CO2 set compleet maken


Aha zo'n ding. Deze is i.p.v. een diffusor toch?

Ik heb een "CO2Art Bazooka Flux_ CO2 Diffuser" erbij. Leek mij wel oké.

Alle spullen zijn inmiddels in huis, echter het meegeleverde terugslagventiel is niet goed (flumsie en stuk)... Dus ik kan nog niet opstarten... :mad:...

Even contact gehad met de leverancier (wat een aardige en behulpzame mensen zijn dat zeg !!! 👍)Er is inmiddels een nieuwe en veul beter terugslagventiel incoming... dus ik hoop dat ik van het weekend de setup neer kan zetten.
 
Aha zo'n ding. Deze is i.p.v. een diffusor toch?
Ja dat kun je zeggen want co2 kan je toedienen middels een atomizer, flipper, diffuser of reactor. De keuze is dus reuze.
 
Ja dat kun je zeggen want co2 kan je toedienen middels een atomizer, flipper, diffuser of reactor. De keuze is dus reuze.
Of omgekeerd bakje


Ik heb geloof ik wel zoiets gezien, misschien dat ik het nog terug kan vinden. Heb alleen de thumbnail (foto) gezien, maar ik weet bijna zeker dat dat dingetje wit was. Zag er niet mooi uit.

Heb je wel flexibele slang hiervoor gekocht. Ik las op de websites van diverse shops dat je dat glaswerk niet met een stugge slang aan moet sluiten (zei de leek).
De slang die ik heb is uitermate stug, zo stug dat je wel een u-bocht moet gebruiken. En dat werkt prima met glas hoor. Even uiteinde van de slang 2-3 seconden bij een vlammetje en je schuift t er zonder moeite overheen.
 
Zo.... Mijn setup staat.

Eerst maar eens rustig opstarten met zo'n pak 'm beet 35 bellen per minuut. Kijken wat de dropchecker gaat doen. Die is nu nog ( net zoals de afgelopen week blauw.)

Wat zeg het Aquaforum hiervan? Moet kunnen toch...
 
Je kan niet vroeg genoeg met co2 starten hoor ;)
 
Correctie: 40 bellen per minuut nu.

Op een 180L bak is dit best weinig toch 🤔... Maar ik wil rustig opstarten. Zijn er CO2 opstart schema's?
 
Nou bouw het bijvoorbeeld met 2 bellen per dag op tot het de juiste kleur heeft.
 
Correctie: 40 bellen per minuut nu.

Op een 180L bak is dit best weinig toch 🤔... Maar ik wil rustig opstarten. Zijn er CO2 opstart schema's?
Ik las op de website van Planted Box dat het verstandig is om te starten met 1 bel per seconde per 100 liter.
Let op, dit heb ik nergens getoetst.
 
Ik heb verschillende formules gezien op 't www.

En ik lees ook op veel plekken dat je 't juist rustig moet opbouwen...
bouw het bijvoorbeeld met 2 bellen per dag op tot het de juiste kleur heeft
Dus ik ga 't zo ☝️ maar eens proberen eerst. Kijken hoe dat gaat...
 
Mijn set is incoming... Maar ik heb toch nog een vraagje:

Ik heb alle koppelingen op de slangen geschroefd. Derhalve wil ik niet zo'n U bocht (het aquarium in) van glas, aangezien daar de slangen omheen geschoven worden.

Is er een 'dingetje' waar de co2 slang doorheen gaat over de rand het aquarium in? ... een geleider zeg maar. Zodat de slang ook niet kan knikken.
 
Komt spuit elf ook nog even om de hoek.

Als eerste. Koop nooit iets op Ali wat direct op 230 volt aangesloten wordt. Dat voldoet gewoon niet aan de veiligheid eisen.

En voor een cube 60 liter heb ik hier al jaren een wegwerp systeem.
Ik koop 1 a 2 keer per jaar een nieuwe fles.
Meestal bij aja jippie jippie jee. Daar zijn we wel goedkoop.

Ok heb er nooit een heel duur systeem voor willen kopen.
Dan staat daar weer een joekel van een fles.
Dus laat het lekker zo.

Ik weet niet wat voor planten je gaat houden, en hoeveel licht erop komt. Maar hier is het verbuik niet veel.
 
Komt spuit elf ook nog even om de hoek.

Als eerste. Koop nooit iets op Ali wat direct op 230 volt aangesloten wordt. Dat voldoet gewoon niet aan de veiligheid eisen.

En voor een cube 60 liter heb ik hier al jaren een wegwerp systeem.
Ik koop 1 a 2 keer per jaar een nieuwe fles.
Meestal bij aja jippie jippie jee. Daar zijn we wel goedkoop.

Ok heb er nooit een heel duur systeem voor willen kopen.
Dan staat daar weer een joekel van een fles.
Dus laat het lekker zo.

Ik weet niet wat voor planten je gaat houden, en hoeveel licht erop komt. Maar hier is het verbuik niet veel.

Ik heb er mijn inkbird gewoon gekocht anders, en die is gewoon CE gekeurd, dus het geldt niet voor alles.
 
Dennerle heeft zoiets op de Scapers Flow zitten (erbij geleverd) maar dat is voor een nog grote diameter 12/16
Komt spuit elf ook nog even om de hoek.

