De lantis aquaria van Don1262


Ik ben wel trots op mn twijg!
Ik knip hm al een tijdje elke keer optijd af. Ik heb al 4 kroontjes op 1 stronkje! Kort geleden afgeknipt. Nu weer wortel schieten, uitgroeien en weer afkorten dan heb ik straks 8 kroontjes op 1 twijg 😄
 

Bijlagen

  • IMG_20230716_170323.jpg
    IMG_20230716_170323.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 32
  • IMG_20230716_170354.jpg
    IMG_20230716_170354.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 33
  • IMG_20230716_170404.jpg
    IMG_20230716_170404.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 34
Jouw bakjes gaan lekker.
 
Jouw bakjes gaan lekker.
Zeg dat wel! Alleen mn ancistrussen wat minder. heb er nog 3 kleintjes dus daar maar extra goed de boel in de gaten houden. Ik geef ze maar wat vaker groente.
Maar de planten doen hun ding 😄 geen alg behalve wat mosbalalg wat overal en nergens gaat zitten maar ik merk dat mn planten sterk genoeg zijn. De alg is zelfs aan het verdwijnen.

Ik moet nog even nadenken wat ik allemaal wil gaan gebruiken voor in mn 300l want ik merk dat calsium en magnesium wel elke meer een terugkomend probleem is. Ik ga denk ik lateriet bestellen en dat in mn bodem stoppen in iedergeval.

Ben wel tevreden me deze bodemhoogte denk ik 😄
IMG_20230716_205456.jpg
 
Oh dat vind ik best nog hoog, tenminste voor de voorkant.
Ik had aan de achterkant 7-8 en aan de voorkant maar 3-4 Dan kon ik ook mooi dat randje verbergen achter de lijst van het aquarium :)
 
Oh dat vind ik best nog hoog, tenminste voor de voorkant.
Ik had aan de achterkant 7-8 en aan de voorkant maar 3-4 Dan kon ik ook mooi dat randje verbergen achter de lijst van het aquarium :)
Dit is gewoon recht 😄 ik doe hm steeds hoger ik denk dat ik dit wel goed vind omdat als ik zie wat het belang van een bodem en hoe diep de molm trekt is dan mag er wel een dikke laag tussen zitten 😁 misschien dat ik in mn 100l nog een dikkere laag filterzand doe om alles echt goed te scheiden. Ik ben vooral benieuwd hoe zn bodem er na jaren uit ziet. Grotendeels zal vergaan
 
Ik heb zo veel vertrouwen gekregen in mn helena slakken in mn 60l, dat ik ze maar ga bij voeren. Ze hebben heel mn 60l leeg gegeten met zn 4en! Nu zijn de slakken uit mn garnalen aan de beurt 😄
 
Ik heb zo veel vertrouwen gekregen in mn helena slakken in mn 60l, dat ik ze maar ga bij voeren. Ze hebben heel mn 60l leeg gegeten met zn 4en! Nu zijn de slakken uit mn garnalen aan de beurt 😄
Goed werk van deze slapjes! Eh slokjes (autocorrect hield het gelukkig netjes.)
Edit, nee het zijn ook geen slokjes!
 
Slakjesvee zou autocorrectie maken bij mij. Geen iedee wat het betekend 😁
 
Filmpje met mooi liedje er onder 😄 mn baby vissies houden wel van hun hapjes 😄 🍼🐟
 

Bijlagen

  • VID_20230718_134052.mp4
    138.9 MB
Het is me gelukt in 2 dagen tijd mn co2 waardes van 3ppm naar 18ppm te krijgen doormiddel van 2 elzenproppen in mn 60l aquaruim. Werkt goed dat spul! Heb geen co2 generator nodig 😄
 
Dat kan volgens mij niet Don want je kan alleen je co2 zoveel verhogen door co2 te gebruiken. De co2 tabel die men wel gebruikt werkt ook alleen bij toediening van co2 en niet met bv een ph verlagende bodem.
Als dit zou werken dan zou ik ook wat Elzenproppen erin doen ipv drukglessen met co2.
 

Hier kun je ook lezen dat de tabel alleen werkt met co2 toevoeging en niet door andere zuren die worden toegevoegd.
 

Hier kun je ook lezen dat de tabel alleen werkt met co2 toevoeging en niet door andere zuren die worden toegevoegd.
Er komt co2 vrij uit elsenproppen net zoals je in een co2 generator met gist ook hebt. Alleen heb ik in dit geval de zuren van een elsenprop, en de zouten van me kh die reageren en een natuurlijke co2 veroorzaken. Een ph verlagende bodem laat ook co2 vrij. Maargoed dat hoeft niet iedereen te denken. Je mag zelf geloven wat je leest.
 
Ik zie nu ook dat het niet de co2 is wat omhoog gaat maar de kh gaat omlaag bij een ph verlagende bodem. Wat ook knap is want kh kan je alleen verlagen met osmose... Je kan trouwens met zn co2 systeem testen ipv de ph en tabel gebruiken maar zn co2 tester meet ph geen co2 dus dat maakt geen verschil
 
Ook raar want ik gebruik jaren ph verlagende bodems maar die trekken ook de kh omlaag. Een dropchecker meet koolzuurgas en is daarom betrouwbaar.
 
