De lantis aquaria van Don1262


Zwaardspel
 
Nouja de laatste keer bleven 3 van de 5 guppen leven dus ik dacht dat zal ook wel zo met de zwaarddragers zijn maar die gedragen zich gewoon heel anders. Ze lijken wel verdwaald door de bak heen te zwemmen als of ze niet weten hoe ze vis moeten zijn. Echt babys. Terwijl die guppen gewoon voorgeprogrammeerde konijnen zijn :p
Volgens mij zitten jongen van de Gup vaker bovenin tussen de drijvers als die er zijn en zitten ze dus beschutter. Kleintjes van bv de Zwaarddrager zwemmen zover ik me herinner meer door het open water heen en is dus sneller een prooi.
 
Pas als ze een week oud zijn, de 1e week zitten ze óf onderin inet struikgewas óf tegen de oppervlakte. daarna gaan ze door de heel bak heen.
 
Pas als ze een week oud zijn, de 1e week zitten ze óf onderin inet struikgewas óf tegen de oppervlakte. daarna gaan ze door de heel bak heen.
Ok, maar ja dan nog zijn ze heel klein na een week en zullen ze nog snel opgegeten kunnen worden. Ik dacht dat jongen van de Platy s en de Zwaarddrager minder schuilen dan jonge Guppen maar dat is dus niet zo (de eerste week).
 
Pas als ze een week oud zijn, de 1e week zitten ze óf onderin inet struikgewas óf tegen de oppervlakte. daarna gaan ze door de heel bak heen.
Ik het kommetje zwemmen ze lekker rond dat is wel leuk om te zien lekker onbezorgd. En die ene in mn 60l dan die echt dwaalde. Ik heb niet echt verstop plekken behalve mn drijfplanten, dus als de meeste besloten onderaan te verstoppen dan zijn ze waarschijnlijk ten prooi gevallen. Ik verwacht niet dat ze met zn 10en koembaja zjngen in een circeltje om het vuur tussen mn bebosde vallesneria in iedergeval. 😂
Ok, maar ja dan nog zijn ze heel klein na een week en zullen ze nog snel opgegeten kunnen worden. Ik dacht dat jongen van de Platy s en de Zwaarddrager minder schuilen dan jonge Guppen maar dat is dus niet zo (de eerste week).
Ja ze gedragen zich wel overduidelijk anders dan de guppenkleintjes. De guppenkleintjes zijn wat opzichtiger alleen daardoor ook meer voorzichtig. De zwaarsdragerjongen gaan meer uit van hun schutkleur en verstoppen zich sneller. Ook hebben ze de neiging rond te dwalen zonder de wetten van het aquarium te kennen. De guppen lijken daar al in voorgeprogrammeerd te zijn.
@stanovic herken jij hier iets in toevallig?
 
Ja ze gedragen zich wel overduidelijk anders dan de guppenkleintjes. De guppenkleintjes zijn wat opzichtiger alleen daardoor ook meer voorzichtig. De zwaarsdragerjongen gaan meer uit van hun schutkleur en verstoppen zich sneller. Ook hebben ze de neiging rond te dwalen zonder de wetten van het aquarium te kennen. De guppen lijken daar al in voorgeprogrammeerd te zijn.
@stanovic herken jij hier iets in toevallig?
In eerste instantie als guppen, zwaarddragers, molly's en platy's geboren worden, dalen ze eerst op de bodem. Om na een tijdje (dit kan per soort ook vrij snel gaan) naar boven te gaan om hun zwemblaas te vullen met lucht. Wat idd opvallend is dat juist gupjongen dan voor de bovenlaag in de bak kiezen om daar te gaan vertoeven. En dat geldt ook voor de mollyjongen. Xiphophorussoorten (zwaarddragers en platy's) daar en tegen blijven in de regel vrij laag bij de bodem de eerste tijd om daarna zich pas in de andere waterlagen te gaan begeven.

Platy's en guppen zijn na de geboorte ook ietwat lichter van kleur als hun ouders (uitgaande dat de ouders dezelfde kleuren hebben), hetgeen bij het opgroeien intensiever wordt zoals bij de ouders. Zo vallen ze namelijk minder op als ze nog zo klein zijn.
 
De quest opzoek naar elsenproppen begint hier
Quest rewards: een zak vol proppen en 20k experience points. Die kan ik dan gelijk gebruiken om mn aquatic skill te upgraden. Nog een paar levels up en dan kan ik 300l aquariums unlocken 🤞
Gelukkig was mn google search skill hoog genoeg om deze kaart te vinden. Duurde even maar dan heb je wat 😁
Screenshot_2023-07-07-22-40-00-067_com.android.chrome.jpg
 
Je mag er nog steeds uit onze tuin in Swalmen/ Gierle halen/ hebben....
 
Je mag er nog steeds uit onze tuin in Swalmen/ Gierle halen/ hebben....
Ik weet het😄 vond het vooral grappig om het zo neer te zetten maar bij jullie kan ik het ook vinden ja :D voelt ook iets betrouwbaarder dan langs de weg. Ik weet ook niet hoelang het goed blijft in het aquarium eigenlijk... Zo heel veel zal ik niet nodig hebben 😄
 
De quest opzoek naar elsenproppen begint hier
Quest rewards: een zak vol proppen en 20k experience points. Die kan ik dan gelijk gebruiken om mn aquatic skill te upgraden. Nog een paar levels up en dan kan ik 300l aquariums unlocken 🤞
Gelukkig was mn google search skill hoog genoeg om deze kaart te vinden. Duurde even maar dan heb je wat 😁
Bekijk bijlage 362385
Heb in een map upgrade geïnvesteerd, dit maakt me quest wat makkelijker 😁
Mn warme meloen al in de vriezer gedaan straks eventjes rond kijken daar en een mooi zitplekje zoeken om mn meloen te verorberen
IMG_20230708_183023.jpg
 
Quest complete, earned 20k exp en an bag of elzenproppen 😁 nou de seeds uit siften voor extra farming exp en de boel in de zon bakken want er komen torretjes uit! Iek
IMG_20230709_131403.jpg

En mn plantjes veilig gesteld tegen de storm straks 😁
IMG_20230709_131132.jpg

IMG_20230709_131140.jpg

En deze heb ik kortgeleden in een curverbak gedaan. Kijken of het wat word.
Het is een laag opgebouwd van onder naar boven: (waarschijnlijk) voedingsarm tuingrond, een laag blad en een laagje potgrond voor de nutrients (Rhododendron)
IMG_20230709_131213.jpg
 
Quest complete, earned 20k exp en an bag of elzenproppen 😁 nou de seeds uit siften voor extra farming exp en de boel in de zon bakken want er komen torretjes uit! IekBekijk bijlage 362458
En mn plantjes veilig gesteld tegen de storm straks 😁Bekijk bijlage 362459
Bekijk bijlage 362460
En deze heb ik kortgeleden in een curverbak gedaan. Kijken of het wat word.
Het is een laag opgebouwd van onder naar boven: (waarschijnlijk) voedingsarm tuingrond, een laag blad en een laagje potgrond voor de nutrients (Rhododendron)
Bekijk bijlage 362461
Lekker bezig Don.

Als ik bij je in de buurt woonde kwam ik wel voor zo'n moedertje van duizenden. Want niks zo leuk als een jong plantje zelf groot trekken ipv naar het tuincentrum rennen en er eentje van formaat kopen.
We zitten denk ik zo'n 75 km van elkaar dus dat gaat hem niet worden :)
 
Lekker bezig Don.

Als ik bij je in de buurt woonde kwam ik wel voor zo'n moedertje van duizenden. Want niks zo leuk als een jong plantje zelf groot trekken ipv naar het tuincentrum rennen en er eentje van formaat kopen.
We zitten denk ik zo'n 75 km van elkaar dus dat gaat hem niet worden :)
1000x1000
 
Zo ik heb het dan maar gelijk mooi gemaakt he, nu de ruimte er toch weer is lekker in het water zitten spelen 😀 gelijk even een beetje gewisseld.
IMG_20230711_192456.jpg


Ik kijk me 60l in en ik vind alleen iets minder prettig 😔
IMG_20230711_192521.jpg

Arm beesie heb hm al in een beetje zout water gedaan om zn vocht vrij te kunnen raken. Ik vraag me af wat de oorzaak is :( zou het de warmte zijn? Ik heb ze gelijk maar even geblancheerde komkommer gedaan. Dat was ik al een paar dagen aan het uitstellen dat had ik dus beter niet kunnen doen. Ik tel er nog 5, niet veel te bedenken dat ik met zeker 40 begon 😔
 
Zo ik heb het dan maar gelijk mooi gemaakt he, nu de ruimte er toch weer is lekker in het water zitten spelen 😀 gelijk even een beetje gewisseld. Bekijk bijlage 362578

Ik kijk me 60l in en ik vind alleen iets minder prettig 😔
Bekijk bijlage 362579
Arm beesie heb hm al in een beetje zout water gedaan om zn vocht vrij te kunnen raken. Ik vraag me af wat de oorzaak is :( zou het de warmte zijn? Ik heb ze gelijk maar even geblancheerde komkommer gedaan. Dat was ik al een paar dagen aan het uitstellen dat had ik dus beter niet kunnen doen. Ik tel er nog 5, niet veel te bedenken dat ik met zeker 40 begon 😔
Ziet er weer mooi uit.

Google eens op Ancistrus/Corydoras en zout. Staat me iets bij dat dit geen gelukkige combinatie is.
 
Ziet er weer mooi uit.

Google eens op Ancistrus/Corydoras en zout. Staat me iets bij dat dit geen gelukkige combinatie is.
Heb een beetje er in gedaan. Hij zal het er mee moeten doen want hij staat op knappen. Kan hm moeilijk met een naald lek prikken 😅 zn zoud bad geef ik niet (hoge dosering voor 10 minuten) dat heeft alleen bij parasieten zin. Het water is nog zoet. In iedergeval. Thanks for the head up ik zal ook ff zoeken nog. Ik ben nogsteeds een beetje voorzichtig met parasieten... Mn cherry barbeel zit ook in eens te schuren. Al kan dat komen omdat ik aan het planten was en de bodem verstoorde. Vandaar de waterwissel. Ik hoop dat ze geen wormen hebben. Heb buite. Dat bultje op me neon geen aanleiding om dat te denken. Alleen nu met de buikwaterzucht...
 
Ohjee... ik hoop dat ie erdoor komt. Kan het ook een overmaat aan vleesvoer zijn? Bijvoorbeeld de resten van slakken of andere vissen en dan dus bloat? Of ziet dat er anders uit?
 
Ik vrees ook buikwaterzucht en daar valt weinig meer aan te doen.

Na een bodem verstoring is het altijd raadzaam een waterwissel te doen in ieder geval, maar dat is niet wat dit veroorzaakt heeft denk ik.
 
Ohjee... ik hoop dat ie erdoor komt. Kan het ook een overmaat aan vleesvoer zijn? Bijvoorbeeld de resten van slakken of andere vissen en dan dus bloat? Of ziet dat er anders uit?
Ik heb geen flauw iedee kan allemaal... Ik geef ze regelmatig met van die groene dekseltjes. Ik denk niet dat het dáár aan ligt. Het zal misschien de gebakken slak zijn tussen me verwarming (hoewel die al een tijd uit staat dus nou begin ik me af te vragen waar het geluid vandaan komt... Kan het filter zijn misschien.)

Soort poppend geluid maar misschien associeerde ik het vooral daarmee. En Misschien is er een vis dood ik zie geen resten en ik weet niet precies hoeveel ik van wat heb eigenlijk. Misschien maar is bij houden ben bang dat ik misschien ook flaggelaten heb in mn bakken ik weet het niet...
 
Ik heb geen flauw iedee kan allemaal... Ik geef ze regelmatig met van die groene dekseltjes. Ik denk niet dat het dáár aan ligt. Het zal misschien de gebakken slak zijn tussen me verwarming (hoewel die al een tijd uit staat dus nou begin ik me af te vragen waar het geluid vandaan komt... Kan het filter zijn misschien.)

Soort poppend geluid maar misschien associeerde ik het vooral daarmee. En Misschien is er een vis dood ik zie geen resten en ik weet niet precies hoeveel ik van wat heb eigenlijk. Misschien maar is bij houden ben bang dat ik misschien ook flaggelaten heb in mn bakken ik weet het niet...
Mn ancistrus heeft het niet gehaald 😔 stonk helemaal naar dood toen ik beneden kwam...
Ik vind het maar raar... Ik mis geen vissen, welk dierlijk eiwitten kan hij gehad hebben dat hij zo is opgeblazen. Of zou er dan toch een gemene ziekte door mn bak heen dwarrelen 😔

Ondertussen heb ik mn neontetra met een bultje ook nogsteeds appart zitten. Weet ook nogsteeds niet wat ik daar mee moet doen. Die zit nu een maand of 2 appart? Nogsteeds geen resultaat... Bultje zit er nog is niet groter en nie kleiner vis oogt verder gezond... Wat kan het zijn?
 
Met de baby guppys en baby zwaardragers in mn kommetje gaat goed overigens goed. Ik mis er nog geen, misschien 1. Valt niet mee om ze te tellen. Ze zwemmen steeds rondjes 😂
 
Deksel in de making
IMG_20230713_164046.jpg
 
Ga je hier ook verlichting in maken Don?
 
Ga je hier ook verlichting in maken Don?
Jaa de lamp die nu boven de bak van de wandelende takken hangt want daar groeien toch heen planten.. ben bang dat de zon net niet genoeg is 😀
 
Ga je hier ook verlichting in maken Don?
Ik zie dat ik wel moet oppassen dat de pootjes niet uit elkaar gaan staan. Ik denk dat ik een ijzerdraadje span aan de onderkant van de poten dan kunnen ze niet mn glas uit elkaar trekken als mn katten er op springen
 
Zo een ijzerdraadje met een schroef om hm strakker te draaien 😁
Hij past echt lekker knus tussen het glas, ik ga de inhammetjes iets dieper maken denk ik dan is hij nog stabieler!
 

Bijlagen

  • IMG_20230713_172543.jpg
    IMG_20230713_172543.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 24
Zo goed als af 😁 straks testen of mn katteb er op kunnen staan en hopen dat hij niet instort 😅. Ik ben wel echt trots! Per toeval heb ik ook nog dat balkje voor de lamp zitten dus ik kijk niet recht de lamp in. Echt alles pasde precies in elkaar, goed afgemeten, goed gezaagd, ik heb er wel vertrouwen in dat dit werkt 😁
 

Bijlagen

  • IMG_20230713_184044.jpg
    IMG_20230713_184044.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 32
  • IMG_20230713_184033.jpg
    IMG_20230713_184033.jpg
    2 MB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
netjes gedaan!
 
Een kroon op je kom.
Arme katten die der niet bij mogen.
Ik sta hier ook op het punt om er alles uit te laten groeien.
Maar dan zo ongeveer.
 

Bijlagen

  • 1689280477296846733041.jpg
    1689280477296846733041.jpg
    855.1 KB · Weergaven: 27
  • 1689280547283873091123.jpg
    1689280547283873091123.jpg
    813.5 KB · Weergaven: 27
  • 16892806083492141194061.jpg
    16892806083492141194061.jpg
    873.2 KB · Weergaven: 27
Zo goed als af 😁 straks testen of mn katteb er op kunnen staan en hopen dat hij niet instort 😅. Ik ben wel echt trots! Per toeval heb ik ook nog dat balkje voor de lamp zitten dus ik kijk niet recht de lamp in. Echt alles pasde precies in elkaar, goed afgemeten, goed gezaagd, ik heb er wel vertrouwen in dat dit werkt 😁
Crea Bea!
 
Ja ik kon het niet laten he 😄 heb een uur die bak staan schoon maken, al die moeite gedaan voor die planten met een mooie bodem en dan zou ik maar geen licht op hangen dat zou zonde zijn 😄 het is sterk genoeg voor mn katten gelukkig!

En die hogere denksel voor mn kommetje had ik nog liggen ik moest alle lampjes er nog doorheen rijgen. Ik moest en zou alleen alle lampjes perfect naar beneden richten dus het was echt een flinke klus. Ik heb echt mezelf mentaal moeten toejuigen om het af te krijgen. Denk dat het ook een uurt koste. Anderhalve meter aan kerstlampjes 😄

De planten zijn blij ze zijn al bijna een cm sinds gisteren omhoog gegroed 😁
 
Knap werk en al helemaal met je geblesseerde pols:thumbs:
Ja het gaat gelukkig al beter! Ietsjes... Ik moet vooral opletten dat ik rustig aan doe want ik leun wel is iets teveel met me hand.
Als ik opsta en met me hand me gewicht omhoog duw dan is het nog te pijnlijk. Ik kan nog niet op handen en voeten staan (lang leven de homo erectus waar we vanaf stammen)
Maar een emmer van 14 liter kan ik dan wel weer tillen. Dat is een andere houding.

Liever zo dan andersom. Dan had ik mn waterwissels niet kunnen doen met een emmer 😂
 
Ja ik kon het niet laten he 😄 heb een uur die bak staan schoon maken, al die moeite gedaan voor die planten met een mooie bodem en dan zou ik maar geen licht op hangen dat zou zonde zijn 😄 het is sterk genoeg voor mn katten gelukkig!

En die hogere denksel voor mn kommetje had ik nog liggen ik moest alle lampjes er nog doorheen rijgen. Ik moest en zou alleen alle lampjes perfect naar beneden richten dus het was echt een flinke klus. Ik heb echt mezelf mentaal moeten toejuigen om het af te krijgen. Denk dat het ook een uurt koste. Anderhalve meter aan kerstlampjes 😄

De planten zijn blij ze zijn al bijna een cm sinds gisteren omhoog gegroed 😁
Goed werk!
 

Terug
Bovenaan