Betta zwermpjes


@Jootje - Een aggregaat geeft wel een garantie en zou een goede aankoop kunnen zijn. Alhoewel.., met de prijzen aan de pomp. :koud: Wat kost een litertje diesel tegenwoordig? (Nee, gekkigheid. Kan nooit op tegen het verlies van...)

Tja, maar weer een update.

Dit keer iets anders over het zwermpje.
Ik heb het toeval dat ik wel eens tegen een kennis aanloop - die helemaal niks laat blijken, maar een giga know-how over vissen heeft - en nu was-ie eens over de vloer. Maar gelijk wat vragen op hem afgevuurd.

Kijk, zei hij, je hebt een betta jong daar zwemmen welke een mismaaktheid heeft. Dikke kans dat hij van binnenin niet klopt (hmm, ik had gelijk zijn juiste woordkeuze moeten opschrijven, want ik zoek naar het woordje wat hij ervoor gebruikte en ik heug me dit niet zo goed).

In elk geval vond hij de kans zeer groot aanwezig dat het hele zwermpje een verkeerd gen draagt. Daar komt het op neer.

Alleen is dit namelijk niet de reden dat de hele zwerm nog klein in de vinnen zit. Dit blijft zo bij de mannen, totdat ze alleen zijn in een aquarium. Dan pas zal de vinnenpartij gaan aanzetten, aldus de wijze vriend.

Tot zover eventjes deze keer. Misschien bij de volgende status update, de foto's. :foto:
 
Ik denk dat je de mannen ook niet zo heel lang bij elkaar kan houden want ze gaan vrij snel vechten namelijk.
Bij mij zag ik dat al toen ze rond de 1,5 a 2 cm waren en toen moest ik mannen overplaatsen.
 
Hmmmmmm misvorming kan altijd voorkomen, je ziet heel snel als er iets niet klopt, bij de ukken al, een ruggenmerg met een kronkel, een staartvin wat kwa rays te zwaar Is (rosetails) en ook schubfouten komen dan voor. Dit zijn de meest voorkomende dingen waar deze vissen last van hebben.

Wat betreft mijn mannen bijelkaar in de uitgroeibak, als er echte happen genomen worden uit vinnen en er veel knokpartijen zijn dan pas zet ik de dominanste apart. Ik laat ze zo lang mogelijk doorgroeien. Heb nu een nest van 5 maanden waar er nog een aantal mannen inzitten die niets doen tegen de rest, deze gaan eerdaags zeker apart, ondanks geen dreigementen.
Zodra er geen schade Is zou ik ze bijelkaar laten en doorlaten groeien, vaak Is het zo als je ze te snel oppot dan blijven ze soms wat aan de kleine kant. De mannen zijn ook soms aan het schijnvechten, dus dreigen tegen elkaar, dat Is niet zo erg. Het Is even een manier om te oefenen wie het meest imponeert. Zodra er echte happen uit de vinnen zijn, kijk je wie de dominanste is en zet je hem apart. Dit kunnen er ook 2 of 3 zijn.
 
@John - Overplaatsen. Drie maanden geleden had ik twee alpha mannetjes uit dit zwermpje. Ik zal de beide afbeeldingen re-posten. Komen ze, dan:

ljXpMvJcy-cfFTXA2sWFxp7L2NgRkayN.jpeg


28hzr88.jpg


En opeens, allebei foetsie.

Ik denk bijna elke dag nog eventjes aan deze beauty's. Raarmaarwaar; de twee mooiste die in de bak rond zwommen. Je gaat bijna denken dat ik in een moment van onoplettendheid bestolen ben geweest. Maar goed, de eerste tijd dacht ik dat ze zich schuil hielden om elkaar te ontwijken. Dan worden de dagen de weken en je blijft het aangezicht missen. En nadat de weken maanden zijn geworden, tja.., dan neem je het voor lief dat ze weg zijn.