Ook raar want ik gebruik jaren ph verlagende bodems maar die trekken ook de kh omlaag. Een dropchecker meet koolzuurgas en is daarom betrouwbaar.
"The drop checker is nothing more than a pH test kit, despite the grand claims on the packaging such as "Long Term CO2 Indicator". Many hobbyists already own a pH test kit which typically, shows blue if the water sample is alkaline (> pH7), green if neutral (=pH7) and yellow if acidic (<pH7). These colors are typical when the reagent in the pH test kit is Bromothymol Blue."



Een dutch hybride planted low tech tank werkt op het principe houtkorrels toe te voegen aan de bodem waar weer co2 vandaan komt zodat je dus geen co2 hoeft toe te voegen
Zie onderstaande link


De kh die verlaagd raakt door de bodem is doordat fosfaat een buffer creert voor bicarbonaat en carbonaat geloof ik. Althans daar moet ik me nog on verdiepen.
 
"The drop checker is nothing more than a pH test kit, despite the grand claims on the packaging such as "Long Term CO2 Indicator". Many hobbyists already own a pH test kit which typically, shows blue if the water sample is alkaline (> pH7), green if neutral (=pH7) and yellow if acidic (<pH7). These colors are typical when the reagent in the pH test kit is Bromothymol Blue."



Een dutch hybride planted low tech tank werkt op het principe houtkorrels toe te voegen aan de bodem waar weer co2 vandaan komt zodat je dus geen co2 hoeft toe te voegen
Zie onderstaande link


De dropchecker is inderdaad een ph-meter, maar je zou kunnen zeggen dat dat onder beschermde, vaste omstandigheden is. De vloeistof in de checker heeft een vaste kh, wat van het aquarium niet altijd gezegd kan worden.

Daarom zeggen ph van aquarium en ph van dropchecker dus 2 verschillende dingen. De ph van het aquarium komt tot stand door oa inwerking van alle zuren aanwezig in het aquariumwater, ph in de dropchecker komt, mits goed opgesteld en gevuld, tot stand door alleen de inwerking van co2.

Daarom wordt een dropchecker over het algemeen gezien als meer betrouwbaar/meer zeggend over de hoeveelheid co2 in het aquarium, dan de ph van het aquarium.

Wat ik zeg is erg kort door de bocht, maar in grote lijnen komt het dacht ik hier op neer. Mocht ik het heel verkeerd gezegd hebben of te kort door de bocht zijn geweest dan hoop ik dat iemand die er meer verstand van heeft mij verbetert.
 
Nou wellicht snap ik het niet helemaal wat Marjan zegt maar de dropchecker meet alleen de koolzuurgas en dat is een zwak zuur. In de bak zitten vaak meer zuren die ook je ph beinvloeden maar die meet de dc niet en houdt daar geen rekening mee.
Dus alleen het koolzuurgas wordt gemeten met de vloeistof en geen andere zuren. Daarom is de dc ook zo betrouwbaar.

Wellicht bedoeld Marjan het ook zo hoor;)
 
De dropchecker is inderdaad een ph-meter, maar je zou kunnen zeggen dat dat onder beschermde, vaste omstandigheden is. De vloeistof in de checker heeft een vaste kh, wat van het aquarium niet altijd gezegd kan worden.

Daarom zeggen ph van aquarium en ph van dropchecker dus 2 verschillende dingen. De ph van het aquarium komt tot stand door oa inwerking van alle zuren aanwezig in het aquariumwater, ph in de dropchecker komt, mits goed opgesteld en gevuld, tot stand door alleen de inwerking van co2.

Daarom wordt een dropchecker over het algemeen gezien als meer betrouwbaar/meer zeggend over de hoeveelheid co2 in het aquarium, dan de ph van het aquarium.

Wat ik zeg is erg kort door de bocht, maar in grote lijnen komt het dacht ik hier op neer. Mocht ik het heel verkeerd gezegd hebben of te kort door de bocht zijn geweest dan hoop ik dat iemand die er meer verstand van heeft mij verbetert.
Ahzo! Klinkt logisch!

Maar wat komt er dan precies vrij bij een ph verlagende bodem?
Ik voeg elsenproppen toe, ik zie mn kh zakken komt er dan co2 vrij die de kh laat zakken of komt er po4 vrij die de kh laat zakken. En wat moet ik met die lagere kh waarde als ik toch niet meer co2 kan toevoegen. Mn ph gaat omlaag dat vinden mn vissen fijn maar mn planten schieten er niets mee op als ik het zo begrijp... En wat is er dan met me kh gebeurt vraag ik me dan toch af. Weg kan ie niet zijn...


