Coenb zijn 1400 l. Z.A.


Een van mij koppels, zijn de kleinste...ik schat de man op 25 cm

20180424_193200.jpg
 
Ben je er al over uit welk koppel je gaat weg doen? Lijkt me best een lastige keuze.
Blauwalg bah daar heb ik echt wekenlang werk aan gehad.

Mooie volle bak :D soms vraag ik me af als je de plek hebt en je hebt een volle bak zoals jou of dat echt iets uit maakt voor de vissen. Of je nu 20 of 40 dan erin hebt zitten zeg maar. Tuurlijk zal je qua onderhoud en waterwaardes het wat meer in de gaten moeten houden maar zo een grote bak als wat jij hebt mag iets in zitten toch:D
 
Ik heb net een zieke kardinaal en 2 "losse" maanvissen uitgevangen. Heb een uur rustig voor de bak gezeten met 2 netten, wat een klus. Nu kan ik kijken wat ik wil gaan doen, heb nu 10 volwassen maanvissen zwemmen.
 
Net wat opgeruimd, bekabeling van de stroom wat opgeruimd. Maar belangrijker, ik heb een eilandje gemaakt voor wat van mijn drijfplanten, die gaan altijd "liggen" op een plek waar je ze niet wilt hebben. Nu beter, kijken of mijn bijlzalmen T. stellatus) ze waarderen!
(opm: deze bijlzalmpjes groeien maar erg langzaam...)
20180429_163532.jpg



Mijn gehele aquarium....
20180429_163255.jpg
 
Zitten de Hypessobrycon erytrostigma - Bloedvlek tetra's bij jou ook meest midden in de bak Coen?
 
Meestal wel, maar na mijn "vangactie" van gisteren zitten er ook een aantal aan de linkerkant.
 
Leuk aquarium om naar te kijken. Je vissen hebben alle ruimte. De combinatie van maanvissen met de biotodoma en de sturisoma’s vind ik prachtig.

Geniet ervan!

Hobbygroet Jos Hut
 
Leuk aquarium om naar te kijken. Je vissen hebben alle ruimte. De combinatie van maanvissen met de biotodoma en de sturisoma’s vind ik prachtig.

Geniet ervan!

Hobbygroet Jos Hut

Hoi Jos,

"Jouw" manen doen het fantastisch, zijn echt mooi aan het uitgroeien. Ik schat de grootste al op 25-30 cm. Ik heb van de 16 nu nog 10 zwemmen (enkele uitgevangen en 1 vechtpartij). Ik dacht 5 koppels te hebben, maar volgens mij heeft 1 koppel mot gekregen toen ik de rest heb uitgevangen. Regelmatig eitje, die werden in het begin opgegeten door de Krobia xinguensis koppel. Deze heb ik uitgevangen, gaat niet samen met maanvissen. Ze zijn veel te assertief als ze de eitjes van de maanvissen willen opeten (bijten zelf stuk uit staart etc.):

IMG-20180327-WA0005.jpeg



De Sturisoma en Farlowella's doen het erg goed. Mooi groot en de uiteinden van de S. aureum zijn ook lekker lang (schijnt te wijzen op goede wateromstandigheden). Kan de keren dat ze jongen hebben gehad bijna al niet meer tellen, maar in mijn bak overleeft eigenlijk geen jongbroed (tenminste ik heb ze nog niet gezien.) Maar dat laatste is ook niet raar soms mis ik bv mijn volwassen L201 enkele maanden ;-)

De combi met de bloedvlek tetra's waar we in het begin over gesproken hebben pakt ondanks eerste twijfels toch erg goed uit. Ik denk dat het er aan ligt dat je een flinke school moet hebben, want anders gaat het wel mis denk ik.
De kardinalen blijft een "moeizaam" spel. Ik heb ze er in om wat kleurcontrast te hebben, maar er verdwijnen wel wat visjes in de magen van de manen (vooral als ze iets kleiner zijn <4 cm).
De biotodoma's en de manen laten elkaar inderdaad met rust. Ik heb helaas 2 vrouwtjes dus binnenkort komen er wat extra bij (aanvullen tot 8) dan kijken wat het gaat worden.
 
Na een real-life beeld van deze 300cm pure schoonheid toch even een kleine opmerking.

In het echt issie toch werkelijk nóg mooier mensen! Ik had me nog nooit echt gerealiseerd wat nou een 3 meter aquarium in de praktijk doet met een huis. Nou het trekt dus het hele huis naar 1 middelpunt.

Excuses dat het zo lang duurde voor ik weg was :sorry:
Maar bedankt voor de helena's en het interessante gesprek!
 
Na een real-life beeld van deze 300cm pure schoonheid toch even een kleine opmerking.

In het echt issie toch werkelijk nóg mooier mensen! Ik had me nog nooit echt gerealiseerd wat nou een 3 meter aquarium in de praktijk doet met een huis. Nou het trekt dus het hele huis naar 1 middelpunt.

