CO2 set compleet maken


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,997
Leeftijd
55
Ik heb besloten CO2 bemesting te zetten op de Dennerle cube 60.
Nu is mijn oog gevallen op:


Ik kan tijdens het bestelproces nog een aantal keuzes maken.

  • Merk/Type diffusor
  • Drukregelaar met geïntegreerd magneetventiel of los
  • Losse bellenteller wel of niet.

Ik ben me wel aan het inlezen maar het aanbod is voor mij zo overweldigend dat ik niet weet wat te kiezen.

Willen jullie hier eens naar kijken?
 
Mogelijk is deze set hier wat goedkoper met een 2kg fles, zelf zou ik voor een inline difusor gaan of een up-aqua apart kopen.
 
Koop altijd de delen apart! Met name een magneetventiel wil wel eens stukgaan en verbonden aan een ander deel maakt iets nodeloos duur. Kijk verder ook of alles werkt met standaard aansluitingen. Merken hebben nog al eens de neiging om klanten aan zich te binden door een bepaald systeem te gebruiken waar vervolgens alleen delen van dezelfde aanbieder aan te koppelen zijn. Die uiteraard ook weer navenant geprijsd zijn. Standaard aansluitingen maken het mogelijk dat jezelf je keuzes kan maken. Het kan je heel veel geld schelen.
 
Ik heb besloten CO2 bemesting te zetten op de Dennerle cube 60.
Nu is mijn oog gevallen op:


Ik kan tijdens het bestelproces nog een aantal keuzes maken.

  • Merk/Type diffusor
  • Drukregelaar met geïntegreerd magneetventiel of los
  • Losse bellenteller wel of niet.
Ik ben me wel aan het inlezen maar het aanbod is voor mij zo overweldigend dat ik niet weet wat te kiezen.

Willen jullie hier eens naar kijken?
Persoonlijk ben ik fan van de diffusors van Twinstar, die doen het hier altijd erg goed. Voor een 60liter cube zou ik de Medium nemen.
Drukregelaar zou ik met los magneetventiel nemen; waarschijnlijk kún je ze wel uit elkaar halen, maar los is wel zo fijn als 1 van de 2 het ooit begeeft - dan hoef je maar 1 onderdeel te vervangen ipv gelijk de hele bups. Drukregelaars begeven het niet zo gauw; maar magneetventielen kun je weleens pech mee hebben.
Losse bellenteller is wel zo fijn. Je kunt het ook zien bij de diffusor, maar toch is dat wat lastiger gezien de positie. Mooie glazen naast de bak werkt heel fijn. Deze gebruik ik zelf.
 
Dat wordt nog een hele studie :book:. Ik weet inmiddels meer dan gisteren maar ik ben er nog niet.
Welkom in de wonder wereld van CO2



zelf zou ik voor een inline difusor gaan of een up-aqua apart kopen
Inline gaat het niet worden denk ik (omdat het niet kan?), het filter gaat toch een Dennerle Scapers Flow worden als HOB met een lily pipe. Ik zal de website waar je naar linkte nog eens goed bekijken. Het magneetventiel is op dit moment niet leverbaar zag ik. Ik wil toch geen overhaaste aankoop doen en ik heb veel potjes met geduld (is dat echt zo?).


inline difusor gaan of een up-aqua apart kopen.
Die moest ik echt even Googlen. Ze hebben zo te zien een groot aanbod. Hier (klik) gekeken.



Koop altijd de delen apart! Met name een magneetventiel wil wel eens stukgaan en verbonden aan een ander deel maakt iets nodeloos duur.
Klare taal, zal dit zeker doen.


of alles werkt met standaard aansluitinge
Dat vind ik dus een ingewikkelde, daarom dat ik al keek naar deze set. Ik weet gewoon niet waar ik op moet letten. Klinkt misschien dom maar ik kan beter met de billen bloot :DD
Je bedoelt dan met name de aansluitingen van de drukregelaar?



Merken hebben nog al eens de neiging om klanten aan zich te binden
Dat kwam ik zeker tegen bij de systemen met wegwerpflessen. en ik neem graag aan dat dit ook bij de hervulbare is. Zo kwam ik al een set tegen van dik 400 euro, helemaal niet aantrekkelijk dus.



