De nieuwe bak van Patrix (3.0)


Ik heb het net nog eens gecontroleerd: ik heb effectief in 5 van mijn 6 bakken willow moss staan.
Zelfs in kleine nano-bakjes kan je het in proportie gebruiken!
Willow moss stelt je nooit teleur...
TOP PLANT!

hehe
:D
 
Dus als ik me nog een keer verontschuldig voor de vergelijking met de waterpest zou ik in de toekomst een keer een plukje van je over mogen nemen?
Waar ik de rest van mijn planten aan ga schaffen hebben ze het niet.
 
Dus als ik me nog een keer verontschuldig voor de vergelijking met de waterpest zou ik in de toekomst een keer een plukje van je over mogen nemen?
Waar ik de rest van mijn planten aan ga schaffen hebben ze het niet.

Die tweede sorry is cruciaal! 't Is je vergeven en bijna vergeten. :D
Stuur me anders je adres eens via pb dan stuur ik je wat op.
Was jij dat trouwens niet die onlangs ook wat Blyxa wou?
 
Ik zou ook een kijken naar anubias varianten. Die zijn zeer donker en komen in verschillende vormen en grotes
 
Die tweede sorry is cruciaal! 't Is je vergeven en bijna vergeten
Gelukkig maar, zal het nooit meer doen
Stuur me anders je adres eens via pb dan stuur ik je wat op.
Hartstikke tof, zal ik zo even doen
Was jij dat trouwens niet die onlangs ook wat Blyxa wou?
Ik had je ooit een vraag gesteld over de Blyxa idd, je bood toen wel aan om een keer een stekje op te sturen.

Even het bijbehorende opgezocht:deal:

Ik vroeg toen,

De Blyxa was ik ook van plan aan te schaffen, maar ik had gelezen dat het een seizoen plant is??

Jou antwoord was,
Nee hoor, tenzij ze hier al twee jaar "in seizoen" is. :D
Er zijn een paar soorten Blyxa, misschien is er een soortje bij dat seizoensgebonden is? Geen idee eigenlijk.
Ik snoei de blyxa niet zo vaak (en ik heb het toevallig kort geleden nog gedaan) maar ik wil gerust wel eens een paar stekjes voor je apart houden de volgende keer. Het is geen snelle groeier maar ik vind het een zalige plant!
 
Ik zou ook een kijken naar anubias varianten. Die zijn zeer donker en komen in verschillende vormen en grotes
Ja klopt, heb ik ook gedaan maar veel licht vinden ze niet zo fijn, en ik weet nog niet zeker of ik drijfplanten neem.
 
Ik vroeg toen,

De Blyxa was ik ook van plan aan te schaffen, maar ik had gelezen dat het een seizoen plant is??

Jou antwoord was,
Nee hoor, tenzij ze hier al twee jaar "in seizoen" is. :D
Er zijn een paar soorten Blyxa, misschien is er een soortje bij dat seizoensgebonden is? Geen idee eigenlijk.
Ik snoei de blyxa niet zo vaak (en ik heb het toevallig kort geleden nog gedaan) maar ik wil gerust wel eens een paar stekjes voor je apart houden de volgende keer. Het is geen snelle groeier maar ik vind het een zalige plant!


Haha, er rinkelt een belletje.
Dat was zelfs in mijn eigen foto-album zeker? :juggle:
Ik had toen eigenlijk een "mental note" gemaakt met je avatar als enige herinnering. Dus ik dacht daarnet: jamaarja, die roze zeester komt me bekend voor.
 
Ik ben er nog niet uit hoe ik de boel ga starten, het liefst doe ik de complete inhoud van de nu draaiende 80 cm (70ltr) in de nieuwe bak (180ltr), en dan meteen door, zonder indraaien.
Zat te denken om het filtermateriaal wat nu in het binnenfilter zit dan in het buitenfilter te doen.
Is dat raadzaam of is het beter om de nieuwe 4 weken in te laten draaien, met alle opstartproblemen die daarbij gaan komen?

4 weken geleden heb ik alles verhuist van de 200 naar de 70 liter, dat is ook goed gegaan.
 
Wat je kan doen is de binnenfilter 4 weken laten meedraaien op de nieuwe bak en dat scheelt al iets. Je zal in het begin niet voldoende bacterien hebben dus dat wordt dan spaarzaam voeren en de waarden goed monitoren.
Het mooiste is om de nieuwe lekker eerst in te laten draaien maar ja dat is een keuze die je moet maken. Het is wel de veiligste optie denk ik zelf.
 
Ik ben er nog niet uit hoe ik de boel ga starten, het liefst doe ik de complete inhoud van de nu draaiende 80 cm (70ltr) in de nieuwe bak (180ltr), en dan meteen door, zonder indraaien.
Zat te denken om het filtermateriaal wat nu in het binnenfilter zit dan in het buitenfilter te doen.
Is dat raadzaam of is het beter om de nieuwe 4 weken in te laten draaien, met alle opstartproblemen die daarbij gaan komen?

4 weken geleden heb ik alles verhuist van de 200 naar de 70 liter, dat is ook goed gegaan.
Doorstarten, dus meteen alles over in de nieuwe bak moet volgens mij wel kunnen zolang je je bestand niet uitbreidt de eerste weken.
Houd er dan rekening mee dat je nog geen ingedraaide bodem hebt en kans hebt op NH3/4 en NO2 dus dagelijks even meten lijkt me een vereiste. En je moet bereid zijn veel waterwissels te doen.

