De nieuwe bak van Patrix (3.0)


Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Berichten
5,986
Leeftijd
52
Locatie
Rheden
Omdat ik binnenkort overga naar een nieuwe bak, ga ik de vorderingen bijhouden in dit foto album
De nieuwe bak is het derde aquarium wat ik nu ga opstarten, ooit begonnen met een 80 cm, toen naar een 1.40 x 40 x 40

De nieuwe bak gaat wel iets smaller worden, maar wel dieper, 100 x 50 x 40 moet het gaan worden.

Voor diegene die mijn oude bak nog niet gezien hebben, bij deze een paar foto's,

1.JPG
2.JPG
3.JPG


De oude bak heb ik gister al helemaal schoongemaakt en alles klaar gemaakt voor de verhuizing.
Staat er nu zo bij

4.JPG


Omdat ik een aantal vissen wil houden start ik de 80 cm weer op, met het filter, water en een paar planten uit de grote bak.
Indraaien is dus geen tijd voor, maar gezien het water en het ingedraaide filter moet dit wel goed gaan (hoop ik)
Vissen die niet meegaan met de verhuizing staan inmiddels op Marktplaats

De 80 cm staat al te trappelen om gevuld te worden, morgen eerst nog even nieuw zand halen.

5.JPG


En dit is een tekening van de nieuwe bak zoals die moet gaan worden, alles behalve de bak zelf ga ik zelf bouwen.

Voorbeeld compleet.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja daar ga ik wel vanuit, ervaring heb ik met deze bak wel opgedaan in die jaren.
Ik ga wel iets meer hardscape en wat minder planten gebruiken, althans dat is de bedoeling.
En zeker minder vissen, in deze bak zitten er zo'n 50 (waarvan 7 grote) en dat is toch wel een beetje teveel op 200 liter

Co2 installatie ben ik aan het overwegen, is best een prijzige aangelegenheid.
Tot nu toe alleen nog maar Bio gebruikt, en dat gaat best goed.

ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel co2 je toevoegt aan het water met zo'n omgekeerd bakje.
Volgens de berekeningen (1,6 procent van de oppervlakte) zou dit 25 ppm moeten zijn
 
Laatst bewerkt:
De grote bak is erg mooi, ik ben dan ook erg benieuwd wat je van deze gaat maken! Een volg :)
 
ik ben dan ook erg benieuwd wat je van deze gaat maken
Ik zelf ook:Dk

En leuk dat je volgt, gaat nog wel even duren allemaal hoor.
 
Laatst bewerkt:
Wauw, mooie bak had je! Benieuwd naar de nieuwe, succes met de bouw.
 
Dank je...en dank je:Dk
 
ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel co2 je toevoegt aan het water met zo'n omgekeerd bakje.
Volgens de berekeningen (1,6 procent van de oppervlakte) zou dit 25 ppm moeten zijn


Men adviseert vaak minimaal 1,5% van het oppervlak maar zover ik heb ervaren krijg je daar geen 25mg co2 mee.
 
Wauw mooie bak, en wat een leuk project, ik blijf je ook volgen hoor
 
Druk dagje gehad vandaag, bak zo goed als leeg gemaakt, de vissen zijn opgehaald/verkocht

Grind uit de bak gezogen,
1.JPG


Grind gespoeld en naar het kleine bakje verhuist, met water en pomp.
2.JPG


De grote bak, bijna leeg:'(:'(

3.JPG


Het tijdelijke bakje ingericht, zitten nu alleen 7 panda's in en een albino borstelneus, en ook nog redelijk wat garnalen gevonden, ik zag ze eigenlijk nooit maar er zaten er nog genoeg in blijkbaar, ook hele kleintjes.

5.JPG


En ook nog even de kap voor de nieuwe bak in elkaar geschroefd

4.JPG
 
Hard gewerkt!
 
Was een beste klus ja, en zeker het vangen van de verschillende soorten tetra's, met name de pristella-maxillaris, foei wat zijn die beesjes rap:Dk

Het was toch best wel even moeilijk om afstand te gaan nemen van de bak, ik heb er toch 5 jaar mee gedraaid, goede en slechte tijden mee beleeft.

Maar de laatste 3 jaar draaide ie probleemloos, best zonde eigenlijk...maar ja, straks weer wat nieuws:cool:
 
Laatst bewerkt:
Ja die kleintjes zijn lastig te vangen. Bijna niet te doen met een normale waterhoogte. Ik heb het gelukkig nog niet vaak hoeven doen maar ik bewaar die ukkies tot ik nog maar heel weinig water in de bak heb en dan zonder opjagen, heel rustig...

Afscheid van iets moois is altijd lastig, ik heb nog steeds spijt dat ik mijn eerste twee bakjes heb geruimd, een 60 en 80 cm. Het visbestand was misschien niet volgens de regels maar ze draaiden o zo goed. Helaas geen foto's van.

Succes met los laten ;)
 
Dank je, en nu even rust, ik heb 3 dagen lopen stuiteren om de nieuwe kast te bouwen, oude bak weg te halen, tijdelijke bakje opgestart, vissen gevangen en verkocht.

Nu eerst even alles goed in de verf zetten en goed laten uitharden, alvorens ik de nieuwe bak ga aanschaffen.
 
Ja dat vond ik ook, binnen twee dagen was alles gepiept

Er gaat ook niets boven een bakje opstarten met een ingedraaid filter, geen bruinalg, geen bacterie bloei, geen kaamlaag, en geen nitriet gemeten tot nu toe:thumbs:
 
Dank je
Ik ben benieuwd hoe je het gaat inrichten.
Ik zelf eigenlijk ook, maar het zal niet heel veel anders gaan worden dan mijn oude bak, ik probeer het wel rustig te houden

Dit is het lijstje tot nu toe,

- Water:Dk
- Filterzand
- 3 stukken hout uit mijn oude bak
- breuksteen

Qua planten heb ik een behoorlijke lijst waar ik uit zal moeten gaan kiezen.
 
Gaaf project! Ben benieuwd naar het resultaat.
 
Ondertussen druk bezig met het schuren/plamuren/schuren/verven/schuren/verven, pff gaat een hoop tijd in zitten
 
des te meer voldoening ga je hebben met het resultaat ;-)
 

Terug
Bovenaan