Betta zwermpjes


A

ashleypit

Guest
Hai,

Vijf dagen geleden is mijn betta (traditionele red dragon) in mijn kweekbakje gaan acclimatiseren. Omdat hij behoorlijk agressief optreed, wilde ik een duo betta vrouwen erbij zetten; waarvan ��n duidelijk niet zijn bruidje zou worden (hij: fel opjagen - zij: geen verticale strepen op haar zijde), en dus verwijderde ik vlug dit wijfje en zag het andere juist wel haar broedbanden showen. Dus het zou wel eens een match kunnen worden. En toen.

Ik begon met de afgeknipte colafles. En met deze truc liet ik hen beide aan elkaar wennen. Met een goed resultaat; na enkele uren werd de dragon man wat rustiger. Dus besloot ik aan de volgende fase: Voor het licht uit te doen, watervlooien voeren, en de colafles verwijderen en duimen dat het goed blijft gaan. Wat daarna?

De nacht werd door het mannetje aangegrepen om het schuimnest te bouwen en te delen met zijn uitgekozen wijfje. Het eerste gebeurde vanaf dag ��n (hij voelde zich prettig en gezond), dat hij 's nachts een schuimnest begon te maken. En het tweede gedeelte maakte ik in de morgen daarna, mee. Het betta vrouwtje was gezellig bij hem onder een vierkant stukje piepschuim - vlak naast het schuimnest. Ik vond het gebakken; al had ik de balts dans gemist. Maar ik wreef nog wat slaap uit mijn ooghoeken, of ik zag hen beide ondersteboven richting bodem duiken.., en ja hoor het waren eitjes waarna ze doken.
Ik griste vlug mijn filmcamera van tafel en legde dit ogenblik vast. Maar als.

Als je in de morgen de woonkamer inloopt, dan zitten meestal de gordijnen nog dicht. En dit maakt het filmpje dan ook onbruikbaar. Helaas, pindasaus.
Maar het zit weer mee; op de minuut af krijg ik in het snoetje dat het bruidje tussen glas en colafles gekropen is. Fase baywatch, oftewel redden voor het te laat is; daar ben ik gelukkig door de andere verslagen op voorbereid. Maar goed.

Zij verhuist.
Kreeg in de grotere bak rode wormen getrakteerd en het mannetje wilde ik op droogvoer (want dit blijft zo goed drijven, en vervuilt in mijn optiek juist niet de bodem), alleen had-ie het te druk met de patrouille. En dan.

Na zo een 48 uur ontsloeg ik het betta mannetje van zijn taak en transporteer hem naar de grotere bak; alleen was-ie daar zelf niet happy van.., heel schuchter liet hij ��n van de andere vissen toe hem dit keer op te jagen. En toen pakte ik maar een spiegel te voorschijn voor het effect hem de dragon in zich te laten gelden. Maar na ongeveer 20 seconden - en geen sjoege van zijn kant - stopte ik met deze truc. Meer geduld, en hij went aan de nieuwe situatie.., dat vertrouwen heb ik wel in hem. Zo als.

18 uur later.
Ik sta weer in de kamer met de gordijnen geopend. De kweekbak heeft vanaf het plaatsen van de eitjes naar het schuimnest geen gefilterd water meer gedraaid. Dit, om de bovenlaag met rust te laten, inmiddels vanaf zondag tot en met woensdag avond.
Ik pak mijn vergrootglas om te kijken hoe de zwerm eitjes zich houden. Af en toe zwemt een 'zoutkorrel' horizontaal een centimeter vooruit. Ik voel langzaam wat zelfverzekerdheid opborrelen. Voorzichtig neem ik een buisje en zuig wat pekelkreeftjes op; en druppel hier en daar wat in het water. Dat is dat.

Maar de conclusie is na al dit werk; kan de filter nu aan? Zou het geen kwaad kunnen?

Ik heb zo een Superfish Aquaflow 100 (3,5kw) gevuld met filterwatten en bio filtermateriaal. Het tuutje is onder water, gericht naar de achterkant van de kweekbak (2 cm ervoor/speling). Als-ie aangezet wordt, draait hij in de minimale stand (50 liter water per uur). En als.

Als iemand - die nog geen vierkante oogjes heeft van al leesvoer - hier een bruikbaar idee heeft, ik houd me aanbevolen.

Ten slotte,
Namens Raptor (mannetjes dragon) en Moonshine (vrouwtjes betta, de beide niewbakken paps en mams van het zwermpje betta visjes, alvast vriendelijk bedankt :smitten:
 
Bedankt beste Bertus.