Nou wellicht snap ik het niet helemaal wat Marjan zegt maar de dropchecker meet alleen de koolzuurgas en dat is een zwak zuur. In de bak zitten vaak meer zuren die ook je ph beinvloeden maar die meet de dc niet en houdt daar geen rekening mee.
Dus alleen het koolzuurgas wordt gemeten met de vloeistof en geen andere zuren. Daarom is de dc ook zo betrouwbaar.

Wellicht bedoeld Marjan het ook zo hoor;)
Ja het komt eigenlijk op het zelfde neer. Je meet de ph met de dropchecker, de kh in een aquarium buffert co2 waardoor het water minder zuur lijkt dan het werkelijk is. Dus als jij co2 toevoegd en je hebt 10kh, dan is de ph meting in je aquarium niet werkelijk de ph. De dropchecker heeft zn eigen kh waarde waardoor de boel niet verstoord word door de kh. Waardoor je dus de werkelijke ph ziet. De ph die er zou zijn als je geen kh in je aquarium zou hebben. Dan zie je als het goed is de ruwe waardes van het co2 zonder de invloed van kh.

Mijn co2 waardes lijken van de tabel hoger, omdat mijn ph meting verstoord word door mn kh meting. En mn kh meting word verstoord door mn elsenproppen? Die dus indirect mn ph verstoren.
Ph is de uitkomst van de combinatie kh en co2. Alleen co2 kan je correct meten als deze niet beinvloed word door de kh. (Dmv dc) Dus moet je er eerst achter komen wat je ph is zonder de kh die invloed heeft. Als je dan de werkelijke ph weet dan kan je de huidige kh nemen uit het aquarium en daarmee kan je weer de werkelijke co2 waarde mee vinden.

En de werkelijke co2 waarde bij mij is dan rond de 3ppm omdat ik niets toe voeg
Heb ik het zo goed @Drup?
Dus door mn elsenproppen is mn kh lager, en daardoor word mn ph ook lager. En lijkt mn co2 waarde hoger. In werkelijkheid word mn kh gebufferd? Door de elsenproppen en het lijkt dan dus als of ik co2 toevoeg? Is dat door po4 ofzo?


Ik zie nu inderdaad dat ik het fout dacht er zijn gewoon meer factoren die de ph beinvloeden behalve co2. Er kunnen andere zuren in zitten en fosfaten die de ph waarden beinvloeden. De dropchecker beschermd zich daar tegen waardoor de ph die de dropmeter checkt overeen komt met de ph die de co2 beinvloed. En geen enkele andere factor.
Vervolgens meet je de ph en kh en daarmee kan je er achter komen wat de co2 is.

Bij mij beinvloeden de elsenproppen dus mn ph door iets wat geen co2 is.

Hoewel de "dutch hybride tank" gebaseerd is op houtpellets. Wat dus wél co2 vrij laat. En elsenproppen zullen vast ook co2 vrij laten. Alleen is dit nihil. En zijn er vooral andere zuren die mee spelen zoals ik het begrijp.

Nou achterkomen welke 😜
 
Laatst bewerkt:
Ahzo! Klinkt logisch!

Maar wat komt er dan precies vrij bij een ph verlagende bodem?
Ik voeg elsenproppen toe, ik zie mn kh zakken komt er dan co2 vrij die de kh laat zakken of komt er po4 vrij die de kh laat zakken. En wat moet ik met die lagere kh waarde als ik toch niet meer co2 kan toevoegen. Mn ph gaat omlaag dat vinden mn vissen fijn maar mn planten schieten er niets mee op als ik het zo begrijp... En wat is er dan met me kh gebeurt vraag ik me dan toch af. Weg kan ie niet zijn...



Ja het komt eigenlijk op het zelfde neer. Je meet de ph met de dropchecker, de kh in een aquarium buffert co2 waardoor het water minder zuur lijkt dan het werkelijk is. Dus als jij co2 toevoegd en je hebt 10kh, dan is de ph meting in je aquarium niet werkelijk de ph. De dropchecker heeft zn eigen kh waarde waardoor de boel niet verstoord word door de kh. Waardoor je dus de werkelijke ph ziet. De ph die er zou zijn als je geen kh in je aquarium zou hebben. Dan zie je als het goed is de ruwe waardes van het co2 zonder de invloed van kh.

Mijn co2 waardes lijken van de tabel hoger, omdat mijn ph meting verstoord word door mn kh meting. En mn kh meting word verstoord door mn elsenproppen? Die dus indirect mn ph verstoren.
Ph is de uitkomst van de combinatie kh en co2. Alleen co2 kan je correct meten als deze niet beinvloed word door de kh. (Dmv dc) Dus moet je er eerst achter komen wat je ph is zonder de kh die invloed heeft. Als je dan de werkelijke ph weet dan kan je de huidige kh nemen uit het aquarium en daarmee kan je weer de werkelijke co2 waarde mee vinden.

En de werkelijke co2 waarde bij mij is dan rond de 3ppm omdat ik niets toe voeg
Heb ik het zo goed @Drup?
Dus door mn elsenproppen is mn kh lager, en daardoor word mn ph ook lager. En lijkt mn co2 waarde hoger. In werkelijkheid word mn kh gebufferd? Door de elsenproppen en het lijkt dan dus als of ik co2 toevoeg? Is dat door po4 ofzo?

