Dennerle scaper's tank 50 l Mandykuh


Net even bijgelezen en ziet er goed uit!
Prachtig
20180208_191318.jpg
 
Eh, ook dit heeft zn charme :juggle:

Nou ik vind er niets aan :stom:
Hoe staat de bak er nu bij Mandy?

Ik heb net even 50% Water wissel gedaan en filter schoongemaakt want zo smerig als de bak gisteren was, zo was het nu nog ongeveer.

Maar die achterwand is drama hoor met dat vettig spul. Hele achterkant van de tafel waar de bak op staat is vettig. Ik raad poster fix dus niet aan. 1 hoekje laat helaas ook steeds los.
 
Word niet bepaald helder...
20180209_122030.jpg


Hout en planten zitten er nu gewoon los in. Zonder steen erop enz. Ik wacht wel tot het hout vanzelf zakt.

Maar heb wel mijn twijfels over de filter :juggle:
 
Leuk bakkie verder, jammer van de opstartprobleempjes.

Maar die achterwand is drama hoor met dat vettig spul. Hele achterkant van de tafel waar de bak op staat is vettig. Ik raad poster fix dus niet aan. 1 hoekje laat helaas ook steeds los.

Als ik dit lees ben ik blij dat ik die posterfix vergeten was te bestellen.
 
Leuk bakkie verder, jammer van de opstartprobleempjes.



Als ik dit lees ben ik blij dat ik die posterfix vergeten was te bestellen.


Geduld hebben zullen we maar zeggen...
Ik ga zondag eens kijken wat de bak heeft gedaan en of het hout zelf zakt. Werkt toch net wat makkelijk qua inrichten.

Ja die poster fix is denk ik te vettig ofzo geen idee. Ik weet niet of er nog iets anders is wat je kan gebruiken voor een poster achterwand.
 
Kunt ook altijd nog gewoon zwarte acrylverf gebruiken van de action. Kost niks en werkt echt perfect!
Edit; Heb ik hier ook gebruikt, mocht je foto's willen zien
 
Of ligt het aan de bodem of ?

Hoe heb je de bak gevuld?
En heb je iets gebruikt om de waterstroom te 'breken'?
Het is aquasoil in je bak of zie ik het verkeerd?

Als het Amazonia soil is moet je de eerste week toch dagelijks tot 80% van het water wisselen dus dan kan je het 'vuile' water probleem oplossen bij de eerste grote wissel.
Verwijder zoveel mogelijk van het stof bij het afhevelen van het water en dan heel voorzichtig vullen met vers water.
Als je bvb gebruik maakt van een plastiekzak die je uitspreid op de bodem (of een deel van de bodem of deels over de hardscape) kan je zorgen dat de waterstroom gebroken wordt door het plastiek en dan krijg je geen opdwarrelend stof als het goed is.
Vullen door een vergiet kan ook helpen, zeker als je de onderste gaatjes afdekt met een bordje of zo, dan wordt al het water verdeeld in zijwaartse kleine straaltjes...

Persoonlijk zou ik ook verder planten wanneer de bak (nagenoeg) leeg is: dan krijg je veel minder last van opdwarrelend stof elke keer dat je de bodem omwoelt. en blijft alles makkelijker zitten.
 
En voor die achterwand: ik gebruik zelf meestal een op maat gesneden zwarte aquariummat achter de bak, veel makkelijker om te verwijderen en te plaatsen.
Of je verft de achterzijde met schoolbordverf of je steekt er een stuk zwarte/witte/matte plexiplaat achter.

Zo'n plakposter gaf me ook meermaals nachtmerries dus die komen er hier nooit meer in!
 
Ik heb de matte plakfolie van de Gamma gebruikt. Zit perfect, wel heel nat opgebracht.
 
Hoe heb je de bak gevuld?
En heb je iets gebruikt om de waterstroom te 'breken'?
Het is aquasoil in je bak of zie ik het verkeerd?

Als het Amazonia soil is moet je de eerste week toch dagelijks tot 80% van het water wisselen dus dan kan je het 'vuile' water probleem oplossen bij de eerste grote wissel.
Verwijder zoveel mogelijk van het stof bij het afhevelen van het water en dan heel voorzichtig vullen met vers water.
Als je bvb gebruik maakt van een plastiekzak die je uitspreid op de bodem (of een deel van de bodem of deels over de hardscape) kan je zorgen dat de waterstroom gebroken wordt door het plastiek en dan krijg je geen opdwarrelend stof als het goed is.
Vullen door een vergiet kan ook helpen, zeker als je de onderste gaatjes afdekt met een bordje of zo, dan wordt al het water verdeeld in zijwaartse kleine straaltjes...

Persoonlijk zou ik ook verder planten wanneer de bak (nagenoeg) leeg is: dan krijg je veel minder last van opdwarrelend stof elke keer dat je de bodem omwoelt. en blijft alles makkelijker zitten.

Ik hou deze aan. Staat ook op de site van ze. Maar de witte waas zijn de bacterie.

BELANGRIJK: Water verversen in de opstartfase:
1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.
 
Ik hou deze aan. Staat ook op de site van ze

Perfect!
Ikzelf ververs met nieuwe soil de eerste dagen zelfs 80% maar 50% zal ook wel genoeg zijn dan.
Maar met zoveel vullen en leegmaken tijdens deze periode is het dus extra belangrijk dat je een manier van vullen vindt die geen wolken veroorzaakt in de bak.


Maar de witte waas zijn de bacterie.

Ah ja? Dus bacteriebloei denk je?
Zou kunnen hoor maar op deze foto's:


is er toch ook sprake van wat "modderbloei" door te hevig te vullen/teveel te woelen. :sorry::D
 
Achterwand zit op dat hoekje na prima. Hoekje zie je niet door de verwarming. Misschien inde toekomst wel zonder achterwand. Voor nu prima
 

Terug
Bovenaan