Mag deze meteen aan het werk? Of nog de oppervlakte met rust laten?
Ter kennisgeving: zondagmiddag (rond 13.00 uur) is het wijfje verwijderd; het laatste eitje werd door haar even ervoor nog in het schuimnest geblazen.
De vader is op dinsdagmiddag (ongeveer 14.30 uur) van de kweek weggehaald.
Op woensdagmorgen (omstreeks 10.00 uur) zag ik voor het eerst een wit stipje horizontaal - aan de wateroppervlakte - vooruit gaan.
Vanavond - woensdag - om 19.55 uur even met het vergrootglas bij de kweek neergehurkt; een hele zwerm witte stipjes, maar een enkel bewoog zich voort.., toen deed ik de verlichting uit voor de hele nacht.

(Ik ben elke ochtend benieuwd wat de kweekbak voor ontwikkelingen heeft.)
 
Vanmorgen een luchtfilter in de kweekbak op een lage stand gezet.
Wilde gisteren de sponsfilter wel kopen, maar in de winkel waren de laatste drie ervan gereserveerd.

Maar goed,
Ik hoorde dat een luchtpomp - volgens de verkoper - ook wel gebruikt werd met betta's kweken. Ik ben benieuwd.
 
Zelf zou ik het oppervlak nog even met rust laten.
klein sponsfilter moet wel kunnen denk ik. het si wel zaak dat je water ververst want ze hebben echt schoon water nodig zonder een filter.
Ik had de jongen in een 60 cm met de SF aquaflow 50 zitten en heb om de bodem een stukje panty gedaan zodat er geen jongen in kunnen komen.
Vergeet niet om ook bij te voeren met bv artemia of vloeibaar voer.
 
@John - Bedankt voor je adviezen.
In mijn achterhoofd begreep ik wel de noodzaak van een zo rustig mogelijk wateroppervlak (om de kweek niet te belasten). Maar stilstaand water en de voedselrestanten die hun papa liet liggen op de (fijne zand)bodem - wat volgens mij schimmel doet veroorzaken - daar moest ik toch wat aan doen, in mijn optiek.

Ik ben net bezig met het maken van micro aaltjes. Gisteren kreeg ik een plastic bak ervan mee plus een penseeltje. Ik hoorde net hoe dit zelf gemaakt kan worden.

Ik heb gisteren enkele kweekbakken en een zoutwater aquarium overgenomen, en alvast wat kleine spulletjes opgehaald, de rest komt volgende week maar. O.a. een filter, maar of dit een sponsfilter is...Ik moet even de tablet opladen om een foto te maken. Ik kom hierop dus terug.
Intussen zoek ik wat materiaal voor de afdichting en kan ik de bodem verschonen en ongeveer 1,5 cm - van de 15 cm - verversen (ongeveer 10%).
 
Ik post de foto's (zit er eventueel een sponsfilter tussen, let me know).

arYgKp6LCWy8UnEYtYgm6PbNQ6Wf1yjC.jpeg


arYgKp6LCWy8UnEYtYgm6PbNQ6Wf1yjC.jpeg


arYgKp6LCWy8UnEYtYgm6PbNQ6Wf1yjC.jpeg


Ik heb het water ververst en de bodem schoon gemaakt; de nitriet en nitraat waardes zijn in orde; het KH gehalte 6, pH is 8 en het GH is moeilijk afleesbaar.
De babykamer laat in elk geval enkele langwerpige witte streepjes - via de loep - zien. Ik meende zelfs zo een lichaampje op meer dan vijf centimeter diepte te zien zwemmen, maar kan dit al?

De aaltjeskweek is ook aan het broeden; drie � vier dagen geduldig wachten, maar.

Voor de rest is natuurlijk de luchtpomp uitgedaan.
 
De laatste foto toont dus een sponsfilter.
Als je in de kweekbak geen filter hebt is het wel zaak natuurlijk om voldoende te verversen en de bodem schoon te houden.
Anders krijg je rottend afval en dat is ook weer niet goed.
Ik ken mensen die in de kweekbakken geen filter of bodem hebben zitten
 
Vriendelijk bedankt, John, voor je bericht. En de sponsfilter is geplaatst...

Rottend of schimmelig afval, dit wil ik voorkomen. De afgelopen dagen een heel klein beetje water bij wat pekelkreeftjes in een beker gedaan; met een plastic slang het voedsel opgezogen en de zwerm (waarna dit topic vernoemd is) gevoerd. Maar, uiteraard na enkele uren de rest van de beker weggegooid, voor er schimmel op kwam.

Update: Ik zie eindelijk resultaat. Een mini, mini streepje zwemt op een klein puntje af, en whop.., at het op. Leuk.
 
