CO2 set compleet maken


Wat is er trouwens mis met een complete "set" van bijvoorbeeld JBL of Eheim... of een ander bekend merk?
Dit schreef ik eerder hierboven:


Koop altijd de delen apart! Met name een magneetventiel wil wel eens stukgaan en verbonden aan een ander deel maakt iets nodeloos duur. Kijk verder ook of alles werkt met standaard aansluitingen. Merken hebben nog al eens de neiging om klanten aan zich te binden door een bepaald systeem te gebruiken waar vervolgens alleen delen van dezelfde aanbieder aan te koppelen zijn. Die uiteraard ook weer navenant geprijsd zijn. Standaard aansluitingen maken het mogelijk dat jezelf je keuzes kan maken. Het kan je heel veel geld schelen.

Voor mij is dit altijd een grond geweest om op te passen met merkartikelen. Je noemt hierboven JBL. Zij hebben bijvoorbeeld een controller met een ingebouwd magneetventiel. Gaat zo'n ventiel stuk dan heb je dus een hele controller die niet meer te gebruiken is. Terwijl een magneetventiel, zeker bij tante Ali voor habbekrats te koop is. Bij de aankoop van flessen CO2 blijkt dat men adapter nodig is omdat een producent liever ziet dat je materiaal van hunzelf blijft gebruiken etc. Betekend dit dat ik nooit merk artikelen gebruik? Jawel maar ik doe aan "cherry picking". Als het goed en redelijk van prijs is en het is in te passen in mijn systeem dan heeft het ook wel een kans. Maar ik wil het zelf bepalen niet omdat ik dingen heb waar alleen maar iets aan gekoppeld kan worden wat de fabrikant wil. Maar uiteraard mag en moet iedereen z'n eigen keuze maken.
 
M'n reacties waren opgesplitst naar een ander deel van 't forum... (de nut en noodzaak hiervan ontgaat mij volledig, aangezien mijn vragen en opmerkingen een ander weer kunnen helpen) en zijn nu compleet verdwenen. Nait best.

Maargoed.... Ik heb m'n co2 systeem aangeschaft bij visvoer webwinkel. Een 2kg fles met alle toeters en "bellen" šŸ¤­ erbij. Dus een complete set, maar dan samengesteld met vervangbare onderdelen.

Ik ben benieuwd...

Dank voor de tips beste aquariaen šŸ‘. Wordt vervolgd.
 
Ik heb mijn bellenteller ongeveer 4 cm onder de U-bocht en ook 3-4cm onder de bellenteller, zit de terugslag. Je hebt ze wel van kunststof, vaak met zo'n aluminium behuizing maar persoonlijk vind ik het ondingen. Ik vind die glazen wel fijn (en die hoeven niet de wereld te kosten hoor).
Ik heb beeld, dankjewel.


Als je co2 slang koopt, zit je altijd goed. Ik gebruik voor de hele keten dezelfde slang. CO2-slang is bestand tegen de werkdruk van 1 Ć” 2 bar, dus ze zijn allemaal 'drukslang' :) Let wel, luchtslang is veel flexibeler en minder goed bestand tegen de hoge druk, waardoor je er eerder lekken kunt krijgen.
Kijk, van die werkdruk onder de 2 bar wist ik niet.

Dit schreef ik eerder hierboven:


Koop altijd de delen apart! Met name een magneetventiel wil wel eens stukgaan en verbonden aan een ander deel maakt iets nodeloos duur. Kijk verder ook of alles werkt met standaard aansluitingen. Merken hebben nog al eens de neiging om klanten aan zich te binden door een bepaald systeem te gebruiken waar vervolgens alleen delen van dezelfde aanbieder aan te koppelen zijn. Die uiteraard ook weer navenant geprijsd zijn. Standaard aansluitingen maken het mogelijk dat jezelf je keuzes kan maken. Het kan je heel veel geld schelen.

Voor mij is dit altijd een grond geweest om op te passen met merkartikelen. Je noemt hierboven JBL. Zij hebben bijvoorbeeld een controller met een ingebouwd magneetventiel. Gaat zo'n ventiel stuk dan heb je dus een hele controller die niet meer te gebruiken is. Terwijl een magneetventiel, zeker bij tante Ali voor habbekrats te koop is. Bij de aankoop van flessen CO2 blijkt dat men adapter nodig is omdat een producent liever ziet dat je materiaal van hunzelf blijft gebruiken etc. Betekend dit dat ik nooit merk artikelen gebruik? Jawel maar ik doe aan "cherry picking". Als het goed en redelijk van prijs is en het is in te passen in mijn systeem dan heeft het ook wel een kans. Maar ik wil het zelf bepalen niet omdat ik dingen heb waar alleen maar iets aan gekoppeld kan worden wat de fabrikant wil. Maar uiteraard mag en moet iedereen z'n eigen keuze maken.
Voor mij weer heel duidelijk uitgelegd, waarvoor dank :thumbs:

Jullie helpen me goed op weg!
 
M'n reacties waren opgesplitst naar een ander deel van 't forum... (de nut en noodzaak hiervan ontgaat mij volledig, aangezien mijn vragen en opmerkingen een ander weer kunnen helpen) en zijn nu compleet verdwenen. Nait best.
Je post was inderdaad verplaatst naar een eigen topic omdat je veel vragen had die betrekking hadden op de aanschaf van een eigen co2 set. Dan is het overzichtelijker om dit in een apart topic te doen zodat het het niet doorelkaar gaat lopen. Jammer genoeg zijn er wat problemen geweest waardoor er nu een back up is en dit hierdoor is verdwenen.
 
Even ter aanvulling Wat Benvo aangaf over JBL inmiddels is de opzet van de ph controller veranderd.
bij het oude systeem zat inderdaad het magneetventiel in de controle unit
Bij de nieuwe uitvoering (touch) is dit niet meer het geval en word het magneetventiel los verkocht en aangestuurd door de pH-controller middels een 12 volt spanning
 
Ik heb beeld, dankjewel.



Kijk, van die werkdruk onder de 2 bar wist ik niet.


Voor mij weer heel duidelijk uitgelegd, waarvoor dank :thumbs:

Jullie helpen me goed op weg!
Geen probleem. Soms is de werkdruk overigens nog wel wat hoger ook; waar co2-slang prima tegen kan.
 
En weer een vraag :)

Heb ik een voet (staander) nodig voor in dit geval 2 kg CO2 flessen? Als ik ze online koop hebben ze een vlakke onderkant, maar wellicht staan ze steviger in een voet? Stel ik krijg bij het vulstation een fles met ronde onderkant, of zijn ze allemaal vlak?

Mocht ik er een nodig hebben, welke maat voor een 2 kg fles?
 
En weer een vraag :)

Heb ik een voet (staander) nodig voor in dit geval 2 kg CO2 flessen? Als ik ze online koop hebben ze een vlakke onderkant, maar wellicht staan ze steviger in een voet? Stel ik krijg bij het vulstation een fles met ronde onderkant, of zijn ze allemaal vlak?

Mocht ik er een nodig hebben, welke maat voor een 2 kg fles?
Nee, de voet is alleen bij sommige 500gr flessen nodig. Bij de grotere zijn ze gewoon vlak. Daar zit de voet aan de fles vast.
 
Nee, de voet is alleen bij sommige 500gr flessen nodig. Bij de grotere zijn ze gewoon vlak. Daar zit de voet aan de fles vast.
Dankjewel :)
 
Kom ik weer met een vraag hoor.

Ik heb de set online samengesteld, ik hoef de onderdelen nog maar in de mandjes te gooien. Bij Azaqua was de CO2 fles en het magneetventiel niet op voorraad met een wachttijd van 1-2 weken. Nou zoveel geduld heb ik niet hoor, de Potjes van John zijn denk ik met de post kwijt geraakt.

De drukregelaar op AZ is no name (fabrikant Azaqua) en op de foto ziet het er uit alsof er iets scheef is. Dat werd hem dus niet, al kan no name best goed zijn en zou ik dat van Azaqua ook verwachten.
Bij devisvoerwebwinkel verkopen ze een drukregelaar (met naaldventiel) van het merk Aqua-Noa. Ik had tot gisteren nooit van dit merk gehoord. Is dit wat of moet ik verder zoeken? De prijs is ongeveer gelijk.

