De bakken van Jarne99


Alle beetjes informatie helpen John, enig idee hoeveel verschil er in temperatuur was tussen de je bak en het verversingswater? En ze bleven bij jouw dus wel leven maar kweekten amper?
 
Paar graden verschil was dat dus met mixen in de bak was het verschil nog een stuk minder maar blijkbaar toch teveel naar hun zin.
Ik had constant garnalen met eitjes en zag vaak kleintjes maar bleven er steeds heel weinig van leven.
 
Door mijn studies heb ik helaas relatief weinig tijd gehad voor de aquariumhobby. Nu zal het even een korte update zijn, over twee weken als de examens voorbij zijn wordt het een volledige update van alle baken.

Door de studies is het verversen flink verminderd. De 2 grote worden meestal maandelijks gedaan, de 30 liter 2-4 wekelijks en de 60 liter meestal 2-wekelijks (recent 1 keer 3 weken zonder problemen). Minder klooien met de bakken blijkt echter te werken. De bijengarnalen hebben hun eerste volgroeide nakweek en intussen zitten er in de 60 cm ook al kardinaaltjes van een dikke cm uit eigen kweek. Bovendien zijn de kardinaalgarnalen ook veel minder schuw geworden.


En nog twee foto's om af te sluiten:

image.jpeg
image.jpeg
 
Hier is dan eindelijk de volledige update van de bakken.

De 30 liter met bijengarnalen doet het nog steeds goed. Van tijd tot tijd zie ik ineens een 15-tal mini-garnaaltjes waar er dan met geluk een paar van overblijven. Waar ik nog niet tevreden over ben is de hoeveelheid vuil en alg, het is volgens mij nog veel te proper waardoor de jonge garnalen het ook lastig hebben. Ook doet de javavaren het niet bijster goed, vermoedelijk omdat ik hier (en in alle bakken eigenlijk) bijna geen tot geen plantenvoeding toevoeg.
IMG_0139.JPG



De 60 liter sulawesibak doet het ook goed, enkel de drijfplanten wilden niet groeien door de condens. Het mos en de javavarens groeien dan weer zeer goed, recent het mos zelfs met de helft moeten uitdunnen omdat het flink begon te woekeren. Hier gaat ook totaal geen plantenvoeding in, het enige wat ik doe is het verversen met het gemineraliseerd osmosewater.
IMG_0140.JPG
IMG_0141.JPG



In de 125 liter zijn er wat meer problemen. Ten eerste blijft er draadalg groeien. Verder groeit de hygrophylla ook niet goed, dus ik ga waarschijnlijk terug met plantenvoeding moeten beginnen werken. Ook bij de vissen is er een probleem, ik heb teveel mannen waardoor de vrouwen vroegtijdig sterven van de stress. Dit resulteert dan weer in een nog groter mannenoverschot. Zo had ik een maand geleden nog ongeveer evenveel vrouwen als mannen maar is nu de helft van de vrouwen gestorven. Over een oplossing wordt nog nagedacht.
IMG_0137.JPG



En dan nog als laatste de rio 180. De pH wilt nog steeds niet dalen maar blijft steevast rond de 7 schommelen. Een echt probleem is dit niet maar voor de kweek zou het wel handig zijn. Sinds gisteren zwemt er namelijk een "koppel" antennebaarsjes in. Deze worden in Duitsland gekweekt op leidingwater dus problematisch is de hoge pH niet, maar lager is wel beter. Verder blijft de ancistrusman maar doorgroeien. Momenteel zit hij aan 12 cm.
IMG_0136.JPG
IMG_0138.PNG
 
Mooie bakken!
Over javavaren... in mijn 80cm, die voeding krijgt, krijg ik het niet aan het groeien. In de Borneo, waar geen druppel voeding in gaat, groeit het de bak uit.
Hoe? Geen idee....

PH verlagen: Wat doe je om het omlaag te krijgen?
Mijn recept: Zwarte turf, osmose water zonder toevoegingen, eikentakken/bladeren en een handje elzenproppen. In een week tijd van 7 naar 5.7.
 
Mooie bakken!
Over javavaren... in mijn 80cm, die voeding krijgt, krijg ik het niet aan het groeien. In de Borneo, waar geen druppel voeding in gaat, groeit het de bak uit.
Hoe? Geen idee....