Standaard aansluitingen
Ik ga mijn best doen om te begrijpen waar. Ik dacht dat deze set en die van de concurrent die Ton net aanhaalde dat wel het geval is?



Persoonlijk ben ik fan van de diffusors van Twinstar, die doen het hier altijd erg goed. Voor een 60liter cube zou ik de Medium nemen.
Thanks :) Staat op mijn lijstje.


waarschijnlijk kún je ze wel uit elkaar halen, maar los is wel zo fijn als 1 van de 2 het ooit begeeft
Ik had daar helemaal niet bij stilgestaan.


maar magneetventielen kun je weleens pech mee hebben.
En dan loopt de fles helemaal leeg? Of staat het ventiel dan juist dicht?


Losse bellenteller is wel zo fijn. Je kunt het ook zien bij de diffusor, maar toch is dat wat lastiger gezien de positie
Ik zag inderdaad dat je het bij de diffusor kon zien maar had er niet bij stilgestaan dat het wel eens lastig kon zijn dit te zien, natuurlijk ook afhankelijk van de positie in het aquarium neem ik aan.



Genoteerd :)
 
En dan loopt de fles helemaal leeg? Of staat het ventiel dan juist dicht?

Ik zag inderdaad dat je het bij de diffusor kon zien maar had er niet bij stilgestaan dat het wel eens lastig kon zijn dit te zien, natuurlijk ook afhankelijk van de positie in het aquarium neem ik aan.


Genoteerd :)
Wat je soms merkt is dat ze doordat ze bijvoorbeeld te warm zijn geworden, niet meer helemaal sluiten wanneer de tijdschakelaar uit staat; en er dus altijd wel wat co2 je bak in blijft stromen. Dan is je fles nog niet meteen leeg (zeker niet met een 2kg fles) maar da's natuurlijk nie de bedoeling. Die magneetventielen zijn, in ieder geval voor ons leken/hobby klussers, niet te repareren dus je zal ze moeten vervangen in dat geval.
Overigens, ik wil je geen angst aanpraten ofzo, tis gelukkig ook niet zo dat we die topics wekelijks voorbij zien komen hier, maar wilde het je toch meegeven.

Het is inderdaad mede afhankelijk van de positie in de bak, maar dan nog is het heel secuur kijken omdat de ruimte voor het bellen tellen in een diffusor kleiner is dan in een daarvoor gemaakte bellenteller, die zijn wat groter dus je hoeft niet zo te turen. Technisch gezien kun je zonder bellenteller, maar ik vind ze wel toegevoegde waarde hebben. Mocht je deze willen nemen, zorg dat je terugslagklep tussen bellenteller en magneetventiel zit (ik heb 'm er precies onder zitten, zo dicht mogelijk op de bellenteller) zodat er geen vloeistof richting je techniek kan lopen.
 
Wat je soms merkt is dat ze doordat ze bijvoorbeeld te warm zijn geworden, niet meer helemaal sluiten wanneer de tijdschakelaar uit staat; en er dus altijd wel wat co2 je bak in blijft stromen. Dan is je fles nog niet meteen leeg (zeker niet met een 2kg fles) maar da's natuurlijk nie de bedoeling. Die magneetventielen zijn, in ieder geval voor ons leken/hobby klussers, niet te repareren dus je zal ze moeten vervangen in dat geval.
Overigens, ik wil je geen angst aanpraten ofzo, tis gelukkig ook niet zo dat we die topics wekelijks voorbij zien komen hier, maar wilde het je toch meegeven.

