De nieuwe bak van Patrix (3.0)


Tot nu toe gaat het goed, ik heb nu zelfs plantjes die assimileren, goed te zien in de kaamlaag die nu aan het ontstaan is.
P2020006.JPG


In mijn oude bak zag ik nooit belletjes van de planten afkomen, zal door het sterkere licht komen.
Verlichting is nu 78 watt T5 op 190 liter, Nitraat 20 ppm, fosfaat 2 ppm, en Tenso sporenmix.

of het allemaal goed blijf gaan moet nog blijken, de bak draait pas 5 dagen nu.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond,

Dit ziet er goed uit hoor een mooie bak.
En veel succes met de indraai periode
 
Even een update!

Planten groeien goed, en eigenlijk gaat alles wel goed, helaas nog wel last van een lichte kaamlaag, maar dit ga ik vanavond even verwijderen tijdens de eerste waterwissel.

Wanneer ik de vissen ga overzetten weet ik nog niet,er zwemmen al wel wat guppen in sinds dag 1 van de start, en die doen het goed.

Zo staat de bak er nu bij,
11.JPG


10 dagen terug...

P2020006.JPG


De varen links heb ik al een keer 10 cm terug moeten snoeien omdat ie verticaal ging groeien, hopelijk gaat ie nu wel de lucht in.
 
Laatst bewerkt:
Dank je, hopelijk zet het zich zo ook voort, het groeit enorm hard onder de sterkere verlichting, als mijn Bio co2 dat maar bijhoud:juggle:
Voorlopig zit ik op 6 uur belichting
 
Zo staat de bak er nu bij,
Bekijk bijlage 267811

10 dagen terug...

Bekijk bijlage 267812

De varen links heb ik al een keer 10 cm terug moeten snoeien omdat ie verticaal ging groeien, hopelijk gaat ie nu wel de lucht in.

Ziet er goed uit! :thumbs:
Maar is er iets veranderd aan de verlichting in de tussentijd? Of is het kleurverschil louter door de foto?
Of is je water misschien lichtjes bruin gekleurd door het hout?
 
Dank je.

Verlichting is niets aan veranderd, andere instelling van de camera, en ik heb er nog een filtertje overheen gegooid.

En het groeit werkelijk als kool, met name het sterrenkruid en de varen die kun je bijna zien groeien.
 
Laatst bewerkt:
Dank je, hopelijk verdwijnt de kaamlaag snel, maar verder gaat alles prima.
 
Ziet er gaaf uit Patrix!! hoe bevalt je JBL trouwens? ook een P*Sstraaltje haha?
Gister weer een straaltje weer bagger uit de buizen geragged en daar ging ie weer als een teerelier!

Hoe heb jij je indeling in die JBL?
 
Ziet er gaaf uit Patrix!! hoe bevalt je JBL trouwens?

Dank je, de JBL bevalt prima, als uitstroom heb ik ook dat brede mondstuk, ik heb de uitstroom iets geknepen omdat het anders te hard gaat, maar hij is ook pas 2 weken aan het draaien.

Hoe heb jij je indeling in die JBL?
De indeling heb ik niets aan veranderd, enkel een paar keramische pijpjes toegevoegd uit een ingedraaid filter (klein handje vol)
 
Dank je, de JBL bevalt prima, als uitstroom heb ik ook dat brede mondstuk, ik heb de uitstroom iets geknepen omdat het anders te hard gaat, maar hij is ook pas 2 weken aan het draaien.


De indeling heb ik niets aan veranderd, enkel een paar keramische pijpjes toegevoegd uit een ingedraaid filter (klein handje vol)


Top. Ik las wel dat je dat niet moet knijpen elders in een van mijn topics. dat ze dat zeiden zowel in en uitvoer.
 
Ik las wel dat je dat niet moet knijpen

Voor zover ik weet mag je de uitvoer tot max. 50% procent knijpen, ik heb m ook maar heel iets dicht staan (20% schat ik)

Als het filter er erg vuil is wordt ie als het ware ook geknepen (is mijn redenatie dan)
 
Ja die topics had ik al gelezen, meningen zijn verdeeld wat het knijpen betreft, maar als je het doet dan sowieso alleen op de uitstroom.
 
Ja met alles zijn meningen verdeeld. Maar just saying dat je straks geen defecte filter hebt of geen goed werkende filter.

Ze geven als tips ook dat je of spraybar met iets grotere gaten kan gebruiken en of mondstuk naar het glas toe.

Maar kijk maar wta jij het beste vindt toch?
 
spraybar met iets grotere gaten kan gebruiken en of mondstuk naar het glas toe.
Ja, ik ben ook nog aan het experimenteren met de richting van de uitstroom, van linksachter iets naar rechtsvoor heb ik m nu, en dat ziet er wel goed uit qua stroming.
Spraybar ben ik niet zo'n fan van, ik heb liever een draaiende beweging in de bak.
 
Tijd voor een update.

Tot nu toe gaat alles nog steeds goed, laatste paar dagen nitriet gemeten en sinds vandaag is de waarde 0, dus aankomend weekend gaat als eerste mijn albino borstelneus erin, een paar dagen daarna kunnen de panda's erbij.
Planten groeien allemaal lekker door en nog geen algje gespot tot nu toe, alleen een beetje bruinalg op het hout. De kaamlaag begint ook af te nemen
Gister ook alle Leds op de TC420 aangesloten en een programma ingesteld, erg leuk en makkelijk apparaatje, de tl verlichting schakelt ook via de TC420 dmv een relais.

De ''zon'' kom op,
P2150035.JPG
 
Nitriet is al 3 dagen stabiel dus vandaag alvast een bewoner overgeplaatst, het hout begon aardig onder de bruinalg te zitten maar mevrouw is druk bezig met de schoonmaak:thumbs:
IMG-20190217-WA0002.jpeg


Tijdens de opstart hebben er 5 guppen ingezeten, die zijn er nu weer uit.
De Nitriet is overigens niet hoger geweest dan 0.3 en dat maar 2 dagen lang, ieder dag gemeten vanaf dag 7
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie bak Patrix. Ik volg je.
Dank je.

Gaat dus lekker Patrick en wat bruinalg hoort er wel vaak bij en dat trekt wel weer weg.
Ja het gaat allemaal nog steeds goed, afgelopen weekend heb ik al moeten snoeien, het sterrenkruid en de varen groeien als kool en dat onder maar 6 uur verlichting.
Bruinalg is al bijna weg nu.
 
ja ik heb er een tiental gemaakt, er moet idd heeeel weinig water bij, en je moet ze snel in de bodem doen anders zijn ze al weer zacht.
als je de bolletjes in de vriezer legt dan heb je ff langer de tijd om ze in de bodem te stoppen
 
Vandaag de panda's overgeplaatst, algeneter zat er al een weekje in.
Verder gaat het allemaal voorspoedig:thumbs: plantjes assimileren lekker en sommige al 2 keer moeten snoeien, bak draait nu bijna 4 weken



Sorry, mijn camera kan niet beter:D
 
Hoeveel panda's
Tot nu toe 6, komen er nog drie bij waarschijnlijk.
Dat gaat er op lijken! Prima bak!
Dank je gaat de goede kant op idd.
Ik mis nog wel wat donkergroene planten, maar dat komt wel.
Linksvoor staat een Crypto die wat traag van begrip is, die is iig donkergroen straks
 

Terug
Bovenaan