PH verlagen: Wat doe je om het omlaag te krijgen?
Mijn recept: Zwarte turf, osmose water zonder toevoegingen, eikentakken/bladeren en een handje elzenproppen. In een week tijd van 7 naar 5.7.
Ik gebruik turf van aqua Munster, elzenproppen en eiken- en beukenbladeren.
 
Intussen is er weer heel wat tijd gepasseerd, en de bakken hebben ook niet stilgestaan.

We beginnen met de rio 180. Na een ziekte schoten er enkele maanden geleden nog maar 3 kardinaaltetra's over. Gisteren ben ik er dan 25 bij gaan halen, en tot nu toe doen ze het fantastisch. Ze eten goed, zijn absoluut niet schuw en volledig op kleur. Rond kerst zijn er ook enkele ancistrussen bijgekomen die mijn opa kwijt moest: 2 vrouwtjes en 1 die waarschijnlijk een vrouwtje is maar nog te klein voor het zeker te weten. Op dit moment is het vissenbestand dus als volgt:
28 x Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra)
1 x Panaqolus maccus
5 x Ancistrus cf. cirrhosus
De planten doen het ook zeer goed. De grote Echinodorus begon recent met enkele uitlopers te maken. Deze zijn nu verdeeld over de rio 180 (plantje rechts) en rio 125. De kleinere Echinodorus is ook enorm gegroeid en uitgelopen. Wat er nu staat is ongeveer de helft van wat er drie weken geleden stond.

IMG_2388.jpg



Als volgende komt de rio 125. Door een gebrek aan tijd door de studies stagneerde de kweek van de rijstvissen. De vissen bleven wel eieren leggen, maar ik was vaak te laat met het uitvangen van de kleintjes. Twee weken geleden is de laatste geeuthanaseerd omwille van een kromgegroeide rug. Direct daarna is de inrichting op de schop gegaan en de bodem vervangen door zand. Enkele maanden geleden heb ik uitgeselecteerde choco-garnalen toegevoegd uit mijn vaders bakje. Ze hebben het blijkbaar naar hun zin, want ze zijn intussen meer dan verdubbeld in aantal. Er zit ook een mannetjes-ancistrus in, eveneens een opvangertje van mijn opa. Twee dagen geleden ben ik dan blauwoogjes gaan kopen, normaal een school van 20 maar er zaten er slechts 19 in de zak. Hier is het bestand als volgend:
1 x Ancistrus cf. cirrhosus
19 x Poropanchax normani (Afrikaans blauwoogje)
± 60 x Neocaridina davidi

IMG_2387.jpg



De 60 cm is echter nog het meest veranderd. Deze is namelijk verhuisd van de gang naar mijn kamer. Helaas zijn de garnalen intussen allemaal gestorven. Er waren welliswaar een aantal succesvolle kweekgevallen, maar te weinig om de groep stabiel te houden. Ik vermoed dat de grote hoeveelheid verdamping door een redelijk open deksel daar een belangrijke rol bij heeft gespeeld. De slakken doen het gelukkig nog wel goed, en nu is het bakje dus een slakkenbak geworden.

IMG_2389.jpg



De 30 liter superfish staat momenteel op een uitdoofbeleid. Door het gebrek aan een deksel speelt ook daar de verdamping mij parten. Ook daar bleef de kweek bij enkele garnalen, ik gok door een te hoge gH en pH en instabiele waterwaarden. Zodra de laatste bijengarnalen zijn gestorven wordt dit bakje leeggemaakt en opgeborgen. Van dit bakje geen foto deze keer.
 
Leven was het afgelopen 1,5 een klein beetje een puinhoop, en het forum ook wat uit het oog verloren. Thuis ook stevige familieruzie gehad met mijn zus en ik langs één kant en vader en zijn vriendin langs de andere kant. Na heel wat gebeurtenissen is die situatie nu wat bedaart. Ikzelf leef intussen praktisch op kot/kamers, wat toch wel voorkomt dat we thuis te veel op elkaars lip zitten. Zeker nu de vriendin van mijn vader ook echt is komen inwonen. Maar nu ik terug ben en de dingen terug wat op zijn pootjes terechtkomen is het tijd voor een update.

Het spijtige nieuws, de meterbak is volledig leeg gemaakt. Op kot was er geen plaats voor en ik ben te weinig thuis om er voor te zorgen. De L-numers zijn allemaal weg, de kardinalen zijn verhuisd naar de 80 cm. De 30 liter is ook leeg. De 20 liter van mijn vader gaat één van deze weken leeg, de overige garnalen (groep is flink uitgedund blijkbaar) en een enkele helena slak komen in de 80 cm te zitten.

Het positieve nieuws: de 80 cm en de 60 cm mochten van de kotbaas beide op kot komen (electriciteit + water is mee in de vaste huurprijs dus hij moet alles goedkeuren). De 80 cm is begonnen als een plantenbak met de kardinalen, blauwogen en de groep garnalen (die op dat moment al rond de 100-150 leden telde). De 60 cm bleef dienstdoen als slakkenbak, maar ook hier zijn wat garnalen aan toegevoegd uit de 80 cm. Het was dus met 2 bakken verder sinds vorige herfst

In de 80 cm deed tot nu toe alles het best goed. Vorige maand ontdekte ik dat er een corydoraseitje was meegekomen met een plant van bij mijn opa. Ik heb nooit specifiek gevoerd voor hem, maar toch is hij/zij uitgegroeid tot een mooie volwassen Corydoras trilineatus. Dat was de start van enkele veranderingen. Ik wilde toch wat meer leven in de 60 cm dan enkel de tylo's en 2 scholen in de 80 cm was toch best rommelig, dus de blauwoogjes zijn naar de 60 cm verhuisd samen met wat vers bloed van de garnalen en de 2 resterende zebraslakken. Momenteel wordt er op wildkleur geselecteerd in de 80 cm, dus enkel zwarte/choco zijn overgezet naar de 60 cm. Verder zijn er 5 extra corydoras bijgekomen in de 80 cm, waar de corydoras zich eerst maanden had verscholen zijn ze nu de sterren van de bak. Nu ik eindelijk corys of zand heb voel ik me wel schuldig dat mijn vorige corygroepen dat nooit hebben kunnen meemaken.

Na de herschikking van het visbestand was het toch nog niet wat het moest zijn. Ik merkte dat mijn kardinalen enorm schuw waren, nog schuwer dan met de blauwogen erbij. Gecombineerd met het besef dat ik echt geen plantenman ben (qua aquaria toch, heb ±20 kamerplanten staan), heb ik besloten om de 80 cm toch terug om te vormen naar een blackwaterbak qua inrichting. Intussen zitten er al wat bladeren (eik, els, catappa en linde) in en ben ik met elzenproppen het water wat aan het kleuren. Ik ga binnenkort eens zien voor wat stukken hout te plaatsen en wat extra planten te verwijderen. In de 60 cm komt er ook nog wat hout bij voor de garnalen, met het plan om dit te bekleden met javavaren zoals de rest van het hout en stenen in de bak.

Morgen volgen normaal 2 foto's van de huidige toestand van de bakken.
 
Hierbij de beloofde foto’s. In de 60 cm is het plan om rechts nog wat hout en javavaren toe te voegen (ben er nog niet uit of ik terug Windelov of de gewone ga gebruiken). In de 80 cm is dat groot donker ding een netje vol met elzenproppen. Het water kleurt helaas nog niet zo hard, hopelijk werken de verse deze winter beter.
 

Bijlagen

  • DEFD08EE-0506-4B0B-A234-9296BD4C118E.jpeg
    DEFD08EE-0506-4B0B-A234-9296BD4C118E.jpeg
    288.3 KB · Weergaven: 87
  • 3AB3BD02-B8B7-4486-B6E1-AF8D77859BAC.jpeg
    3AB3BD02-B8B7-4486-B6E1-AF8D77859BAC.jpeg
    374.8 KB · Weergaven: 81
Intussen is de herinrichting weer wat gevorderd. In de rio zijn de cryptos, anubias en javavaren eruit en extra hout erin. Ik ben nog wat twijfelachtig over de rechterkant maar ga het wat aanzien voorlopig.

In de 60L is wat extra hout geplaatst rechts, en de javavarens uit de rio zitten daar nu in.
 