Het is inderdaad mede afhankelijk van de positie in de bak, maar dan nog is het heel secuur kijken omdat de ruimte voor het bellen tellen in een diffusor kleiner is dan in een daarvoor gemaakte bellenteller, die zijn wat groter dus je hoeft niet zo te turen. Technisch gezien kun je zonder bellenteller, maar ik vind ze wel toegevoegde waarde hebben. Mocht je deze willen nemen, zorg dat je terugslagklep tussen bellenteller en magneetventiel zit (ik heb 'm er precies onder zitten, zo dicht mogelijk op de bellenteller) zodat er geen vloeistof richting je techniek kan lopen.
Fijn dat je je ervaringen hier deelt. Dit helpt mij fouten te voorkomen.
Is het belangrijk een magneetventiel als reserve te hebben of is dat overdreven? Volgens mij heb ik nooit gelezen op het forum dat dit nodig is. Als ik jou zo lees is dat niet echt nodig en is het gewoon domme pech hebben als je dit vlak voor feestdagen gebeurt.
 
Fijn dat je je ervaringen hier deelt. Dit helpt mij fouten te voorkomen.
Is het belangrijk een magneetventiel als reserve te hebben of is dat overdreven? Volgens mij heb ik nooit gelezen op het forum dat dit nodig is. Als ik jou zo lees is dat niet echt nodig en is het gewoon domme pech hebben als je dit vlak voor feestdagen gebeurt.
Neuh absoluut niet nodig. Wat handiger is om reserve te hebben, zijn de rubberen afdichtringetjes van je drukregelaar en een terugslagklepje. U-bochtjes van glas zijn vaak behoorlijk fragiel, ik sloop de B-merken altijd veel te snel (is ook van 't weekend weer gebleken) dus daar koop ik wel meteen de ADA-versie van (kost 7-8 euro). Van die fragielere zou je er ook 1 op voorraad thuis kunnen nemen.
Persoonlijk gebruik ik tussen drukregelaar en de eerstvolgende component (nu is dat bij mij het magneetventiel, hiervoor was dat een fijnregelventiel) van dat witte tape-achtige spul dat je ook gebruikt bij je kookstel op gas en zulks. Ik weet niet in hoeverre dat toegevoegde waarde heeft op gloednieuwe spullen, op mijn tweedehandsje gaat het wel lekken tegen.
 
Fijn dat je je ervaringen hier deelt. Dit helpt mij fouten te voorkomen.
Is het belangrijk een magneetventiel als reserve te hebben of is dat overdreven? Volgens mij heb ik nooit gelezen op het forum dat dit nodig is. Als ik jou zo lees is dat niet echt nodig en is het gewoon domme pech hebben als je dit vlak voor feestdagen gebeurt.
Een magneet kan stuk gaan. Het is overdreven om te zeggen dat dit vaak gebeurd maar het gebeurd wel. Je zou er hier een kunnen kopen en bij Tante Ali een reserve die vaak maar weinig kosten. Op de site, als hieronder aangegeven, lees ik dat bij Dennerle systemen een adapter zit die het mogelijk maakt om alle herbruikbare flessen te gebruiken. Kennelijk is de aansluiting dus niet zonder meer universeel? En ik weet ook niet of dit geldt voor alle Dennerle systemen.


 
Laatst bewerkt:
rubberen afdichtringetjes van je drukregelaar en een terugslagklepje
Dank je, dit topic wordt dadelijk nog een heel mooi boodschappenlijstje.


Persoonlijk gebruik ik tussen drukregelaar en de eerstvolgende component (nu is dat bij mij het magneetventiel, hiervoor was dat een fijnregelventiel) van dat witte tape-achtige spul dat je ook gebruikt bij je kookstel op gas en zulks. Ik weet niet in hoeverre dat toegevoegde waarde heeft op gloednieuwe spullen, op mijn tweedehandsje gaat het wel lekken tegen.
Gastape bedoel je denk ik. Slim!

Een magneet kan stuk gaan. Het is overdreven om te zeggen dat dit vaak gebeurd maar het gebeurd wel. Je zou er hier een kunnen kopen en bij Tante Ali een reserve die vaak maar weinig kosten. Op de site, als hieronder aangegeven, lees ik dat bij Dennerle systemen een adapter zit die het mogelijk maakt om alle herbruikbare flessen te gebruiken. Kennelijk is de aansluiting dus niet zonder meer universeel? En ik weet ook niet of dit geldt voor alle Dennerle systemen.

Jemig ben, wat een prijs voor die drukregelaar van Dennerle (voor iets wat hopelijk uit het zich staat).

Kan inderdaad geen kwaad voor die prijs een reserve magneetventiel in huis te halen. Bedankt voor de link.

Toen ik keek naar wegwerp kwam ik wel bij Dennerle uit, maar dan was ik niet veel minder kwijt dan ik kwijt ga zijn aan een vulbare set. Of het bij de Dennerle was of een ander wegwerpsysteem kan ik me niet meer herinneren, maar op de website van APO waarschuwden ze dat er een merkgebonden was. Ik zag wel dat er allerlei nippels te krijgen zijn om van hervulbaar naar wegwerp en vv te gaan, en die waren stuk voor stuk ook merkgebonden.

Hoe dat zit bij de vulbare kan ik je niet zeggen, omdat ik alleen vluchtig heb gekeken wat er te koop was, maar ik haakte af op de prijzen en de componenten in de sets. Er zat dan bv niet eens een magneetventiel bij voor die prijs.





Ik heb al een tijdje op Marktplaats gekeken maar er staat zelden iets CO2 gerelateerds op in mijn regio. Regio is natuurlijk beperkt omdat ik geen auto heb en met Corona ik ook niet zo makkelijk bij een ander in de auto stap. Meeste mensen in mijn omgeving doen dat ook niet.
Als er al iets op staat dan vragen de mensen de hoofdprijs omdat ze de set ook tegen de hoofdprijs gekocht hebben. Absoluut niet interessant.

Ik heb vanmorgen met de Koolzuurcentrale in Sittard gebeld. Erg aardige man aan de telefoon gehad die me er zelfs op attent maakte, bij een aankoop via marktplaats, de keuringsdatum van de fles in de gaten te houden. Hij maakte regelmatig mee dat mensen via Marktplaats gekocht hadden en bij hen moesten horen dat de de fles opnieuw gekeurd moest worden. Nou wist ik dat maar er zijn zoveel zaken om op te letten...
 
Ik lees even geïnteresseerd mee. Ik zoek namelijk ook een CO2 systeem met hervulbare fles (zover ben ik inmiddels wel 😬) ....voor mijn 180L bak.

Heb ook al even op Marktplaats gekeken... Maar dat is geen optie, ivm versleten onderdelen en tegen de einddatum aanlopende co2 flessen.
 
Ik lees even geïnteresseerd mee. Ik zoek namelijk ook een CO2 systeem met hervulbare fles (zover ben ik inmiddels wel 😬) ....voor mijn 180L bak.
Voor mij in elk geval heel leerzaam. Het is toch anders om ervaringen uit eerste hand te horen dan een droge tekst te lezen.
 
Dank je, dit topic wordt dadelijk nog een heel mooi boodschappenlijstje.



Gastape bedoel je denk ik. Slim!


Jemig ben, wat een prijs voor die drukregelaar van Dennerle (voor iets wat hopelijk uit het zich staat).

Kan inderdaad geen kwaad voor die prijs een reserve magneetventiel in huis te halen. Bedankt voor de link.

Toen ik keek naar wegwerp kwam ik wel bij Dennerle uit, maar dan was ik niet veel minder kwijt dan ik kwijt ga zijn aan een vulbare set. Of het bij de Dennerle was of een ander wegwerpsysteem kan ik me niet meer herinneren, maar op de website van APO waarschuwden ze dat er een merkgebonden was. Ik zag wel dat er allerlei nippels te krijgen zijn om van hervulbaar naar wegwerp en vv te gaan, en die waren stuk voor stuk ook merkgebonden.

Hoe dat zit bij de vulbare kan ik je niet zeggen, omdat ik alleen vluchtig heb gekeken wat er te koop was, maar ik haakte af op de prijzen en de componenten in de sets. Er zat dan bv niet eens een magneetventiel bij voor die prijs.





Ik heb al een tijdje op Marktplaats gekeken maar er staat zelden iets CO2 gerelateerds op in mijn regio. Regio is natuurlijk beperkt omdat ik geen auto heb en met Corona ik ook niet zo makkelijk bij een ander in de auto stap. Meeste mensen in mijn omgeving doen dat ook niet.
Als er al iets op staat dan vragen de mensen de hoofdprijs omdat ze de set ook tegen de hoofdprijs gekocht hebben. Absoluut niet interessant.

Ik heb vanmorgen met de Koolzuurcentrale in Sittard gebeld. Erg aardige man aan de telefoon gehad die me er zelfs op attent maakte, bij een aankoop via marktplaats, de keuringsdatum van de fles in de gaten te houden. Hij maakte regelmatig mee dat mensen via Marktplaats gekocht hadden en bij hen moesten horen dat de de fles opnieuw gekeurd moest worden. Nou wist ik dat maar er zijn zoveel zaken om op te letten...
Zelf ben ik geen voorstander van de Dennerle eitjes zoals die je hier laat zien. Het feit dat er een magneetventiel is ingebouwd en het gemis van manometers maakt dat dit zeker niet mijn keuze zou zijn. Nog even afgezien van de prijs.

Dan lijkt deze prijs al heel anders maar ik weet niets van de kwaliteit van dit ding. Maar hij heeft meters en een magneetventiel, wel van goede kwaliteit, ik heb ze, hebben ze ook op voorraad.
 
Aanvullingen zijn welkom hoor, maar het duizelt me en moet alles even laten bezinken. Herlezen en op basis daarvan proberen een boodschappenlijstje te maken, dat ik dan natuurlijk wel aan jullie voor leg.
 
Dan lijkt deze prijs al heel anders maar ik weet niets van de kwaliteit van dit ding. Maar hij heeft meters en een magneetventiel, wel van goede kwaliteit, ik heb ze, hebben ze ook op voorraad.
Waar is dat stukje eigenlijk voor met dat ringetje?
 
Ik gebruik zelf deze van aqua noa: klik.
En vul bij met deze fles: klik.

Fles gaat bij mij zo’n 3 maanden mee op een Juwel Rio 180. Is als 1e aanschaf iets goedkoper, maar waarschijnlijk op de lange termijn duurder door de wegwerpflessen...

Als bellenteller gebruik ik een 1/2 liter flesje cola en de CO2 komt in de waterkolom door een zelfbouw reactor.
 
Ik gebruik zelf deze van aqua noa: klik.
En vul bij met deze fles: klik.

Fles gaat bij mij zo’n 3 maanden mee op een Juwel Rio 180. Is als 1e aanschaf iets goedkoper, maar waarschijnlijk op de lange termijn duurder door de wegwerpflessen...

Als bellenteller gebruik ik een 1/2 liter flesje cola en de CO2 komt in de waterkolom door een zelfbouw reactor.
Voor die 99 piek had je al bijna een complete co2 set gehad.. Jouw navullingen kosten 42,50 per 3 maanden. 1 kilo (dichtstbijzijnde standaardmaat bij 1200 gram) kost je misschien een tientje per keer om te hervullen. Da's een verschil van grofweg €30, vier keer per jaar = €120 op jaarbasis wat je had kunnen besparen.. Zonde.
 
Aanvullingen zijn welkom hoor, maar het duizelt me en moet alles even laten bezinken. Herlezen en op basis daarvan proberen een boodschappenlijstje te maken, dat ik dan natuurlijk wel aan jullie voor leg.
Basisprincipe blijft hetzelfde; je hebt nodig:
Een hervulbare fles
Drukregelaar
Magneetventiel
Fijnregelventiel
Terugslagklep
Bellenteller
U-bochtje
Diffusor
CO2-slang
Eventueel nog dat gastape en desgewenst wat reserveonderdelen

Welke precieze producten je kiest, verandert niets aan bovenstaande boodschappenlijstje, of je nu een 1kilo of 2kilo fles neemt, een drukregelaar met 1 metertje of 2 metertjes. :)
 
Basisprincipe blijft hetzelfde; je hebt nodig:
Een hervulbare fles
Drukregelaar
Magneetventiel
Fijnregelventiel
Terugslagklep
Bellenteller
U-bochtje
Diffusor
CO2-slang
Eventueel nog dat gastape en desgewenst wat reserveonderdelen

Welke precieze producten je kiest, verandert niets aan bovenstaande boodschappenlijstje, of je nu een 1kilo of 2kilo fles neemt, een drukregelaar met 1 metertje of 2 metertjes. :)
Ik kom hier morgen op terug, ik moet nog eten :)
 
Ik gebruik zelf deze van aqua noa: klik.
En vul bij met deze fles: klik.

