Betta zwermpjes


Ja met een thermostaat kan het zeker dan wel.
Ik heb er nu ook een thermostaat bij besteld. Dat bij de verwarmingslamp dus.
Zijn de krabjes ook weer blij hoop ik ;).
 
@ John - Dat is inderdaad een mooie oplossing; thermostaat ertussen prikken. :!
@ Jootje - Goed advies aangedragen. Chapeau.

Vandaag maar gelijk de kogel door de kerk; White Beard - mijn laatst gekochte kanjer - verdient een kans. Een kans op zijn eigen nestje. Eigen nestje betta zwermpje.

Na al weken naast twee betta vrouwtjes hebben gewoond, is hij toe aan een introductie. Snel gezegd, in een 80 centimeter bak twee plex wandjes aangebracht als scheiding. In de ene ruimte woont Raptor; de middelste is de basis van Moon-, en Sunshine (twee betta wijfjes) en in de overgebleven afdeling zat White Beard. Nu dus even niet.

Ik heb de 'kraamkamer' dan ook een weer in gebruik. Inmiddels een week ingedraaid en net pas de verwarming aangezet. Daarna White Beard overgebracht en vlak daarna een vrouwtje in zo een guppy kweekbakje erbij geplaatst.

Ik heb enkele foto's; komen ze.

Jv1081m2U_MgL0gTbP8fT84glKtFvumM.jpeg


Jv1081m2U_MgL0gTbP8fT84glKtFvumM.jpeg


De beide betta's waren al weken gevoerd met dierlijk diepvries voer, en ongeveer een week aan het levende artemia/watervlo banket.

Over White Beard heb ik geen twijfels. Hij 'pompt' zijn vinnen nu helemaal Dumbo Ear op en 'hangt' vlak onder het water oppervlak te flairen naar het wijfje.
Het vrouwtje echter, is nog niet zover om te flirten. Maar okay, de water temperatuur is nog niet juist, geloof ik.

Tot zover deze update alweer. :thumbs:
 
Maandag (eergisteren) vlak voor het licht uitging in de bruidskamer strooide ik nog wat levend voer in de rondte voor het koppel en liet Sunshine bij White Beard los. Ik hoopte de volgende dag Osi artemia eitjes binnen te krijgen. Ik dacht: Succes, kom maar langs. :D

Gisterenochtend was ik benieuwd of ik een bewezen koppel zou hebben. Er waren drie schuimnesten geblazen door White Beard. De kleinste onder het blokje piepschuim. Toch zag ik geen betta man die het wijfje om zou brengen; White Beard was haast poeslief tegen Sunshine, dus het paaien kon elk ogenblik beginnen. En toen begon het dan ook.

1. Mannetje blaast belletjes;
2. lokt het vrouwtje naar het schuimnest;
3. vrouwtje komt onder het nest;
4. mannetje showt zijn vinnen en zet zijn kieuwdeksels op;
5. vrouwtje en mannetje bumpen hun body tegen elkaar aan;
6. mannetje blaast belletjes;
7. vrouwtje laat haar kop naar beneden hangen;
8. mannetje lijkt veel hulp van het vrouwtje nodig te hebben;
9. mannetje zet omhelzing in;
10. vrouwtje wordt niet goed omwikkeld door mannetje;
11. mannetje geeft het op.
En dan begint het overnieuw bij punt 1.
De plaatjes:

1zv6dy0.jpg


30vltua.jpg


Na drie uur begrijp ik dat het niet er in zit. Misschien is White Beard onervaren (hij is klein m.b.t. Raptor, Moon-, en Sunshine) en is hij amper geslachtsrijp; of misschien zijn de vinnen nog te kort om te paaien met Sunshine. Ik besluit dan om te stoppen, en haal het koppel bij elkaar weg. ;(

Ik ververs het water uit de bruidssuite en overweeg om Raptor met beide vrouwtjes te laten paaien. Raptor zou daar geen moeite mee hebben; die droomt daar van.
Alleen is Raptor niet in conditie gebracht zoals zijn concurrent. Maar misschien dat een truukje...

33m0q39.jpg


Raptor was gelijk op zijn A-game. Wat zal het worden, dan?
Ik twijfel om een marathon paai sessie te beginnen. Het idee gaat van tafel.

Naschrift: Na het lezen van een andere post op het Forum, begrijp ik dat het soms vier dagen kan duren voordat het een bewezen koppel is en de eitjes in het nest geblazen worden.

