Bioloog met automatische water toevoer en water afvoer voor een discus aquarium


Dat mag ik ook hopen Jan,maar vaak genoeg in het verleden gezien en opgemerkt dat het laatste vak van een bioloog werd onderschat,wel vak 1-2-3 vrij groot en daarbij het laatste vak te klein in omvang en terugslag of terugloop bij stroomuitval,of de aanvoer moet boven de waterlijn liggen.
Als de aanvoer van "nieuw water"vrij snel gaat dan zal een pomp zoals jij beschrijft dit wel aankunnen maar ik ga er wel vanuit dat dit continue bijgeregeld moet worden,of de aanvoer gaat te snel of de pomp gaat te snel,maar goed Niels zal er nog wel op terugkomen,ga ik vanuit.
 
Tuinkabouter

Ik vul altijd via het laatste vak,en dat is vanwege het filtermateriaal wat in de bioloog ligt,o.a.biohome en Cristal Max, de bacterien-huishouding wil ik niet verstoren,vandaar in en via het laatste vak.
Verder neem ik er altijd de tijd voor,ik plak altijd een Eheim slang met aanvoerbuis in de bak met een kraan die ik in het eerste vak laat stromen,zo gaat de filtering gewoon door,ook als de bak half leeg is.

Bij het vullen regel ik dan vervolgens het instromende water,ook weer met een Eheim kraan,dit nieuwe water komt van een opvangbak en ik laat ook mede de hevelwerking zijn gang gaan en gebruik voor de aanvoer geen pomp.

Ik doe dit zo al Jaren,en heb een beetje ervaring opgedaan van hoe ik de beide kranen open zet waarbij ik niet elke 10 minuten er een iets dichter of de andere iets meer te openen,dit duurt dan soms 1 uur of langer maar ik kan in die tussentijd ook andere dingen doen,maar ik hou daarbij het laatste vak wel regelmatig in de gaten.
 
Persoonlijk ben ik niet bang voor een verstoring van de cultuur gezien ik in 30 minuten de bak weer heb gevuld.
Er gaat maximaal 500L schoon water de bak in en dat is reeds op temperatuur.
Tijdens het leeglopen van het aquarium blijft het filter gewoon lopen, ik zou de hevelbuis ook langer kunnen laten hangen zodat het filter langer aquarium water verpompt maar op een zeker moment zal dat moeten stoppen
 
Ok,maar 500 liter vers water door je huidige bacterien-populatie in 30 Minuten, via het eerste vak aan vers water vind ik nogal wat,zoals gezegd vind ik het zelf beter om het verse water via het laatste vak retour te laten verlopen,maar goed ieder zijn eigen manier.
Zeker heb je gelijk dat de hevelbuis bij een bepaald moment moet stoppen,dat is bij diverse vissoorten verschillend,de minimale waterhoogte in de bak tijdens de verversing,mijn Scalare's kunnen dit bij 20 cm.Hoogte qua gedrag nog goed verdragen,en hoe lager de waterstand bij mij is of wordt hoe beter dit kleine beetje ( aquariumwater) water met 1200 liter per uur gefilterd wordt.

Ik laat het verversingswater beina altijd in het water vallen,een soort van wilde waterval,een hoop gekletter,mijn vrouw ergerd zich er wel eens aan als ze in de buurt is en dan zet ik de waterstroom naar de bak maar weer tegen de zijwand,iedereen weer blij,en de vrouw ook,:)
 
Ik heb zojuist mijn Grohe thermostaatkraan opgehaald dus het begin is er :).
Zaterdag komt de loodgieter alles voorbereiden en zondag komt het aquarium en de bioloog, afhankelijk van hoe het er allemaal uit gaat zien en past ga ik dus of A) warm water in de bioloog, of B met een PVC stuk naar boven en laat ik het in de bak spoelen.