Fles gaat bij mij zo’n 3 maanden mee op een Juwel Rio 180. Is als 1e aanschaf iets goedkoper, maar waarschijnlijk op de lange termijn duurder door de wegwerpflessen...

Als bellenteller gebruik ik een 1/2 liter flesje cola en de CO2 komt in de waterkolom door een zelfbouw reactor.
Hier heb ik aanvankelijk ook naar gekeken maar gezien de terugkomende kosten ga ik voor een set met een fles die weer gevuld kan worden.
 
Jullie met jullie Gastape........

wij noemen dat gewoon Teflon tape.
 
Met Google vind je wel gastape. Is dat een bijnaam? Serieuze vraag.
 
T is een andere naam voor hetzelfde product.
 
Wat is er trouwens mis met een complete "set" van bijvoorbeeld JBL of Eheim... of een ander bekend merk?
 
Voor die 99 piek had je al bijna een complete co2 set gehad.. Jouw navullingen kosten 42,50 per 3 maanden. 1 kilo (dichtstbijzijnde standaardmaat bij 1200 gram) kost je misschien een tientje per keer om te hervullen. Da's een verschil van grofweg €30, vier keer per jaar = €120 op jaarbasis wat je had kunnen besparen.. Zonde.
Die 99 piek is een complete set, alleen met een kleinere fles.
De reden voor de cola fles en zelfbouw reactor is dat ik de bijgeleverde diffuser een onding vind, en nog lelijk ook in de bak. Ik wil zo min mogelijk zichtbare techniek in de bak.

Voor wat betreft de navullingen: klopt dat het zonde geld is. Maar ten tijde van de aanschaf was dit het enige wat ik op dat moment kon missen. Ik bedoel maar, voor 99 euro heb je toch een complete CO2 set.
Nu aan het sparen voor navulbaar flessen.

Groeten,

Leopard
 
Die 99 piek is een complete set, alleen met een kleinere fles.
De reden voor de cola fles en zelfbouw reactor is dat ik de bijgeleverde diffuser een onding vind, en nog lelijk ook in de bak. Ik wil zo min mogelijk zichtbare techniek in de bak.

Voor wat betreft de navullingen: klopt dat het zonde geld is. Maar ten tijde van de aanschaf was dit het enige wat ik op dat moment kon missen. Ik bedoel maar, voor 99 euro heb je toch een complete CO2 set.
Nu aan het sparen voor navulbaar flessen.

Groeten,

Leopard
Ja sorry, met complete set bedoelde ik te zeggen set met hervulbare flessen. Was bietje domme bewoording van mijn kant. Hoe dan ook, de meerkosten daarvoor had je er dus binnen 1 jaar al uit gehaald.
 
Voor wie het niet gemerkt heeft, we zijn uit de lucht geweest en er zijn heel wat berichten uit dit topic verdwenen geloof ik.
 
Basisprincipe blijft hetzelfde; je hebt nodig:
Een hervulbare fles
Drukregelaar
Magneetventiel
Fijnregelventiel
Terugslagklep
Bellenteller
U-bochtje
Diffusor
CO2-slang
Eventueel nog dat gastape en desgewenst wat reserveonderdelen

Welke precieze producten je kiest, verandert niets aan bovenstaande boodschappenlijstje, of je nu een 1kilo of 2kilo fles neemt, een drukregelaar met 1 metertje of 2 metertjes. :)
Ik heb nogal wat vragen naar aanleiding van wat ik gisteren heb gelezen.

Het fijnregelventiel zit op (sommige?) drukregelaars en wordt ook wel naald of doseerventiel genoemd?

Dus eerst de fles, drukregelaar met 2 meters, magneetventiel, bellenteller, u-bochtje (kan ze alleen van glas vinden?) diffusor.