Ik denk dat je hier een goed voorbeeld ziet van wat er gebeurt wanneer je verkeerde conclusies trekt.

Wat er gebeurt in een aquarium is verschrikkelijk ingewikkeld. Ik denk dat wanneer je alles tot in detail begrijpt, je misschien wel in 3 richtingen kan afstuderen. Ter verduidelijking, dit is grotendeels grappig bedoeld, niet als feit. Maar er zit wat mij betreft ook wel een kern van waarheid in.

Wat mij betreft is het de kunst je te beperken tot dat gedeelte wat maakt dat je ongeveer begrijpt wat er gebeurt. Ik heb me in mijn stukje daartoe proberen te beperken, maar jij trekt nu een aantal conclusies op basis daarvan, waarvan ik denk het klopt niet, maar ik vind het ook lastig om aan te geven waarom.

Kh buffert geen co2. Het kh-niveau beinvloed het bufferende vermogen van het water. Bij een hoger kh-niveau heb je meer nodig van een zuur om de ph te laten dalen en meer van een basische (?) stof om de ph te laten stijgen. Bij een lagere kh is het andersom.

Dat is ook waar de co2-kh tabel min of meer op gebaseerd is. Ze zeggen, bij die kh en die ph zit er zoveel co2 opgelost in het water. Wat overigens weinig tot niets zegt over hoeveel co2 je nodig hebt om tot dat punt te komen.

De zwakte in de tabel, is dat in aquariumwater vaak meer zuren aanwezig zijn dan alleen co2. En die hebben (misschien kunnen hebben?) ook invloed op de waarde van de tabel.

Volgens mij, maar pin me er niet op vast, komen er uit die elzeproppen zuren vrij, of komen er zuren vrij bij het afbraakproces, niet perse of alleen co2. Daarmee zou je dus het water zuurder maken dan het zou zijn alleen op basis van co2. Daarmee is de tabel niet meer betrouwbaar. Overigens, maar daar gaan we weer, er zijn meen ik me te herinneren meer redenen om aan te nemen dat de tabel niet betrouwbaar is, oa vanwege de betrouwbaarheid van de kh-meting of uitkomst daarvan, maar dat gaat veel verder dan mijn kennis reikt. Oa @Akwarium weet daar veel van dacht ik maar er zullen er meer zijn.

Maar goed, aan de vloeistof van de checker zijn dus geen andere zuren toegevoegd. Die vloeistof verandert van kleur op basis van de co2 die via de luchtruimte in de checker wordt opgenomen in de vloeistof. Daarom duurt het ook een paar uur voor je een beeld krijgt.

Dus je checker zegt alleen iets over de mate van alleen de hoeveelheid co2 in het water, ter plekke van de checker (denk ik).

De ph in je aquarium heeft te maken met de kh in je aquarium en alle opgeloste zuren er in, oa maar niet alleen co2 denk ik).

Ik begrijp je behoefte alles te snappen, maar geloof mij, dat gaat je (zeker zo snel) niet lukken. Doordat je telkens denkt dat je dingen snapt terwijl het in werkelijkheid veel ingewikkelder ligt, trek je verkeerde conclusies, zet die neer als feiten, en dwingt andere mensen eigenlijk om te accepteren dat er foute dingen staan, of om er tegenin te gaan.

Dat is een vrij agressieve manier van bewegen op het forum. Want ook mensen die vermoeden of zeker weten dat het niet klopt, kunnen niet altijd exact uitleggen hoe het dan wel zit. Geloof maar van mij dat hordes mensen op dit moment zitten te popelen om gaten te schieten in wat ik vertel, want daar zullen vast grote of kleine fouten in zitten.

Er zijn speciale topics waar lastige zaken besproken worden. Daar verzamelen mensen zich met meer dan gemiddelde kennis van zaken, en mensen die denken dat ze meer dan gemiddelde kennis van zaken hebben. Misschien (kijkt voorzichtig naar @jessicapilon) is dat een betere plek voor de echt ingewikkelde dingen?
 
begrijp je behoefte alles te snappen, maar geloof mij, dat gaat je (zeker zo snel) niet lukken. Doordat je telkens denkt dat je dingen snapt terwijl het in werkelijkheid veel ingewikkelder ligt, trek je verkeerde conclusies, zet die neer als feiten, en dwingt andere mensen eigenlijk om te accepteren dat er foute dingen staan, of om er tegenin te gaan.

