vindt? Voederdieren zoals krekels die zonder voedsel en water in een dierenwinkel worden gehouden. Een dierenwinkel is voor deze dieren een martelwinkel.
 
Je kunt het melden bij de dierenbescherming.
Maar of je veel kans maakt?
Als ik het zo lees doen ze namelijk niet heel veel fout.

Ik denk dat je dan ook wel elke dierenwinkel aan kunt gaan klagen.
Naar verhouding zitten er altijd veel te veel dieren in een huisvesting.

5 parkieten in een kooitje?
Ja hoor.
10 hamsters in een oud aquarium met een laag zaagsel?
Zeker
20 guppen in een 30 cm bakje met een plastic plantje erin?
Waarom niet?
Om over de bio-industrie nog maar te zwijgen.

Het is allemaal vast volgens de regels, want dierenwelzijn staat hoog in het vaandel in Nederland.
Als het niet op die manier mocht zou het niet plaats vinden.

Maakt dat het dan goed?
Nee, wellicht niet.
Mag het?
Ja.
Overigens gaat het niet alleen bij de winkels fout, bij de kwekers en groothandels minstens zo erg. Het beste wat je kunt doen om het tegen te gaan is er je geld niet heenbrengen. Gewoon je dieren bij een fatsoenlijke hobbykweker kopen. Ik had ooit met veel zorg een hondenras uitgezocht (Toller), maar toen ik bij een fokker kwam stond het me niet aan. Heel veel puppies in kleine ruimtes, allemaal in een grote schuur, nooit daglicht. Dus toen heb ik een niet-raspup genomen van een oude dame waarvan de hond per ongeluk gedekt was. Dat lost niet heel veel op, maar ik heb wel gedaan wat ik kon.
 
Gewoon je dieren bij een fatsoenlijke hobbykweker kopen
Dat klinkt wel mooi maar voor velen lastig. Hier in het Noorden vindt je die amper en zonder auto kom je al helemaal nergens en om een heel stuk te reizen voor een Betta is ook een dure aangelegenheid natuurlijk.
 
Dat klinkt wel mooi maar voor velen lastig. Hier in het Noorden vindt je die amper en zonder auto kom je al helemaal nergens en om een heel stuk te reizen voor een Betta is ook een dure aangelegenheid natuurlijk.
Natuurlijk is dat niet voor iedereen haalbaar. Maar het is zo'n beetje het enige wat je kunt doen*. Mensen hoeven zich ook niet schuldig te voelen als ze er wel kopen, iedereen maakt zijn eigen keuzes.

*(Je kunt ook Partij voor de Dieren stemmen. Dit is geen stemadvies, ik stem ook iets anders)
 
Weet je hoe de meeste hobbykwekers Betta's houden?
Ook daar zijn gradaties in, en dan hebben ze in ieder geval niet en bij groothandel en in winkel een slecht leven. Maar als ik een andere vis bij een fatsoenlijke hobby kweker haal, hou ik in ieder geval niet mede de op zijn best matige behandeling van Betta's in stand. Maar dat lukt niet altijd, niet voor iedereen en ook niet voor mij (zie mijn oproepje bij het gevraagd topic, zonder resultaat). ik zou overigens ook geen 150 km rijden om bij een hobbykweker een paar visjes te halen, tenzij ik het kan combineren met iets anders (geld, energie, tijd, milieu)
Ik vind het in alle opzichten goed om deze discussie te voeren, hoe je er ook in staat. Niet om gelijk te krijgen (nou ja, een beetje dan) maar om er van te leren.
 
De discussie aangaan is altijd prima, maar in sommige gevallen is dezelfde discussie al heel vaak gevoerd, zo ook deze.
Betta mannen opkweken is een lastig klusje. Je kunt ze niet bij elkaar zetten, zoals bij andere dieren prima kan, waardoor je dus andere oplossingen moet zoeken.
Ja, zo'n klein bakje ziet er heel zielig uit, en is ook zeker niet geschikt voor langere tijd, maar voor tijdelijk (hooguit een week of 2, 3) is het vaak de beste optie.
Het is een middenweg die de kweker (de meesten dan toch) ook graag anders zou maken, maar daar is gewoon de ruimte niet voor.
Wil jij 20 betta mannen aanbieden (de klant wil iets te kiezen hebben), zou je dus 20 keer 20 liter moeten neerzetten. Voor hobbykwekers is dit al helemaal niet te doen, en voor een dierenwinkel is dat ook een aardige kostenpost. Er zit per 20 liter maar 1 visje in dat een paar euro oplevert, hoe maken ze dan nog winst? Je moet dan bereid zijn om veel meer te betalen voor je Betta.