Het succes is dit keer niet behaald. :(
Vanmiddag waren alle sporen van het zwermpje uitgewist. ;(

Heb ik iets over het hoofd gezien? Dat kan. Was ik misschien te vlug met Raptor, de vader, scheiden van de zwerm? Dit is mogelijk.

We gaan voor de tweede poging. :)

rS78728SUrZsHPMpnxXWiSo9andioCOp.jpeg


Dit is mijn betta, Raptor, een traditionele Plakat dragon. En dit keer is zijn gebied dicht beplant. Ik hoop hiermee de ecologische balans gezond te houden. :daisy:

Dit is het vooraanzicht van de bruidsuite:

rS78728SUrZsHPMpnxXWiSo9andioCOp.jpeg


(Beetje last van lichtweerspiegeling) :oops:

Ik zal hem ten minste twee dagen apart hierin houden; hoewel hij in prima conditie is, probeer ik hem zo gunstig mogelijk te laten wennen.

Hij voelt zich prima - at gelijk een portie zwarte muglarven - en zwemt deftig tussen de plantjes. Hij houdt zich daar meer op, dan hij naar de voorkant toe beweegt. Ik denk dat hij het mini park daarom fijn vindt. :!

Bovendien is niet alleen voor dichte beplanting gekozen; de temperatuur is met 1 graad verhoogd naar 28 graden.

Met vriendelijke groet,
Ashleypit, oftewel Vincent
 
Raptor had de zondagnacht gebruikt om een schuimnest boven de waterplanten te bouwen. De maandagmiddag - je kunt haast de klok erop gelijk zetten - rond 13.00 uur, begon het koppeltje Raptor en Moonshine te paaien en.., de rode rakker Raptor had een soort van reserve nest onder een piepschuimblokje gebouwd. En dat plekje werd de 'kraamkamer'. :koffie:

Beide betta's hebben ongeveer een anderhalf uur nodig gehad. En het werd langzaam de hoogste tijd om Moonshine uit te vangen. Maar dit ging niet gemakkelijk (de bak heeft veel planten en shuilmogelijkheden), en lokken met voedsel ging maar niet. Een dierenwinkel opgebeld voor een tip.

De verkoper legde uit dat ik haar nog wat tijd kon geven. In elk geval kon ze heus niet het nest aanvallen; daar krijgt ze de kans niet voor, zei de winkelier. Vijf minuten later hengelde ik haar - zo rustig mogelijk - uit de 'bruidsuite'. :juggle:

Een paar foto's van het betta koppel.

qkrRNu52Db52Yfe1cqHLF2aYESZqaQzb.jpeg



qkrRNu52Db52Yfe1cqHLF2aYESZqaQzb.jpeg



qkrRNu52Db52Yfe1cqHLF2aYESZqaQzb.jpeg



Gisteren verraste Raptor me opnieuw: Dit keer heeft hij 's nachts de eitjes overgebracht naar de andere kant van de bak. Voer wat ik hem gaf, heeft hij beetje bij beetje gegeten. Da's al heel wat, want hij heeft het er maar druk mee.

Vandaag de eerste eitjes uitgekomen.
Je kunt soms - heel snel - een wit stipje met een draadje zien wegschieten, onder het schuimnest. Na ongeveer vier uur weer wat meer leven erbij. Het begint op succes te lijken. :D

Maar ik begin wel een beetje zorgen te maken. Raptor blaast nog wel bellen in het nest, af en toe zet hij zijn jonkies tussen het complexe nest terug, maar is het inmiddels zover dat-ie uitgevangen kan worden? De kleine jonkies 'springen' enkele centimeters omlaag en omhoog. Vier pogingen om hem te vangen zijn mislukt (zelfs met zwarte watervlooien lukt het me niet). En ik wil voorkomen dat hij de kleintjes opeet. :S
 
Voor iedereen, ik gebruik nooit een sponsfilter in de eerste 4 weken, de eerste week voeg ik elke keer water toe, ( en maak de bodem schoon) na de 4 weken gebruik ik ook een klein staand sponsfiltertje, met regelbaar kraantje om de lucht te reguleren.
Microworm kan goed maar zou ook overgaan op artemia, hier groeien ze supergoed op!!te lang gebruik van Microworm, kan ventraalloze visjes op kunnen leveren, tot zelfs in de volgende generatie.
 
Als je jongen vrijzwemmen dan pas je man eruit halen, dat betekend als ze horizontaal voortbewegen.
Je man kan namelijk ook depressief worden als je dit te vroeg doet. Sommigen laten hen wel langer bij de jongen.
Ikzelf haal de man eruit als de jongen echt allemaal zwemmen.
 
