Bioloog met automatische water toevoer en water afvoer voor een discus aquarium


NielsW

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2020
Berichten
156
Leeftijd
41
Locatie
Schaijk
Na veel zoeken toch niet echt een antwoord kunnen vinden op mijn vraag dus hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Na een korte periode een Rio 450 gehad te hebben is de kogel door de kerk en heb ik een mooie 2e hands 200x80x70 gekocht met een bioloog eronder.
De beste man heeft alles goed onderhouden maar heeft nooit gebruik gemaakt van een automatische aan/afvoer van water en laat ik nu de mazzel hebben dat ik dat wel kan waar het aquarium komt te staan.
Het gaat dus om een al bestaande bioloog met een pomp erin die het water het aqurium in pompt.
Nu heb ik een paar vragen aan jullie en hoop dat jullie mij kunnen helpen:

- Het gaat dus om 1150 Liter aquariumwater. De makkelijkste manier is om (voor water verversen) de wateraansluiting direct op het aquarium te maken, maar dan gaat er direct koud water in een discus aquarium wat me ook niet ideaal lijkt. Als ik hiermee zeg 4x per week een X percentage water ververs, zou dit kwaad kunnen/slecht voor de bewoners zijn, ook gelet op de hoeveelheid water?
- Een alternatief is de watertoevoer in het gedeelte waar de pomp ook inzit en waar ook een thermostaat in hangt die het water dan iets verwarmt voor het de bak in stroomt. Grootste uitdaging lijkt me dan de toevoer van het water en het voorkomen dat de bioloog overstroomt.
- Voor de afvoer van water zit ik met dezelfde vraag... Ik kan deze aansluiten op de buizen waar het water de bioloog in gaat en dan deze met kranen regelen dat het naar het riool stroomt en niet naar de bioloog, maar dit komt dan weer heel nauw met de toevoer van water voor de pomp.
- Ik ga liever niet in glas boren aan de zijkant van de bioloog om zo een overloopysteem te maken, maar zijn hier nog andere alternatieven voor?
- Het overloopsysteem zelf is ook uniek heb ik het idee. het loopt over een randje door een gaasje, en eronder zitten tot de bodemplaat allemaal dikke blauwe filterblokken voor filtering, is het beter dit direct aan te passen naar een buissysteem of komt deze vorm ook vaak voor?

Zou het liefst voor de toevoer met een Gardena select computer werken gezien dit ook nog te betalen is, maar dan wil ik uiteraard voorkomen dat ik straks in een pas water beneden kom.

Ik zou graag horen hoe jullie dit "probleem"of uitdaging hebben opgelost, gezien ik ook liever niet spijt wil krijgen van een te kort door de bocht genomen keuze en toch even het advies van de experts erbij wil hebben ;)

Bij voorbaat dank !
 
Je kan een dompelpomp met vlotterschakelaar in je bioloog zetten, maar dat werkt niet bij een stroomstoring..
Je kan ook je nood overloop aansluiten op het riool, nadeel is dan dat als er wat is met je normale overloop je bak “leeg” gepompt word
 
Thnx, goede tip, maar idd wel risicovol.
Ik zit te kijken maar volgens mij zit er geen noodoverloop in de bak.

En het idee van het water direct in het aquarium of is dat geen goed idee?
 
de water toevoer computer heb ik wel voor je, 10 euro.
Water verversen, tja de temp daling is afhankelijk van de hoeveelheid en snelheid van het water die je gaat vervangen.
50 liter op 1000 zal nauwelijks merkbaar zijn, maar dan ben je ook niet aan het verversen.
Doe je 250 verversen, dan zal dat wel merkbaar zijn zowel in temperatuur alsook "verschonen"van het water.
Minder dan 250 liter verversen zal weinig zoden aan de dijk zetten.

Je kunt van Tunze een regelsysteem kopen, als het nivo een optische sensor bereikt kun je of een pomp laten starten, of een 12 volt klep dicht sturen.
 
Thnx, goede tip, maar idd wel risicovol.
Ik zit te kijken maar volgens mij zit er geen noodoverloop in de bak.

En het idee van het water direct in het aquarium of is dat geen goed idee?
Water zou ik in het eerste vak van je bioloog laten instromen gezien het dan nog langs je verwarming moet.
Heb je een foto van je huidige overloop opstelling?
 