Naschrift 2: Het nieuwe kweek idee toch uitgesteld met ongeveer vier maanden. Waarom vier maanden? Omdat het betta splendens zwermpje dan ook zorgt voor bruidjes..!

Tot de volgende update. :thumbs:
 
Hoi Ashley, jouw stelletje was al aan het paren en waarom er geen eieren zijn kan verschillende redenen hebben, misschien was het mannetje te klein, dat kan of te onervaren. Zou dan gewoon later of zoals je zelf suggereerd een paar maanden later proberen.
Soms kan het meerdere dagen duren om eieren te krijgen maar dan duurt het jagen ook vaak wat langer. Gelukkig kan je het altijd nogmaals proberen :)
 
@John & Jootje - En zo is het. :)

Tot de volgende update :thumbs:
 
@ dschaap - Bedankt voor het compliment; daar doen we het voor.., maar eigenlijk heb ik dit resultaat te danken aan elke hulp via dit Forum, de hobby vrinden uit mijn kring en de wezentjes zelf :smitten: Maar je reactie doet me goed :thumbs:

Ik hoorde eergisteren de reden van kraanwater minstens 24 uur laten 'rusten'. Ik wil het - bij deze - plaatsen (misschien start dit een discussie?). Komt-het.

Kraanwater blijkt onder druk van 4 bar gemiddeld te staan. Tap je een glaasje water, dan komen er na een tijdje belletjes in het water. Dit, omdat het water wat uitzet.
Stel dat je gelijk dit water toevoegt aan je bak met visjes, bijvoorbeeld. Of het nu water verversen of gelijk een aquarium helemaal vol laat lopen betreft, deze belletjes maken het een risico voor je water vriendjes.
Want door het ademen via hun kieuwen, kunnen deze bellen de oorzaak zijn dat een visje niet goed ademt en uiteindelijk zal stikken.

Ik schrok wel even toen ik dit te horen kreeg van een kennis. Want velen vertellen dat in NL geen chloor of zware metalen in het water zitten. Dat je het water niet hoeft te bewerken. Plus dat in de natuur ook geen waterverbeteraar fabrikant naast een vijvertje met eigen waar staat te posten.

Ik heb het in mijn oren geknoopt en dacht dat het een ieder kon helpen.

Tot de volgende update :thumbs:
 
Ik hoor dit voor het eerst moet ik zeggen hoor.
Ik ververs wekelijks de helft van het water en vul bij via de tuinslang.
Toch heb ik niet gemerkt dat dit problemen geeft, maar ik ben ook verder geen scheikundige.
Wellicht klopt de theorie en ik ben wel benieuwd of er meer mensen zijn die er wel last door hebben gehad of die het ook erkennen.
Zo leer je steeds weer nieuwe dingen :thumbs:.
 
Stja en ik heb hier toch 0.20 mg chloor in het water zitten, dus ik gebruik eigenlijk altijd aquasafe uit de jerrycan.
 
ashleypit zei:
Ik schrok wel even toen ik dit te horen kreeg van een kennis. Want velen vertellen dat in NL geen chloor of zware metalen in het water zitten.
Wat hebben die belletjes te maken met chloor of zware metalen? Dat is namelijk wat 'want' suggereert, maar ik zie de connectie niet.

~ Ivo
 
Want velen vertellen dat in NL geen chloor of zware metalen in het water zitten. Dat je het water niet hoeft te bewerken.

@ Ivo - In principe bedoel ik dat de belletjes niks met chloor of zware metalen te maken. Maar juist omdat het niet in water voorkomt - in mijn woonplaats - hoef ik water niet te bewerken met een waterverbeteraar. Kon in mijn optiek water gelijk uit de kraan naar het aquarium dragen.
 
@AadMec - Als je de waterkraan open draait, dan spuit het water naar de gootsteen. Dit wordt veroorzaakt door de druk van het water.

Mijn uitleg kan ik niet anders voorleggen. De reden hiervan is dat degene van wie ik vernomen heb dat er belletjes ontstaan vanwege kraanwater van 4 bar, me alleen hierover heeft verteld en meer niet.
 
AadMec zei:
En ik wil graag weten hoe water uitzet en op die manier belletjes veroorzaakt.

Het precieze hoe of wat zou ik ook wel willen weten, maar Ashley heeft het ook van horen en zeggen dus die weet dit denk ik ook niet precies.
 
Maar als het werkelijk zo problematisch is zouden volgens mij veel meer mensen problemen moeten hebben.

ashleypit zei:
Want velen vertellen dat in NL geen chloor of zware metalen in het water zitten. Dat je het water niet hoeft te bewerken.

@ Ivo - In principe bedoel ik dat de belletjes niks met chloor of zware metalen te maken. Maar juist omdat het niet in water voorkomt - in mijn woonplaats - hoef ik water niet te bewerken met een waterverbeteraar. Kon in mijn optiek water gelijk uit de kraan naar het aquarium dragen.
Oh het 'want' was dus per ongeluk een beetje misleidend. Kan gebeuren! Nu is het duidelijk en inderdaad, als er geen zware metalen in je water zitten hoef je die ook niet ergens mee onschadelijk te maken.

~ Ivo
 
@John - Bedankt voor het begrip. Ik zal proberen mijn 'bron' een keer hierover nogmaals te polsen.

@Ivo - Mea culpa, mea culpa. Mijn fout. Nederlands blijft een moeilijke taal; schrijftechnisch ben ik niet een intellectueel zwaargewicht. Soms, heel af en toe knijp ik wel een tekst uit het toetsenbord, maar ik heb echter ook mijn mindere momenten.

Wat Betta kweken betreft; Ik zal in de toekomst geen enkel nestje jongen van White Beard zien verschijnen. Helaas is bij dit felle mannetje nogal onverwachts het lampje uitgegaan.

Moet nog even zien te vernemen wat dit kon veroorzaken...
 
Jammer van de Betta zeg. Dat was dus echt onverwacht begrijp ik en had hij niet bepaalde symptomen.
ik weet niet hoe groot de vis was en hoelang je deze had, maar je hoort weleens dat ze oude dieren verkopen waar al mee is gekweekt.
Maar ja, daar heb je achteraf niks aan en het blijft altijd jammer.
 
Gatsie dat is minder leuk. En ja het komt voor dat de betta wat ouder kan zijn maar sommige kunnen door welke oorzaak dan ook zo ineens gaan. :(
 
Ongeveer 48 uur voor het heengaan van White Beard, was er niets te zien wat weg gaf dat hij ziek was. Geen verkleuring/stip of ander gedrag. Was hij verkocht als bejaard exemplaar? Het paaien leek hem wel moeite te kosten, maar hee, het wijfje was iets groter dan deze Dumbo ear. Hij kon haar amper omhelzen met zijn vinnenpartij. Maar misschien is het bij Dumbo ears juist dat ze klein van stuk horen te zijn. En dan is het mogelijk dat hij inmiddels met pensioen was gegaan...

Hoe dan ook, ik kon niet meer terug gaan naar de winkel. De verkoper die het visje voor me besteld heeft bij de kweker, is afgelopen jaar met ontslag vertrokken naar een nieuw Beverwijks tuincentrum. Normaal kon ik met hem praten over de hobby en zou dit tot een compensatie leiden.

Intussen vertroetel ik nu de vader van het Betta zwermpje - Rode Raptor - en mocht hij gisteren zelfs in een plastic doorzichtig bakje tussen zijn broed naar hen kijken. Ik wil graag denken dat hij kon doorgronden dat het om zijn kids ging. Heel voorzichtig kwamen de jonkies dichterbij hun paps. Het was een mooi om dit te zien.

Daarna besloot ik om alle drie de betta's bij elkaar in een 80cm aquarium te doen. Ze hebben daar plaats genoeg om elkaar te ontwijken en naar mekaar te kijken. Dit gaat prima.

Nu kan ik nog wat vertellen over het zwermpje, maar al die tekst van een scherm aflezen...Dus ik ga stoppen. Hoop de volgende keer wat interessants te melden.

Het laatste plaatje om afscheid van piraatje White Beard te nemen:

bhN3m8gcCHB-cIvIZl-RTRvuHoL-E__A.jpeg
 
Toeval of..?

..Re�ncarnatie?

2rw7xg2.jpg


o02ic9.jpg


2zgrpzd.jpg


In elk geval ben ik gisteren ��n vis verloren; en vandaag opeens een verrassingsnestje van minstens vier visjes erbij.

Het zijn jongen van een platty en een zwaardrager...niet gewoonlijk, wel dezelfde familie, maar gebeurt niet vaak, hoorde ik eens vertellen.

Maar hetzelfde gebeurde drie en halve maand terug ook al. Maar ��n daarvan zie ik dagelijks tussen het betta zwermpje 'opduiken'. Die gelooft volgens me ook dat het een Bettaatje is...