@Jootje67 - Bedankt voor deze zienswijze. Ik kan daarmee verder.
Omdat haast alle kwekers artemia aanprijzen, zal ik dit op mijn boodschappenlijstje krabbelen. Op een aquarium afdeling vlakbij, kreeg ik te horen dat via een plastic slangetje pekelkreeftjes (diepvries) vanwege het hoge prote�ne gehalte, zoden aan de dijk zet (zag daar zijn 'baby bak' waar de kleine broed wat groter was, maar gek veel verschil in ��n week zag ik weer niet..), maar ik wil toch voer bieden wat niet zoals de kreeftjes naar de bodem zakt. Ik ga gewoon aan de artemia. Klaar.

Wat je zegt, dat de man depressief kan worden, dit verklaard misschien zijn gedrag bij de eerste scheiding van het zwermpje; hij kroop helemaal weg onder het filter van het andere aquarium. Daarnaast liet hij zich weg duwen door een goerami. Zelf dacht ik goed gehandeld te hebben, maar maakte me wel zorgen om Raptor als een watje mee te maken, en zal zeker dit niet herhalen.

De filter.
Ik zal het oppervlak niet verstoren; ga misschien enkele dagen nadat Raptor verhuist, de bodem schoonmaken. Wat later weer beginnen met heel voorzichtig het water te verversen. Tot nu toe zullen de planten de afbraak wel aankunnen.

De kraamkamer is nu in rust gedompeld. Licht is uit en ik zit aan mijn gedeelte van de kamer.

Tot de volgende update.
 
Wat kan werken om hem weer wat happy te maken Is een vrouw of dezelfde vrouw waar je mee hebt gekweekt naast hem zetten, zodat hij naar haar kan flirten ( niet in 1 bak dus)dat werkt soms beter, samen weer met wat levend voer. Zorg ervoor dat ze elkaar even zien, elke dag, totdat je ziet dat hij zich goed voelt.

Ps: kijk of je de eitjes van Osi kan krijgen, heb nu al 2 negatieve verhalen over de zakjes van Sera. Mocht je er moeilijk aan komen geef maar een PM.
 
Update - Gisterenmorgen bekeek ik de kweek. En misschien dat ze waren weggedoken in het groen, maar bij het schuimnest zag ik geen jonkies. Ik besloot Raptor alvast uit te vangen en naar de gezelschapsbak te verhuizen. Hij was daar gelijk macho.., geen watjesgedrag, maar haast onmiddellijk laten zien dat de baas er was.
Dat het wel goed kwam met de betta man, maakte ik me geen zorgen over. Ik dacht over artemia aan te schaffen en ging ervoor naar de winkel. Maar het was op. Meestal op vrijdag komt de nieuwe voorraad binnen (zowel vissen als voer).

Bij de thuiskomst weer de zoektocht naar de zwerm jonkies begonnen. En mijn mondhoeken krulde omhoog toen ik tussen het groen een jonkie in het snoetje kreeg. Zouden ze dan weggedoken zijn geweest? Kort daarna kreeg ik mijn antwoord; met drie jonkies leek het erop dat er heus nog leven in het kweekbakje zit. Ik begon met de eerste van de drie keer pekelkreeftjes (diepvries) te geven voor de dag.

@Jootje - Volgende week kan ik in principe de betta man in een eigen onderkomen plaatsen (ik ben in afwachting van een kweekstelling, vandaar), en nu is-ie zolang in een wat grote bak - met twee betta vrouwtjes- en is-ie druk bezig om alles wat in de bak aanwezig is te leren kennen. Hij eet goed, toont zo nu en dan zijn halve maan tegenover Moonshine - wijfje waar hij 2x mee gepaaid heeft - en valt geen andere vissen aan.
Omdat het vandaag vrijdag is, ga ik nog een keer naar de dierenwinkel toe. Zal specifiek naar eitjes van Osi vragen.
 
Juist als je levend voer geeft in de vorm van artemia ( zelf gekweekt) dan pakken de jongen dat veel eerder. Wat ook een optie Is, is een 1a2 druppels liquifry in je bak aangemaakt met je aquawater, dan ontstaan er infusurien die de kleintjes eten, en zijn er ook de overlevingskansen als je nog geen artemia hebt. Hopelijk kan je eraan komen.
 