Dat is een vrij agressieve manier van bewegen op het forum. Want ook mensen die vermoeden of zeker weten dat het niet klopt, kunnen niet altijd exact uitleggen hoe het dan wel zit. Geloof maar van mij dat hordes mensen op dit moment zitten te popelen om gaten te schieten in wat ik vertel, want daar zullen vast grote of kleine fouten in zitten.
Oh please heel graag zelfs! Dat is juist wat ik hoop dat mensen mn gaten opvullen. En jij doet dat op een perfecte en respectvolle manier door niet over mij te veroordelen (zo van oh heb je het al weer fout, of je moet is beter lezen, of roep is niet zo maar dingen)

Dat is vooral waar ik tegen aanloop. Want ik zit letterlijk uren en uren te investeren om informatie bij elkaar te grabbelen over deze onderwerpen. En het probleem is denk ik niet zo zeer dat het ingewikkeld ligt. Het probleem is dat iedereen wat roept. Waardoor er nog maar weinig mensen weten wat de echte waarheid is.

En elke keer hoop ik maar het juiste spoor ingeduwd te worden. En ik wil echt heel graag snappen hoe het zit. Ik bedoel, denk je niet dat het aan me knaagt als er steeds gezegd word je begrijpt het verkeerd. Ik doe daar echt wat mee. Want of ik nou mijn waarheid geloof of jullie waarheid geloof. Het zal mij dichter brengen bij de echte waarheid. Ik ga alleen maar meer opzoeken en onderzoeken tot ik het snap. En vast dichter bij andere hun waarheid komen in de loop van mn ontdekkingen.

Ik ben niet de moeilijkste in het zeggen ik zit fout het moet alleen wel onderbouwd kunnen worden. En dat mis ik soms. Niet altijd. Misschien is mijn manier van spreken aggressief. Ik weet jammer genoeg ook even niet zo snel hoe ik dat moet veranderen. "Misschien moet ik meer vraagtekens gebruiken ipv uitroeptekens."

Ik blijf toch maar een random forum lid die geen disclaimer bij elk bericht gaat zetten. Maar ik hoor juist erg graag van andere hoe het zit. En vooral, wat ik fout heb. Ik hoor net iets te vaak je hebt het fout en je lijkt maar steeds fout te hebben zonder dat er maar uitgelegd kan worden wat ik dan fout zie.

Niet dat dat perse uitgelegd moet worden. Maar steeds horen "je hebt het fout, ik denk dat het zo zit maar vertel niet waarom." Daar heb ik ook niets aan. Dan voel ik me vooral in de zeik gezet 😅

Anyhow ik snap nu in iedergeval waar mn denkfout lag.

Er zijn 2 soorten ph metingen. 1 is met een dropchecker in een veilige omgeving die alleen co2 meet
Andere is vanuit het aquarium. Dat is ook een nuttige ph meting. Alleen zegt het niets met zekerheid over de co2. Dus alleen vissen zijn gebaad aan deze meting.
En ph word dus niet alleen door co2 bepaald. Iets wat ik eerder dacht omdat je dus overal van die co2 tabellen hebt die doen lijken alsof co2 alleen bepaald word door de ph en kh.

Maar het is ook logisch. Co2 kan je alleen toevoegen dat onstaat niet uit het niets. En kh kan je ook alleen toevoegen dat ontstaat niet uit het niets. De ph daar in tegen dat is een creatie vanuit de kh en zuren waaronder co2.

Ph in het aquarium is de W bij de U x I in elektriciteit. En de ph in de dropchecker is de U bij I x R bij elektriciteit. Als je begrijpt wat ik bedoel 😄

Heel erg bedankt voor je uitgebreide bericht!
 
Nou achterkomen welke
Eikenextract bijvoorbeeld wat sommigen gebruiken om het water te beinvloeden.

Ik ben het met Marjan eens dat het behoorlijk ingewikkeld is voor een leek en dat er heel veel factoren meespelen. Alles snappen is haast niet te doen en dat lukt mij ook niet. Als je de beginselen een beetje snapt dan kom je al een heel eind.
 
Er zijn 2 soorten ph metingen. 1 is met een dropchecker in een veilige omgeving die alleen co2 meet
Met een dropchecker meet je geen ph maar alleen koolzuurgas;). Je zegt het zelf al door te stellen dat de dc alleen co2 meet maar dat is dan geen ph:DD
Ik denk dat je niet alles moet willen snappen Don want dan moet je bijna een chemicus zijn. Geniet van de hobby en maak het vooral niet te ingewikkeld:deal:
 
Ik ben het met Marjan eens dat het behoorlijk ingewikkeld is voor een leek en dat er heel veel factoren meespelen. Alles snappen is haast niet te doen en dat lukt mij ook niet. Als je de beginselen een beetje snapt dan kom je al een heel eind.
Ik moet alles snappen 😂 ik kan het niet los laten. Ik wil mn aquarium van dna strengel tot dna strengel. Van proteïnen tot proteïnen uit elkaar kunnen pluizen 🙈 vorig jaar al artis gebeld omdat ze op hun website zeiden dat ze er zo veel over konden delen maar ik moest maar langs komen zeiden ze 🤦 ik weet ook niet waar ik heen moet 😂