4etld.jpg


Tot de volgende update :thumbs:
 
Het is weer zover...De volgende update rolt er uit.

Omdat ik eigenlijk weinig vertel over het voeren, zal ik dit nu eens melden.

Bijna elke dag voer ik het Betta Splendens zwermpje. Ik gebruik heel af en toe betta vlokken (vanwege de belasting van het water), want de wat kleinere betta's pakken dit sneller op.

Meestal ontdooi ik een diepvriesblokje artemia. Na enkele minuten giet ik het in een theezeefje en spoel dit af onder de kraan. Wat wel een nadeel is, is dat er veel van het voer op de bodem achterblijft.

Wissel ook met diepvriesblokjes, voor wat variatie. Witte muggen - diepvries - rode muggelarf - diepvries - zwarte muggen - diepvries, enz., enz.

Maar minstens ��n keer per week voer ik NIET.

En soms voer ik twee diepvriesblokjes of diepvriesblokje plus korrels op een dag. Misschien eens in de week.

Waterwissels doe ik ongeveer ��n keer in de week.

En na het verschonen van het water, met een spuitflesje en een droog vaatdoekje het glas aan de buitenkant afnemen.

Zo, nu is het even compleet, dit kweekverslag. Mocht ik iets bedenken om te vermelden, dan zal het hier verschijnen.

Toedeledoki.
 
Ruim twee maanden niets geblogd. Had de zin om de hobby door te zetten niet langer.

Kon meestal mijn ei kwijt bij een gelijkgestemde in de buurt. Maar door bezuinigingen werd-ie ontslagen. Inmiddels is de complete zoetwater collectie verdwenen en ook de meeste visvoeding. Kortom, grote verandering in mijn weekelijkse loopje naar een vissenzaak.

Bovendien overleed kort daarop Raptor, mijn koningsvis tussen al de waterwezens, en waarschijnlijk door de temperatuurwisseling midden winter. De ene dag zag ik hem tussen de warmingselement en het glas zitten. Water voelde wat koud aan en ik plaatste een sterker waterkacheltje in de volwassen kempvisbak. De volgende dag tipte een bezoekster in mijn huisje dat hij wel heel mak op de bodem lag. Het beestje was overleden.

Nog even gespeeld met het idee om de kweekstelling in de aanbieding te gooien. Maar door de andere betta's in dezelfde vissenflat (gebouw van 5 aquaria) bedacht ik me opnieuw en bleef de vissen trouw.

Het zwermpje is al een half jaar jong. Dus vanmiddag begon ik de broertjes en zusjes al wat te scheiden. Heb wel de ruimte, dus nam vijf betta jonkies en een ander visje (half Zwaarddrager/half Platty) uit de doorgroei bak en liet ze in twee plastic bakjes alvast wennen aan ander water (vijf minuutjes wat water uit het nieuwe aquarium tussen het oude aquariumvocht in het plastic bakje druppelen).

Drie van hen plaatste ik bij Sunshine en Moonshine (hun moessie). En raar maar waar.., Moonshine beschermd de jonkies tegen Sunshine!

Moonshine was de eerste die polshoogte nam - nadat de drie zwermbroertjes/-zusjes er in kwamen - en toen Sunshine ook zich liet zien.., toen zette Moonshine haar kieuwdeksels open. Tegen Sunshine (en dus niet tegenover het mini zwermpje). Ik weet niet hoe, maar ik ben niet bang dat Moonshine (de dominantere van de twee) de mini visjes zal bekempen.., ten minste, niet heel snel.

Wat foto's -vlak na de verplaatsing- en alvast tot de volgende update.

dcf1o5.jpg


zu49w5.jpg
 
Mooie foto s en je moet je niet uit het veld laten slaan Ashley.
Na regen komt zonneschijn hoor.
 
idd ashley laat je niet uit het veld slaan, als ik je vertel wat ik hier de laatste maand heb meegemaakt en daarom uit nood met 6,5 week mijn 2 betta nestjes in de uitgroeibak gedaan heb omdat ik de tijd niet kreeg om de bakjes te verschonen, doet het me toch goed dat ik in het ene nest zo'n 45 crowntjes heb mogen tellen en als klap op de vuurpijl bij de dumbootjes 85 jonkies
geeft het me toch weer hoop en een zonnig vooruitzicht

PS onze elliot lijkt wel een beetje op je white beard
 
@John - Bedankt voor de opbouwende reactie. Fijn. Het is niet heel zwaar - vijf aquariums - om dat allemaal te verzorgen. Het went gemakkelijk. Alleen was er zoveel tegelijk gaande.., en dan leek de handdoek in de ring werpen enige verlichting te geven. Gelukkig won mijn gezond verstand het van me onvrede die ik had.