Klopt, 50 liter lijkt idd niet veel. Maar als je bv om de dag 100 liter doet heeft het toch hetzelfde effect als 1x per week 300 liter en minder impact op het aquarium.

Ik worstel er toch mee of ik dit automatisch moet doen (voorkeur) of handmatig. De enige manier lijkt bijna om dan in de ruimte waar de pomp zit toch een overloop te maken, alle andere opties zijn een risico voor overstroming en of lastig regelen hoeveel water het aquarium in stroomt, naar het riool gaat etc...

Hoe zouden jullie dit doen?

Heb overigens een foto van de overloop gevraagd.
 
Ik heb een thermostaat kraan onder m’n aquarium dus ik laat de bak gwn leeglopen tot een bepaald nivo en vul hem vervolgens weer.
Over m’n overloop hang ik een hevel buis zodat ik verder kan dan de overloop kam
 
Heb je alleen een koud water aansluiting bij je aquarium? Anders kun je inderdaad gewoon een thermostaatkraan of klep plaatsen (heb ik ook) zodat je de warmte uit je CV ketel of warmtepomp kunt gebruiken.
Bovendien wel opletten dat je geen directe verbinding maakt tussen aquarium en waterleiding. Dat is verboden en gevaarlijk (je kunt de waterleiding besmetten met gevaarlijke bacterien)

Ik zou als ik jou was de waterwissels niet doen op basis van elektrische verwarming. Dat is erg duur en kost veel energie. Gebruik liever gas of warmtepomp.

Maar als je bv om de dag 100 liter doet heeft het toch hetzelfde effect als 1x per week 300 liter en minder impact op het aquarium.
Nee dat klopt niet. Heeft niet hetzelfde effect. 1 x 300 heeft veel meer effect. Wat als je 3 x 100L ververst ververs je ook het schone water van je vorige 2 verversingen mee. Oftewel: je gooit meer schoon water weg, waardoor de verversing minder effectief is.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet kijken of dat lukt, maar zoals het er nu uitziet heb ik alleen maar koud water onder het aquarium. Zit nu aan de opzet te denken om het toch handmatig te doen...

De slang van het water steek ik bij het verwarmingselement wat in het uitstroom gedeelte zit en draai ik open als ik wil verversen. Dan zet ik onder de overloop het kraantje naar de bioloog dicht en laat ik alles naar het riool lopen wat overloopt. Dan verlies ik wat warmte maar zou dan minimaal moeten zijn als ik dit 2x per week doe voor zeg 100 liter. Voor bijna 1200 liter wil ik straks 14 discussen houden en wat kleinere bijvissen. De vorige eigenaar ververste 1x per 2 weken 30% en dit ging lang prima.
Uiteraard tussendoor de bodem afzuigen enzo. Maar hiermee kom ik denk ik wel een eind.

Jullie gedachte??
 
Ik denk dat een verwarmingselement niet zoveel doet als het water slechts 1x passeert.

Wellicht is een kleine maar wel continue verversing een mogelijkheid? Door een overloop naar het riool in je bioloog te maken kun je continue een kleine stroom vers water je bioloog in laten lopen. Zo ververs je dus continue een kleine hoeveelheid water en heb je geen problemen met de temperatuur.

Ik heb zelf nooit een aquarium gehad met dit systeem maar bij verschillende kennissen heb ik wel geholpen dit op te zetten en is het altijd zonder problemen en met veel plezier gebruikt.
 
inderdaad continue verversing lost je problemen deels op. Mogelijk wordt het koude water in de winter dan zelfs een beetje voorverwarmd zodat je minder elektrisch hoeft te verwarmen.
Nogmaals wel opletten dat je niet structureel water-water contact maakt tussen waterleiding en je aquarium.
 
Dat lijkt me wel wat aan de "enge" kant om full time het water open te hebben staan. Daar ben ik niet echt fan van ?.
Zit ook met de overloopgedachte in de bioloog maar zoals ik al zei is het een bestaande bioloog en ben nogal huiverig om een gat te boren in het glas. Dat is niet echt mijn ding.....
 
Dan blijft er mijn inziens niets anders over dan 'gewoon' te verversen met water op temperatuur. Water even snel verwarmen met een staafverwarming zal echt niet lukken. Dit hoeft overigens, zoals ik je eerder in dit topic zag schrijven, echt niet te betekenen dat je moet gaan zeulen met emmers. Je kunt bijvoorbeeld ook prima een T splitsing in je uitstroom van je filter (met een kraan) naar het riool maken, die je tijdelijk even open zet om het waterniveau te laten dalen. Tegelijk (het aquarium) vullen met een tuinslang vanaf een punt waar je ook warm water hebt.

Of gewoon nog makkelijker een hevel maken naar het riool met een tijdelijke slang en wederom met tuinslang weer vullen. Zeulen met emmers doe ik al jaren niet meer ;)
Discuszolder heeft er een mooi artikel over geschreven waar ik (en nog wel meer forummers hier) hun eigen varianten op hebben gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
toch ben ik niet helemaal overtuigd dat je al je water op temperatuur moet brengen. Discuszolder heb ik uitgebreid gelezen en ook hij gebruikt alleen koud water op zijn bioloog bij waterverversing. Hij heeft wel een mooie overloop gemaakt dat wel ?
 
Dat hoeft ook niet, maar in de winter komt er wel echt water van zo'n 10-15 graden uit de leiding, en dat ga je wel merken tijdens verversen. En vervolgens moet het dan alsnog elektrisch verwarmd worden in je aquarium, wat lang duurt en duur is.
 
Dit heeft niet zo veel met overtuiging te maken en kun je gewoon uitrekenen.

1150L water op 29c
100 L verversen met 11c kraanwater (net gemeten)
Nieuwe temperatuur: 27,43c

Ik zal het wel ingewikkeld berekenen maar ik doe (1050 liter * 29c) + (100 liter * 11c) / totaal volume 1150 = 27,43c als gemiddelde nieuwe temperatuur.

Dan heb je op een verversing van 8,7% dus een temperatuur verlaging van 1,5c. Je wilt dit twee keer in de week doen. Kom je in het beste geval uit op een wekelijkse verversing van zo'n 15% met twee keer een plotselinge schommeling in temperatuur van 1,5c.

Doe je 200L dan kom je uit op een 3,1c verschil in temperatuur (25,9c) maar heb je wel een acceptabele wekelijkse verversing van zo'n 30%.

Ik vind die plotselinge temperatuur schommel, vooral bij 200L best hoog. Ik ben geen Discus expert dus wellicht dat iemand anders hier nog wat nuttigs over kan zeggen.
 
Laatst bewerkt:
En vergeet het kostenaspect niet.
200 liter opwarmen van 11 naar 29 graden kost ongeveer 1 euro als je dat elektrisch doet. Met gas minder dan 40 cent. Met je warmtepomp nog minder.
 
Klopt, 50 liter lijkt idd niet veel. Maar als je bv om de dag 100 liter doet heeft het toch hetzelfde effect als 1x per week 300 liter en minder impact op het aquarium.
dat is voor discussen volstrekt ontoereikend,.
En om de dag 100 liter is niet hetzelfde effect dan 1 x 300 liter.
Gewoon ter info voor je, ik ververs wekelijks 100%. Nu doe ik dat rechtstreeks vanuit de warmwaterleiding en heb ik geen temperatuur problemen.
 
Doe je 200L dan kom je uit op een 3,1c verschil in temperatuur (25,9c) maar heb je wel een acceptabele wekelijkse verversing van zo'n 30%.

Ik vind die plotselinge temperatuur schommel, vooral bij 200L best hoog. Ik ben geen Discus expert dus wellicht dat iemand anders hier nog wat nuttigs over kan zeggen.
Daar houden ze echt niet van, zeker kleinere niet.
En met 600 watt aan elektrische elementen verwarm je dat niet ff, dat duurt een poos.
30% is voor jonge discussen niet echt acceptabel, zeker als je stevig voert.
 
Daar houden ze echt niet van, zeker kleinere niet.
En met 600 watt aan elektrische elementen verwarm je dat niet ff, dat duurt een poos.
30% is voor jonge discussen niet echt acceptabel, zeker als je stevig voert.
Excuses, ik had het inderdaad niet specifiek over een Discus aquarium maar dat was niet duidelijk.

Blij dat je dit nog even recht zet. Ik heb zelf geen ervaring met Discus.
 
Jan, ik weet alleen niet waar je vandaan haalt dat ik kleine vissen wil gaan halen en van plan was meerdere keren te gaan voeren.
De 6 die ik nu heb zijn ook op 14/16 CM grote....

wekelijks 100% verversen dan moet je er wel heel veel hebben en komt met een normaal onderhoudsschema als wel heel extreem over, maar dat is een keuze en zou zeker niet slecht zijn. Na wat navraag te hebben gedaan komt het meeste advies op een 1150 Liter aquarium nog steeds uit op 30 % verversen per week mits je Bioloog goed draait (welke ook 260Liter capaciteit heeft) en je niet naar 100% capaciteit wilt gaan (overvolle bak is uiteraard meer onderhoud).
Zeg niet dat je geen gelijk hebt in wat je doet, alleen dat er ook een middenweg bestaat ;). Waterwaardes goed in de gaten houden is uiteraard van belang bij Discus en ja kleintjes moet je vaak voeren per dag + vervuiling = vaker verschonen, ook dat snap ik helemaal.

Overigens ben ik niet nieuw met discussen, heb ze ook een paar jaar succesvol gehad 12 jaar geleden in een vision 450 en gaf toen veel advies op andere fora. Ook ik lees wat Ernö van Discuszolder heeft opgezet en dat ziet er netjes uit (overigens wel met koud water). Ik heb tot nu toe altijd met Eheim filters gewerkt wat niet altijd een pretje is met discus gezien de hoeveelheid onderhoud en potfilters echt hun beperking hebben hier.
Ik ben wel helemaal nieuw in de wereld van een bioloog, en het automatisch water verversen mogelijkheden en misschien komen mijn vragen wat anders over maar ik ben hier gewoon alle opties af aan het tasten om uiteindelijk de beste te kiezen uit jullie ervaring met de middelen die ik heb.
Als je capaciteit 450Liter is met 2 potfilters is het onderhoud nogal logisch dat je meer onderhoud en werk hebt dan een 1150L met 260L bioloog, ik ben dus op zoek naar advies uit ervaring hoe hiermee om te gaan met een rioolaansluiting en (helaas) koudwateraansluiting bij mijn aquarium ;).

P.s. De vraag staat wel al uit bij de loodgieter die dit heeft gemaakt of Warm er makkelijk bij kan, dus ik doe zeker wat met het advies van jullie beste mede-aquarianen!
 
Klopt, 50 liter lijkt idd niet veel. Maar als je bv om de dag 100 liter doet heeft het toch hetzelfde effect als 1x per week 300 liter en minder impact op het aquarium.

Ik worstel er toch mee of ik dit automatisch moet doen (voorkeur) of handmatig. De enige manier lijkt bijna om dan in de ruimte waar de pomp zit toch een overloop te maken, alle andere opties zijn een risico voor overstroming en of lastig regelen hoeveel water het aquarium in stroomt, naar het riool gaat etc...

Hoe zouden jullie dit doen?

Heb overigens een foto van de overloop gevraagd.
Neen, dit heeft niet hetzelfde effect.
KIjk eens naar deze jongen met zijn M&M's

 
Het is inderdaad een veel gemaakte fout om bijvoorbeeld te denken dat 2x 25% verversen hetzelfde is als 1x 50%.

Een simpel voorbeeldje.
Je hebt 100 ppm aan nitraat in een 1000L bak en je gaat 1x 25% verversen, dan hou je 75 ppm over. Daarna ga je weer 25% verversen en zit je op 56,25 ppm. Terwijl 1x 50% verversen direct al 50 ppm geeft.
Het verschil is echter niet zo groot dat kleine beetjes verversen helemaal geen zin hebben, ze zijn alleen iets minder effectief. Het is in mijn ervaring echter wel zo dat om de dag water verversen best een hele opgave is en je dit wellicht niet op een lange termijn volhoud. Misschien ook wel, dat weet je zelf vast het beste :)

Als ik naar zo'n regime zou moeten dan had ik toch voor een automatisch (druppel) systeem gekozen. Dan ben je er helemaal vanaf. Maar goed, dat is wat ik zelf zou doen.

En een like voor Cory hierboven :)
 
Die gast is leuk en verteld het leuk (voor een Amerikaan ?). Maar neem die "domme" opmerking terug. ?
 
P.s. De vraag staat wel al uit bij de loodgieter die dit heeft gemaakt of Warm er makkelijk bij kan, dus ik doe zeker wat met het advies van jullie beste mede-aquarianen!
wat mij hierin het meeste verbaasd is eigenlijk dat het er op lijkt dat je koud en vuil water aan hebt laten leggen maar warmwater niet ondanks je plannen voor een discus aquarium?
 
wat mij hierin het meeste verbaasd is eigenlijk dat het er op lijkt dat je koud en vuil water aan hebt laten leggen maar warmwater niet ondanks je plannen voor een discus aquarium?

Ja..... als ik er zo over denk ben ik het volledig met je eens. Heb zelfs de aansluitingen laten voorbereiden omdat ik niet in mijn vloerverwarming wilde boren..... maarja. Had toen wel meer aan mijn hoofd, maar dat is een ander verhaaltje ?
 
P.s. De vraag staat wel al uit bij de loodgieter die dit heeft gemaakt of Warm er makkelijk bij kan, dus ik doe zeker wat met het advies van jullie beste mede-aquarianen!
Beter nog is misschien dat van de huidige koudwater aansluiting een 'lauw' water leiding gemaakt wordt. oftewel dat er ergens een mengkraan geplaatst wordt en vervolgens een leiding naar je aquarium. Dan hoeft er dus niet extra geboord te worden.
Anders zit je met een koud+warm aansluiting bij je aquarium en moet je daar nog een mengkraan maken. Kan allemaal wel, maar kost ook weer (soms beperkte beschikbare) ruimte.

Overigens had ik precies hetzelfde hoor. Had eerst (zelf) een koudwaterleiding aangelegd, ook met het idee dat 'een beetje' bijverwarmen wel genoeg zou zijn. Tot ik een keer ging rekenen.... Bij mij nog extremer omdat ik 50% verversingen doe ivm EI doseringen.
 
Klinkt als een goed idee!!!
Maar hoe maak je lauw water in de kruipruimte, je wilt daar niet de thermostaatkraan full time open hebben staan als je niet ververst (blijft je CV lopen)...
 
Klinkt als een goed idee!!!
Maar hoe maak je lauw water in de kruipruimte, je wilt daar niet de thermostaatkraan full time open hebben staan als je niet ververst (blijft je CV lopen)...
Jawel dan maak je gewoon nóg een gewoon kraantje bij je aquarium, en laat je de thermostaatkraan in de kruipruimte continu open. Dat is hoe ik het heb, alleen zit bij mij de mengklep (ipv thermostaatkraan) in het gootsteenkastje. Ook een plek waar ik niet heel makkelijk bij kan.
Het water staat dan gewoon stil dus er wordt geen warm water verbruikt dus je CV gaat niet lopen.
 
Yes. Thnx Trinakria,

Net even overleg gehad met de loodgieter En we gaan toch voor de andere oplossing :).
Gezien ik een kookeiland heb lopen mijn warm water en koud water buizen door de vloer, hij gaat het gat wat ik al heb voor koud iets ruimer maken en legt Warm er naast in een eigen buis en hangt er een thermostaatkraan op waar we eerst een gewone kraan zouden plaatsen.
(thermostaatkraantje was 20 euro :)). Daarmee los ik het "koud vs Warm" probleem op. Bedankt allemaal met het meedenken en toch even wakker schudden dat dit niet handig was, heel blij mee!

Nu zit ik dus te denken dat ik de opzet doe zoals eerder vermelde en dan maar met de hand ververs, dan heb ik 2 opties:
1 is een extra slang of PVC pijpje naar het aquarium toe en daar uitstromen wat dieper in de bak (waardoor het niet alleen oppervlakte is.
2 is de slang in de bioloog pomp kamer leggen en dan de pomp het werk laten doen om het naar het aquarium te krijgen.

De afvoer maak ik dan met een T splitsing direct onder de overloop en met 2 kogelkraantjes laat ik het of de bioloog in lopen, of naar het Riool.

Hebben jullie hier nog advies in?
 
Niels,mag ik begrijpen dat je het laatste vak van de bioloog gaat vullen via de thermostaatkraan,indien je deze kraan afsteld op 28- 30 Gr.Dan komt er volgens mij wel een krachtige waterstraal uit de slang van de thermostaatkraan,kan jou opvoerpomp deze inkomende waterhoeveelheid wel aan.Ik weet namelijk niet of je bij een dergelijke kraan buiten de temperatuurs-instelling ook nog kunt knijpen.

Bij de meeste biologen is het laatste vak erg snel gevuld,vandaar.
 
Bij een thermostaatkraan bepaalt 1 van de knoppen het debiet toch, net als onder de douche. Het is inderdaad zaak om ruim onder het debiet van de opvoerpomp te gaan zitten zodat het nooit fout kan gaan.

@NielsW Die oplossing kan ook natuurlijk. Lijkt mij meer werk maargoed ik ken de situatie qua leidingen bij jou niet precies.
 
Ik laat het 30 graden warme water van de douchemengkraan via een slang aangesloten op een PVC T stuk in het aquarium lopen.(Kraan helemaal open zodat ik geen luchtbelletjes in het water krijg......discussen houden met hun slijmhuid deze belletjes vast en daarna laat de slijmhuid los. Aanmaak kost energie en is niet nodig.)
Op de hoofdpomp is een aftakking met kogelafsluiter gemaakt waarop een slang wordt geklikt die naar de vijver gaat of naar het riool.
Op die manier ververs ik gedurende een 60 minuten het water.
De opvoerpomp is regelbaar jebao, als ik ga verversen kan deze dus in capaciteit terugregelen gelijk aan waterhoeveelheid schoon water dat erin gaat.
In de tussentijd drink ik een kop koffie......

Verversen, het filmpje maakt eea goed duidelijk maar is nog niet helemaal zaligmakend.

Wil je echt alle in en outs van waterversen dan kijk eens naar onderstaande link.
Weliswaar bedoeld voor zeewater maar er zijn ook voor ons aanknopingspunten.
Allereerst kijkt hij naar nitraat reductie, let wel hij bekijkt dit wiskundig en gaat uit van een geringe dagelijkse toevoeging van nitraat agv nitrificatie.
Maar er is meer dan alleen reductie van stoffen agv verversen, zo kijk ik ook naar toevoegen van stoffen uit het kraaanwater...denk bijv aan de KH.
Als je kraanwater zoals in mijn geval een lage KH hebt kan het bij een lage kh gebeuren dat je verbruik aan carbonaten hoger is dan de dagelijkse toevoer via geringe waterwissel.
Daarbij wordt er niet gekeken naar cumulatief opbouwen van een bacteriepopulatie cq de totale bacteriële druk. En dat is iets waar nog weinig aandacht naar uit gaat maar oa wel het old tank syndroom veroorzaakt en bij discussen wel eens die bacteriele infecties.

 
Niels,mag ik begrijpen dat je het laatste vak van de bioloog gaat vullen via de thermostaatkraan,indien je deze kraan afsteld op 28- 30 Gr.Dan komt er volgens mij wel een krachtige waterstraal uit de slang van de thermostaatkraan,kan jou opvoerpomp deze inkomende waterhoeveelheid wel aan.Ik weet namelijk niet of je bij een dergelijke kraan buiten de temperatuurs-instelling ook nog kunt knijpen.

Bij de meeste biologen is het laatste vak erg snel gevuld,vandaar.
Ik wil toch hopen dat hij op een 1000 liter aquarium een pomp heeft met een hoger debiet dan de waterleiding kan vullen...dat zou dus geen probleem moeten zijn.
En dan zou ik sowieso voor een regelbare opvoerpomp gaan...jebao 7000 liter.
 
Ik vul gewoon het eerste vak in m’n bioloog met de kraan en laat de opvoerpomp het werk doen.
Als ik ga vullen is het waterpeil in het aquarium dermate gezakt dat het niet meer over de overloop kan en dus is er geen probleem meer met debieten etc.
 

Terug
Bovenaan