Excuses dat het zo lang duurde voor ik weg was :sorry:
Maar bedankt voor de helena's en het interessante gesprek!

Dank voor het compliment! Maaarrrrrrr, bezoeken van aquarium"gekken" duren eigenlijk nooit te lang, maar altijd te kort!!
 
Euro per visitatie, inclusief koffie en koek.
Je bent welkom hoor John, voor een rondje therapeutisch viskomkijken.
Moet een nieuw filter kopen, dus wordt 5,75, koffie, koek incl rondleiding :D:D
 
Even een overzicht van mijn aquarium en wat meer gedetailleerde beelden van mijn mannelijk bloedvlektetra's.





Als jullie goed kijken kun je zien dat ik door een andere stroming, 2 keer in de week waterwissel en wat waterstofperoxide mijn blauwalg redelijk weg heb kunnen krijgen. Nu even afwachten of dit ook op de lange termijn het geval is.

Door het uitvallen van een van mijn filters (maandag komt pas een vervanger!!) Pas ik elke dag een 30% waterwissel toe... wel jammer dat ik een van mijn Eheim's (2080 1200XL) moet inwisselen voor een fluval (qua budget) Ben benieuwd of ik merk dat de FX6 veel minder filtermedia kan bevatten dan de Eheim.
 
Oei, da's minder. Gelukkig een tweede filter en een bak die wat op kunnen vangen
Ik heb nu nog 2 draaiende filters op de bak een Eheim 2080 (ik had er 2) en een Fluval FX6... dus kan wat hebben. Maar kan nu zien wat mijn fosfaat doet als ik elke dag 30% waterwissel toepas
 
Mooie films Coen, jammer dat de E. bleheri er niet zo geweldig uitziet.
 
Mooie films Coen, jammer dat de E. bleheri er niet zo geweldig uitziet.
Niet zo kritisch ;-)

Ik kon hem niet snoeien omdat ..... ik druk bezig ben met waterwissels.... Maar ik denk dat het gebrek aan voedingsbodem hem ook wat parten speelt. Zie jij signalen dat ik bepaalde stoffen mis? Ik denk zelf dat ik hem gewoon weer eens netjes moet snoeien. Ga ik morgen doen, dan heb ik daar weer tijd voor. Moest nu in de tuin aan de slag.
 
Ik zou er flink wat kleibolletjes of andere capsules bij doen, mogelijk staat de plant ook wat teveel in de stroming.
Zelf heb ik opgemerkt dat nadat ik kalium ben gaan toedienen de plant(en) mooiere en stevigere bladeren krijgen.
 
Ik zou er flink wat kleibolletjes of andere capsules bij doen, mogelijk staat de plant ook wat teveel in de stroming.
Zelf heb ik opgemerkt dat nadat ik kalium ben gaan toedienen de plant(en) mooiere en stevigere bladeren krijgen.
Dank voor de adviezen, zal eens kijken. Ik heb de stroming bewust al een tijd door de plant heen staan omdat er heel veel vuil in achterbleef en ik in het hout erboven veel last had van blauwalg.
 
Heb noodgedwongen wat wijzigingen aangebracht. Een van mijn filters was kapot (Eheim pro3 2080 vervangen door een fluval fx6). Dus de in- en uitstromen moeten aanpassen. Ik ben nog niet helemaal tevreden over de uitstroom. Iets te weinig oppervlakte beweging, dus iets minder zuurstof wat ik al meen te zien aan het gedrag van de vissen.
Ga daar dit weekend nog even naar kijken. Maar is lastig omdat de slang van de fx6 erg dik en stug is.

Maar nu de techniek wat verder weggewerkt en wat kleine wijzigingen (planten voorin en plantenvoeding). Hopelijk komen de cory's nu iets meer naar voren.

20180511_212132.jpg
20180511_212123.jpg
20180511_212138.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi:smitten:

Die fx6 is een top ding maar die slangen zijn idd stug en lomp groot!
Hoever onder het oppervlakte heb je nu de uitstroom zitten?
Wat voor gedrag tonen je manen nu dan? Weer sneller ademen?
 
Ze zitten op ongeveer een kleine 10 cm. onder de oppervlakte, maar ik wilde de slang niet teveel in het zicht hebben. Ik zoek eigenlijk een goede klem die deze slang "in toom" kan houden. De uitstroom van 2 FX6 zitten weggewerkt achter de achterwand linkerfoto. Linksboven in het donkere gedeelte zit de uitstroom.
Eerst een goede klem zoeken!

Het gaat inderdaad over het sneller ademen, eerst bij de bloedvlektetra's.. beetje bij de nieuwe Biotodoma's (maar die zitten pas een kleine week in de bak). Even in de gaten houden...
 
Zijn de klemmen die erbij zitten niet goed dan?
Ik heb hem ook ongeveer 10 cm onder het oppervlakte zitten en dat geeft een zeer lichte oppervlakte beweging vind ik( licht eraan hoe je de mondjes hebt staan) is meer een stroming dan een golfje bij mij.
Vreemd dat je steeds problemen hebt met het zuurstof gehalte!!
 