Link naar Aqua-Noa drukregelaar. (klik)


Ik kan eigenlijk alles in 1 shop bestellen, op de U-bocht na. Dat wordt dus even een ander merk van glas, met een u-bocht vang glas op reserve. Reserve van RVS voor de extra klunzige dagen - krijg die maar eens kapot LOL. Maar glas is natuurlijk veel mooier dus daar ga ik in principe voor. Ja ik weet het, overdrijven is ook een vak :DD
 
Aqua-Noa is een Duits merk. Best degelijk als ik de reviews mag geloven, heb er zelf bijna geen ervaring mee, heb alleen een magneetventiel van hen.
 
Bij devisvoerwebwinkel verkopen ze een drukregelaar (met naaldventiel) van het merk Aqua-Noa. Ik had tot gisteren nooit van dit merk gehoord. Is dit wat of moet ik verder zoeken? De prijs is ongeveer gelijk.
Die gebruiken Marcel en ik ook en die is goed hoor.
 
Net toch maar die van ADA bestelt, duur dingetje zo als je verder niks nodig hebt.
 
Kom ik weer met een vraag hoor.

Ik heb de set online samengesteld, ik hoef de onderdelen nog maar in de mandjes te gooien. Bij Azaqua was de CO2 fles en het magneetventiel niet op voorraad met een wachttijd van 1-2 weken. Nou zoveel geduld heb ik niet hoor, de Potjes van John zijn denk ik met de post kwijt geraakt.

De drukregelaar op AZ is no name (fabrikant Azaqua) en op de foto ziet het er uit alsof er iets scheef is. Dat werd hem dus niet, al kan no name best goed zijn en zou ik dat van Azaqua ook verwachten.
Bij devisvoerwebwinkel verkopen ze een drukregelaar (met naaldventiel) van het merk Aqua-Noa. Ik had tot gisteren nooit van dit merk gehoord. Is dit wat of moet ik verder zoeken? De prijs is ongeveer gelijk.

Link naar Aqua-Noa drukregelaar. (klik)


Ik kan eigenlijk alles in 1 shop bestellen, op de U-bocht na. Dat wordt dus even een ander merk van glas, met een u-bocht vang glas op reserve. Reserve van RVS voor de extra klunzige dagen - krijg die maar eens kapot LOL. Maar glas is natuurlijk veel mooier dus daar ga ik in principe voor. Ja ik weet het, overdrijven is ook een vak :DD
Die drukregelaar is prima.
 
Die drukregelaar is prima.
Dankjewel Ben, dit maakt de set compleet, met wat zuignapjes mocht ik ze willen gebruiken en uiteraard de continuetest met vloeistof.
 
Ik gebruik die van Colombo en daar krijg je 2 flesjes vloeistof bij voor een redelijke prijs.
Die heb ik inderdaad gekocht. Ik zag toen ik de Scapers Flow bestelde, deze webshop ze ook heeft, dus die sprongen bijna vanzelf in mijn mandje. Als het goed is komt de Scapers Flow trouwens morgen.
 
Nou dan kun je lekker aan de slag binnenkort.
 
Nou dan kun je lekker aan de slag binnenkort.
Eerst het meubel :juggle:
Als dat hier is moet ik een stukje van de kamer verbouwen. Hiervoor moet ik de computerhoek "afbreken" en verschuiven. Kabels erg lastig bereikbaar.

Daarna kan pas het meubel op zijn plaats. Het staat anders zo dicht op een deur, raakt bij wijze van spreken de deurstijl, dat ik me daar ongemakkelijk bij voel.
Ik kan wel opletten met wat ik doe, maar ik kan dat ook een keer vergeten (bv stofzuigerstang) of bezoek dat er niet op bedacht is en er tegen aan knalt. Dus hulp, alles een halve meter naar links.

Ik heb nog niet geschoven omdat ik eerst het meubel hier wil hebben. Stel het wordt toch niet geleverd, dan is alle moeite voor niks geweest. Morgen weer even bellen of het deze zaterdag geleverd gaat worden.
 
Wil ik online de hele hap bestellen, zie ik dat er no 1 2kg CO2 fles was. Die samen met de drukregelaar in het mandje gemikt en razendsnel afgerekend :DD. Bij de andere webshop immers ook uitverkocht.

Toen de rest rustig bij elkaar gezocht en afgerekend. Ik verwacht de hele handel vrijdag. De pakketbezorger gaat blij met me zijn want ik verwacht dan nog een pakje, al dat gesjouw. Zal maar naar de buitendeur gaan en hem een handje helpen anders moet hij wellicht wel heel vaak op en neer.
 
Nou, heel magisch. Net nog even op de website gekeken en nou zijn er nog 2 flessen. Ik ben erin gestonken :DD
 
Nou op een 60 liter doe je erg lang met 2 kilo hoor.
 
Nou op een 60 liter doe je erg lang met 2 kilo hoor.
Ja dat denk ik ook, ben wel benieuwd overigens. Maar kleiner is zo onvoordelig vullen, het vullen is hier toch al 25 euro voor een 2kg fles.
Misschien dat ik een 500 gram als reserve op voorraad neem, goed genoeg denk ik om een maand of 1,5 (?) op te vangen als de 2 kg leeg is.
 
Als je nou hier op de koffie komt dan kun je die fles gelijk voor 5,95 laten vullen Nicole ;).
 
Eerst het meubel :juggle:
Als dat hier is moet ik een stukje van de kamer verbouwen. Hiervoor moet ik de computerhoek "afbreken" en verschuiven. Kabels erg lastig bereikbaar.
Als je computer in de buurt staat; zorg dat eventuele contactdozen die op de grond liggen geen waterschade kunnen krijgen, leg ze desnoods op een blokje hout oid, of schroef een paar grote (heropenbare) tie wraps tegen de onderkant van je bureaublad en lus 'm daar doorheen. Mocht het ooit onverhoopt mis gaan en je pc staat aan, dan is 't een duur grapje.
 
Als je computer in de buurt staat; zorg dat eventuele contactdozen die op de grond liggen geen waterschade kunnen krijgen, leg ze desnoods op een blokje hout oid, of schroef een paar grote (heropenbare) tie wraps tegen de onderkant van je bureaublad en lus 'm daar doorheen. Mocht het ooit onverhoopt mis gaan en je pc staat aan, dan is 't een duur grapje.
Ben ik toch nog even. Dat is een goede, aan die van het aqua zou ik meteen denken en deze wellicht over het hoofd zien. Zal eens kijken hoe ik dat ga doen want een en ander gaat veranderen in die hoek. Ik moet sowieso gaan oppassen met keyboard en trackball. Dus met onderhoud de boel uit de buurt houden. Aqua komt direct naast het bureautje, maar onderhoud kan ik prima vanaf de andere kant doen gelukkig.
 
Mijn set is incoming... Maar ik heb toch nog een vraagje:

Ik heb alle koppelingen op de slangen geschroefd. Derhalve wil ik niet zo'n U bocht (het aquarium in) van glas, aangezien daar de slangen omheen geschoven worden.

Is er een 'dingetje' waar de co2 slang doorheen gaat over de rand het aquarium in? ... een geleider zeg maar. Zodat de slang ook niet kan knikken.
 
Is er een 'dingetje' waar de co2 slang doorheen gaat over de rand het aquarium in? ... een geleider zeg maar. Zodat de slang ook niet kan knikken.
Wellicht zijn die er wel maar ik heb jaren een flipper gebruikt en liet de co2 slang gewoon in de daarvoor bestemde uitsparing over de rand lopen hoor en dat gaf hier niet echt een knik maar het was meer een bochtje.
 
Mijn set is incoming... Maar ik heb toch nog een vraagje:

Ik heb alle koppelingen op de slangen geschroefd. Derhalve wil ik niet zo'n U bocht (het aquarium in) van glas, aangezien daar de slangen omheen geschoven worden.

Is er een 'dingetje' waar de co2 slang doorheen gaat over de rand het aquarium in? ... een geleider zeg maar. Zodat de slang ook niet kan knikken.
Ik heb geloof ik wel zoiets gezien, misschien dat ik het nog terug kan vinden. Heb alleen de thumbnail (foto) gezien, maar ik weet bijna zeker dat dat dingetje wit was. Zag er niet mooi uit.

Heb je wel flexibele slang hiervoor gekocht. Ik las op de websites van diverse shops dat je dat glaswerk niet met een stugge slang aan moet sluiten (zei de leek).
 
Heb je wel flexibele slang hiervoor gekocht. Ik las op de websites van diverse shops dat je dat glaswerk niet met een stugge slang aan moet sluiten (zei de leek).

Ja. Het laatste stuk vd slang (deel dat op de difuser komt) is een zachtere/flexibelere slang dan het stuk slang tot aan de terugslagventiel.
 

Terug
Bovenaan