Als eerste. Koop nooit iets op Ali wat direct op 230 volt aangesloten wordt. Dat voldoet gewoon niet aan de veiligheid eisen.

En voor een cube 60 liter heb ik hier al jaren een wegwerp systeem.
Ik koop 1 a 2 keer per jaar een nieuwe fles.
Meestal bij aja jippie jippie jee. Daar zijn we wel goedkoop.

Ok heb er nooit een heel duur systeem voor willen kopen.
Dan staat daar weer een joekel van een fles.
Dus laat het lekker zo.

Ik weet niet wat voor planten je gaat houden, en hoeveel licht erop komt. Maar hier is het verbuik niet veel.
Hallo spuitelf :DD
Is een lang antwoord geworden hoor, dus ga er maar even voor zitten. Ik heb mijn gedachtegang in grote lijnen neergepend.

Ik heb een wegwerpsysteem overwogen maar de koolzuur centrale zit bij wijze van spreken om de hoek. Dat is voor mij zelfs lopend te doen.
Die fles vind ik zelf geen probleem, staat toch uit het zicht, links van de kast of in de kast, maar dit is natuurlijk heel persoonlijk.

Wat betreft planten. Ik had de planten uit de Home mee willen nemen. Het licht van de Home is zwak te noemen en dat heb ik zelfs deels afgeplakt gehad omdat ik diverse algen zag. Vraag me niet meer welke. Inmiddels besloten dat ik een volledig nieuwe inrichting wil, met planten die een stuk veeleisender zijn. Ik heb meer licht, véél meer licht. Van de bovenkant en drie zijkanten door daglicht. Staat ook nog relatief kort op een raam.

I've been there, done that... en het was geen succes en een tijd terug was ik een beetje uitgekeken op de hobby. Ik moest het met zo weinig licht doen dat planten langgerekt werden of niet kleurden. Daarom dus steeds mijn keuze voor oa Anubias en Crypto's. Ik wil het anders en ik ga een poging wagen.

Ik moet bekennen dat de afmetingen van een cube met intimideren, ik weet me er nog niet goed raad mee, ook omdat ik helemaal niet thuis ben in planten. Ik kan wel op de bekende websites kijken maar hoe ze in een bakje groeien is toch heel anders. Een gigantisch leerproces dus maar eens zal ik die stap moeten zetten.
Het zal aanvankelijk dus echt niet mijn droombakje worden :DD Ik ga het aanvankelijk doen met de Dennerle style LED L. Samen met het daglicht is dit al een bonk meer dan ik had. Ik wil het wat verlichting niet te gek maken om mee te beginnen.

Ik verwacht echt geen super scape door mezelf maar ik denk dat ik met nieuwe mogelijkheden wel het plezier terug heb.


PSje: ik heb de waardes niet paraat, maar wat ik onthouden heb is dat ik hier bitter weinig CO2 in het kraantjes water heb zitten, erg hoge KH en pH. Dat is oa een reden om CO2 aan te willen vullen.
 
Ik heb er mijn inkbird gewoon gekocht anders, en die is gewoon CE gekeurd, dus het geldt niet voor alles.
Chinese Export of een echt CE keurmerk? De positie van de C en E is net want anders als het gaat om de CE van Chinese Export.


Onderaan staat een afbeelding waarop je het verschil kunt zien.

Ik heb fans van Boyu gekocht (als dat geen clones zijn), een merk dat ze hier bij een LFS verkopen :S Moet bekennen dat ik wel eens iets heb weg gemikt van Ali. Een nachtlampje dat een wederverkoper ook op B*L aanbood. Ronduit onveilig. Wat dit soort dingen aangaat zou je het eigenlijk bij de bekende merken moeten houden, want ook internetshops vullen hun website met Chinese import.

Maar Ben heeft gelijk, het is vaak niet de beste keuze om zoiets bij Ali te kopen, goede reminder. Dus of ik ze ga gebruiken is maar de vraag.
 
Ik las op de website van Planted Box dat het verstandig is om te starten met 1 bel per seconde per 100 liter.
Let op, dit heb ik nergens getoetst.
Ja dat s
Dus of ik ze ga gebruiken is maar de vraag.
Ik gebruik al jaren de coolers van Ali zonder problemen.
 
Chinese Export of een echt CE keurmerk? De positie van de C en E is net want anders als het gaat om de CE van Chinese Export.


Onderaan staat een afbeelding waarop je het verschil kunt zien.

Ik heb fans van Boyu gekocht (als dat geen clones zijn), een merk dat ze hier bij een LFS verkopen :S Moet bekennen dat ik wel eens iets heb weg gemikt van Ali. Een nachtlampje dat een wederverkoper ook op B*L aanbood. Ronduit onveilig. Wat dit soort dingen aangaat zou je het eigenlijk bij de bekende merken moeten houden, want ook internetshops vullen hun website met Chinese import.

Maar Ben heeft gelijk, het is vaak niet de beste keuze om zoiets bij Ali te kopen, goede reminder. Dus of ik ze ga gebruiken is maar de vraag.
Of check de uitzending van Arjen Lubach daarover. CE en C E is een groot verschil.
 

Terug
Bovenaan