Vreemd dat je steeds problemen hebt met het zuurstof gehalte!!


Problemen met zuurstof is een groot woord. Misschien ben ik wel iets te "voorzichtig" en argwanend geworden de laatste jaren. Het is nu al een stuk minder en ik heb nog niets gewijzigd. Kan natuurlijk ook komen omdat ik de afgelopen 2 dagen flink bezig ben geweest in de bak. Ik zie het namelijk niet bij de maanvissen, daar zag ik het de normaal altijd wel.
Maar ik heb ook een redelijk groot visbestand, kan volgens diverse berekeningen net. Maar zorgt er wel voor dat ik veel waterbeweging nodig heb (echter zonder veel stroming, want dat vinden mijn maanvissen minder leuk).

Zijn de klemmen die erbij zitten niet goed dan?
Ik heb hem ook ongeveer 10 cm onder het oppervlakte zitten en dat geeft een zeer lichte oppervlakte beweging vind ik( licht eraan hoe je de mondjes hebt staan) is meer een stroming dan een golfje bij mij.

De klem die bij de Fluval zit werk perfect. Maar ik heb die klemmen achter een module zitten en breng dan de uitstroom slang naar voren zodat de uitstroom voor de module zit. Daar kan ik dus de standaard slangklem niet voor gebruiken. De enige die erbij zitten zijn de klemmen om de slang over de aquarium-rand heen te leiden (wat een mooi solide systeem is!)

Ook heb ik de afgelopen dagen natuurlijk elke dag een waterwissel gedaan en moet mijn nieuwe pomp nog indraaien.... Dus veel stress....
 
Problemen met zuurstof is een groot woord. Misschien ben ik wel iets te "voorzichtig" en argwanend geworden de laatste jaren. Het is nu al een stuk minder en ik heb nog niets gewijzigd. Kan natuurlijk ook komen omdat ik de afgelopen 2 dagen flink bezig ben geweest in de bak. Ik zie het namelijk niet bij de maanvissen, daar zag ik het de normaal altijd wel.
Maar ik heb ook een redelijk groot visbestand, kan volgens diverse berekeningen net. Maar zorgt er wel voor dat ik veel waterbeweging nodig heb (echter zonder veel stroming, want dat vinden mijn maanvissen minder leuk...

Maanvissen houden niet van sterke stroming. Maar voldoende filtering geeft veel waterverplaatsing.
Dus uitstroom met grote opening geeft zachte stroming.

Veel filtering vraagt ook veel zuurstof. En het aantal planten op 1400 liter is vrij matig. Maar wel biotoop correct.

Je zou voor je eigen gemoedsrust en voor extra zuurstof een of twee oxidators kunnen plaatsen.
Zo wordt het water van extra zuurstof voorzien.
De oxydator doseerd waterstofperoxide in het water, wat uiteenvalt in zuurstof en water.
Maar je moet zo’n groot ding wel weten te verstoppen.
 
Maanvissen houden niet van sterke stroming. Maar voldoende filtering geeft veel waterverplaatsing.
Dus uitstroom met grote opening geeft zachte stroming.

Veel filtering vraagt ook veel zuurstof. En het aantal planten op 1400 liter is vrij matig. Maar wel biotoop correct.

Je zou voor je eigen gemoedsrust en voor extra zuurstof een of twee oxidators kunnen plaatsen.
Zo wordt het water van extra zuurstof voorzien.
De oxydator doseerd waterstofperoxide in het water, wat uiteenvalt in zuurstof en water.
Maar je moet zo’n groot ding wel weten te verstoppen.

Geen probleem, heb voldoende ruimte achter de achterwanden ;-) Wel een probleem... ik heb 2 Oxidators type A. Maar 1 heb ik er uitgeleend aan een vriend met kleine discus en de ander staat bij mijn garnalen... bedankt voor de tips!
 
Weer wat kleine aanpassingen aan mijn bestand gedaan. Zoals al eerder vermeld zijn de Krobia's verhuisd naar een mooie andere plaats....(niet op dit forum)..
Heb het aantal maanvissen weer aangepast en zit nu op mijn eindniveau met 5 koppels...
Wel wat aangevuld, de cupido naar 6 en....... zie de foto's hieronder....

Dus heb nu:
Mijn bestand is nu:
10 Pterophyllum scalare sp. Santa Isabel
6 Biotodoma cupido
21 Hyphessobrycon erythrostigma
17 Thoracocharax stellatus
25 Corydoras ambiacus
10 Otocinclus affinis
7 Nematobrycon palmeri
30 Paracheirodon axelrodi
10 Brochis splendens
2 Panaqolus maccus
2 LDA016
3 Sturisoma aureum
3 Farlowella acus (vittatus?!!)
1 L201 Hypancistrus inspector

en .....

1 L075 .. Peckoltia sabaji

20180606_203949.jpg


Mooi afmeting al, zo'n 20 cm
 

Terug
Bovenaan