Vandaar dat ik twee � drie weken begon met de eerste splitsing van de wat grotere exemplaartjes. Voor het overzicht, en om kempvissen gevechten voor te zijn. Maar zo prachtig als de bovengeplaatste visjes, die heb ik niet meer ertussen.
 
@Jootje - Vanmiddag betrapte ik mezelf op de gedachte de plex-plaatjes als afscheiding weer tevoorschijn te halen. Na de twee reacties op me laatste update, word ik gewezen op het risico dat de betta's niet altijd aardig blijven (ook al zijn het broertjes en zusjes die bij het splitsen zelfs depressief kunnen raken).

Wat happen uit vinnen; dat zie ik wel bij Sunshine - een volwassen betta vrouw - die waarschijnlijk het lot heeft gedomineerd te worden door Moonshine. De halfjarige vier betta's die ook bij hen in het aquarium wonen, zijn waarschijnlijk ook vier vrouwtjes. Ik zal morgen nog eens kijken naar alle tien de jonkies. Schijnt aan hun voelsprieten te zien te zijn welk geslacht dit is. En dan maar 'plexen'.
 
De verse update (en ik had plaatjes toegezegd, ook nog),

Had ik vorige week al bedacht het zwermpje niet weg te doen, is er ��n duidelijk wat misvormd. Terwijl in het begin ruim twintig kleine Betta's de naam het zwermpje kregen, heeft dit rekeltje de helft uh, overleefd. Ik geef de natuur alle ruimte om haar werk te doen; en toch heeft het visje de agressie van Raptor ge�rfd. Komt voor zichzelf op en kempt als dit waterwezentje het op de heupen krijgt.

Even wat voor de visualisatie om te begrijpen waar ik het over heb:

d8oRIQGicO3IRkONAJHYpu21QPxYMMDc.jpeg



Laat het nou voor een eerder genoemde vissenkweker genoeg zijn om te zien dat er een fout zit in de genen en volgens hem schuilt dit in elk lid van de zwerm. Hmm.

Maar geluk zit mee of tegen. Het geluk in me eigen geval kan juist zijn geweest om geen hoog gespannen verwachtingen gehad te hebben. Toegegeven; Er was een zoetwaterafdeling welke een verkoper in dienst had, vlakbij. Had een dealtje - ruilen - maar de hele afdeling werd opgeheven, daar. Wat kan een half jaar voor verandering zorgen, laat ik het daar maar voor nu bij houden.

Misschien over een half jaar toch eens naar een Betta beurs toeren. Wie weet, om eens te meten hoe anders het is dan behalve me blind gestaar op het zwermpje wat me al een half jaar laat bloggen.

Tot de volgende update. :thumbs:
 
@Patty - Een beetje van alles; moedertje Moonshine is helaas niet meer (van het ��n op andere moment was ze al haar kleur kwijt - werd helemaal grijs - en haar vinnen waren geraffeld). Ik las dat dit een ziekte kon zijn en meestal met fatale afloop. Helaas - ondanks overzetten naar een andere bak - heeft ze het niet gered. Spijtig.

Heel spijtig. Want opnieuw schijnt een visje vanmorgen - uit het zwermpje - iets te mankeren. Misschien dat dit wezentje gevochten heeft (zit met drie andere broertjes/zusjes en Sunshine in het aquarium); maar misschien kan het ook wel een ziekte wezen. Ik heb foto's!

Komt-het:
2OMCBg9epRjQgJV7f4K6IdyE_ae17lee.jpeg


2OMCBg9epRjQgJV7f4K6IdyE_ae17lee.jpeg


Beetje ver om te zien, misschien. :rolleyes:
Ik zal blijven opletten en ondertussen hopen iets te vinden wat de oorzaak hiervan is.

Maar goed, het zwermpje zit zoals verteld over twee aquariums verspreid. Van vier weet ik al wat over hun persoonlijkheid. En van ��ntje kan ik al het geslacht raden. Daar komt het plaatje. :foto:

Dit is Flipper 'Flip'de vis...
2OMCBg9epRjQgJV7f4K6IdyE_ae17lee.jpeg


2OMCBg9epRjQgJV7f4K6IdyE_ae17lee.jpeg


2OMCBg9epRjQgJV7f4K6IdyE_ae17lee.jpeg


een dominant baasje; hij duld niet vaak zijn broertje/zusje in zijn buurt en zal snel hen wegjagen als ze dit schijnen te vergeten. Maar als hij flairt, dan vergeet ik even zijn vinnige maniertjes.

Nu we het toch over maniertjes hebben, dit is heel bekend, hee?

Altijd willen weten wat er in en om het aquarium gebeurd:
2OMCBg9epRjQgJV7f4K6IdyE_ae17lee.jpeg


Verder rest me te zeggen, dat af en toe me gedachten afdwalen, waarin ik denk aan een nieuw kweekkoppeltje. Maar goed, bedenk ik dan, de aquariums zullen eerst aan de beurt komen. Wat plantjes erbij, enkele decoratie, om de zwem routes te veranderen.
Want ik merk op dat het zwermpje - in de doorgroeibak - heel goed gebruikt maakt van de lei-stenen. Eentje heeft al weken zich daaronder verstopt en net met levend voer voederen, kon ik opnieuw dit visje spotten.

Tot zover maar weer. Gegroet en tot de volgende update. :thumbs:
 
mooie foto's
ook ik heb hier een nest zitten wat altijd voor het raam komt als ze bewegingen zien deze eten ook uit mijn hand een is erbij dat als ik mijn hand in het water houd hij/zij daar lekker in gaat liggen alsof deze wil zeggen lekker blijf maar staan vind jou wel leuk
gisteren heb ik mijn ct-tjes opgepot op 4 na die zijn wel ff de kluts kwijt nu het zo rustig is in de doorgroeibak maar gezien deze 4 3x zo klein waren als hun broertjes en zusjes hebben ze nu lekker de kans een doorgroei te maken
 
Zeker leuke foto s Ashley. Jammer van de vrouw maar ja dat gebeurt soms gewoon.

Tja Betta s willen vaak graag alles weten wat er gebeurt ;).
 
@Patty - Ik loop me al weken af te vragen hoe het zou zijn om me betta's zulke kunstjes te leren. Leuk om te lezen dat het jou is gelukt. Ikzelf ben - naast de betta verzorger - een beetje boel watje. Durf niet me hand in de bak te laten rusten. Net zoals ik me hand niet voor een hondenneus zou houden; dat heeft een Argentijnse Dog me ooit afgeleerd. Gelukkig niet gebeten, wel een angst aan overgehouden, blijkt nu.
 
@John - Ja, prachtig zulke nieuwsaagjes. Had vandaag visite en de verwondering dat het zwermpje naar het raampje toe kwam zwemmen. Je ziet dan mensen 'smelten' door de interactie. Magic.
Bedankt voor het compliment. Speciaal een camera gekocht om op dit forum een paar plaatjes achter te laten. Er staan weleens foto's waar mijn onderkaak op me knie�n lijkt te vallen...Geweldig hoe een hobby iemand tot artistieke hoogtes kan brengen. Toppertje. Ikzelf ben nog ver er op achter. Maar we komen er wel...Hopelijk.
 
Ja hier zijn ze ook erg nieuwsgierig en kijken zodra er iets in of bij de bak gebeurd.
Net oude wijven zeg ik wel eens ;).
 
On topic.

De cirkel lijkt zich te sluiten.
Flip "Flipper" de bettavis - uit het zwermpje - heeft al zijn eerste schuimnest gemaakt.
Nu zou ik in principe deze week de bruidssuite kunnen opbouwen; Sunshine zou de aangewezen dame zijn waarmee Flip mag proberen te paaien. Maar.., een schuimnest kan ook gemaakt zijn, omdat Flip het naar zijn zin heeft.

Uitval al een poos niet meegemaakt.

De vissen lijken aangepast aan me, en ik herken ook bepaald gedrag van hen. Zo zitten drie aquariums met een betta bevolking; als ik me niet houd aan de voedertijd - om de dag - dan komen alle drie de groepen naar het venster om daar te blijven rondhangen! Dat vind ik ook leuk aan hen.

Tot zover.

De komende tijd ga ik eens bezinnen over de bruidssuite - wel of niet - en de consequenties ervan. Ik zou wel een titel nodig hebben, wil ik opnieuw een avontuur bloggen. We merken het wel.

Tot ziens!
 
Leuke namen heb je voor ze. Hier hebben ze dus geen naam :(.
Een nestje is altijd leuk. Ik heb nu de Pauwooggrondels met eitjes maar dat is weer afwachten of Pa ze niet opeet.
 
Geweldig al die namen, dat Had ik ook " vroeger " Hihihihihahahah klinkt oud h�. Maar nu teveel betta's, dus heeft het niet veel zin al die namen.
Fijn dat je weinig uitval hebt gehad. Ook fijn dat alles lekker gegroeid Is en je ook alweer een nestje overdenkt ;)
Erg leuk en het werkt zeker verslavend :p
 
Jootje67 zei:
Geweldig al die namen, dat Had ik ook " vroeger " Hihihihihahahah klinkt oud h�. Maar nu teveel betta's, dus heeft het niet veel zin al die namen.
Fijn dat je weinig uitval hebt gehad. Ook fijn dat alles lekker gegroeid Is en je ook alweer een nestje overdenkt ;)
Erg leuk en het werkt zeker verslavend :p

Wat heet vroeger Jolanda als je net 26 bent :D ;).
 
ashley dat zijn geen trucjes dat is bij deze normaal ik ga dagelijks even met mijn hand de bak in zodat ze gewent zijn als ik moet afzuigen dat schieten ze niet zo snel in de stress
en dan de hand die ze voert bijten ze niet tenzij ze denken dat het voer is

sorry voor de late reactie ben een week behoorlijk ziek geweest (5 dagen in het donker gelegen) daarna mee op schoolkamp geweest afgelopen week normaal gewerkt maar in 1 week 3wkn werk stoppen is vrij lastig dus 's avonds was ik out

jessicapilon zei:
Wat heet vroeger Jolanda als je net 26 bent :D ;).

tel er nog maar een paar jaartjes bij hoor john of ben je je bril weer eens kwijt
 
@ John, Jootje & patty: - Wat gehaaid; vissen naar leeftijden. Voel me gelijk een vis in het water (met me meest serieuze stemmetje) :c

On topic: De zwerm + Sunshine (de betta tante van de 'kleintjes) zitten in ��n tank. Maar daar wil ik verandering in brengen. Zie het eens als een flatje, met twee bewoonbare appartementjes. Daar wil ik een derde van opzetten. Een derde erbij, waar de helft van hen zevenen wordt ondergebracht. De reden is, ik wil een beetje een uniform (consequente/gelijke) geheel ervan maken.

Twee van de drie heb ik ruim twee weken geleden ingericht. Daar zitten alweer drie betta channoides. Vlak onder het 'appartementje' van de familie Splendens.

(Plaatje van de Betta Channoide vrouw)
OgVkkBgb56YcPQBleu9UTyL4xUk_h4H9.jpeg



Tja, de bruidsuite/kraamkamer...

...zat wel even in me achterhoofd (het zwermpje heeft duidelijk ��n mannetje, welke last krijgt van ze hormonen), maar ik koos nog niet ervoor.

Eerlijk gezegd, als ik in me stoel naast hen plaatsneem, en ik zie de zeven Splendens rustgevend langs.., ja, echt.., alles zit er nog op en aan. Geen gescheurde vinnen, helemaal nop, nada, en ik zie even aan wat voor pracht er even zwemt.., dan prijs ik me weleens eh.., rijk, denk ik, zo.

Maar ze zijn bijna allemaal klein gebleven. Uit bescherming voor elkaar. De tijd dat ze selectief gescheiden worden, zal d'r meer ruimte zijn. Dan 'durven'ze hun kenmerkende vinnen te laten groeien. Nu nog niet. Ze zijn opvallend mak naar elkaar, maar er valt haast nog niet te bijten in de vinnenpartij...Dus ook daarom GEEN honeymoon voorlopig voor Flippie...

Tot slot:
OgVkkBgb56YcPQBleu9UTyL4xUk_h4H9.jpeg


OgVkkBgb56YcPQBleu9UTyL4xUk_h4H9.jpeg


Gegroet en misschien tot gauw weer! :thumbs:
 
Mooi aangeklede bakkies, zou je ukken wel zo lang mogelijk bijelkaar laten. Dan groeien ze beter als dat ze allemaal apart zitten, tenzij je ze de ruimte geeft natuurlijk en goed levend voer ;)
 
@Jootje - Het zwermpje bestaat op dit moment uit zes jonkies. In hun tank zit 96 liter en 'tante'Sunshine - hoedster van het gebroed - dus ze hebben de ruimte. Tja, ik wilde nog een 96 liter aquarium aankleden voor drie stuks uit het zwermpje, net als bij de drie Channoides. Maar goed, ik zie nog aan wat ik precies voor ogen heb.

On topic.

Wil delen wat ik zo prachtig vind aan een tank met het zwermpje, maar de foto's doen er niet echt recht aan. Maar ongeveer z� zie ik de pracht van een zwerm betta splendens.
xEumSYR2XhW_ujC054EVpumfdlrCzzJe.jpeg


xEumSYR2XhW_ujC054EVpumfdlrCzzJe.jpeg



Tot ziens maar weer en wordt vervolgd. :thumbs:
 
@John + Patty - Bedankt voor de complimenten. Maar zonder hulp van o.a. dit forum zou het resultaat heel anders zijn. Dus ik wil jullie allen ook een bedankzegging langs deze weg sturen!
 
@Jootje - over dame gesproken. Daar gaat deze update over.

Topic update - in al de maanden dat ik betta's zie opgroeien, zie ik haast geen verschil tussen de mannen en de eh.., dames zeg maar. Dit hield ik geheim. Geheim op dit forum en voor visite thuis. En er komt geregeld bezoek welke naar de betta's komen kijken, en toch vroeg niemand door welk van hen man.., nouja, het spreekt nu wel voor zich. :c

Vorige week heb ik me pas ingelezen. Inlezen? Ja, door zoeken wat het verschil is, tussen topics over betta's, op het Internet. En nu ik het in principe kan weten, ben ik een koppeltje uit de zwerm gaan uitzetten in me gezelschapsbak. Met het oog op groei van de vinnen en hun body. Beetje een experiment voor me eigen kennis. :book:

In me Juwel80 zwemt een zwaarddrager met jongen; een schooltje neon tetra's; enkele goerami's en nu ook een broer en zus uit het zwermpje. :O

Vooral de eerste dag was spannend: de zwaarddrager is zo fors, dat de beide jongen daarin passen. En het is de natuur dat de pikorde wordt gezocht. Ja, spannend genoeg. Ik heb de betta's als lievelingen, maar een agressieve zwaarddrager zal ik niet straffen bij een ongelukje. Is de wet in de biologie, nou eenmaal. Maar sofar, so good. :daisy:

De zwerm dame is kwetsbaar, is me ervaring. Zet ik net - door de hitte - wat zuurstof bij, vind ik een dood visje. Denk dat het haar is, en schep voorzichtig het trieste nieuws uit het water. Me gedachten gingen meteen uit richting Ze Had Geen Kans. Maar na beter kijken heb ik de oudste vis van allen in me netje. Een zebra visje, waar ik me hobby mee begon. Hmm, ja dus de dame is toch een stuk taaier dan ik loop te denken. :S

Er valt nog te vertellen over de andere vijf broertjes en zusjes uit het zwermpje. Maar ik bewaar dat avontuur voor de volgende keer. :koffie:

Tot de volgende update. :thumbs:
 
Hahaha hey is ook best pittig om goed te zien wat nou wat Is. Vaak pluk ik ze in winkels er zo uit.
Maar als ik mezelf na ga,Is het bv bij mijn opaques nou niet het makkelijkst . De kleur wit zegt al dat het niet echt een karaktervolle kleur aangeeft, zoals bv mijn roden. Bij de witten kan het lang duren eer de mannen zich laten zien, daar moet ik echt op een latere leeftijd alles apart zetten. Dus het kan je best verrassen, Denk je vrouw en is het een man .Ben benieuwd naar je volgende stukje.
 
Vooral als je in de lfs een jong exemplaar koopt kan het vaak wel misgaan. Dat heb ik ook gehad en de 2 dames bleken achteraf niet beide een dame maar een man en vrouw. Alleen was de man die al in de bak zat niet zo blij met de mannelijke indringer en dat was feest dus.
Eerst begreep ik het niet maar toen later duidelijk was dat het om een man ging was het me dus wel duidelijk.
Ach, zo is het ook geen saaie vis/hobby toch??
 
Allebei vissen jullie ook weleens naar welke nu mannetjes-, en welke vrouwtjes materiaal is. Interessant. Gelukkig vechten - ten minste, ga ik vanuit - betta splendens niet tot de dood. Familie van de Splendens, de Channoides betta's (gelukkig) helemaal niet. Deze laatste soort houd ik alweer een half jaar. Heb gisteren stiekem ervan een pikorde-opstootje gefilmd.

Rauwe clip vanuit Tank 2:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=rv0VHhCDuVA&feature=youtu.be[/video]



En dan even het betta zwermpje journaal. Komen de nieuws berichten:

Wekenlang probeer ik in me kweekstelling een huisstijl toe te passen. Gisteren begon ik alweer me derde tank op te tuigen. Maar vandaag - bij 30 graden - is het ontzettend warm om in de stad te winkelen. Dus ik heb maar even ��n plant voor zolang erin staan.

Een nieuwe bak hengelt naar nieuwe bewoners. Maar wat wil ik voor mooie vangst erin hebben? Als ik recht door zee ben, dan zou ik wel een carri�re willen oppakken in deze hobby. Maar zo een koers vaar je niet even 1, 2, 3...

...Ik heb 3 mannen uit het zwermpje. E�n is de alpha. Alpha nr. 1 heet Flip. Flip de vis. Betta vis. Ik zie potentie in het wezentje. Wil hem zijn eigen zwermpje gunnen. Hij is een Plakat HM, dus zou ik in principe een paartje vrouwen aanschaffen. Dit is optie nr. 1.

Wie ��n zegt, moet ook twee zeggen. En me eigen twee is, om nieuw bloed erbij te nemen. Goed, sterk kweekstel en opnieuw de HM variant. Geweldig lijkt me dat. Met welke optie ga ik in zee? Zolang me nieuwe tank nog indraaien moet, ga ik het nog uitvissen.

Tot de volgende update. :thumbs:
 
Volgens mij kunnen de mannen elkaar tot de dood bevechten en danken ze daar ook de naam aan.
 
@John - Bedankt voor me wakker schudden. Beetje na�ef van me geweest. Ik ging ervan uit dat tijdens een kempvissen gevecht, de strijd al stopt als ��n het territorium verlaat. Had ik ergens op het Internet gelezen. Maar goed om te weten, want ik heb twee mannen uit het zwermpje nog steeds bij elkaar zitten. Met een kleine twee weken kan ��n van hen naar een nieuwe bak. Ik houd het nog even in de peiling.

Zal dan ook wat vissen bijkopen; welke goede medebewoners kunnen zijn (denk aan een school neon tetra's, zowel blauw als zwart).

En tegelijk twee HM-betta vrouwen.

Plaatje plex als scheidingswand. Dat is het wel zo een beetje, denk ik.
 
Ik zag bij mijn jongen toen ze rond de 2 cm waren al duidelijk wat mannen waren en die zaten elkaar ook soms flink in de haren.
 

Terug
Bovenaan