Bioloog met automatische water toevoer en water afvoer voor een discus aquarium


Yes, and works like a charm. Dacht laat ook even wat achter voor andere forum leden altijd handig toch ?
 
Jazeker, schijnt heel goed te werken.

“nadeel” is alleen dat je lucht vermengt met je water wat weer meer gaswisseling en dus CO2 verlies tot gevolg KAN hebben en mogelijk nadelig kan zijn als je een plantenbak hebt
 
Nu dus de Jecod jebao dcp 400 binnen, hier lijken de 16/22 slangen niet op te passen...... en dat formaat heb ik dan wel weer nodig voor mijn reactor. Hoe hebben jullie dit opgelost?
 
Hoe was je van plan 4000L/U door een slangetje van 16mm te drukken?
Volgens mij was de kleinste pilaar 20mm bij jebao.

anyhow meeste mensen hier met een bioloog hebben 25mm slang of pvc, althans zover ik weet
 
Dat is een goeie tuinkabouter :)
Maar dat houdt wel in dat mijn reactor nooit gaat passen en ik dus een andere moet zoeken (Sera reactor).
 
Sws zijn de “standaard” reactoren te klein voor aquaria zo groot als die van ons.
Word een Btje van dat kinderspul dan he bij zo’n groot aquarium
 
Net ook gepost in mijn andere post. Wordt dus een aansluting van 20MM (oude pijp) en 32mm (nieuwe pijp) om zo genoeg druk op te voeren en de stroming niet te gigantisch te maken

94672792_276356873529525_7796715129554337792_n (1).jpg


Ben voor 32 MM gegaan mocht ik in de toekomst toch sterker/groter nodig vinden, wil die na de reactor of naar de bak brengen, of vernauwen naar 25MM. Wat vinden jullie? 32 MM aanhouden of niet?
 
Laatst bewerkt:
Thnx, de aanvoer is wel 25 zodat ik met een slang de pomp kan aansluiten op de reactor en bypass. bovenkant is dan 32 dus geen enorme stroming meer.

beetje bij beetje gaat dit project de goede kant op :)
 
Ok.....
Doe ik iets verkeerd, ik heb 2 verwarmingen in de bioloog liggen naast de pomp, nu probeer ik deze afgesteld te krijgen op rond de 28 graden.
Ik zie dat de temperatuur steeds naar boven de 30 graden stijgt (volgens de digitale thermometer van juwel).
Hoe kan dit verschil zo groot zijn?
 
De thermostaat in die staafverwarming is maar een simpel ding en klopt vaak niet helemaal met wat er op de schaalverdeling staat. Kwestie van uitproberen welke instelling je precies moet hebben voor een bepaalde temperatuur. Sommige staafverwarming kun je kalibreren zoals die van eheim.

Of zoals steven zegt een inkbird of andere temperatuur controller kopen. Ik heb zelf ook een inkbird (306-T) en ben daar erg tevreden over.
 
Inderdaad geen waarde hechten aan de weergegeven schaal, maar met aandraaien (trial en error) zou je wel gewoon op 28 moeten kunnen uitkomen.
Ik zou de verwarmingen dan 1 voor 1 afstellen en niet tegelijk want dat maakt het tril en error proces lastiger.
 
Ga eens kijken naar die inkbird. Thnx!
En dit zijn 2 eheim prof thermostaten, de rode dial kan niet meer verzet worden en zelfs met 24 graden op de eheim springen ze nog aan...

Waar hangen jullie de meter, in de bioloog of de bak? Zelfde zit ik ook nog met de ph meter voor de co2, in de bioloog of de bak?
 
En dit zijn 2 eheim prof thermostaten, de rode dial kan niet meer verzet worden en zelfs met 24 graden op de eheim springen ze nog aan...
Zou goed kunnen dat je thermostaat dan gewoon stuk is.

Waar hangen jullie de meter, in de bioloog of de bak? Zelfde zit ik ook nog met de ph meter voor de co2, in de bioloog of de bak?
Als je een bioloog hebt is dat natuurlijk ideaal om de techniek in te verstoppen. Verwarming zou ik in een kamer stoppen waar het waterniveau niet kan dalen en je PH probe hetzelfde verhaal. Mocht je een inkbird kopen dan kun je die probe ook mooi in de eerste kamer van je bioloog doen (voor de kamer met de verwarming) dan heb je een mooie verdeling.
 
Zo'n inkbird kan zeker interesssant zijn. Maar ze zijn alleen nergens aan te komen online zie ik...
 
Zo'n inkbird kan zeker interesssant zijn. Maar ze zijn alleen nergens aan te komen online zie ik...
Ik had in mijn vorige post al de officiële webshop van Inkbird gelinkt, daar kun je die gewoon kopen.

Er zijn verschillende modellen. 306-T kun je een dag en nacht temperatuur instellen (ik heb zelf 1,5 graad verschil)

Met de 308 kun je ook een koeler aansluiten, mocht je dat in de toekomst nog willen. Maar die heeft weer geen dag/nacht instelling.
 
[SUP]hier een itc-308 en werkt nog altijd goed.[/SUP]
[SUP]Hangt een 600w schego heater achter, koeling gebeurd met een koellus onder het huis.[/SUP]

[SUP]alle sensoren hangen bij mij in het eerste vak [/SUP]
 
Prima controller, heb er diverse en ben er zeer tevreden mee.

Mocht deze een metalen temperatuur probe hebben, bestel dan vast een spare kunststof uitvoering, gewoon voor het geval dat......
 

Terug
Bovenaan