De Aquascape van Cornelius: Chinese Moss Mountains


Crates zijn eindelijk binnen dus ben ik begonnen met het opbouwen van de hardscape. Ik probeer de stukjes zodanig te lijmen dat de gehele scape word opgebouwd uit 2 a 3 stukken.
Deze zou ik er dan zonder veel problemen uit de bak kunnen halen met groot onderhoud. Ik zal hoe dan ook een keer de bak moeten schoonmaken
en wellicht groene aanslag van de ruiten moeten verwijderen. En dan is het erg makkelijk als ik de hele scape zonder problemen eruit kan halen.

Het enigste waar ik een beetje bang voor ben is de werking van het hout op de siliconen. Als na verloop van tijd het hout gaat 'werken' is de kans
groot dat het gaat loskomen van de crates. Maar ze staan in het grind, wellicht dat dit toch wat voor verankering zorgt.
Word vervolgd
nof4ll.jpg


080 - kopie.jpg
 
Gaaf! Wat voor een roosterachtig iets heb jij gebruikt om de hardscape aan vast te kitten, Corné?
Dit noemen ze ook wel 'egg crates. Word veel gebruikt om beschadigingen te voorkomen en/of hoogte te creëren in een scape. Soms word het ook wel verwarmt en gebogen zodat je het goed passend kan maken.
egg_crate-kopie-png.240088
 
Durf je de hardscape niet met beugeltje en schroef aan de onderzijde door de crates heen vast te zetten? Om bv. te voorkomen dat de kit t.z.t. loslaat. Of de hardscape moet van binnen hol zijn.
 
Crates zijn eindelijk binnen dus ben ik begonnen met het opbouwen van de hardscape. Ik probeer de stukjes zodanig te lijmen dat de gehele scape word opgebouwd uit 2 a 3 stukken.
Deze zou ik er dan zonder veel problemen uit de bak kunnen halen met groot onderhoud. Ik zal hoe dan ook een keer de bak moeten schoonmaken
en wellicht groene aanslag van de ruiten moeten verwijderen. En dan is het erg makkelijk als ik de hele scape zonder problemen eruit kan halen.

Het enigste waar ik een beetje bang voor ben is de werking van het hout op de siliconen. Als na verloop van tijd het hout gaat 'werken' is de kans
groot dat het gaat loskomen van de crates. Maar ze staan in het grind, wellicht dat dit toch wat voor verankering zorgt.
Word vervolgd
nof4ll.jpg


Bekijk bijlage 242313

Ik zou ze met gripbandjes vastzetten.
Gaten in het hout boren en dan gripbandjes erdoor en om de crates vasttrekken.
 
Durf je de hardscape niet met beugeltje en schroef aan de onderzijde door de crates heen vast te zetten? Om bv. te voorkomen dat de kit t.z.t. loslaat. Of de hardscape moet van binnen hol zijn.
Dat had waarschijnlijk ook een goede optie geweest, maar ben nu volop bezig met kitten.
Ik heb voorlopig zo'n 30 stukjes hout om vast te maken dus ik ga wel een stukje proberen of dit mogelijk is. :thumbs:

Ik zou ze met gripbandjes vastzetten.
Gaten in het hout boren en dan gripbandjes erdoor en om de crates vasttrekken.
Die optie heb ik idd al uitgeprobeerd. Maar de moeilijkheid is het stabiel vastzetten. Ze staan snel scheef. Maar als de stukjes hout groter van formaat waren geweest had dit een heel goede optie geweest :thumbs:
 
Ik heb een aantal stukjes geprobeerd vast te maken met een schroefje en ringetje maar dat was niet echt een succes. Teveel gepriegel, teveel scheef boren, stukjes hout wat gaan spijten bij het indraaien van het schroefje.
Achteraf gezien is dat toch wel positief omdat ik eigenlijk geen metalen in de bak hebben. Maar, toch weer een ervaring rijker.

Maar de hardscape is eindelijk klaar.
Ik heb het opgebouwd uit meerdere stukken zodat ik het ook in een groter formaat bak kan plaatsen, zoals je op de foto ziet.

090 - kopie.jpg



Nu eerst een weekje luchten, daarna 4 dagen elke dag een waterwissel om alle rommel kwijt te raken.
En op deze manier kan het hout goed verzadigen met water. Na het verwisselen van het water alles even afborstelen om het goed schoon te krijgen. Dus over ongeveer anderhalve week kan ik gaan beginnen met de drystart.
Spannend!
Word vervolgd
nof4ll.jpg
 
Nog nooit van gehoord! Misschien morgen maar eens even Griekse yoghurt halen en vershoudfolie mare dat water? Dat vind ik zo 123 zeker niet.

1 nadeel dat word weken wachten voor ik de nano zou kunnen opstarten dan maar het ziet er wel heel erg mooi uit !
 
Ziet er goed uit Corne, toch wel goed gegaan zo met kitten. Lukte niet goed met schroeven e.d. Kon ook bijna niet want dan moeten de stukken goed glad zijn aan de onderzijde, maar het was te proberen.
Je hebt er wel weer iets heel speciaals van gemaakt, heel mooi geworden :thumbs:
 
Erg mooi Cor en dat lijken wel stekroosters die ze ook bij zoutwater gebruiken.
Volgens mij is dat hetzelfde spul.:thumbs:
Dit word voor veel doeleinden gebruikt, waaronder ook afscheiding in een aquarium, opbouwen hardscape, bescherming van de bodem
tegen omvallende stenen bij de opbouw etc.
 
Het hout in de scape staat langzaam te verzadigen met water. Heb de bak maar even bij het osmoseapparaat neer gezet. dar heb ik tenminste een af- en aanvoer van water.

110 - kopie.jpg


Ik ga bijna starten dus nog wat mini Pellea besteld en ook nog een onderlegger voor het bakje. Als alles binnen is kan ik eindelijk beginnen.
Heb wel alvast het grind gewassen... sta soms versteld hoeveel rommel er nog uit kan komen.
Word vervolgd
nof4ll.jpg
 
Ja die rommel snap ik soms ook niet maargoed even wassen en hoppa. Ik doe dat met een 2 verschillende vergieten.

Bijna ready dus :D
 
Komt dit op een matje binnen Corne? En zo ja, trek je de plant dan van het witte vilt af en bindt je het daarna op de hardscape?
Ja, dit word idd op een matje geleverd heb ik begrepen. Dat zal wel een combinatie zijn tussen een bevloeingsmat en een voedingsbodem. Ik heb dit nog nooit gekocht eigenlijk.
Mijn (theoretisch) idee is het mos van het matje te knippen en dan de onderkant overnieuw op te laten groeien.
(dus heb ik er weer een uitdaging bij :D)
Het afgeknipte mos gaat de blender in voor de drystart tesaam met fissidens.
 
Mijn (theoretisch) idee is het mos van het matje te knippen en dan de onderkant overnieuw op te laten groeien.
Ahh, das is ook een idee, eerst scheren, en wat je scheert gebruiken voor de yakult drystart?, en het matje weer verder laten groeien. Maar volgens mij is het een trage groeier, dus als je veel nodig hebt meerdere matjes bestellen ;)
 
Ahh, das is ook een idee, eerst scheren, en wat je scheert gebruiken voor de yakult drystart?, en het matje weer verder laten groeien. Maar volgens mij is het een trage groeier, dus als je veel nodig hebt meerdere matjes bestellen ;)
Als ik zo het inschat denk ik aan 2 matjes genoeg te hebben, omdat ik dit alleen achterin het bakje wil hebben. De fissidens is iets groter dus deze komt op de voorgrond.
En ik smeer niet alles helemaal vol, het zijn kleine stukjes die verdeeld op een stukje hout komen.
 
Vandaag zijn de mosjes binnengekomen (Riccardia chamedryfolia mini). In mijn garnalenbakje staat 2 stronken hout volbegroeid met Fissidens en die
heb ik zwaar gesnoeid. Het snoeisel heb ik gebruikt voor deze drystart. Eerdere proefjes hebben laten zien dat het allemaal mogelijk is.
Ik heb ik uiteindelijk de scape goed kunnen ondersmeren en de scape is nu bedekt met transparante folie, en het word belicht met 2 bureaulampjes.

140 - kopie.jpg



En nu wachten tot alles gaat groeien (of gaat rotten ). Elke dag haal ik de folie eraf om alles goed te besproeien met osmosewater om de luchtvochtigheid zo hoog mogelijk te houden.
Ik weet nog niet wanneer ik ga afvullen. Ligt een beetje aan de groei, en mijn geduld...

Word vervolgd
nof4ll.jpg
 
En nu maar hopen op een goed resultaat wat je er van verwacht. Spannend !!!
Waarom de bureau lampen en niet jouw led op een lage stand?
 
En nu maar hopen op een goed resultaat wat je er van verwacht. Spannend !!!
Waarom de bureau lampen en niet jouw led op een lage stand?
Ja, een nieuwe start is altijd spannend omdat je altijd tegen onvoorziene situaties aanloopt.

De LED is in gebruik en staat nog boven het plantenbakje. (ik heb wel een nieuwe besteld maar dat is weer voor een ander project) Maar met een standaard lampje gaat het voorlopig ook prima:thumbs:
 
Haa die roosters heb ik ook gekocht via ali. Heb ik gebruikt om de bodem te beschermen. :)

Ziet er goed uit de hardscape. Cool :thumbs:
 

Terug
Bovenaan