Bijlagen

  • 99F2C345-1A6B-4E71-8DDF-AFF92D7594C3.jpeg
    99F2C345-1A6B-4E71-8DDF-AFF92D7594C3.jpeg
    317.6 KB · Weergaven: 84
  • A117E194-CC9E-4966-A78A-B3282B1885EC.jpeg
    A117E194-CC9E-4966-A78A-B3282B1885EC.jpeg
    375.2 KB · Weergaven: 76
In elk geval mooie groene bakken Jarne.
Bedankt. In de rio heb ik eigenlijk vooral heel wat groen eruit gehaald en het aantal onderwatersoorten teruggedrongen naar 3. Door die bruine bladeren springt het resterende groen er natuurlijk wel hard uit.


Trouwens vergeten te melden, de 20 L is intussen leeg. De 20-tal garnalen die daar nog in zaten zijn naar de 60 cm verhuisd. Ze hebben het duidelijk naar hun zin, voor het eerst in maanden groeit die groep terug aan met rond de 30 babygarnaaltjes.
 
Wat een leuke thread om te lezen, steeds met flinke tussenpozen en alle veranderingen! Leuke bakken! Zou wel wat doen aan al die slakken of ben je daar juist fan van?
 
Wat een leuke thread om te lezen, steeds met flinke tussenpozen en alle veranderingen! Leuke bakken! Zou wel wat doen aan al die slakken of ben je daar juist fan van?
Bedankt. Ik ben wel een fan van wat slakken in mijn bakken, prima opruimers naar mijn mening. Wat je op de foto ziet valt eigenlijk nog goed mee qua aantal. Vooral na etenstijd zie je de echte massa tevoorschijn komen. Het mogen er nog wel een beetje minder zijn daarom. Hopelijk als de kardinalen wat minder schuw zijn en er minder eten op de grond belandt gaat dit sowieso al beter, en het aantal is al wel wat afgenomen ten opzichte van het hoogtepunt.
 
Vandaag achter 2 extra cory's geweest, nu dus een groepje van 8. Qua formaatje zijn het wel nog dwergen t.o.v. de rest.
Bekijk media item 2214
Verder is de hoeveelheid slakken wat uitgedund, garnalen blijken geplette slak best lekker te vinden:6
 
Klopt! Niks leukers al tientallen slakken pletten en de garnalen wild zien worden:) merk wel dat er een kaamlaagje komt als je HEEL veel slakken in een keer plet en op laat eten. Toch iets teveel eiwitten in t water daarna ofzo. Maar idd, gratis voer!
 
Klopt! Niks leukers al tientallen slakken pletten en de garnalen wild zien worden:) merk wel dat er een kaamlaagje komt als je HEEL veel slakken in een keer plet en op laat eten. Toch iets teveel eiwitten in t water daarna ofzo. Maar idd, gratis voer!
Nog geen last daarvan gehad in recente tijden. En anders lusten slakken wel graag een beetje kaamlaag en is de cirkel weer rond.
 
Intussen is het al duidelijk dat die 2 corydoras geen slechte keuze was. Het schoolgedrag is een pak beter met 8 dan met 6. Het is nog steeds niet abnormaal om er ééntje op de dool te zien maar ik zie ze ook regelmatig in groepjes door de bak heen gaan.
 
Eindelijk een nut gevonden voor die biorb rommel die we nog hadden staan. Deze gaat (hopelijk) dienstdoen als watervlooienkweek. Wat oud aquariumwater er in gedaan in de hoop dat hier al zweefalg in zit en om wat nitraat er in te krijgen wat slakken en een beetje oud voer en verpulverde slak.
84BA08FC-D461-4968-A101-9650BB4C1D5B.jpeg

Bleek nu dat het terugslagventiel dat erbij zit niet werkt (surprise surprise), vanochtend een plas op de vloer. Dan maar op de oude manier:
image.jpg


Verder nog wat veranderingen in de techniek. De kraan naast mijn aquaria heb ik eindelijk open gekregen, en na een paar emmers vuil water komt er terug proper water uit. Rond nieuwjaar komt er dan een nieuw osmoseapparaat, dan kan ik de kardinalen terug van zachter water voorzien. Voor gewoon water makkelijk te verversen ga ik onderdelen van het oude osmoseapparaat gebruiken (koolfilter voor de chloor en stromingsbegrenzer omdat de kraan lekt als deze niet genoeg open staat).
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan