De grote verandering... (MijnAquarium)


Ze zijn wel scherp ja, ik had liever ook gehad dat ze iets minder scherp waren, maar ik zorg ervoor dat de scherpste wel echt afgevlakt worden
 
Nee, niet vastgekit, wil het nog wel gaan doen, maar mijn ouders vonden het zo beter, kan nog verandert worden:juggle::D
 
Ik kan de komende tijd eigenlijk niks doen, dus als er weer iets te doen is laat ik het weten
 
Zou het zeker vast kitten inderdaad, kun je mooi doen als je de scherpe randjes eraf vijlt ;)
 
Ik heb me lijm nu hoor:D
Maar ze hebben mijn bestelling 2 keer verstuurt, dus nu zit ik met het dubbele van wat ik wou:S
Maar ik stuur die gratis 32 € wel weer terug hoor:D:engel:
 
Hydrocles nymphoides; ja of nee
Sommigen raden het af en anderen zeggen gewoon doen? Wat is juist?
 
Algje algje aan de wand, na een vakantie zien we jou vaak in aquariumland
(Niet dat we dat willen)

image.jpeg
 
Nog niet alle planten staan erin, dus mag ik weer lekker gaan shoppen in de aquariumwinkel!!!
Jippie:D
 
Ik wil het alleen maar zeker weten, daarom maak ik er ff geen forum van, maar is dit blauwalg? Ik heb het vorum en het internet afgespeurd naar tips en voor de herkenning, maar hier ben ik niet zo blij mee, blauwalg na je fakantie...:oops:

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Oja, mijn waarden op dit moment zijn:
NO3; zo rond de 5-10
NO2; 0
GH; 10-16
KH; 6-10
PH; 7.6-8
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bedenk me toch nog een paar vragen: kan ik planten toevoegen en is het handig om er slakken op los te laten, met nieuwe vissen moet ik maar ff wachten:(
 
Lijkt me idd blauwalg.

Wat snelgroeiers erbij kan maar haal eerst die troep zoveel mogelijke weg en zorg dat de verhouding nitraat en fosfaat in orde is.
Sporen erbij en dan flinke bos snel groeirers b.v. Waterpest en of belgisch groen.
 
Helemaal eens met Dirk, beste om wat snelgroeiende planten erin te plaatsen en zorgen voor voldoende voeding.
 
HN is een mooie maar zeer tere plant, als je hef mooi vind moet je hef doen.

En idd blauwalg.
Je kan alles met de hand verwijderen
Snelgroeiende planten gaat met jouw waardes weinig uitmaken gezien je NO3 al laag is waardoor je de onbalans alleen maar groter kan maken..
Black-out methode heeft het bij mij goed weg gewerkt
 
Black out maakt de schade alleen maar groter. Blauwalg is altijd aanwezig.
Dus beter zorgen voor betete waterwaardes en plantengroei.
Wel de blauwalg afhevelen.

Ik vind de bak er erg vies uitzien. Daar zal het ptobleem ook liggen.
 
Black out maakt de schade alleen maar groter. Blauwalg is altijd aanwezig.
Dus beter zorgen voor betete waterwaardes en plantengroei.
Wel de blauwalg afhevelen.

Ik vind de bak er erg vies uitzien. Daar zal het ptobleem ook liggen.
Dat het er een beetje vies uitziet klopt, was net bezig met schoonmaken en wou een paar foto's maken voor ik de alg weghaalde
 
Blauw alg is zo als we allemaal weten geen alg maar een bacterie.
Echte alg is meer afhankelijk van licht als bacterien.
De ph flink verlagen wil bij blauw alg wel helpen.
 
Ik begrijp ook dat blauwalg dol is op een fosfaatrijke maar gelijktijdig nitraatarme omgeving. Het kan namelijk stikstof zelf binden (al sinds een paar miljard jaar) en heeft daarmee een voorsprong op de andere flora. Een remedie zou dus kunnen zijn, veel water verversen en kaliumnitraat bijgeven maar geen fosfor.
 
Ligt het aan mij of zie ik nu vrij veel vuil door de bak liggen? Is je filter proper en is de circulatie goed?
 
Ik maak de filter schoon hoe het hoort en ververs 1 x in de week 50%, waarbij ik elke dag de bacterie weghaal, en aan de onderkant wordt deze geel, wat vuil lijkt
 
Is het een idee om de vissen er tijdelijk uit te halen, de bak iets van een week zo te laten staan terwijl ik alles goed verschoon, zodat de blauwalg geen voeding meer krijgt?
 
Zou nog evren geduld hebben.
Heb je de nitraat en fosfaat waarden al aangepast?
 
Is het een idee om de vissen er tijdelijk uit te halen, de bak iets van een week zo te laten staan terwijl ik alles goed verschoon, zodat de blauwalg geen voeding meer krijgt?

Waarschijnlijk niet, de vissen leveren juist nitriet/nitraat aan en dat heeft blauwe alg niet nodig. Dat maakt het zelf. Geen vissen verzwakt dus alleen maar de concurentie. Het belangrijkste is om de fosfaat/nitraat/fosfaat verhouding goed te krijgen. iets van rond de 1 op 15. Zie ook de Redfield ratio. Maar bovenal, CO2 al dan niet met easycarbo. Zodra de planten goed gaan groeien, verliezen de algen de slag vanzelf.
 
Iemand enig idee waar ik deze ergens kan krijgen
(Melantonia Nigrans, Adelaide river)

image.jpeg
 
Na een tijdje weggeweest van het forum, (druk met van alles) ben ik er weer, ik heb er nu een paar planten bij dus is mijn totale inhoud:
3x anubias barteri
?x anubias nana
1x anubias heterophila
1x echinodorus ocelot
?x cryptocrine ?
3x bosje lympholia sessiflora
1x bosje gehoornd hoornblad
2x bosje cryptocrine nevelii
2x hydrocles nymphoides
 

Terug
Bovenaan