Eikenextract bijvoorbeeld wat sommigen gebruiken om het water te beinvloeden.
Klopt eikenblad heeft een ph tussen de 4 en 5. Vandaar. Ik dacht alleen dat dat dus kwam door de co2 die uit het blad vrij kwam maar er zijn meer zuren dan alleen co2 die het aquarium beinvloeden. Nooit eerder iets over gehoord dus dat is een nieuw hoofdstuk in mn persoonlijke onderzoek 😄 ik wist wel dat ik ergens het draadje kwijt was 😂
 
Oh please heel graag zelfs! Dat is juist wat ik hoop dat mensen mn gaten opvullen. En jij doet dat op een perfecte en respectvolle manier door niet over mij te veroordelen (zo van oh heb je het al weer fout, of je moet is beter lezen, of roep is niet zo maar dingen)

Dat is vooral waar ik tegen aanloop. Want ik zit letterlijk uren en uren te investeren om informatie bij elkaar te grabbelen over deze onderwerpen. En het probleem is denk ik niet zo zeer dat het ingewikkeld ligt. Het probleem is dat iedereen wat roept. Waardoor er nog maar weinig mensen weten wat de echte waarheid is.

En elke keer hoop ik maar het juiste spoor ingeduwd te worden. En ik wil echt heel graag snappen hoe het zit. Ik bedoel, denk je niet dat het aan me knaagt als er steeds gezegd word je begrijpt het verkeerd. Ik doe daar echt wat mee. Want of ik nou mijn waarheid geloof of jullie waarheid geloof. Het zal mij dichter brengen bij de echte waarheid. Ik ga alleen maar meer opzoeken en onderzoeken tot ik het snap. En vast dichter bij andere hun waarheid komen in de loop van mn ontdekkingen.

Ik ben niet de moeilijkste in het zeggen ik zit fout het moet alleen wel onderbouwd kunnen worden. En dat mis ik soms. Niet altijd. Misschien is mijn manier van spreken aggressief. Ik weet jammer genoeg ook even niet zo snel hoe ik dat moet veranderen. "Misschien moet ik meer vraagtekens gebruiken ipv uitroeptekens."

Ik blijf toch maar een random forum lid die geen disclaimer bij elk bericht gaat zetten. Maar ik hoor juist erg graag van andere hoe het zit. En vooral, wat ik fout heb. Ik hoor net iets te vaak je hebt het fout en je lijkt maar steeds fout te hebben zonder dat er maar uitgelegd kan worden wat ik dan fout zie.

Niet dat dat perse uitgelegd moet worden. Maar steeds horen "je hebt het fout, ik denk dat het zo zit maar vertel niet waarom." Daar heb ik ook niets aan. Dan voel ik me vooral in de zeik gezet 😅

Anyhow ik snap nu in iedergeval waar mn denkfout lag.

Er zijn 2 soorten ph metingen. 1 is met een dropchecker in een veilige omgeving die alleen co2 meet
Andere is vanuit het aquarium. Dat is ook een nuttige ph meting. Alleen zegt het niets met zekerheid over de co2. Dus alleen vissen zijn gebaad aan deze meting.
En ph word dus niet alleen door co2 bepaald. Iets wat ik eerder dacht omdat je dus overal van die co2 tabellen hebt die doen lijken alsof co2 alleen bepaald word door de ph en kh.

Maar het is ook logisch. Co2 kan je alleen toevoegen dat onstaat niet uit het niets. En kh kan je ook alleen toevoegen dat ontstaat niet uit het niets. De ph daar in tegen dat is een creatie vanuit de kh en zuren waaronder co2.

Ph in het aquarium is de W bij de U x I in elektriciteit. En de ph in de dropchecker is de U bij I x R bij elektriciteit. Als je begrijpt wat ik bedoel 😄

Heel erg bedankt voor je uitgebreide bericht!

1 snel ding nog, beide ph-metingen, zowel in het aquariumwater als via de checker zijn erg belangrijk voor je vissen. Ik moet zeggen, juist allebei.

In het aquariumwater meet je de ph. Deze kan op zich van belang zijn voor je vissen/bewoners, maar ook schommelingen zijn vaak niet heel goed.

Maar aangezien de ph in je aquariumwater dus niets hoeft te zeggen over de hoeveelheid opgeloste co2 in je water, weet je dus ook niet of de hoeveelheid opgeloste co2 in het water over de maximaal aangeraden grens van je bewoners gaat.

Met het toevoegen van co2 dwing je je water meer co2 op te nemen dan het anders zou doen. Die hoeveelheid kan zo hoog oplopen dat het schade veroorzaakt bij bewoners. En aangezien de checker iets zegt over de hoeveelheid opgelost co2 in het water, is dat een heel belangrijk instrument voor het bewaken van de gezondheid van je bewoners.
 
Het probleem is dat iedereen wat roept. Waardoor er nog maar weinig mensen weten wat de echte waarheid is.
Met een dropchecker meet je geen ph maar alleen koolzuurgas;). Je zegt het zelf al door te stellen dat de dc alleen co2 meet maar dat is dan geen ph:DD
Ik denk dat je niet alles moet willen snappen Don want dan moet je bijna een chemicus zijn. Geniet van de hobby en maak het vooral niet te ingewikkeld:deal:
Oke :) maar ik slide deze er toch even in

"De dropchecker is inderdaad een ph-meter, maar je zou kunnen zeggen dat dat onder beschermde, vaste omstandigheden is." - drup


The drop checker is nothing more than a pH test kit, despite the grand claims on the packaging such as "Long Term CO2 Indicator". Many hobbyists already own a pH test kit which typically, shows blue if the water sample is alkaline (> pH7), green if neutral (=pH7) and yellow if acidic (<pH7). These colors are typical when the reagent in the pH test kit is Bromothymol Blue."

Internet :)

Als je het hebt over dingen vertellen als feiten terwijl het geen feiten zijn.
Iedereen doet het hier op het forum... Alleen ik val gewoon erg op door mn nieuwsgierigheid en aanwezigheid denk ik 🤷 sorry dat ik je even als voorbeeld noem john 😅

Je hebt helemaal gelijk hoor. De hobby moet niet zo moeilijk worden dat het niet meer leuk is! Ik ben al bij dat mn ph gezakt is door mn elsen proppen. Ze geven een klein beetje co2 af maar dat is voornamelijk niet de rede. Maar wat de rede ook is. Uiteindelijk maakt het niet uit 😀
 
Ik moet alles snappen 😂 ik kan het niet los laten. Ik wil mn aquarium van dna strengel tot dna strengel. Van proteïnen tot proteïnen uit elkaar kunnen pluizen 🙈 vorig jaar al artis gebeld omdat ze op hun website zeiden dat ze er zo veel over konden delen maar ik moest maar langs komen zeiden ze 🤦 ik weet ook niet waar ik heen moet 😂
Heb je dan wel de juiste hobby gekozen want met breien bijvoorbeeld loop je niet tegen zoveel problemen aan Don;)
 
1 snel ding nog, beide ph-metingen, zowel in het aquariumwater als via de checker zijn erg belangrijk voor je vissen. Ik moet zeggen, juist allebei.

In het aquariumwater meet je de ph. Deze kan op zich van belang zijn voor je vissen/bewoners, maar ook schommelingen zijn vaak niet heel goed.

Maar aangezien de ph in je aquariumwater dus niets hoeft te zeggen over de hoeveelheid opgeloste co2 in je water, weet je dus ook niet of de hoeveelheid opgeloste co2 in het water over de maximaal aangeraden grens van je bewoners gaat.

Met het toevoegen van co2 dwing je je water meer co2 op te nemen dan het anders zou doen. Die hoeveelheid kan zo hoog oplopen dat het schade veroorzaakt bij bewoners. En aangezien de checker iets zegt over de hoeveelheid opgelost co2 in het water, is dat een heel belangrijk instrument voor het bewaken van de gezondheid van je bewoners.
Ja precies maar ik neem eigenlijk aan dat zonder co2 generator dat wel mee zal vallen bij mij hoop ik 😀

Waar ik me lichtelijk zorgen om baar is dan misschien de co2 die vrij komt bij de walstad methode - dutch hybride methode combi die ik wil gebruiken - al gebruik. Daar zou dan wel opmerkelijk veel co2 vanaf moeten komen. Zodanig dat het misschien geen verkeerd iedee om zelf ook te gaan drupchecken ik bedoel dropchecken 😄
 
Oke :) maar ik slide deze er toch even in

"De dropchecker is inderdaad een ph-meter, maar je zou kunnen zeggen dat dat onder beschermde, vaste omstandigheden is." - drup



Internet :)

Als je het hebt over dingen vertellen als feiten terwijl het geen feiten zijn.
Iedereen doet het hier op het forum... Alleen ik val gewoon erg op door mn nieuwsgierigheid en aanwezigheid denk ik 🤷 sorry dat ik je even als voorbeeld noem john 😅

Je hebt helemaal gelijk hoor. De hobby moet niet zo moeilijk worden dat het niet meer leuk is! Ik ben al bij dat mn ph gezakt is door mn elsen proppen. Ze geven een klein beetje co2 af maar dat is voornamelijk niet de rede. Maar wat de rede ook is. Uiteindelijk maakt het niet uit 😀
Tja ik weet niet beter dan dat de dc alleen koolzuurgas meet. Maar ja ik druk mn neus ook niet overal zo diep in en misschien kan iemand met genoeg kennis hiervan zoals @biljoenblik vertellen wat de dc dan precies meet.
 
Heb je dan wel de juiste hobby gekozen want met breien bijvoorbeeld loop je niet tegen zoveel problemen aan Don;)
Zou je denken? Jij noemt het en ik vraag me nu al af waar breien vandaan komt, wat de geschiedenis van breien is en het mentale en pschychogische effect van breien op je hersenen. Laat staan de verschillende steekpatronen die ik niet klakkeloos over wil nemen maar ook daadwerkelijk wil begrijpen als een soort wiskundige formule die ik tot 3 cijfers achter de komma in een halve seconde kan oplossen. Zo... Help?! 😂
 
Tja ik weet niet beter dan dat de dc alleen koolzuurgas meet. Maar ja ik druk mn neus ook niet overal zo diep in en misschien kan iemand met genoeg kennis hiervan zoals @biljoenblik vertellen wat de dc dan precies meet.