Ik heb wel gezien dat in mijn nieuwe aqua een 3D achterwand zit maar daar doet de huidige eigenaar niks mee (stilstaand water wat ik zo snel zag.......) Misschien dat ik een roostertje erin zet en de uitstroom via de achterwand laat lopen, spoelt dat ook lekker door bij een verversing.
Maar eens over nadenken rustig :D
 
Ok,maar 500 liter vers water door je huidige bacterien-populatie in 30 Minuten, via het eerste vak aan vers water vind ik nogal wat,zoals gezegd vind ik het zelf beter om het verse water via het laatste vak retour te laten verlopen,maar goed ieder zijn eigen manier.
Zeker heb je gelijk dat de hevelbuis bij een bepaald moment moet stoppen,dat is bij diverse vissoorten verschillend,de minimale waterhoogte in de bak tijdens de verversing,mijn Scalare's kunnen dit bij 20 cm.Hoogte qua gedrag nog goed verdragen,en hoe lager de waterstand bij mij is of wordt hoe beter dit kleine beetje ( aquariumwater) water met 1200 liter per uur gefilterd wordt.

Ik laat het verversingswater beina altijd in het water vallen,een soort van wilde waterval,een hoop gekletter,mijn vrouw ergerd zich er wel eens aan als ze in de buurt is en dan zet ik de waterstroom naar de bak maar weer tegen de zijwand,iedereen weer blij,en de vrouw ook,:)
Bert,
een biofilm kan heel wat hebben, zelfs droog staan van een uur maakt niets uit.
Kregen we bacteriën maar zo snel klein, zou de medische wetenschap blij mee zijn, maar helaas hebben we heel wat chemicaliën nodig.
In de industrie is het de normaalste zaak ( en noodzakelijk) van de wereld om in het koelwater 0.5 chloor te handhaven. Paar dagen niet doen en hupsakee de biofilm gaat weer aangroeien.
 
Even een vraag die hieraan is gerelateerd....
Ik heb nu een CO2 systeem met een reactor er tussen, nu heeft een reactor een best wel sterke stroming nodig om te werken en met 2 Eheims is dat geen probleem maar om dit ook op de pomp aan te sluiten doet wat met je kracht.
Hoe gaan jullie om met een CO2 systeem icm een bioloog?
 
als alternatief voor een mengkraan is dit misschien iets thermostatisch mengventiel, merk esbe, 3x 15mm knelfitting aansluiting)
1587029521295.png met dank aan koopman voor de foto
 
Goed idee Flipper, maar ik heb nu al een thermostaatkraan, krijg je hetzelfde effect mee ;)
 
Even een vraag die hieraan is gerelateerd....
Ik heb nu een CO2 systeem met een reactor er tussen, nu heeft een reactor een best wel sterke stroming nodig om te werken en met 2 Eheims is dat geen probleem maar om dit ook op de pomp aan te sluiten doet wat met je kracht.
Hoe gaan jullie om met een CO2 systeem icm een bioloog?
Ik draai op 2 reactoren (ook 2 pompen) en dat bevalt prima.
Ik heb bruto 5000L/U nodig en kan bruto 14000L/U verpompen.
Minus opvoerhoogte, bochten en reactor kom ik op ongeveer 2000-3000L/U van de 7000L/U die ik tot mijn beschikking heb
 
Wat ik zo zie ligt er een oceanrunner OR2500 in die 2500L/U kan pompen, hoop dat dat genoeg is met ook nog een reactor er tussen.....
 
En Thnx Trinakria, na overleg met de loodgieter was dit goed te doen, en kon de thermostaatkraan voor een prikkie aankomen via familie ;).
Maakt niet zoveel uit of het onder de grond wordt gemengt, of via een thermostaatkraan boven de grond :)
 
En Thnx Trinakria, na overleg met de loodgieter was dit goed te doen, en kon de thermostaatkraan voor een prikkie aankomen via familie ;).
Maakt niet zoveel uit of het onder de grond wordt gemengt, of via een thermostaatkraan boven de grond :)
Nee technisch gezien maakt dat geen drol uit inderdaad. Principe is verder hetzelfde. onder de grond bespaart alleen wat ruimte misschien.
Maar boven de grond is weer overzichtelijker.
 
Denk het wel, lijkt me ook weinig voor zo'n bak en als ik dan nog een reactor er op aansluit. Misschien toch een extra pomp erbij leggen....
 
Weet niet wat de pompcurve is van dat hok, maar 2500L/U is onbelast gemeten.

Maar dat zal Wss maar een 1250 van overblijven na al het leidingwerk en opvoerhoogte, lijkt mij wat weinig idd
 
na overleg met de loodgieter was dit goed te doen, en kon de thermostaatkraan voor een prikkie aankomen via familie ;).
Maakt niet zoveel uit of het onder de grond wordt gemengt, of via een thermostaatkraan boven de grond :)
De ebse neemt alleen minder ruimte in an aangezien je begon over in de kruip ruimte was het een oplossing
Maar als je het kwijt en aangesloten krijgt die mengkraan dan (y) :)
Ben benieuwd succes met het hele gebeuren
 
Even een vraag die hieraan is gerelateerd....
Ik heb nu een CO2 systeem met een reactor er tussen, nu heeft een reactor een best wel sterke stroming nodig om te werken en met 2 Eheims is dat geen probleem maar om dit ook op de pomp aan te sluiten doet wat met je kracht.
Hoe gaan jullie om met een CO2 systeem icm een bioloog?
waarom moet een reactor een sterke stroming hebben ?
Doel van een reactor is om een groot oppervlakte en verblijftijd te creëren waardoor de CO2 zo lang mogelijk in contact komt met het water.
Ik zelf heb in de laatste kamer een regelbare pomp, in de persleiding zit een atomizer, dan gaat heet via static mixer ( spiraal die mengt gas met water ) naar de reactor en die komt uit in de voorlaatste kamer van de bioloog.
In feite circuleert dat water, maar aangezien de flow slechts 600 liter bedraagt en de retour opvoerpomp 3000 liter is het aandeel circuleren niet zo hoog zijn.
De Ph electrode zit in de eerste kamer, meet dus de ph en Co2 gehalte van het retourwater uit het aquarium.

Mijn reactor is niets anders dan een buis die omhoog gaat, en dan weer omlaag.
In de buis zit kaldnes waardoor er een groot oppervlakte is voor C)2 en het water , het water stroomt dus omlaag, en onopgelost CO2 wil naar boven...als er CO2 onderuit weet ik dat de watersnelheid te hoog is, of teveel CO2.
Mijn doel was om op die manier met zo laag mogelijke energie kosten van een pomp om toch precies genoeg CO2 zo snel mogelijk te doseren.
Momenteel is het systeem zo ingeregeld dat het savonds de pomp stopt en er nagenoeg geen fluctuaties zijn in de PH.
Ik zie zelfs wanneer naast de ED verlichting smiddags extra "zon"komt doordat 2 x 80 watt erbij aan springt....binnen een half uur gaat de CO2 klep open en blijft dan open

discus2.jpg


discus4.jpg


20190721_171713.jpg
 
Weet niet wat de pompcurve is van dat hok, maar 2500L/U is onbelast gemeten.

Maar dat zal Wss maar een 1250 van overblijven na al het leidingwerk en opvoerhoogte, lijkt mij wat weinig idd
Op een aquarium van 1000 liter dit pompje ...... staghorn algen garantie en ammoniumpieken
Ik heb al op een netto inhoud van ongeveer 450 liter een pomp draaien van netto 2500 liter, en in het aquarium hangt nog een stromingspomp van 1000 liter
 
waarom moet een reactor een sterke stroming hebben ?
Doel van een reactor is om een groot oppervlakte en verblijftijd te creëren waardoor de CO2 zo lang mogelijk in contact komt met het water.
Een zo lang mogelijke verblijftijd van de CO2 ja, maar niet van het water.
Als je debiet te laag is (door bijvoorbeeld veel weerstand) lukt het niet meer goed om de benodigde CO2 op te lossen omdat het moeilijker is om al deels verzadigd water verder te verzadigen met CO2. Dan kun je beter veel onverzadigd water hebben en daar met maximale uitwisselingssnelheid een beetje CO2 aan toegen.

Bij keuze tussen hoog of laat debiet heeft een hoog debiet dus de voorkeur, tenzij dat hoge debiet er voor zorgt dat er juist intacte bellen het aquarium in gesleurd worden want dan werkt het averrechts.
 
Zat er 1500 l/u naast gezien de pomp 4000 l/u verwerkt en niet 2500.... maar misschien toch nog een pomp extra op termijn, hier eerst maar eens mee opstarten. Had het verkeerde type ?.

En volgen van hoe dit verloopt kan, ik hou een fotoboek bij ??
 
Een zo lang mogelijke verblijftijd van de CO2 ja, maar niet van het water.
Als je debiet te laag is (door bijvoorbeeld veel weerstand) lukt het niet meer goed om de benodigde CO2 op te lossen omdat het moeilijker is om al deels verzadigd water verder te verzadigen met CO2. Dan kun je beter veel onverzadigd water hebben en daar met maximale uitwisselingssnelheid een beetje CO2 aan toegen.

Bij keuze tussen hoog of laat debiet heeft een hoog debiet dus de voorkeur, tenzij dat hoge debiet er voor zorgt dat er juist intacte bellen het aquarium in gesleurd worden want dan werkt het averrechts.
Dat is wat ik bedoel, je moet zoeken en dat is afhankelijk van je hardware. Vandaar dat ik een regelbare pomp hiervoor heb gebruikt.
Ik schreef ook, als er CO2 onderuit weet ik dat de watersnelheid te hoog is, of teveel CO2.
 
Zat er 1500 l/u naast gezien de pomp 4000 l/u verwerkt en niet 2500.... maar misschien toch nog een pomp extra op termijn, hier eerst maar eens mee opstarten. Had het verkeerde type ?.

En volgen van hoe dit verloopt kan, ik hou een fotoboek bij ??
Bedenk dat van die 4000 een heleboel afgaat. Heb je een pompgrafiek ?
Beetje opvoerhoogte van 1.2 meter en paar knietjes ben je zo 1500 liter kwijt.
Een veel toegepaste turnover ratio die wordt gehanteerd bij grotere commerciële aquaria is 1 op 4 netto
 
Nee, ik weet nog niet zoveel van dit ding, ga ik me de komende tijd even meer in verdiepen, maar kan me niet voorstellen dat het voor het opstarten niet voldoende zal zijn.

En anders gewoon een 2e pomp erbij en via aparte slangen aansluiten op het aquarium, maar eerst het aquarium halen ;)

Welke pompen gebruiken jullie?
 
Ok Er ligt dus een oceanrummer 3500 in (https://www.aqua-medic.de/manuals/oceanrunner OR series-E_13099496240.pdf) Denken jullie dat dit te weinig is?
Principe is natuurlijk hetzelfde als een potfilter neem ik aan (L/U verversing)

Maar als ik jullie goed begrijp is het advies om er 1 bij te nemen van minsten dezelfde capaciteit.
En dan beide op aparte slangen naar het aquarium?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er 2 voor het geval er 1 stuk gaat dan blijft de ander nog draaien.
En ze zijn zo gedimensioneerd dat 1 pomp voldoende kan verpompen om alles draaiend te houden.

of je kiest voor 1 zware of 2 lichtere pompen maakt qua werking niet uit.
Enkel in geluid zal wat verschil zitten natuurlijk, grotere pomp = meer herrie.

de or3500 is zo te zien net goed genoeg op papier, maar met een paar bochtjes in je leidingwerk is dat ook we over ben ik vang
 
Bedankt voor de hulp allemaal!
Het is wat stil geweest maar ben dus sinds zondag druk alles neer te zetten, in te werken etc. voor de vissen straks..... Wat een werk. Zal in mijn andere post morgen mijn verhaal zetten :).

Maar het resultaat tot nu toe :
20200421_164609.jpg

20200421_213526.jpg


Afvoer werkt
Overloop werkt
Slangafvoer werkt.
Tijdelijke bioloog "runner" werkt.

Dus klaar voor voorbereiding en de vissen straks (week of 2).
Nu Easylife VFM (Zeoliet) erin voor wat starthulp en wat filtermedium uit mijn Eheim pomp van het andere aquarium...

De overloop "slurpt"nog wel enorm en de pomp is heel gehorig, morgen maar eens naar kijken + verder isoleren....
 
Ziet er mooi uit. Wel opletten dat je toevoerslang minimaal 5 cm boven het water in de bioloog geplaatst wordt, zodat er geen water-water contact is. (ivm veiligheid, besmetting van je waterleiding, installatienormen)
 
de slang gaat meteen naar het aquarium maar hangt nu boven het water oppervlak.

@ tuinkabouter, dat slurpen lijkt van de invoer in de buis af te komen, niet van de kraan eronder. Ik heb een kogelkraan erop zitten dus kan het redelijk sturen als ik wil. Zal eens testen
 
en......
Opgelost :)

20200422_185710.jpg


Heb dit dus in de afvoer gedaan en nu is het geluid volledig weg, onder het aquarium nog wel water geluid maar dit hoor je bijna niet door de isolatiemantel.
Nu nog de pomp vervangen en het is stil genoeg :)
 

Terug
Bovenaan