Ik ken je bestand niet uit mijn hoofd maar ga je de bak meteen indraaien loop je evt. het risico dat je bestand te groot is voor de nieuw ingedraaide bak (als je alles tegelijk over zet). Ook kan zou ik bij het overzetten het filtermateriaal van het binnenfilter in het buitenfilter stoppen.

Even hardop gedacht dus :)
 
Ik ken je bestand niet uit mijn hoofd
Het zijn 7 corydoras panda's, een stuk of 15 endler guppen (waarvan de meeste nog erg klein zijn) en één borstelneus (5 cm) en nog wat borstel baby's (1 cm)
Ow ja, en nog wat garnaaltjes (mini japonica) geen idee hoeveel:D

het bestand uitbreiden gaat voorlopig nog niet gebeuren, de borsteltjes en de Endlers gaan er wel uit, die bied ik aan op Marktplaats als ze groot genoeg zijn.

Ook kan zou ik bij het overzetten het filtermateriaal van het binnenfilter in het buitenfilter stoppen.
Dit was ik ook van plan, of... het binnenfilter mee laten draaien een paar weken?
 
Ik zou zelf, als ik de tijd had (lees de 70 liter bak het aan kan) voor de laatste optie gaan die JohnP ook voorstelt. Optie 1, meteen alles overzetten garandeert niet dat je geen opstartproblemen krijgt. Ik heb wel eens bij een doorstart na het verwisselen van de bodem alles onder een dikke laag bruinalg gehad.
 
(lees de 70 liter bak het aan kan)
De 70 liter kan het wel aan de komende tijd, daar zit een relatief groot filter in nu, er zitten ik schat zo'n 30 visjes in, waarvan 70% kleiner dan 1 cm is

Ik twijfel nog wat ik ga doen, de vorige keer (4 weken terug) is het prima gegaan, tot nu toe nog geen spoortje alg gezien ook, de bodem die nu in de 70 zit gaat ook weer mee terug naar de grote, de rest wordt dan aangevuld met nieuw of het (goed gespoeld) oude grind
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet eerst verkopen wat je wilt? Dat zal in de grote bak een stuk lastiger vangen worden?!
 
Guppen en algeneters vis je er zo uit, daarnaast zijn ze allemaal nog te klein om weg te doen.

Een week voordat ik mijn grote bak ging leegmaakte had ik nog een nest borstels wat uitkwam.
En de paar guppen die ik nog had hebben zich weer vermenigvuldigd (in vijfvoud), dat gaat ook maar door
 
Laatst bewerkt:
En daar staat ie dan..
IMG_20190118_125235.jpg
 
Mooi gemaakt man, ziet er lekker strak uit!
 
Zoo, dat ziet er goed uit zeg! Erg jaloers erop!
 
Mooi gemaakt man, ziet er lekker strak uit!
Zoo, dat ziet er goed uit zeg! Erg jaloers erop!

Bedankt, ik ben er ook zeer tevreden mee, de bak is ook erg netjes gekit:thumbs:

Nu nog ''even'' alle tieralentientjes aansluiten, en nog een kleurtje op de achterkant, heeeel donkerblauw is de bedoeling.

Spulletjes van Ali beginnen eindelijk binnen te druppelen
 
Heel netjes gedaan! Zit er ook nog iets over de openingen in de bovenplaat?
 
Ik heb de ideale suggestie voor je :engel:

Fontinalis antipyretica oftewel Willow moss.
Is eigenlijk een mos maar het vormt echt lange donkergroene en vertakkende slierten met licht groene groeipuntjes. Ziet er super uit als je het wat laat uitgroeien
en je kan het gewoon verplaatsen en vastbinden of verzwaren onderaan waardoor het blijft waar je wilt.
Het heeft geen wortels en stelt weinig eisen.
Ik heb in bijna al mijn bakken ergens wel een beetje willowmoss staan, ik ben grote fan!
Ondergewaardeerde plant ;)
Met een beetje geluk groeit het bij je in de sloot?

https://www.verspreidingsatlas.nl/2750
 
Mooie bak hoor, ben benieuwd hoe hij er straks gevuld uitziet!

Welke spulletjes heb je allemaal bij Alie besteld?
 
Heel netjes gedaan! Zit er ook nog iets over de openingen in de bovenplaat?
Dank je :)
Daar ben ik mee bezig, als het klaar is plaats ik daar wel even een fotootje van.

Mooie bak hoor, ben benieuwd hoe hij er straks gevuld uitziet!
Thanks, het vullen duurt nog wel even.
Welke spulletjes heb je allemaal bij Alie besteld?
Teveel om op te noemen, een greep uit de collectie

- Led strip
- T5 fitting
- Led beugeltjes
- Wat spul tbv luchtslang (bio co2)
- Krimpkous
- Led controller
 
Mooi gedaan Patrix! Dat wordt volgens mij een pareltje van een aquarium ;). Ik ben al nieuwsgierig naar het vervolg.
 
Dank je, qua inrichting ben ik er nog niet uit, ik neig weer naar een volle plantenbak, maar het minimalistische vind ik ook mooi, veel hout met mos, hier en daar wat stenen, en minder planten.
Waarschijnlijk gaat het een combinatie van die twee opties worden
 
Zit er ook nog iets over de openingen in de bovenplaat?
Dit is het geworden, mocht er teveel condens ontstaan kan ik 'm mooi op een kiertje leggen.
kap.jpg
kap2.jpg


Achterwand is nu nog wit (hardboard) dit moet ik nog een kleurtje geven.
Het glas zelf ga ik niet verven dan kun je nooit meer iets ander nemen, harddboard plaat staat er gewoon los achter, past precies tussen de plint en de bak, en boven valt de rand van de kap eroverheen.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan