De Aquascape van Cornelius: Chinese Moss Mountains


Een dry start met mos is idd veel geduld maar het resultaat is zo mooi op lange termijn! Goed bezig Cor :thumbs:
Txs Nigel. Ja het duurt allemaal wel langer. Maar ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat je fijnbladerige soorten mos, zoals fissidens en Mini pellea niet moet lijmen of binden.Met een Drystart gaat het
toch beter en vooral steviger vastgroeien.
 
Waar ik al een beetje bang voor was: ik zie heel voorzichtig wat blauwalg ontstaan, tenminste de groene variant.
m7rktd.jpg

Dus dat word alles nauwkeurig wegzuigen, fikse waterwissels en in de nacht het water meer zuurstof laten opnemen.
Eén dezer dagen het water testen op NO2 want ik wil er zo snel mogelijk wat Otto's en garnaaltjes in loslaten.

245 - kopie.jpg


Komt vanzelf wel weer goed
23mkhth.jpg
 
Water bevat geen NO2 dus vandaag slechts één Otto erin kunnen zetten omdat de LFS er niet meer had... Ook nog een 3tal Amano garnalen erbij gezet.
Mos begint al te groeien, vooral de Riccardia slaat goed aan. Van de week even op jacht naar nog een paar Ottocinclus affinis

250 - kopie.jpg


nog niet veel te zien, moet nog even sneller gaan groeien. Misschien wat CO2 erin pompen :thumbs:
 
Dat ziet er al goed uit Corne ! Geen verdere uitbreiding meer gehad van de schimmel?
Nee gelukkig niet. Voordat ik het ging afvullen had ik wat last van 'witte pluis'. Dat heb ik goed kunnen terugdringen.
Toen eenmaal de bak vol met water stond verdween het als sneeuw voor de zon.:thumbs:
 
Heb al enkele keer een waterverversing gedaan omdat er toch elke keer veel vuil te voorschijn komt.
Het zijn allemaal kleine stukjes hout, sliertjes bruine alg en dode stukjes mos. Filtertje is te zwak voor alle rommel dus ga ik met een dun slangetje door de bak heen omdat ik zo weinig mogelijk biologisch afval in het water wil hebben.
Zie wel hier en daar wat alg ontstaan, dus ik moet er goed bovenop blijven zitten. Heb er dus ander spaarlampjes erin gedraaid met minder vermogen.

Een pic net na een grote waterwissel, je ziet het al steeds wat groener worden
Word vervolgd
nof4ll.jpg


300 - kopie.jpg
 
Toch al een flink verschil he! Ik zie je al zitten met een vergrootglas elk hoekje en stukje te bekijken :D het kost je even wat werk maar dit gaat zo mooi worden!
 
Gaat lekker zo Corne, begint al aardig groen te worden. Komt helemaal goed!
Tuurlijk komt het allemaal goed. Ik ga natuurlijk niet over 1 nacht ijs,
hoewel; behaalde rendementen in het verleden geven geen....
242x76f.jpg
Maar alle vertrouwen:thumbs:
Toch al een flink verschil he! Ik zie je al zitten met een vergrootglas elk hoekje en stukje te bekijken :D het kost je even wat werk maar dit gaat zo mooi worden!
hahaha, nou ik zit nog net niet met een vergrootglas.
Maar ik maak wel regelmatig een foto van hetzelfde stukje om te kijken hoe het zich ontwikkeld.
 
Hoe gaat het met de bak? :)
Draait best wel goed :thumbs:
Ik ben begonnen met een kleine hoeveelheid macro's omdat ik denk dat ik iets van tekorten zie. Ik geef voorlopig geen micro's, want daarvan zit al genoeg in het leidingwater.
En ik heb er ook nog een paar otto's bijgezet
 
Vind het er mooi mos, wat je hebt gebruikt.
 
Vind het er mooi mos, wat je hebt gebruikt.
Dit is Fissidens fox en behoord tot de familie Fissidentaceae. Dit mos is ruim verspreid over de wereld en ook hier in Europa komen veel varianten voor.
In China worden de bladeren van de Fissidens geassocieerd met de veren van de Phoenix (mythologisch dier/vogel)
vandaar dat dit mos ook bekend staat met de naam 'Phoenix' mos
Er zijn trouwens meer dan 40 soorten Fissidens te verkrijgen voor in een aquarium :thumbs:
 
Maar eens een keer proberen dit mos. :)

Hoe zit het met snoeien van dit mos?
 
Maar eens een keer proberen dit mos. :)

Hoe zit het met snoeien van dit mos?

Het groeit vrij langzaam en het word niet al te groot. Ikzelf snoei misschien 1x per 9 maanden.
Snoeien is eenvoudig: gewoon de schaar eroverheen.
Maar als het mos is vastgegroeid op steen moet je het in de regel eerder snoeien dan als op hout.
Als mos op steen te groot word kan het 'loskomen'. Daar heb je met hout veel minder last van omdat de rhizomen veel beter grip hebben
 
Wordt prachtig Cor en toch al mooi resultaat op redelijk korte termijn .
Geduld is anders ook te koop in de action . 2.95 euro voor een lege doos :D
 
Ziet er al mooi uit!

Zeer origineel gebruik gemaakt van het hout alleszins! :thumbs: Erg mooie, aparte scape!
Komen er nog andere planten of wordt het moss only?
Ik heb het waarschijnlijk gemist maar zit er ook CO2 op het bakje eigenlijk?

Toch een bedenking ook, hopelijk is het gepermitteerd :br::engel::

Eigenlijk is dit een vrij klein bakje (25 liter bruto als ik de maten juist heb?). Ik vind dergelijk formaat bak eigenlijk al zeer nipt om vissen in te houden en in dit geval wordt de effectieve waterinhoud nog een pak lager doordat de hardscape/bodem veel plaats inneemt....
Waardoor het toch echt wel nipt wordt voor visjes vind ik... Wat is jouw visie eigenlijk qua minimum bakmaat voor vissen?
En wat is je streefbestand voor dit bakje?

Mijn bedenking groeide nog een beetje toen ik las dat je als eerste visjes oto's plaatst.
Nu is er misschien wel wat beginnende alg maar dat zal snel worden opgegeten door je groepje. Hopelijk krijg je ze ook aan het vlokvoer wanneer het eten op is. Zoals je waarschijnlijk wel weet wordt er doorgaans geadviseerd om otocinclus pas te plaatsen als de bak wat gerijpt is en er genoeg aufwuchs en zo te vinden is zodat je meer tijd hebt om ze ook aan droogvoer te wennen zonder het risico dat ze vermageren/sterven.
Japonica's zouden in deze fase de algen toch ook aangepakt hebben of denk je van niet?


Zou oto's niet in een oas ingedraaide bak zetten, interessant linkje:
https://www.myaquariumclub.com/before-you-buy-otos-please-read-this-8507.html

Zoals je al las ben ik niet de enige met dergelijke bedenkingen, vandaar mijn post. Hopelijk zie je dit niet als kritiek, ik vraag me gewoon af wat je visie in deze is...
 
Laat ik eerst alle onduidelijk hierbij bij deze wegnemen; dieren welzijn heeft bij mij hoge prioriteit.

Maar laat ik mijn visie even toelichten; 25 liter bruto is erg weinig, vandaar ook dat het onderkomen voor deze 3 affinis ook van tijdelijke aard is. Evenals de beide Japonica's.
Zodra de plantmassa zodanig is ontwikkeld en ik moet voeding gaan doseren gaan ze er direct uit en worden overgezet naar een 60 liter. En dat zal over zo'n 2 weken zijn als ik dat zo inschat.
Ik ga er waarschijnlijk wat neo cardina garnaaltjes inhouden. Welke variant moet ik tzt nog beslissen. Iedergeval geen vissen een variant die op gewoon leidingwater kan.

Wellicht heb je gelezen dat ik een drystart heb gedaan. Het voordeel is niet alleen dat de plantjes zich goed ontwikkeld, ook de bacteriecultuur in de bodem is zodanig ontwikkeld dat er na het afvullen
geen NO2 aanwezig is in de bak. Om elke risico uit te sluiten heb ik zelfs nog een aantal weken gewacht om er uberhaubt bewoners in te zetten.
Oto's zijn een groot liefhebber van bruine en groene alg, amano's eten de rest. Dus dat is voor mij een ideale combinatie.En uiteraard word naast het natuurlijke aanbod in het bakje ook extra algtabletten en
droogvoer gegeven. Dit voor de nodige variatie en zodat ze nergens een tekort aan hebben.
Verder zijn ze gezond, niet mager en erg levendig. En omdat ik dat zo graag wil houden is dit een tijdelijk onderkomen.
 
Laat ik eerst alle onduidelijk hierbij bij deze wegnemen; dieren welzijn heeft bij mij hoge prioriteit.

Maar laat ik mijn visie even toelichten; 25 liter bruto is erg weinig, vandaar ook dat het onderkomen voor deze 3 affinis ook van tijdelijke aard is. Evenals de beide Japonica's.
Zodra de plantmassa zodanig is ontwikkeld en ik moet voeding gaan doseren gaan ze er direct uit en worden overgezet naar een 60 liter. En dat zal over zo'n 2 weken zijn als ik dat zo inschat.
Ik ga er waarschijnlijk wat neo cardina garnaaltjes inhouden. Welke variant moet ik tzt nog beslissen. Iedergeval geen vissen een variant die op gewoon leidingwater kan.

Bedankt voor de toelichting!
Ik moet zeggen dat ik hoopte op dergelijk antwoord!
Ik had ergens het vermoeden dat het mogelijks een tijdelijke situatie zou zijn vandaar mijn vragen. Alleszins, ik ben "blij" dat je inderdaad een doordachte strategie hebt en volgt! Klinkt als een strak plan!
Ik had al vertrouwen en dat is nu nog gegroeid! ;)
Want ik wil nogmaals benadrukken dat de vraag zeker niet negatief bedoeld was.

Wellicht heb je gelezen dat ik een drystart heb gedaan. Het voordeel is niet alleen dat de plantjes zich goed ontwikkeld, ook de bacteriecultuur in de bodem is zodanig ontwikkeld dat er na het afvullen
geen NO2 aanwezig is in de bak.

Interessant! Dat is dan wel een voordeel van een drystart met een "gewone" bodem tov een drystart met een soil. Want ik vermoed dat je met een soil door de actieve werking nog steeds vrij veel moet verversen na afvullen.
Heb je dan ook een ingedraaid filter (of ingedraaid filtermateriaal) gebruikt om nitriet te vermijden of was de werking in de bodem genoeg voor stabiele waardes vanaf de start?
En wat ik me nog afvraag uit interesse:
ik dacht eigenlijk dat een bestaande bacteriecultuur in bak en filter temperatuurafhankelijk was. Dus dan zou een filter van een koudwaterbak bvb niet zomaar overgezet kunnen worden naar een warmwater bak.
Heb je daar bij de drystart rekening mee gehouden door te zorgen dat de bak op een constante temperatuur stond (gelijk aan de toekomstige temperatuur van de bak) of heeft temperatuur weinig impact tijdens deze fase volgens jou?
En was de bak dan gevuld tot de hoogte van het bodemmateriaal tijdens de DSM?

Sorry voor de vele vragen... :engel:
 
Ik interpreteer de vraag ook niet als negatief zijnde als zodanig. Vragen stellen is alleen maar positief omdat het leid tot meer kennis.
Als men tenminste openstaat voor andere werkwijzen.

bijvoorbeeld; als ik een bak opstart gebruik ik in het filter alleen de 'Hamburg matten' (PPI 30) voor zowel een mechanisch als biologisch filter medium.
Omdat ik er voor zorg dat er zoveel mogelijk dosis zuurstof voorradig is kunnen namelijk gelijktijdige aerobe nitrificatie (omzetting van NH3> NO2> NO3) en anaerobe ontnitrificatie (NO3> N2 gas) succesvol plaatsvinden. Die zuurstof
voeg ik toe door tijdelijk extra planten in de bak te plaatsen en/of snachts extra te beluchten. Maar dat doe ik alleen in de opstart.
Het voordeel van planten is dat ze netto zuurstofproducenten zijn, ze nemen direct ammoniak op en ze creëren een veel groter gebied voor microbiële kolonisatie, vanwege deze plant/ microben kunnen filtratiesystemen mogelijk ongeveer een orde van grootte meer bioload verwerken dan alleen de microbe-systemen.
Als na verloop van tijd de plantmassa voldoende is ontwikkeld (80% bezetting) gebruik ik bijna geen filtermedium meer omdat ik van mening ben dat de planten de biologische filtering voor hun rekening nemen.
En aangezien ik geen, of zo weing mogelijk, vervuilers in de bak heb werkt dit voor mij prima.
Dat is dan wel een voordeel van een drystart met een "gewone" bodem tov een drystart met een soil. Want ik vermoed dat je met een soil door de actieve werking nog steeds vrij veel moet verversen na afvullen. Heb je dan ook een ingedraaid filter (of ingedraaid filtermateriaal) gebruikt om nitriet te vermijden of was de werking in de bodem genoeg voor stabiele waardes vanaf de start?
Als je een drystart hebt gedaan moet je nog steeds iets verversen, dat ligt aan de gemeten waarden. Hoeveel dat is is per soil verschillend. Bij een ADA zal je dat meer moeten doen dan bv. bij een Tropica soil omdat deze veel meer geïmpregneerde voeding heeft. En mijn ervaring is dat, na het afvullen, bij een drystart (van 4 weken) binnen een week geen NO2 meer meet.
En wat ik me nog afvraag uit interesse:
ik dacht eigenlijk dat een bestaande bacteriecultuur in bak en filter temperatuurafhankelijk was. Dus dan zou een filter van een koudwaterbak bvb niet zomaar overgezet kunnen worden naar een warmwater bak.
Heb je daar bij de drystart rekening mee gehouden door te zorgen dat de bak op een constante temperatuur stond (gelijk aan de toekomstige temperatuur van de bak) of heeft temperatuur weinig impact tijdens deze fase volgens jou?
En was de bak dan gevuld tot de hoogte van het bodemmateriaal tijdens de DSM?
Bij het opstartenvan bacteriecultuur ontwikkelen deze zich niet beter, maar wel sneller met iets hogere temperaturen.
Daarom is een drystart met een ouderwetse gloeilamp ideaal omdat deze warmte afgeeft. Maar dat doe ik alleen in de winter 24/7. En bij de DSM is de waterlijn net tot onder de bovenkant van de soil. M.a.w. de soil staat net niet onder water.
 

Terug
Bovenaan