@Jootje67 - Maandag kan ik in principe aan liquifry komen. Als de ene zaak het niet heeft, dan de andere wel. Toen ik bij een kennis zag hoe het werkt met een penseeltje en artemia, was ik om. De visjes gingen erop af en je zag het levend voer door het water krioelen, tot het Hap/Slik gedeelte begon. :chef:

Vanmiddag weer eens aan mijn huiswerk gezeten: En wat gaat het snel (door een vergrootglas, ten minste), ze hebben al oogjes ontwikkeld. En een transparant lichaampje met een donker vlekje (neem aan de vroege groei van de graatjes). Net onder het wateroppervlakte houden ze zich - in paartjes of solo - op. Leuk. :D

Tot nu toe bleef ik bij pekelkreeftjes voeren. Het drijft, en wel niet heel snel, maar de jonkies pakken het na ongeveer een kwartiertje, wel.., da's een opluchting.
Zonder de loep is het haast onmogelijk om ze goed te zien. Maar da's ook niet zo gek; want ze zijn ongeveer.., zeg maar eh., vier dagen oud. :rolleyes:

Ik hoop dat het zo voorspoedig in de kraamkamer blijft gaan. Ben de hele week geconcentreerd gebleven op het zwermpje en nu besef ik het: Waar is de rest van de week gebleven..?

Tot de volgende update :petjeaf:
 
Tjonge jonge, jongens (ik bedoel zowel de mannen- als vrouwen bettajonkies :sorry:),

De zevende dag, nadat de eitjes in het schuimnest werden geplaatst door Raptor en Moonshine. Het is een kritiek moment in de kraamkamer geweest. En omdat ik hiervan een les leerde, bij deze, typ ik een samenvatting ervan. Komt het.

Na een week ziet de zandbodem er niet fraai meer uit. En om een reactie bovenvermeld aan te halen; het water/de bodem schoonmaken. Natuurlijk de truc met een afgedekte panty aan de stofzuiger en maar vacuum aanzuigen.., kreeg ik een scheut water kado in mijn mond; proefde naar een beschimmelde boterham. Helaas kon het water niet door mijn gefabriceerde waterhevelaar, want het leek alsof het dicht zat. Omdat ik toch voor Liquifry de deur uit moest, een winkelier maar aan zijn mouw getrokken.

Deze betta meneer ( 25 jaar in dierwinkels gewerkt en goed op de hoogte van betta kweek), vertelde me gewoon de bodem even om te woelen - de schimmel kon geen kwaad - tenzij jonkies overleden waren. Dat was niet het geval, omdat de waterkwaliteit zo goed als maar kan op orde wordt gebracht. Maar de schimmelaanslag was wel een no-no, aldus de verkoper. Normaal kon ik - nadat de vader uitgevist kon worden - een middeltje aanschaffen wat de aanslag tegengaat. Ik had echter niet doorgevraagd naar dit middel, en kwam pas thuis achter dit gemis.

Tot mijn kennissenkring behoort ook een ervaren aquariaan, en omdat ik hem toch vandaag zou contacten, belde ik hem op. Heb je slakken in je bak, vroeg hij meteen. Ik heb twee ervan geteld, zei ik. Dan heb je teveel gevoerd, vandaar de schimmel op je bodem, antwoordde hij.

In totaal drie water operaties - de navy seals zouden hun vingers erbij aflikken - is de bodem redelijk opgeschoond. Vlak daarna bekeken of ik zorgvuldig ben geweest m.b.t. het broedsel, want je neemt je verantwoordelijk, en ben opgelucht. De kleintjes die ik waarneem, zijn om trots op te zijn.

Nu zijn ze tussen de vier en vijf dagen en, de ��n lijkt wel een watervlo met zijn razendsnelle 'jump' van 8 centimeter horizontaal (ik overdrijf het niet); een ander zwemt van stukje voer naar ander stukje voer..hap, slik, weg.

Tot slot enkele opmerkingen van de twee ervaren aquarianen als kanttekening: Dat je pekelkreeftjes geeft, is misschien te groot voor ze. Dit laten ze met rust en gaat schimmelen. En de tweede: Ik kan liquifry voor je bestellen, maar dan gaan er tien dagen overheen en dan zijn ze te groot ervoor.
Rest me te zeggen, dat ik waarschijnlijk bij ��n morgen levend voer mag halen waarvan de naam geloof ik begint met b o...moeilijke naam om in ��n keer gehoord te hebben, te herhalen.

Tot de volgende update...
 
@John - Gisteren - op advies - met twee vingers droogvoer fijngemalen en gevoederd. Maar dit schijnen ze nog niet aan te kunnen. Dus vanmiddag opnieuw pekelkreeftjes gegeven.

Maar ik ben eruit; pekelkreeftjes kunnen ze hebben. De reden waarom; ik bekeek de jonkies met het vergrootglas en na een poosje ontdekte ik.., een kleintje die zwom met.., een begin van een staartvin. Hoe wonderlijk is dat, nou?

Ik geloofde het niet meteen. Ging vanuit een andere hoek controleren. En heel klein, blijkt het de staartvin te zijn. De groei zet door en met voedsel kan het een tandje omhoog.

Wel gebruik ik nog steeds het vergrootglas. En ik bedank ieder die me adviezen hebben gegeven, nogmaals. Bij deze.
 
Weer even de status updaten.

Tot zover blijft voederen (aan de kweek) een groot deel van mijn focus.
Enkele dagen terug raakte ik aan de praat met de lokale 'botanicus'. Hij geeft jarenlang een praatje op de plaatselijke scholen over plant en dier (showt wat ringslangen, een fret en enkele muizen). Maar on topic. Hij is jaren met aquaria in de weet geweest en gaf me een tip om pantoffeltjes te kweken. Nou, ik woon vlak naast een sloot, dus dit putte ik vanmiddag in een oude melkfles. Wat spruitjes en een scheut koffiemelk en het rottingsproces is begonnen.

Vandaag had ik een halve afspraak om diepvriesvoer voor mijn zoutwater vissen op te halen. En kreeg als bonus..voer op maat - zowel voor de zeewater diertjes als voor de betta jonkies. En toen pas kon ik - na een volle week - opgelucht adem halen. Heb terloops een telling gedaan in de babykamer. Een slordige 13 kleine visjes kwam ik op uit.

Tot slot nog een voetnoot bij het 'achterover leunen'. Iemand vertelde me vanmiddag over zijn ervaring met een ander labirynth soort; de Goerami. De vertelling ging over zijn kweek, die plotseling uitstierf. Gebeurde in de periode dat niet veel bekend was m.b.t. de luchtlaag boven het water. Weliswaar toen met een plankje - met enkele luchtgaten - afgedekt, maar daar lag dan de oorzaak. Na 2 weken ontwikkeld het labirynth orgaan van Goerami jonkies, zei deze kweker. En dan hebben ze dezelfde lucht temperatuur nodig als het aquarium water...Maar zoals gezegd, toen was dit niet bekend.
In mijn geval verschuift het opletten nu naar de luchtlaag.

Omdat ik geen reclame maak, laat ik slechts de (diepvries) voer zonder de merknaam als foto bij deze update tonen. Komt-ie:

uUni4BTcSdfaLqhaYwrjhfQdbYhplcXH.jpeg


Tot de volgende status.. :thumbs:
 
Het klopt wel dat tussen 3 en 6 weken het labyrinthorgaan zich ontwikkeld, water toevoegen werkt en omdat je bodem helaas zand bevat Is het schoonmaken een krim.
Ikzelf gebruik niks op de bodem, en gebruik een dun slangetje met een teiltje voor het afleveren van het water. Ook handig om de ukken wr dan weer uit te vissen.
Ben erg benieuwd naar je jongen. En of er wat van vader in zit. Dat zien qe zeker later wel. :)
 
@Jootje - De jongen zwemmen zitten vaak in de onderlaag, of iets onder de bovenlaag. Het aan de oppervlakte zuurstof happen - waar hun vader een goed voorbeeld in is - heb ik nog niet waar kunnen nemen. En ondertussen gaat de kweek de tweede week in.
Zit met het probleem van een zandbodem; ik nam aan dat dit een natuurlijke omgeving bood. Maar oh, oh, wat een troep geeft dit. Wel een ervaring opgedaan m.b.t. planten en zand.
Toch heb ik kans gezien om het ornament en de meeste planten en zelfs flink wat zand uit de bak te halen. Smerig. Heb 1/3 water ververst. Maar evengoed tel ik ongeveer 15 jonkies.

Heb inmiddels geen vergrootglas meer nodig. Van voorruit tot aan het achterruit kan ik hen tellen/zien/eten geven.

De pantoffelkweek van drie dagen geleden is nog niet klaar. Geef wel artemia (3x daags), maar de helft van de zwerm komt amper in aktie. De grootste uit hen, zit wel centraal; en zwemt voorbeeldig naar het voer toe. Ik zou willen wensen dat ze dit allemaal deden. Maar goed, we proberen de pantoffeltjes binnenkort.

By the way; ik zal de deksel eigenlijk vanaf volgende week zovaak als maar kan met rust laten. Om het labirynth orgaan zo goed als maar kan te laten ontwikkelen. Hmm. Dat wordt nog spannend. Wel zou het resultaat na zo een zes weken uitwijzen wat er van hun paps - Raptor - in zit...

Tot de volgende update :thumbs:
 
Vanmorgen een dosis hupsekee, hatsikidee aangesproken en de zandlaag verder verschoond. De bodem van mijn emmer zat onder de smurrie. Water was troebel en gewacht tot alles weer gezakt was. Toen een sponsfilter zachtjes het werk laten overnemen. Paar uur daarna vers water met waterverbeteraar toegevoegd en wat druppels Liquifry toegevoegd.

Inmiddels enkele uren daarna weer geteld.
Resultaat: 21 stuks zover ik kon rekenen.

Voortaan krab ik mezelf eerst achter de oren om een zandlaag hiervoor te gebruiken. Of planten. De eerste fase waarbij de ouders bij elkaar werden gezet, werkte dit uitstekend. Maar het uit de bak uitvangen van beide vissen was wat lastig. Maar goed, voor de ene kweker werkt het juist wel en een ander heeft weer baat bij een totaal andere methode. Omdat dit mijn eerste succes lijkt te worden uit twee pogingen, moest ik het hebben van door buitenaf be�nvloed te worden. En het is nog niet afgelopen, want nu wordt het labirynth orgaan en andere wervels ontwikkeld. Het haalt wel het beste uit je naar boven om de natuur hierin een handje te helpen. Voor mij is het bijna topsport geworden...
 
Je kan trouwens makkelijk zien hoor dat de kleine artemia gegeten wordt, de buikjes worden dan mooi oranje :)
Snap helemaal van het schoonmaken, zand Is echt vervelend, daarom gebruik ik veel later in de uitgroeibakken zand en planten.
 
(Wilde vanmorgen niet opscheppen dat sommige van de jonkies een kleurtje kregen, maar dit wordt veroorzaakt door artemia, dus :D .)

Sommige zijn oranje, en weer andere blank en een paar nog piepklein. Er is dus al een cultuur, een cultuur van pikorde. De drift om ten koste wat het kost zich te voeden en een voorzichtige aard die op afstand toekijkt en mondjesmaat wat naar eten hapt.

Vanavond zat het licht niet mee om het water op nitraat/nitriet te testen; bij daglicht dit maar even doen.

In elk geval zijn de eerste twee kritieke weken voorbij. :O

En hopelijk zijn de pantoffeltjes binnenkort ook zover - mits er geen teveel aan nitraat/nitriet in het water ligt - om gegeven te worden. Maar wel rustig aan, er zijn nog wat weken te gaan voordat een eventueel succesvol resultaat gehaald kan worden. Mooi. We gaan het zien... :thumbs:
 
Tussen de twintig baby betta's, min een. Een. Dat heeft de natuur zomaar bepaald. Tijdens het tellen opgemerkt dat het visje ter ziele is en gelijk uit de kraambak gehengeld. :engel:

Gisteren ein-de-lijk de pantoffeltjes kweek klaar. Deze via een fles met lange hals, overgeheveld naar het aquarium met de baby's. Vergrootglas in de hand en kijken hoe dit levend voer werd opgepakt door de kroost. En ondanks een paar druppels vol met pantoffeldiertjes, kon ik twee uur later de resten overhevelen, voordat het begon te schimmelen. Tegelijk wat zand verwijderd en gecontroleerd geen jonkies tussen het afval water opgezogen te hebben; gelukt en vlug de deksel weer terug geklapt.

Toch werd het alvast een beetje dierendag. Was in een dierenwinkel en nam levende artemia mee. En 's avonds, floep, dit gevoerd en vaak bij het bakje wezen 'loeren'. De hele nacht de verlichting laten branden en soms de jonkies aangevuurd - in mijn gedachte, dan - om voor de 'kill' te gaan. Tot twee keer toe getuige geweest; twee van de zwerm zwommen met de artemia in de bek. Leuk. En toch vreesde ik dat de artemia de ukkies weleens konden beschadigen. Sommige waren even groot of groter dan sommige betta baby's. Maar wat om 02.30 uur rondzwom als artemia, was vanochtend om 09.00 uur totaal weg. Helemaal geen artemia lichaampje meer te zien.

En daarom - zoals ik hierboven mee begon - bestudeerde en telde ik het zwermpje. Helaas is de oorspronkelijke kolonie een broertje of zusje armer, maar ze brengen hun groetjes over via de volgende twee foto's:

- Alweer zo'n drie weekjes oud, ongeveer.

Eh5tRGV24FG2jLEc9gylQkihgJGcFMTf.jpeg


Eh5tRGV24FG2jLEc9gylQkihgJGcFMTf.jpeg


Tot de volgende update :thumbs:
 
Schijnbaar de bijzondere 'verdwijning' van de artemia boven water gekregen. Daarover het volgende:

De levende artemia (zoutwater) kon niet tegen het zoetwater; ten minste, niet langer dan enkele uren. Bovendien schijnt de zwerm over het algemeen nog te ukkie zijn om de artemia in stukken naar binnen te happen. (Werd me verteld vandaag in de dierenwinkel, vlakbij.)

Toch wel stoer wat die twee jonkies voor elkaar kregen. :)

Vanmiddag de bodem schoongemaakt en bijna 1/3 water uit de bak ververst. Sponsfilter af en toe aangedaan om het water op goede kwaliteit te houden.

Bovendien wat liquifry - in wat water opgelost - voor de kleinere gegeven en pekelkreeftjes voor het grotere grut.

En zo gaan we alweer week vier van Zwermpje II tegemoet.

Tot de volgende status :thumbs:
 
Daarom handig om je eigen artemia eitjes uit te broeden, binnen 24 uur heb je de eitjes uit. Ik gebruik eitjes van Osi.
Dat zijn de kleine kreeftjes dus.:)
 
@Jootje - Artemia van osi, ik heb het in mijn oren geknoopt. En volgens mezelf kan ik beter hiervan werk maken, want.., een ander betta nestje is opgedoken. ;)

Dit is het nieuwe schuimnest:

gX34sdX1ES2NDjJFt1oeN0jGDicePANh.jpeg


gX34sdX1ES2NDjJFt1oeN0jGDicePANh.jpeg


Het is een ander soort betta. Heel schuw en gisteren voor het eerst uit de dekking van de decoratie vandaan gekomen. Dit soort hapt niet aan de wateroppervlakte naar zuurstof. En, raarmaarwaar, er zit bijna geen agressie in. Ik zie het mannetje niet de vrouwtjes opjagen. De rust, de onzichtbaarheid.., heeft als enig bewijs dat er leven aanwezig is, een schuimnest in een hoekje. :O

Het is me nu net gelukt om een van hen op de korrel te nemen en een plaatje ervan te schieten:

gX34sdX1ES2NDjJFt1oeN0jGDicePANh.jpeg


Dan over het zwermpje.
Met nog ongeveer vijf weken op de teller, ben ik nog steeds benieuwd hoe de baby's eruit komen te zien. Want ik heb niet een traditionele dragon vrouw ingezet om met Raptor te paaien.

Ondertussen denk ik nog dagelijks om drijfbakjes te bestellen. Als de zwerm er mannetjes tussen hebben zitten, dan wil ik ze optimaal kunnen scheiden. Voor de vrouwenjonkies, heb ik nog een 80x40x50 bak. Tja, dit is m.b.t. de nabije toekomst wat ik overzie. Dromen over een super betta met 18 karaats gouden vinnen - ghahaha- en een beurswaarde waar je van achterover valt.., nee. Gewoon het geluk als de zwerm normaal groeit en zwemt en ziektevrij is, dat is de beloning, een succes gevoel.

Tot de volgende update :thumbs:
 
Hey Ashley, het lijkt wel een muilbroeder maar die maken geen schuimnesten :) dus denk dat het een rubra Is of rutilans.
Hij ziet er rood uit op de foto, Is dat in het echt ook zo?? En waar heb je deze vandaan?? Mooi hoor!
 
@Jootje - Bedankt voor het compliment, dankje. En ik geloof dat ze een tikje naar het bruin neigen, dan naar rood. Het betreft de betta channoides, en het klopt dat dit muilbroeders zijn. Ik heb deze gekocht van een kennis, en zijn hele kweekstelling daarbij overgenomen. Ik wist dat er exotische vissen bij zaten, maar ik heb dit niet op een papiertje opgekrabbeld. :stom:
Maar gisteren kreeg ik via de mail de naam van de betta's door. Weet haast zeker dat dit een schuimnest is, maar een muilbroeder is een muilbroeder, denk ik :)

Ik hoorde bovendien, dat ik twee koppeltjes channoides heb gekregen. Dus ik op zoek naar nummer vier (nummers 1 t/m 3 zijn bij elkaar in een bak) en het lukte deze op de korrel krijgen:

SndwXDOAGE0jR0GIyroXm4Ulzu_gXgwV.png


En nu ik toch een foto geplaatst heb, nog eentje van Raptor - vader van het zwermpje - om het af te leren. :foto:

SndwXDOAGE0jR0GIyroXm4Ulzu_gXgwV.jpeg


Tot de volgende status :thumbs:
 

Terug
Bovenaan