De grote verandering... (MijnAquarium)


M

MijnAquarium

Guest
een aquarium veranderen is natuurlijk een grote stap, best wat mensen wouden wel weten wat ik ga doen dus hier komt een soort verslag:foto:
 
Eerste stapjes zijn gezet, nieuw stuk hout erin en een aantal vissen weg op marktplaats

image.jpeg
 
Leuk en ik ga het volgen;)
 
ik kijk er naar uit
 
Nu nog een nieuwe bodem. ;) Vissen houden niet van een witte bodem, dan kleuren ze vrij flets. En je bodem is zo grof dat er veel vuil tussen komt te zitten.
 
Ik ga dit eveneens volgen en benieuwd wat je er van gaat maken.:thumbs:
 
Ga je alles leeghalen en helemaal opnieuw starten?
 
In dat geval er wel rekening mee houden dat je veel bacterien kwijt gaat raken en dus zuinig voeren en goed de waarden in de gaten houden.
 
Ja, of ik wil het in stapjes doen, of ik ga inderdaad gewoon heeeeel goed opletten, maar, de vissen die ik nog niet heb koop ik nog niet voor de bak volledig gesetteld is
 
Ja, of ik wil het in stapjes doen, of ik ga inderdaad gewoon heeeeel goed opletten, maar, de vissen die ik nog niet heb koop ik nog niet voor de bak volledig gesetteld is
:thumbs: de belasting idd zo laag mogelijk houden
 
Uitgetekende plattegrond van mijn nieuwe inrichting, het kan nog een beetje veranderen, planten zijn:
1 cyperus helfirii
2 hydrocotyle leucocephala
3 echinodorus bolivianus
4 rode tijger lotus
5 cabomba caroliniana
6 ammonia senegalensis
7 een plant van mij (naam?)
8 een bodemplant van mij (naam?)
9 echinodorus ocelot green
10 australe stella grof
Drijfplant: phylanthus fluitans
Op het hout komt Anubias nana en op het steen Anubias bonsai

image.jpeg
 
Ga je met co2 werken?
 
Waarschijnlijk om de zoveel tijd speciale vloeibare planten CO2
 
Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien!

Waarschijnlijk om de zoveel tijd speciale vloeibare planten CO2
Easy carbo bedoel je? Dat is geen CO2, maar koolzuur voedinf oid.;)
 
De vorige eigenaar van het aquarium zij dat het CO2 was, ik heb het verder niet alteveel meer gebruikt dus heb ik dat aangenomen :oops::D
 
Morgen komen er mensen wat vissen ophalen, spannend
Dan word de bak wel heel leeg
 
Mmmmmmm, bijna leeg, de laatste zwaarddragers gaan later nog weg

image.jpeg
 
Planten uitzoeken, meer werk dan ik dacht!
Er zijn zo veel soorten...
 
"vloeibare co2" is geen co2, en je moet het regelmatig toevoegen. Eens in de zoveel tijd brengt je bak uit balans. Als je het gaat gebruiken moet je het bij voorkeur elke dag toevoegen.
 
Het is inderdaad de bedoeling dat je het dagelijks doet. Dat staat ook op de bijsluiter.
 
Ja, wat ik heb is gewoon plantenvoeding, dat moet gewoon 1 keer in de week
 
Het resultaat met CO2 is echt een stuk beter dan met EasyCarbo. En je kunt voor weinig geld tegenwoordig leuke bioCO2 setjes in elkaar draaien en draaiende houden... Maar dat hoeft natuurlijk niet gelijk! Eerst nieuwe planten, dan nieuwe vissen. Maar als de EasyCarbo op is en je een nieuwe fles moet kopen zou ik zeker overwegen om een BioCO2 setje te gaan gebruiken...

zoiets als dit heb ik heel lang met veel succes gebruikt en kost ongeveer twee tientjes:

CiTlyLw7210Z-DqCU8o_oMM6GHWEyY47.jpeg

https://fishyjoesaquarium.files.wordpress.com/2014/08/co2-generator.jpg
 
Goed bezig! :thumbs:

Een Co2 installatie kan je aanschaffen maar is geen noodzaak.
Een goede complete plantenvoeding is veel belangriijker.

Er zijn heel veel planten die ook zonder Co2 mooi groeien.
Het is dus maar net wat je wilt aan planten en resultaten.
 
Dank jullie wel, ik zal er naar kijken, ik wil een bodem met plantenvoeding aanleggen (en wees gerust, ik kijk goed welke aparte voeding er nodig is per plant)
 
Voedingsbodem vind ik totaal overbodig, maar ieder zijn mening. Levert mijns inziens meer nadelen dan voordelen op, en de voordelen zijn ook te behalen door capsules en kleibolletjes in je bodem te steken.
 
Ik zou zoals Bart al aangeeft ook geen voedingsbodem nemen.
 
Dat word op veel pagina's aangeraden, maar dat zijn vooral winkelwebsite's, dus dan doe ik wat jullie het beste lijkt, want winkels willen vaak net iets té graag verkopen:D
 
Mmmmm, klein dilemma, leistenen stapels of Drakensteen?
(Het is Voor een holenstapel en een muurtje)
 
Beide geschikt dus wat jij mooier vindt.
 
Ja, dat is dus het dilemma...:juggle::D
 
Ben erg benieuwd wat je allemaal gaat veranderen dus ga dit zeker volgen!
Voedingsbodem is zoals eerder gezegd zeker niet nodig en zelfs af te raden. Op een gegeven moment is deze voedingsbodem uitgewerkt en zal deze vervangen moeten worden. Doe je dit niet heb je een grote kans op bodemrot met alle vervelende gevolgen van dien. Dan kun je er beter voor kiezen om bij de wortels van de planten die dit nodig hebben voedingsbolletjes te stoppen en voor de rest vloeibare planten voeding toe te voegen.
Co2 of Bio Co2 kun je altijd nog nemen. Zou jezelf hier dan wel eerst goed in verdiepen eer je er aan begint want ook Co2 kan hele negatieve effecten hebben mocht je dit verkeerd toevoegen. Dan kun je beter doorsparen voor een goede set met hervulbare fles en magneetventiel.
Wel zou ik als tip mee willen geven om bij je nieuwe inrichting je bodembedekking niet zo dik te maken als hij nu is. Je ziet op de foto's echt een hele dikke laag grind met een hoop vuil er tussen. Veel grind is sowieso niet nodig en als je teveel gebruikt kan het dichtslibben door vuil en weer bodemrot veroorzaken.
Hoop dat je er iets aan hebt :thumbs:

Gr. Kevin
 
JA, ik dacht aan de voorkant 3-5 cm en aan de achterkant 5-8 cm (met heuveltjes) want ik vind dit zelf ook echt een te dikke laag
 
Binnen no time is dat 1 effen laag van 6cm, zand en grind verspreid zich altijd waterpas met de tijd. Begin voor maar met 3 en achter met 5, dan kom je uit op 4 na een week of wat, prima dikte.
 

Terug
Bovenaan