Bij de LFS hier zitten ook vaak betta's in van die kleine kubusjes, en heb met hen dezelfde discussie al eens gevoerd. Ja, het is een slechte oplossing, maar wel de enige die het mogelijk maakt om überhaupt betta's te verkopen. Het verloop is dermate hoog dat de dieren bij hun vaak maximaal een week in hun kubus zitten, en elke ochtend wordt het water 100% vervangen.
De enige manier om zoiets tegen te gaan? Geen betta mannen houden ;)
 
Im Right Tracee Ellis Ross GIF by ABC Network

(Voor als je het niet hebt.
 
De discussie aangaan is altijd prima, maar in sommige gevallen is dezelfde discussie al heel vaak gevoerd, zo ook deze.
;)
Deze discussie wordt nu aangegaan door mensen die hem nog niet hebben gevoerd, dus leerzaam. Wellicht lastig voor de mensen die hem al 100 keer voorbij hebben zien komen maar dat hoort er ws bij. Ik weet nu al veel meer over Betta's dan een week geleden.
 
@bderooij Als de omloopsnelheid van Betta's inderdaad zo hoog is maak ik me zorgen over hoe lang de gemiddelde Betta blijft leven bij de gemiddelde Betta-houder. (ik weet dat ze sowieso kort leven).
 
Overigens werd ik er door @jessicapilon op gewezen (ik meen in een topic over goudvissen) dat er in Duitsland minimumafmetingen zijn voor vissen. Daar geldt voor Betta's een minimum van een liter in de winkel, voor thuis een minimale bakmaat van 60cm.
 
@bderooij Als de omloopsnelheid van Betta's inderdaad zo hoog is maak ik me zorgen over hoe lang de gemiddelde Betta blijft leven bij de gemiddelde Betta-houder. (ik weet dat ze sowieso kort leven).

Je zegt sowieso kort leven. Ik weet niet wat je kort noemt, maar op zich wordt de leeftijd bij een goed gehouden betta splendens gehouden op rond de 2 tot 5 jaar. Ouder is ook voorgekomen.

Veel betta's worden onder minder goede omstandigheden gehouden, wat er voor zorgt dat ze snel dood gaan. Wanneer je niet ingedraaide bakken niet meetelt is 3 tot 6 maanden bij de nieuwe eigenaar geen uitzondering, bijna de regel.

Ik geloof best dat betta's inmiddels zo doorgefokt zijn dat ze minder sterk zijn, maar vaak zal het ook hetzelfde zijn als bij goudvissen.
 
Je kunt een melding doen bij NVWA:
 
Overigens werd ik er door @jessicapilon op gewezen (ik meen in een topic over goudvissen) dat er in Duitsland minimumafmetingen zijn voor vissen. Daar geldt voor Betta's een minimum van een liter in de winkel, voor thuis een minimale bakmaat van 60cm.
Haha, ben je niet in de war Bart want ik herinner me dat niet maar ook ik kan het vergeten zijn hoor. Ik weet niks over minimum afmetingen maar goed ik onthou ook niet alles;)
 
Haha, ben je niet in de war Bart want ik herinner me dat niet maar ook ik kan het vergeten zijn hoor. Ik weet niks over minimum afmetingen maar goed ik onthou ook niet alles;)
Misschien wel John, heb ik ook eens een alzheimermomentje. Wel recent gelezen, maar dan kennelijk niet van jouw hand. Goudvissen in Duitsland minstens een meter, ben toen gaan googelen en vond een hele lijst met Duitse normen. Onder ander hier: https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=20003860
 
Je zegt sowieso kort leven. Ik weet niet wat je kort noemt, maar op zich wordt de leeftijd bij een goed gehouden betta splendens gehouden op rond de 2 tot 5 jaar. Ouder is ook voorgekomen.

Veel betta's worden onder minder goede omstandigheden gehouden, wat er voor zorgt dat ze snel dood gaan. Wanneer je niet ingedraaide bakken niet meetelt is 3 tot 6 maanden bij de nieuwe eigenaar geen uitzondering, bijna de regel.

Ik geloof best dat betta's inmiddels zo doorgefokt zijn dat ze minder sterk zijn, maar vaak zal het ook hetzelfde zijn als bij goudvissen.
Ik las her en der in de richting van drie tot vier jaar. Dan is 3 tot 6 maanden wel heel kort en een teken van slechte omstandigheden, lijkt me.
 
Gisteravond nog een youtube filmpje gezien van een kwekerij in Colombia, die had er 4000-10000 afhankelijk van de vraag, hij gebruikte kleine soort coca cola flesje van glas.

Gr. Ed
 
Gisteravond nog een youtube filmpje gezien van een kwekerij in Colombia, die had er 4000-10000 afhankelijk van de vraag, hij gebruikte kleine soort coca cola flesje van glas.

Gr. Ed
Als het het zelfde filmpje is dat ik heb gezien werd daar dan wel weer bij aangegeven dat dit max een maand is in voorbereiding voor verscheping naar de LFS. Nog steeds niet fijn, maar nog te begrijpen.
 

Terug
Bovenaan