Volgens mij klopt wat jullie beide zeggen.

In de checker zit een vloeistof met, dacht ik kh4. Ook zit er een vloeistof in die kleurt op ph.

Omdat er een luchtruimte is tussen het aquariumwater en en de checkervloeistof, reageert de vloeistof in de checker op het koolzuurgas, de co2 uit het aquariumwater op die plek. Die reactie verandert de ph in de vloeistof waardoor deze (door de ph-kleurstof/verklikker) van kleur verandert.

De co2 is dus de enige stof die invloed heeft. Daarom kan je zeggen dat dat de stof is die gemeten wordt. Maar je ziet eigenlijk de verandering van kleur van de ph.
 
Volgens mij klopt wat jullie beide zeggen.

In de checker zit een vloeistof met, dacht ik kh4. Ook zit er een vloeistof in die kleurt op ph.

Omdat er een luchtruimte is tussen het aquariumwater en en de checkervloeistof, reageert de vloeistof in de checker op het koolzuurgas, de co2 uit het aquariumwater op die plek. Die reactie verandert de ph in de vloeistof waardoor deze (door de ph-kleurstof/verklikker) van kleur verandert.

De co2 is dus de enige stof die invloed heeft. Daarom kan je zeggen dat dat de stof is die gemeten wordt. Maar je ziet eigenlijk de verandering van kleur van de ph.
De co2 én het gedistilleerd water heeft de invloed, niet alleen de co2. Het is het gedistilleerd water met de kh4 dat beinvloed word door de co2, en de vloeistof word beinvloed door het gedistilleerd water met kh4.
Indirect meet je de co2. Hoewel de dropchecker ook beinvloed word door atmosferische druk, en de omgevingstemperatuur. Dus ook dan kan je eigenlijk niet 100% zeker zeggen dat je de juiste co2 meet.

Om die rede houd ik het bij dat je ph meet. En aan de hand van de ph de co2 kan berekenen (wat ogenwerk is, en ook afhankelijk blijft van atmosferische druk en temperatuur) en je daarom niet kan zeggen dat je de co2 meet.

De ph meet je, de co2 bereken je
Maar ik zal even de vrede bewaren en zeggen dat we allemaal een beetje gelijk hebben 😂

Bedankt voor de wijsheid 😄

Nou uitzoeken wat er in mn elsenproppen voor P zit wat mn water zo H maakt
 
Zou je denken? Jij noemt het en ik vraag me nu al af waar breien vandaan komt, wat de geschiedenis van breien is en het mentale en pschychogische effect van breien op je hersenen. Laat staan de verschillende steekpatronen die ik niet klakkeloos over wil nemen maar ook daadwerkelijk wil begrijpen als een soort wiskundige formule die ik tot 3 cijfers achter de komma in een halve seconde kan oplossen. Zo... Help?! 😂
Ik ga de moed opgeven hoor en ik snap nu waarom ik geen andere hobby s heb:DD
 
Maar het is ook logisch. Co2 kan je alleen toevoegen dat onstaat niet uit het niets. En kh kan je ook alleen toevoegen dat ontstaat niet uit het niets. De ph daar in tegen dat is een creatie vanuit de kh en zuren waaronder co2.

Ik pak dit er nog even uit.
Nee. Er zit, normaalgesproken, co2 in water. Dat komt omdat er co2 in de lucht zit.

Er is een gebruikelijke balans tussen de hoeveelheid co2 in de lucht (deze hoeveelheid kan om verschillende redenen veranderen) en de hoeveelheid in het water.

Dat geldt hetzelfde voor zuurstof.

Zolang je water in de gelegenheid stelt (gaat sneller bij meer beweging van het water aan het oppervlak, net zoals wasgoed sneller droogt wanneer de wind de lucht waarin het vocht is opgenomen steeds weg blaast), zal het streven naar een bepaalde hoeveelheid zuurstof en co2 in het water. Verschillende factoren (bijvoorbeeld temperatuur water bij zuurstof) kunnen invloed hebben op de waarden.

Pas zodra je actief co2 gaat toevoegen aan, oplossen in het water, verstoor je deze balans. Daarom zorgt sterk(er) bewegend water aan het oppervlak er dus ook voor dat je eerder je overmatig opgeloste co2 in het water kwijtraakt.

Water aan het oppervlak probeert de balans te herstellen. Hoe sneller het water beweegt, hoe efficienter het dat kan doen.

Zonder toegevoegde co2 zorgt dat er voor dat de lage hoeveelheid co2 snel wordt aangevuld wanneer planten het verbruiken. Wanneer je wel co2 toevoegt verdrijft het de overmatige co2 dus sneller.
 

Terug
Bovenaan