De Aquascape van Cornelius: Chinese Moss Mountains


Het ziet er allemaal goed uit. Heb nog geen last van schimmel en de mosjes zijn nog steeds groen van kleur
Sproei ze 2x per dag met osmosewater en 'so far so good'. Het groeit natuurlijk allemaal vreselijk langzaam in het begin, dus de updates zijn natuurlijk niet talrijk.
Afbeelding is nogal wazig maar het is zo vochtig binnen de bak dat alle ruiten onder de condens zitten.
Maar beter iets dan niets
nof4ll.jpg


150 - kopie.jpg
 
Het ziet er allemaal goed uit. Heb nog geen last van schimmel en de mosjes zijn nog steeds groen van kleur
Sproei ze 2x per dag met osmosewater en 'so far so good'. Het groeit natuurlijk allemaal vreselijk langzaam in het begin, dus de updates zijn natuurlijk niet talrijk.
Afbeelding is nogal wazig maar het is zo vochtig binnen de bak dat alle ruiten onder de condens zitten.
Maar beter iets dan niets
nof4ll.jpg


Bekijk bijlage 244208

Ik vind de foto ook zo wel iets mistieks hebben.
 
Fijn dat het tot op heden naar wens gaat Corne, zou vervelend zijn als het nu zou gaan schimmelen. Maar je had volgens mij vooraf al een testje gedaan. Hopelijk gaan de mos stukjes spoedig wortelen. Ben benieuwd :thumbs:
 
Fijn dat het tot op heden naar wens gaat Corne, zou vervelend zijn als het nu zou gaan schimmelen. Maar je had volgens mij vooraf al een testje gedaan. Hopelijk gaan de mos stukjes spoedig wortelen. Ben benieuwd :thumbs:
Het blijft altijd een beetje balanceren tussen teveel en precies genoeg. Maar het is geen ramp als je wat schimmel krijgt. Meestal is het van die witte pluisige schimmel die begint te groeien. En schimmel heeft een enorme hekel aan luchtstroom.
Gebruik dan altijd een rietje waarmee ik op de schimmel blaas en dan is het meestal na een paar dagen wel verdwenen.:thumbs:
 
Dus constant vershoudfolie over je bak heen getrokken?
Ik had al eens een paar weken terug deze yoghurt methode zitten bekijken, niet eenvoudig maar als het lukt... geeft het een prachtig eindresultaat.
 
Dus constant vershoudfolie over je bak heen getrokken?
Ik had al eens een paar weken terug deze yoghurt methode zitten bekijken, niet eenvoudig maar als het lukt... geeft het een prachtig eindresultaat.

Ja, ik laat de bak continue met folie afgedekt. Twee keer per dag haal ik het even opzij voor een verse dosis zuurstof (en CO2)
en daarna besproei ik het direct. En dat doe ik net zoalng totdat ik duidelijke nieuwe groei zie. Dan word het tijd om de bak af te vullen.:thumbs:

Die link beschrijft exact de manier zoals ik het altijd doe. Hier op AF staat trouwens ook een DIY.
 
Net even de tijd genomen om drie pagina's te lezen .
Bewondering voor jou geduld , werk en resultaat !!!
 
Goed om te weten dat het allemaal goed gaat, Misschien eventjes een foto als je de folie er even afhaal morgen? :)
 
Ik vroeg me al af wanneer je zou beginnen mare je bent al begonnen :D spannend hoor! Ik ben heel erg benieuwd hoe het zich gaat uitpakken. Dat stukje dat had ik al gelezen. Nog niet zo eenvoudig om de juiste balans te vinden lijkt me. MAAR als iemand het kan , kan jij dat wel :D
 
Goed om te weten dat het allemaal goed gaat, Misschien eventjes een foto als je de folie er even afhaal morgen? :)
Goed plan Peter, dus hierbij hierbij de foto. Het folie is er nu even af, maar eigenlijk is er niet zoveel te zien omdat het mos nog moet aanslaan. Het mos is nu nog veels te donker van kleur en is bijna niet zichtbaar op het natte donkere hout.

170  - kopie.jpg
 
Ziet er al goed uit hoor, ben benieuwd hoe het er straks in het water uitziet en als de mossen wat gegroeid zijn.
 
Ziet er echt prachtig uit Cor:thumbs:
Ziet er al goed uit hoor, ben benieuwd hoe het er straks in het water uitziet en als de mossen wat gegroeid zijn.
Bovenaanzicht ziet er wel ruig uit!
Dank u allen.
Ik ben ook erg benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien. Heb natuurlijk wel een theoretische voorstelling, maar ja, theorie en praktijk verschillen nog wel eens...
Maar als het uiteindelijk resultaat van de groei niet naar mijn zin is heb ik nog een optie; dan laat ik het helemaal overwoekeren door het mos.
(en dat gaat eigenlijk vanzelf als je het niet snoeit ( ja, ook mos moet je snoeien)
En als alles dan volgroeid is kan ik heel selectief mos eraf krabben, met een mesje, op plaatsen waar ik het niet wil hebben. :thumbs:
 
Ik had een HOB (Hang On Back) filtertje gekocht in China en uitgetest, en dat was dus een miskoop. Maar ja, je kan ook niet zoveel verwachten voor 4 euro.
Dus op zoek naar een ander klein filtertje en na veel wikken wegen toch gekozen voor een klein intern filtertje ipv een HOB.

165 - kopie.jpg


Heb goede recencies gelezen over de Aquael Fan Filter net zoals over de Aquael easyheater van 50W. Ik heb het trouwens wel in Duitsland gekocht. omdat sommige spulletjes simpelweg goedkoper zijn als bij ons.
Ik zie her en der witte schimmel ontstaan. In de regel zou ik nu meer moeten beluchten maar ik wil de mosjes natuurlijk niet teveel laten wennen aan een te lage luchtvochtigheid. Dan gaat de transitie naar de onderwatervorm nml. veel beter.
Misschien moet ik gaan denken aan eerder afvullen...
fx8cxk.jpg
 
Ben benieuwd hoe jouw dit filter en verwarming bevalt.
Enne... succes met de beslissing nemen om nu toch al te gaan vullen.
 
Misschien kun je het filter uit China op MP verkopen voor 5 euro:juggle:;)
Ik ga het pompje eruit slopen. Kan ik wellicht wel ergens voor gebruiken. :!
Enne... succes met de beslissing nemen om nu toch al te gaan vullen.

Altijd moeilijk om dat moment te bepalen. Ik ga eerst even de nieuwe spulletjes afwachten.
Daarna zie ik wel weer :thumbs:
 
Spulletjes zijn binnen en heb vandaag de bak afgevuld. Eigenlijk eerder dan de planning, maar geduld is moeilijk...
Omdat het mos nog erg kwetsbaar is heb ik gekozen om het water 'over te hevelen' via een emmer. Ik wil niet het risico lopen dat ik het mos eraf spoel.

200 - kopie.jpg


220 - kopie.jpg


230 - kopie.jpg

Ik moet nog een keer een mooi 'zandpaadje' maken dat naar achteren wegkronkeld tussen de stukjes hout. Maar dat ga ik pas doen als de scape helemaal is volgroeid.

Het filtertje is erg goed verstelbaar in de flow (zowel in sterkte als richting) en is muisstil, daar ben ik dus erg blij mee. Zal er ongetwijfeld nog we een aanschaffen. Filterschuim sluit goed af
dus ik denk dat het ook wel geschikt is bij voor eventuele garnaaltjes.
Nu is het een kwestie van goed onderhoud, goed monitoren, geduld en ook een dosis geluk.
nof4ll.jpg
 
Momenteel zie je natuurlijk bijna niets van het mos, maar dat zal in de loop der tijd alleen maar beter worden.
Zal eens kijken of ik vandaag of morgen een close-up kan maken.
 
Blijf puzzelen met de opstelling van de stukjes hout. Ik heb nu al een aantal pogingen gedaan maar elke keer is het niet naar m'n zin. &%$#@#$% *
f2vqqa.jpg

Ik gebruik blauw filtermateriaal om hoogte te kunnen brengen in het ontwerp en ik heb elk stukje driftwood gemarkeerd met een nummer.

Bekijk bijlage 240467 Bekijk bijlage 240472

Als straks de zwarte crates binnen zijn wil ik het hout gaan vastkitten. Maar dan moet ik wel weten op welke positie ze moeten komen te staan.
En met deze manier van het opbouw van een mountainscape kan een cm al het visuele verschil maken tussen goed of verkeerd. Als ik een keer helemaal tevreden ben over het eindresultaat weet ik dus
waar elk stukje hout moet komen te staan en ook op welke hoogte ik deze moet plaatsen.

Maar eerst weer opbouwen, en afbreken, weer opbouwen en afbreken. Net zolang tot het naar m'n zin is... (en dat ben ik niet zo snel)
Word vervolgd
nof4ll.jpg
t'Ja, de natuur kent en werkt met het begrip, "random", maar daar ben je natuurlijk ook niet mee geholpen...

Maarre... ik vind het wél mooi!
 
Ik vul zo ook se scaper maar dan is de slang wel ietsjes groter maar ook met emmer en ladder hahaha grappig om te zien dat ik niet de enige ben die het zo doet :D

Hoop van zegen dus maar komt helemaal goed met jou scape ervaringen :)
 
Hier een close-up van het mos. Sommige stukjes zijn mooi groen maar er zitten ook stukjes tussen die bruin zijn.
Er zijn natuurlijk altijd stukjes mos die het niet overleven maar het komt vaak voor dat het ineens weer begint te groeien.

240 - kopie.jpg


Maar, toen ik het licht aandeed schrok ik toch wel van de troebelheid van het water. Hardscape heeft destijds toch ruim een week onder water gestaan en daarbij de nodige waterwissels gekregen.
Dus ik moet het water gaan verversen omdat het mos veels te weinig licht krijgt. Als er wel iets funnest is voor een plant is troebel vies water in de opstart.
Dat word weer even emmeren met een emmer
w7iftj.jpg


235 - kopie.jpg
 
Een dry start met mos is idd veel geduld maar het resultaat is zo mooi op lange termijn! Goed bezig Cor :thumbs:
 

Terug
Bovenaan