De grote verandering... (MijnAquarium)


Is deze bodem donker genoeg?:D

image.png
 
Als je zacht water wilt. Met CO2. Zou ik een betere kwaliteit kopen. Ik heb ooit zoiets gehad. Zat kalk in.

Daarnaast is deze bodem niet geschikt voor bodemvissen.

Dennerle kristalkwarts grind in neutraal en CO2 bestendig. In veel kleuren.
Maar ook uit mijn ervaring, niet geschikt voor bodemvissen. Corydora in het bijzonder.

Wil je corydora. Dan echt een zandbodem nemen. Zelf heb ik filterzand 0,4-0,8.
Maar ook de hornbach verkoopt mooi zand, in verschillende tinten.
 
Ja, ik dacht eraan om een plek met zand voor ze te maken, als een zandbak, eigenlijk, waar ze lekker in kunnen grondelen, zou dat ook oke zijn of moet het echt helemaal zand zijn
 
Ja, ik dacht eraan om een plek met zand voor ze te maken, als een zandbak, eigenlijk, waar ze lekker in kunnen grondelen, zou dat ook oke zijn of moet het echt helemaal zand zijn

Dan moet je het goed afschermen dmv plaatjes/terrassen zodat het niet gaat mengen met de rest van je grind. Als je eenmaal een mix van zand en grind hebt slibt je bodem 100% dicht, en dat wil je niet hebben. Makkelijker om helemaal zand te gebruiken.
 
Dan doe ik dat denk ik, ik ben alleen een klein beetje huiverig ervoor dat het er raar uitziet, maar het zal wel mooi worden :D
 
Dan doe ik het wel alleen zand, maar blijft dat wel goed liggen en kan ik deze twee kleuren kombineren? Of is dat lelijk (de korrel is 0,4-0,8 mm)

image.png


image.png
 
Ik zou het ook niet mengen.

Als je met leisteen gaat werken zou ik zwart nemen.
Als je met drakensteen gaat werken zou ik de beige nemen.

Op plaatsen waar leisteen aan de oppervlakte komt of erodeert is de bodem ook leikleurig.

Dat zal op de vindplaats van drakensteen ook wel zo zijn.

Dus wat jij wilt gaan doen.
 
Smaken verschillen en je moet doen wat jij mooi vindt want jij moet naar je bak kijken;).
 
Ja, dat is zo, ik denk dat ik voor de leisteen-variant ga:)
 
Als je garnaaltjes wilt dan is drakensteen echt aan te raden. Al die gaatjes en kanaaltjes zorgen voor uitstekende verstopplaatsen voor garnalen. Als ik het drakensteen eruit haal (een per jaar om de alg te verwijderen) moet ik zeker 10-20 x dompelen voordat alle garnalen eruit zijn.
 
Ja, dat is zeker leuk, maar garnaaltjes gaan niet goed samen met killivissen:chef::D
 
Ik vind in alle opzichten zand prettiger om mee te werken dan met grind.
Zoals eerder gezegd kan zand eigenlijk met elke vis en het geeft een heel natuurlijke uitstraling.
Als je killivissen wil zou ik zeker zand nemen. Heb zelf de australe's gehad en deze woelden met hun bek ook een beetje het zand om op zoek naar eten.
Zand zorgt vaak voor natuurlijker gedrag bij de bewoners dan grind.
Inderdaad wel maar 1 grofheid nemen anders gaat je bodem alsnog dichtslibben.
Inderdaad niet een te dikke laag nemen is echt nergens goed voor. Ik had zelf aan de voorkant een laagje van 2 cm en naar achter toe oplopend naar 4.
Weet niet of je veel planten wilt maar als dat niet het geval is, is veel bodembedekking ook niet nodig.
Dat donkere zand in combinatie met leisteen zal zeker een heel gaaf effect geven :p

Ben benieuwd wat je er van gaat maken :thumbs::p

Gr. Kevin
 
Dank je, het gaat nog traag, maar als ik alles heb zal het wel wat vlugger gaan:D
 
Iemand nog ideeën om al het grint eruit te krijgen?
Want het is wel heel veel werk zo:D
 
Dank je, het water is echt heel smerig, ik had er een voedingsbodem in zitten (heb ik er niet zelf ingedaan hoor:D)
Maar, die heeft het lekker smerig gemaakt
 
Niet te druk maken om wat vuil in de bodem, als een bodem na een paar weken vanbinnen nog keurig schoon is zit er ook geen bacteriële werking in.
 
Nee dat is het niet hoor maar dit

DAt is aquariumwater...

image.jpeg
 
Ik heb trouwens zelf ook wat bedacht om het laatste restje water eruit te krijgen; een schone spons
Die zuigt het water op, en ik kan het weer in een emmer gooien
 
Hard gewerkt! Waar zijn je vissen nu in? Misschien heb je het wel geschreven maar heb ik het gemist.
 
Hard gewerkt! Waar zijn je vissen nu in? Misschien heb je het wel geschreven maar heb ik het gemist.
Maak je niet ongerust, ze zitten in een tijdelijke bak met eigen verwarming, mijn hout en de planten die ik nog wil gebruiken, en daar hebben ze het wel naar hun zin:D
 
Beetje dunne bonensoep??

Maar had je er een voedingsbodem onder?
Ja, ik heb deze bak overgenomen, en de vorige eigenaar had zich uitgeleefd met voedingsbodem:D
Maar ik ga alleen kleibolletjes gebruiken, voor de planten die het nodig hebben:daisy:
 
Maak je niet ongerust, ze zitten in een tijdelijke bak met eigen verwarming, mijn hout en de planten die ik nog wil gebruiken, en daar hebben ze het wel naar hun zin:D
Ha, ik dacht al... maar ik ging er van uit dat ik dat gemist had.
 
Mijn leisteen komt hoogwaarschijnlijk pas dinsdag aan, dus de komende dagen kan ik niet zoveel meer doen
 

Terug
Bovenaan