Verder nog terugslagklep. Is het handig deze hoog aan de bak te plaatsen tussen diffusor en bellenteller. Bellentellers kom ik alleen van glas tegen, kijk ik over die van kunststof heen?

CO2 slang. Deze is me niet helemaal duidelijk. Drukslang? Flexible slang? Een drukslang tussen drukregelaar en magneetventiel en dan voor de rest een flexible slang gebruiken? Voor hoeveel bar moet die geschikt zijn? Of is alle CO2 slang drukslang?
Nogal wat verwarring dus wat betreft het soort slang.

Ook nodig: zuignappen voor 4/6 slang

Ook nodig, dropchecker en vloeistof met KH4

Dan heb ik het denk ik in grote lijnen. Terugslagklep en (glazen) bellenteller komen op reserve om mee te starten. Wat er nog verder op reserve moet komen zoals afdichtingsringen bekijk ik dan in een later stadium.

Als jullie nog aanvullingen hebben, hoor ik ze graag!
 
Ik heb nogal wat vragen naar aanleiding van wat ik gisteren heb gelezen.

Het fijnregelventiel zit op (sommige?) drukregelaars en wordt ook wel naald of doseerventiel genoemd?
Fijnregelventiel is inderdaad synoniem voor naald/doseerventiel en ook inderdaad soms rechtstreeks op de drukregelaar bevestigd. Normaliter gewoon met schroefdraad, dus die kun je loshalen desgewenst.

Dus eerst de fles, drukregelaar met 2 meters, magneetventiel, bellenteller, u-bochtje (kan ze alleen van glas vinden?) diffusor.
Klopt bijna; en dan dus op je drukregelaar je fijnregelventiel. Ik geloof dat Ali / Amazon ze ook nog weleens van aluminium hebben (of hadden inmiddels). In Nederland zie ik ze ook alleen maar van glas overal. En je terugslagje nog.

Verder nog terugslagklep. Is het handig deze hoog aan de bak te plaatsen tussen diffusor en bellenteller. Bellentellers kom ik alleen van glas tegen, kijk ik over die van kunststof heen?
Ik heb mijn bellenteller ongeveer 4 cm onder de U-bocht en ook 3-4cm onder de bellenteller, zit de terugslag. Je hebt ze wel van kunststof, vaak met zo'n aluminium behuizing maar persoonlijk vind ik het ondingen. Ik vind die glazen wel fijn (en die hoeven niet de wereld te kosten hoor).

CO2 slang. Deze is me niet helemaal duidelijk. Drukslang? Flexible slang? Een drukslang tussen drukregelaar en magneetventiel en dan voor de rest een flexible slang gebruiken? Voor hoeveel bar moet die geschikt zijn? Of is alle CO2 slang drukslang?
Nogal wat verwarring dus wat betreft het soort slang.
Als je co2 slang koopt, zit je altijd goed. Ik gebruik voor de hele keten dezelfde slang. CO2-slang is bestand tegen de werkdruk van 1 á 2 bar, dus ze zijn allemaal 'drukslang' :) Let wel, luchtslang is veel flexibeler en minder goed bestand tegen de hoge druk, waardoor je er eerder lekken kunt krijgen.

Ook nodig: zuignappen voor 4/6 slang
Handig, niet noodzakelijk. Co2 slang is vrij stug dus het bengelt niet alle kanten op. Sterker nog, als je een bocht in je slang hebt, is het maar de vraag of een zuignapje de boel tegen het glas weet te houden.

Ook nodig, dropchecker en vloeistof met KH4
Yep.

Dan heb ik het denk ik in grote lijnen. Terugslagklep en (glazen) bellenteller komen op reserve om mee te starten. Wat er nog verder op reserve moet komen zoals afdichtingsringen bekijk ik dan in een later stadium.

Als jullie nog aanvullingen hebben, hoor ik ze graag!
Alle reservedingen kun je ook na een halfjaar ofzo kopen. Soms zitten de terugslagklepjes per 2 in een verpakking, dan ben je wel in 1 moeite klaar.

Enige aanvulling die ik heb is een verzoek aan John/Forumbeheer; of ie nou ff alle posts wil laten staan :DD
 

Terug
Bovenaan