@Patty - Bedankt voor je reactie. Helpt weer om het wat te relativeren. En dumbo-nestjes lijkt me een leuke stimulans. Bij mij is het mislukt, maar zie: De ��n lukt het niet en bij de ander is het een gigantisch succes. Toppie.
 
Soms zit het mee en soms zit het tegen, ook ik kan daar zeker over meepraten, Had op een gegeven moment ook geen zin meer in mijn vissen. Maar gaf het gelukkig niet zomaar op. We hebben er allemaal mee te maken, soms moet je dan gewoon de dingen even anders doen of aanpakke, dan gaat het wel weer. ;) Ben blij dat je het niet zomaar hebt opgegeven, miste je leuke stukjes al en je hoeft niet elke week te posten ( ik doe dat al op mijn eigen forum niet) maar zo af en toe als je tijd hebt :)
Ook ik mag mijn tijd weer anders in gaan delen, hopelijk lukt jou dat ook.
 
ashley als mijn dumbootjes groot genoeg zijn mag je er best een uit komen zoeken voor overname maar ze zijn nu nog net geen 2mnd oud
 
@Jootje - Men zegt wel eens dat als iets voor je is weggelegd, dan blijft het de jouwe. Zo is het waarschijnlijk. En ik had niet verwacht een bodyguard tussen de kempvisjes te hebben, maar ik heb nog geen last van uitval gekregen.

@Patty - Wie weet, Patty, wie weet.
 
Vanochtend had ik wel een hapje van de spinazie die Popeye at, wel gelust. Ik moest heel sterk blijven. Het enige wat je niet kunt gebruiken: Stroomstoring voor onbepaalde tijd.

Ga dat de vissen maar uitleggen. Ja, kids, ik heb de energie rekening wel betaald, maar alle kacheltjes zijn nu even uit. Blijf maar door zwemmen, daar krijg je het vanzelf wel warmer van...

Ik ging buurten bij de buren. Met een radiootje op batterijen zaten we bij elkaar het nieuws af te luisteren. Na een kop koffie en wat wijzer geworden door de zender, keerde ik weer naar mijn huisje, boompje, beestje. Trok de gordijnen open en.., alles floepte weer aan. Raarmaarwaar.

De vriezer ging open, en ik ontdooide vijf blokjes vissen-lekkernij. In totaal was er anderhalf uur geen techniek werkzaam in de waterbakken. Maar allen hebben het doorstaan. Scheelt weer een blikje spinazie...

Over doorstaan gesproken.
Toen het zwermpje met zes weken in hun eerste doorgroei aquarium overging, waren er rond de twintig stuks. Na ongeveer zes en halve maand.., tel ik er nog tien van. En wat is de conclusie, nou eigenlijk?

Na maanden van verzorging?

Verbazing.

Verbaast dat het zwermpje me altijd tegemoet komt zwemmen als ik dichterbij kom. Deze interactie vind ik zo.., apart.

Het is waar dat het nieuwsgierige aagjes genoemd worden, Betta's. Ook bij het water wisselen, zwemmen ze naar het plastic slangetje toe.., allemaal, stuk voor stuk. Geweldig.

Dus ja, ik heb de ruimte. Daarom zal ik dit hele zwermpje niet verruilbaar stellen. Of verkoopbaar. Ze blijven allemaal in deze toko.

Tot de volgende update :thumbs:
 
Ohhhhhhwwwwwwww, dat van die stroomstoring Hmmmmmm ook hier zonder stroom en ja al mijn bakken ook dus. HELPPPPP. Ben dan ook maar blij dat het maar die 30 minuten was, weet ook anders dat er een aggregaatje mocht komen. Stja, het was gelukkig nog warm in de kamer waar alles stond. Pffft.

Mooi dat het groeit en best nog veel grootgegroeid, ook hier zijn er weleens uitvallers. Het hoort erbij :(
Geweldig h�, ze zwemmen altijd in de weg, vooral met schoonmaken, niet altijd handig want regelmatig In de slang,in de emmer. Sommigen weten het wel die zwemmen weg maar och och, eigenwijze vissen hoor.
 

Terug
Bovenaan